Gå til innhold

Rettssaken mot Gjert Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Tvivlar på at allt barnen sier er den objektiva sanningen men det mesta är nog sant. 

Lurer på hvis Gjert ljuger eller om han faktiskt är ovetande om hur han uppfattas. Kan ju vara ett mellanting också. 

Såg väldigt lite av serien men tycker att NRK nog borde varit väldigt mye mer varsom med den med tanke på att relativt små barn var med. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (19 minutter siden):

Är inte helt enig med at det der bara er et vanligt kontrakt mellan far och son. 

Sånn for å oppklare eventuelle misforståelser, så er jeg helt enig der. Jeg videreformidler bare det forsvaren sa, fordi det tyder på at kontrakten er reell.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tolka det som at det var en vanlig kontrakt - komma - mellom far og sønn. 

Altså at kontrakten i seg selv var en vanlig kontrakt. Ikke at det nødvendigvis var vanlig å ha en sånn mellom far og sønn.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 1.4.2025 den 7.08):

Han har støttet dem med penger, husbygging, latt dem bo i sokkelleiligheter, fikset jobber, betalt reiser for svigerdøtre – i tillegg til å fungere som trener og administrator for løpebrødrenes karrierer.

Det nytter ikke å kjøpe seg bort fra det hvis man har mishandlet barna sine. Da hjelper ikke penger og materielle verdier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (På 3.4.2025 den 15.49):

Nå er det vel domstolen som skal komme frem til om dette er mishandling eller ikke. 
Å konkludere med at dette er mishandling før retten har fått sagt sitt er vel akkurat det som er forhåndsdømming?

Synes jeg ser dette i mange saker, folk er veldig raske til å dra konklusjoner ut i fra "noe de har hørt", "rykter", "person X hevder" osv. Det er derfor vi har domstoler for slike ting. 

Det finnes jo helt klart flere forklaringer på hva som har skjedd og hva som er sannheten her. Så får vi håpe at domstolen kommer frem til den mest mulig objektive sannheten.

Ååååja, men å konkludere med at dette bare er en fjær som har blitt til fem høns, ja det er helt greit!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (På 3.4.2025 den 14.32):

Kontrakt mellom far og sønn. Dette virker som et imøtekommende, varmt og kjærlighetsfylt oppvekstmiljø. 

1.png

Å ha en slags kontrakt som regulerer lommepenger, husarbeid, innetid, lekser osv er helt innenfor.
Det finnes i mange norske hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Vokteren said:

Å ha en slags kontrakt som regulerer lommepenger, husarbeid, innetid, lekser osv er helt innenfor.
Det finnes i mange norske hjem.

Jeg har faktisk aldri hørt om dette. Aldri. Å være en familie i en husstand bør ikke være et transaksjonsforhold. Virker ufattelig kaldt og usunt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (45 minutter siden):

Jeg har faktisk aldri hørt om dette. Aldri. Å være en familie i en husstand bør ikke være et transaksjonsforhold. Virker ufattelig kaldt og usunt.

Mener du virkelig at barna skal få lommepenger uten at de gjør noe for dem ?

Hva slags holdninger får barna til penger og husarbeid da ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Vokteren said:

Det var mer i det där kontraktet än vad han skulle göra av husarbeid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
On 3/24/2025 at 5:21 PM, leticia said:

Er saken overdrevent lang? Ja kanskje, (men det er i hovedsak pga antallet vitner), har politiet gått til en bredere etterforskning fordi de er kjente, ja kanskje. Men familievold er viktig at det blir satt fokus på. Når vi en gang i fremtiden kan se tilbake på denne saken,  så er det ikke så utenkelig at Jakob og hans søsken har bidratt til å være med å redde andre sine liv.

En bør vel også se denne saken i lys av at Jakob behøvde å slippe unna forstyrrelse av faren under mesterskap (sammen med Nordås som villig lot seg bruke?).

Jeg tipper at bare de færreste forstår hvor krevende det er å bli verdensmester - og forstyrrelser kan virke svært ødeleggende. Jeg forstår det slik at denne saken har sin bakgrunn i forsøk på å unngå forstyrrelse under harde konkurranser.

