skaftetryne32 Skrevet søndag kl 07:36 Del Skrevet søndag kl 07:36 obygda skrev (3 minutter siden): Jeg vet at det IKKE er normalt i dag - faktisk er det BÅDE unormalt og ulovlig. Men det VAR mer normalt enn du kanskje tror. Og det som sagt fremdeles ikke uvanlig, men akseptert var det faen ikke, ikke unormalt greit nok, men det hverken var eller er akseptert. obygda skrev (5 minutter siden): I dag slår ikke foreldre sine barn Jo de gjør det, men det er mye lenger siden det faktisk var akseptert. obygda skrev (6 minutter siden): men for Gjert er jeg helt overbevist om at dette var noe han vokste opp med. Gjert sin mishandling fremstår som en kontrollmetode utført av en psykopat, han fremstår ikke som et offer selv, i så fall tipper jeg han hadde brukt det til egen fordel på dette punkt. obygda skrev (8 minutter siden): Man prøver på en måte å skjerme samfunnet for all galskapen som har funnet sted opp gjennom historien og dermed står vi i fare for å gjøre samme galskap igjen. Men vi må ikke la oss lure til å tro at barn av 80 tallet ikke fikk smake pisken. Det fikk mange - og det var nok mye,mye mer vanlig enn man liker å tro, Og det er mer normalt nå enn du tilsynelatende liker å tro, men det jeg sier er at det aldri var akseptert å banke unga på 80 tallet, det var det bare ikke. 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet søndag kl 07:45 Del Skrevet søndag kl 07:45 skaftetryne32 skrev (8 minutter siden): Og det som sagt fremdeles ikke uvanlig, men akseptert var det faen ikke, ikke unormalt greit nok, men det hverken var eller er akseptert. Hvis alle gjorde det så var det åpenbart akseptert. I min fars generasjon var det til og med vanlig at man som barn kunne få juling av andre foreldre hvis man ikke oppførte seg. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 07:46 Forfatter Del Skrevet søndag kl 07:46 skaftetryne32 skrev (8 minutter siden): Gjert sin mishandling fremstår som en kontrollmetode utført av en psykopat, han fremstår ikke som et offer selv, i så fall tipper jeg han hadde brukt det til egen fordel på dette punkt. Psykopat tror jeg ikke han her - det skal nok mer til for å stemple noen som dette. 3 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 08:33 Del Skrevet søndag kl 08:33 BadCat skrev (8 timer siden): Før i tiden tok de voksne av seg beltet og de unge fikk kjenne det over ryggen og baken til de greide å høre etter. Det ble ikke folk av alle, men flere enn i dag. De siste to generasjonene greier ikke en gang å få kvitteringa si i et søppelspann, fordi ingen noen gang har krevd noe av de eller satt de på plass. Vi ser at mishandlingen du ble utsatt av har satt sterke spor og gjort store skader. Det er veldig trist at du ble mishandlet og derfor ble til den personen vi ser i denne tråden i dag. Håper du vil få det bedre en dag. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 08:34 Del Skrevet søndag kl 08:34 obygda skrev (1 time siden): Hvordan kan du si slik? Vi var en vennegjeng i min barndom på 8-10 gutter som ALLE hadde opplevd å få en ørefik eller noe tilsvarende av våre fedre. Jeg gikk gjennom oppveksten på 80 tallet og oppfattet det som vanlig. Selv en LÆRER på ungomsskolen fiket til elevene og ga ørefik. Jo mer jeg tenker på det - jo flere saker kommer jeg på. Mulig det var forskjeller innad i landet - jeg vet ikke. Og jeg har gått gjennom oppveksten på samme tid (80-90 tall) uten å ha opplevd noe slikt. Har aldri sett eller hørt at lærere eller fedre gjorde slikt med noen av de jeg gikk sammen med heller. Hvor i landet vokste du opp da? Jeg vokste opp i sør. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 08:42 Del Skrevet søndag kl 08:42 obygda skrev (53 minutter siden): Psykopat tror jeg ikke han her - det skal nok mer til for å stemple noen som dette. Jeg syns ikke man skal stemple noen / man bør være forsiktig med å bruke dette ordet om noen. Det er et ord som er veldig enkelt å slenge rundt seg ved avvikende oppførsel, eller mot en person som man misliker oppførselen til (f.eks en ekskjæreste). 3 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 09:00 Del Skrevet søndag kl 09:00 DukeNukem3d skrev (1 time siden): Hvis alle gjorde det så var det åpenbart akseptert. Ja hvis alle gjorde så ville det nok vært akseptert, men alle gjorde altså ikke dette da. obygda skrev (1 time siden): Psykopat tror jeg ikke han her - det skal nok mer til for å stemple noen som dette. Det skal litt mer til for å stemple han som et offer selv også, personlig mener jeg psykopat virker som en meget passende beskrivelse med tanke på oppførselen som det snakkes om i retten, sekt lignende forhold med en øverste leder i en familie er ikke noe mentalt friske mennesker bekjenner seg ved. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 09:05 Forfatter Del Skrevet søndag kl 09:05 leticia skrev (30 minutter siden): Og jeg har gått gjennom oppveksten på samme tid (80-90 tall) uten å ha opplevd noe slikt. Har aldri sett eller hørt at lærere eller fedre gjorde slikt med noen av de jeg gikk sammen med heller. Hvor i landet vokste du opp da? Jeg vokste opp i sør. Vokste opp i innlandet på østlandet Lenke til kommentar
Subara Skrevet søndag kl 09:08 Del Skrevet søndag kl 09:08 Siden tråden står på jussiden. Er denne saken av et slikt kaliber at Gjert vil kunne bli dømt til omvendt voldsalarm? Er det fare for gjentagelse? Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 09:27 Forfatter Del Skrevet søndag kl 09:27 Subara skrev (17 minutter siden): Siden tråden står på jussiden. Er denne saken av et slikt kaliber at Gjert vil kunne bli dømt til omvendt voldsalarm? Er det fare for gjentagelse? Han bor ca 300-700m fra sønnene. Hvordan skal faren bevege seg i nabolaget med omvendt voldsalarm? Og Jakob valgte selv å bygge så nærme ETTER voldsepisodene..Mao tror jeg det er null sjansje for omvendt voldsalarm. Lenke til kommentar
Subara Skrevet søndag kl 09:29 Del Skrevet søndag kl 09:29 obygda skrev (1 minutt siden): Han bor ca 300-700m fra sønnene. Hvordan skal faren bevege seg i nabolaget med omvendt voldsalarm? Og Jakob valgte selv å bygge så nærme ETTER voldsepisodene..Mao tror jeg det er null sjansje for omvendt voldsalarm. Kan noen bli dømt til å flytte i retten? Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 09:34 Del Skrevet søndag kl 09:34 obygda skrev (27 minutter siden): Vokste opp i innlandet på østlandet På bygda da altså? Det man kan se rundt her jeg bor (byområde, men nært til bygda likevel) er at de som kommer fra byen gjerne ligger 30 år lenger frem i tid med tanke på holdninger i forhold til de på bygda (spesielt i forhold til kjønn, likestilling osv). Kanskje det er noe tilsvarende i innlandet? (Selv så opplever jeg at på østlandet så har de ligget lenger fremme enn her, men det er byene jeg tenker på da. ) 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 09:35 Forfatter Del Skrevet søndag kl 09:35 Subara skrev (3 minutter siden): Kan noen bli dømt til å flytte i retten? Det kan man sikkert..men kan ikke se det skal gjelde her. Det er jo ikke slik at Jakob og de andre er redde for å møte Gjert på gata. Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 09:36 Del Skrevet søndag kl 09:36 Subara skrev (29 minutter siden): Siden tråden står på jussiden. Er denne saken av et slikt kaliber at Gjert vil kunne bli dømt til omvendt voldsalarm? Er det fare for gjentagelse? Tråden er jo flyttet til Politikk og samfunn... Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 09:40 Del Skrevet søndag kl 09:40 (endret) Subara skrev (35 minutter siden): Siden tråden står på jussiden. Er denne saken av et slikt kaliber at Gjert vil kunne bli dømt til omvendt voldsalarm? Omvend voldsalarm er ikke en straff, men et beskyttelsestiltak. Det er ment å bygge på besøksforbud, og sørge for at det blir overholdt. Hvis man blir idømt det i retten så heter det vel formelt "kontaktforbud med elektronisk kontroll". Subara skrev (13 minutter siden): Kan noen bli dømt til å flytte i retten? Hvis man blir ilagt omvendt voldsalarm av politi eller retten og man bor innenfor området den omvendte voldsalarmen skal dekke så må man flytte så lenge man har omvendt voldsalarm. Området forbudet dekker