Tenk deg at et familiemedlem som har vært hard og kontrollerende mot deg nesten hele livet, kommer og ødelegger for jobben og karrieren din som du har satset beinhardt på. Da kunne det hende at du gjerne ville få satt vedkommende på plass.

Som nevnt, så er det krevende å bli verdensmester i noe. Lager jeg en liten ripe under skiene dine så kan en si at dette er jo bare en filleting, men gjør jeg det rett før du skal delta som favoritt i en OL-øvelse, så er det grov kriminaltitet. Så jeg ser ikke bort fra at Jacob er blitt utsatt for noe lignende grov kriminalitet - eller ihvertfall forsøk på.

Jeg har erfaring med noe som ligner litt. Som ung og ambisiøs forsker ble jeg forsøkt frastjålet resultater fra forskning. Folk uten erfaring fra å gjøre nye funn forstår gjerne ikke hvor krevende dette kan være - og de ser gjerne på slike ting som trivielt og småtterier. Jeg opplevde episoden som noe på linje med å bli voldtatt av medarbeidere.

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/6/2025 at 1:55 PM, Vokteren said:

Mener du virkelig at barn ikke klarer å gjøre husarbeid uten en kontrakt??!

• Liker 4
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

En bør vel også se denne saken i lys av at Jakob behøvde å slippe unna forstyrrelse av faren under mesterskap (sammen med Nordås som villig lot seg bruke?).

Jeg tipper at bare de færreste forstår hvor krevende det er å bli verdensmester - og forstyrrelser kan virke svært ødeleggende. Jeg forstår det slik at denne saken har sin bakgrunn i forsøk på å unngå forstyrrelse under harde konkurranser.

Tenk deg at et familiemedlem som har vært hard og kontrollerende mot deg nesten hele livet, kommer og ødelegger for jobben og karrieren din som du har satset beinhardt på. Da kunne det hende at du gjerne ville få satt vedkommende på plass.

Som nevnt, så er det krevende å bli verdensmester i noe. Lager jeg en liten ripe under skiene dine så kan en si at dette er jo bare en filleting, men gjør jeg det rett før du skal delta som favoritt i en OL-øvelse, så er det grov kriminaltitet. Så jeg ser ikke bort fra at Jacob er blitt utsatt for noe lignende grov kriminalitet - eller ihvertfall forsøk på.

Jeg har erfaring med noe som ligner litt. Som ung og ambisiøs forsker ble jeg forsøkt frastjålet resultater fra forskning. Folk uten erfaring fra å gjøre nye funn forstår gjerne ikke hvor krevende dette kan være - og de ser gjerne på slike ting som trivielt og småtterier. Jeg opplevde episoden som noe på linje med å bli voldtatt av medarbeidere.

Å bli best i verden, i en sommeridrett, i Norge..er så ekstremt at Jakob og brødrene aldri,aldri i verden hadde klart dette uten mange år å måtte leve et "ikke" liv under streng kontroll av en trener. Dette hadde vært klin umulig uten. Gjert fulgte sønnene nesten hvert minutt og behandlet dem som objekter,ikke mennesker. Sønnene aksepterte å bli "pisket" rundt og miste mye kontroll på livene. Brødrene ville dette selv og hjalp hverandre underveis. Alt var frivillighet og underkastelse inntil de var 3 gode løpere som sammen mente de kunne bryte med treneren og fortsette karrierene under mer normale menneskelige levevilkår og hjelpe hverandre videre i løper karrierene. Rettsaken viser at brødrene ikke levde under ett frykt og underkastelse regime mot deres vilje,men noe de aksepterte helt frivillig. Datteren derimot aksepterte det ikke og følte hun måtte rømme. Hun har nok følt reell frykt,spesiellt under omstendighetene under korona tiden der datterens ønsker om sitt liv var på kollisjonskurs med trenerens ønske om å beskytte brødrene fra senere sykdom. Brødrene mente da at nok var nok..de vurderte at de ikke lenger var i behov for treneren sitt bidrag og sparket han og ville ha han vekk,ut av livene deres.  At det endte slik for datteren er ikke bare trenerens feil. Brødrene underkastet seg helt åpenbart farens regime. Moren støttet regimet og i sum bidro de alle til oppvekstmiljøet som datteren kom inn i. Frykt mhp det brødrene følte mot faren fremstår ikke reell foruten i saken mot datteren. Men brødrene var aktører som også bidro, dog ufrivillig, til det datteren fikk oppleve. 

Hele saken er en "drittsak" der alle aktørene har bidratt til å skape "oppgjøret" som måtte komme. Juridisk er det nok saken mot datteren som nok vil tillegges vekt. Brødrene sin sak synes ikke å støtte frykt hypotesen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, obygda said:

Å bli best i verden, i en sommeridrett, i Norge..er så ekstremt at Jakob og brødrene aldri,aldri i verden hadde klart dette uten mange år å måtte leve et "ikke" liv under streng kontroll av en trener. Dette hadde vært klin umulig uten.  

Warholm? Tror du hans tränare också för en strikt "skräck regime"?

Norge har  faktisk en del andra som också vinner sommer OL. Har alla de också varit en liknande situation?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (1 time siden):

Mener du virkelig at barn ikke klarer å gjøre husarbeid uten en kontrakt??!

En slags avtale om at lommepengenes mengde avhenger av diverse husarbeid, lekser, innetider o.l. er uproblematisk.
Det er nok av barn som har fått puter under armene under hele oppveksten og får sjokk når de må klare seg selv.
En snillisme som skaper uselvstendighet og virkelighetsfjern holdning til økonomi.

Forøvrig enig i at kontrakten i familien Ingebrigtsen virker i overkant rigid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Som en som har sett på nært hold hva som kreves på forskjellige nivå, fra barn, ungdom, voksen på nasjonalt og europeisk nivå  Så er jeg helt enig med deg hvor lite som skal til. Best i verden er et hakk over europeisk også så ja, jeg skjønner veldig godt at Jakob ikke vil ha slike forstyrrelser som om mulig kan få han ut av "konsentrasjonsbobla" han må være i for å prestere optimalt.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (7 minutter siden):

En slags avtale om at lommepengenes mengde avhenger av diverse husarbeid, lekser, innetider o.l. er uproblematisk.

Ja, men trenger man en skriftlig kontrakt på slikt?

Vokteren skrev (8 minutter siden):

Det er nok av barn som har fått puter under armene under hele oppveksten og får sjokk når de må klare seg selv.

Det er sant, målet må være å klare seg selv. Men ut fra det som er beskrevet til nå som jeg har lest i forbindelse med rettssaken, beskriver en kontrollerende forelder, som ikke lar dem bli selvstendige, og få frihet under ansvar...

Vokteren skrev (10 minutter siden):

En snillisme som skaper uselvstendighet og virkelighetsfjern holdning til økonomi.

Det kan gjøre det. Samtidig så kan folk som har fått en helt lik oppdragelse ha vidt forskjellig holdning til økonomi.

Vokteren skrev (12 minutter siden):

Forøvrig enig i at kontrakten i familien Ingebrigtsen virker i overkant rigid.

Fint at du også ser dette 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Warholm? Tror du hans tränare också för en strikt "skräck regime"?

Norge har  faktisk en del andra som också vinner sommer OL. Har alla de också varit en liknande situation?

Vel..hekk er en teknikk idrett. Vanskelig å sammenligne øvelser her,men å løpe mellomdistanse raskest i verden krever noe spesielt ut over talent. Vil mene hekk ikke har like stor internasjonal konkurranse om ren løping. Så jeg rangerer dette som vesentlig vanskeligere å hevde seg i enn hekk. Man trenger ikke leve under et terror regime for å bli verdensmester,men det krever noe spesielt og enorm dedikering. Og Gjert la grunnlaget for dette sammen med brødrene..og jeg tror ikke brødrene hadde lykkes uten Gjert. Og jeg tror brødrene selv aksepterte dette premisset helt til de selv mente de hadde god nok kontroll. Jeg tror ikke de selv tenkte frykt eller følte frykt. Men jeg tror datteren følte frykt. Og brødrene så dette. Og slo ring rundt henne. Sånn sett tror jeg dommen vil fokusere på datteren..og i mindre grad brødrene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...