kan være ganske stort. Politiet må ha reell tid til å kunne rekke frem dersom det skjer noe. Man kan risikere å måtte flytte til en helt annen by, for eksempel. obygda skrev (15 minutter siden): Han bor ca 300-700m fra sønnene. Hvordan skal faren bevege seg i nabolaget med omvendt voldsalarm? Og Jakob valgte selv å bygge så nærme ETTER voldsepisodene..Mao tror jeg det er null sjansje for omvendt voldsalarm. Hvis han blir ilagt omvendt voldsalarm så må han som sagt flytte i perioden han er ilagt det. Men nei, det ser uansett ikke ut som det er aktuelt i denne saken. Endret søndag kl 09:44 av Markiii 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 09:41 Forfatter Del Skrevet søndag kl 09:41 leticia skrev (Akkurat nå): På bygda da altså? Det man kan se rundt her jeg bor (byområde, men nært til bygda likevel) er at de som kommer fra byen gjerne ligger 30 år lenger frem i tid med tanke på holdninger i forhold til de på bygda (spesielt i forhold til kjønn, likestilling osv). Kanskje det er noe tilsvarende i innlandet? (Selv så opplever jeg at på østlandet så har de ligget lenger fremme enn her, men det er byene jeg tenker på da. ) Det er sikkert rett at holdninger og meninger er ulike by og land. Jeg kunne aldri bo i en by..ville følt meg ekstrem ensom og avstanden til naturen ville jeg følt som fengsel. Jeg har både gått og syklet rundt hele Nordmarka og for en som meg fra bygda fremstod dette nærmest som en park full av mennesker som i stor grad bare overså deg. Å kunne sykle rundt hele Nordmarka på under en dag fikk meg til å innse hvor liten den egentlig var. Man får nok ulike perspektiver på ting avhengig av hvor man bor. 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet søndag kl 09:42 Del Skrevet søndag kl 09:42 leticia skrev (2 minutter siden): Tråden er jo flyttet til Politikk og samfunn... Aha, jeg trodde det var motsatt. For jeg er interessert i jussiden av saken, hva straffen for lignende saker er. Men det får vi uansett vite etterhvert, da. Lenke til kommentar
Subara Skrevet søndag kl 09:50 Del Skrevet søndag kl 09:50 (endret) Den psykologiske siden av saken, hvor mange generasjoner skal det til før vold utryddes i familier?- som jo det ikke finnes noe entydig svar på. Kan tenke meg at Gjert Ingebrigsten hadde en voldelig far eller vokste opp med machokultur. Ellers var det vanlig at kvinner ga ørefiker før i tiden. I dag kommuniserer man istedenfor å slå. Før i tiden kan de ha tenkt at de mistet autoritet som voksen hvis de ba om unnskyldning. Endret søndag kl 11:02 av Subara Vold i familier blir nok aldri utryddet. Men holdninger kan hjelpe og denne rettssaken. Mye slossing på barne- og ungdomsskolen, mest blant gutter men jentene holder også på. Vennskapelig slossing også, ikke bare mobbing. Gener (kjønn) og oppdragelse. Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 13:25 Forfatter Del Skrevet søndag kl 13:25 Kilde : https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ingebrigtsen-saken-er-en-fillesak/o/5-95-2361061 Jeg har uttrykt mye av det samme - at saken egentlig ikke hører hjemme i rettsapparatet fordi alvorlighetsgraden egentlig er lav. Her kunne man trolig gitt en bot og så blitt ferdig med alt - eller kallt inn Gjert til sinnemestringskurs og ferdig med det. Det oppleves som misbruk av mine skattepenger for å sette det litt på spissen. Jeg forsvarer ikke oppførselen til Gjert, men jeg synes ikke saken fremstår alvorlig nok til å ha en rettsak over 7 uker med allerede satt av tid til ankesak. Denne saken har fått mye mer rettsbehandling og ettforskning enn denne trailermannen som fikk 10 år i fengsel.......Det er ikke likhet for loven lenger dessverre. 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet søndag kl 14:13 Del Skrevet søndag kl 14:13 Fin PR for den griske og PR-kåte Ingebrigtsen-familien om ikke annet..... De har sikkert diskutert om de skal gå til sak mot faren. "Nei, vent til vi blir verdenskjent og multimillionærer først, SÅ går vi til sak! Tenk på all PR og penger vi kommer til å tjene på det!" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå