Gå til innhold

Rettssaken mot Gjert Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

leticia skrev (Akkurat nå):

Det er sant. Det bør ikke være foreldelse på slikt.

Men samtidig så er det også noe galt med rettsystemet vårt syns jeg i saker der hvor man har blitt frikjent av retten, men samtidig blir dømt til å betale erstatning.  Den praksisen bør man slutte med.

Voldsofre bør heller få erstatning fra staten i slike tilfeller, ikke dyttes over på noen som er frikjent...

Enig... 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (1 time siden):

Over 120 mishandlingssaker lå i kø da straffesaken mot Gjert Ingebrigtsen ble opprettet. Da etterforskningen var ferdig hadde køen vokst.

https://www.nrk.no/rogaland/mens-politiet-etterforsket-gjert-ingebrigtsen-henla-de-over-80-mishandlingssaker-1.17349735

Ja, det er helt klart forskjell på folk, samt gått prestisje i denne saken:

https://www.nrk.no/rogaland/politifolk-reagerer-pa-forskjellsbehandling-i-ingebrigtsen-saken-1.17335234

Sitat

Mens det i lang tid har vært prekær ressursmangel på etterforskning av mishandlingssaker, satte politiledelsen hele 15 politifolk på Gjert-etterforskningen.

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 timer siden):

Over 120 mishandlingssaker lå i kø da straffesaken mot Gjert Ingebrigtsen ble opprettet. Da etterforskningen var ferdig hadde køen vokst.

https://www.nrk.no/rogaland/mens-politiet-etterforsket-gjert-ingebrigtsen-henla-de-over-80-mishandlingssaker-1.17349735

Vil tro det ikke plass i fengslene til mishandling på dette nivået, selv om kvelertak er alvorlig nok. Jeg har bare lest at det skjedde en gang. Å skrike til barna at du er verdiløs, det er heller ikke ikke greit. Det handler om at man ikke takler at barna opponerer.

Fikk noen refleksjoner etter å ha sett på Trailermannen på NRK, som ble prøveløslatt. Og de lave straffene det er for voldtekt som er vanskelig å bevise. Da virker Ingebrigsten-saken ubetydelig i forhold. Men at de har et foto av slaget datteren fikk på kinnet (rødt kinn).

Jeg synes at man bør opprette flere sinnemestringsgrupper og gratis familieterapi. Ev. at Gjert blir pålagt sinnemestringskurs istedenfor fengsel.

Men så tar man feil innimellom, det ser man på drapsstatistikken.

Her har vel barna blitt så store at de kan velge å ikke ha kontakt uten å bruke rettsapparatet.

Kona holder seg utenfor.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 timer siden):

Det er negativt ment når en far sier dette til sin datter som en trussel. At det er det eneste hun skal få muligheten til. Du ville vel heller ikke at noen skulle bestemme over deg hvilke utdanningsvalg du skulle ta i livet?

Jeg skjønner at det er ment som en fornærmelse, men jeg skjønner ikke at det skal være det. Det virker som en fin jobb. Det er noe jeg har lyst til å prøve i løpet av livet, men nå er jeg jo langt inne i en annen karrierevei da.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 timer siden):

Ja, det er helt klart forskjell på folk, samt gått prestisje i denne saken:

https://www.nrk.no/rogaland/politifolk-reagerer-pa-forskjellsbehandling-i-ingebrigtsen-saken-1.17335234

Som noen nevnte, så skulle det jo egentlig bare mangle at politiet ikke bruker mye ressurser på en sak med så høy profil.

Her tenker jeg at politiet ikke kan vinne. Hvis de ikke bruker mye ressurser på den, og kanskje il og med ender med å henlegge, så vil det også strømme på med kritikk.

Når saken har en så høy profil så bør den prioriteres, for signaleffekten er viktig som noen nevnte. Er det "urettferdig" for alle de som ikke får like mye ressurser? Ja kanskje, men igjen så er dette en spesiell sak med stor offentlig interesse. Da må man sette på nok ressurser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om en relativt vanlig oppdragelse, bare at de fleste får en lusing for ingen grunn og hensikt mens her er er det for å fremme suksess.

Jeg var redd for min far som barn og jeg måtte bo hos ham i 10 år.

Det er mye som ikke er lov i dag, men ingen hadde rynket på nesen over dette for 30-40 år siden.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 minutter siden):

For meg høres det ut som om en relativt vanlig oppdragelse, bare at de fleste får en lusing for ingen grunn og hensikt mens her er er det for å fremme suksess.

Det er mye som ikke er lov i dag, men ingen hadde rynket på nesen over dette for 30-40 år siden.

Ingenting vanlig med en slik "oppdragelse". Den som kunne trengt oppdragelse her er den som angivelig skal være voksen. Det er mye som ikke var lov for 30 - 40 år siden også, inkludert fysisk vold. Uenig med deg i at ingen hadde rynket på nesen over dette for 30 - 40 år siden. Vold var ikke en del av min oppvekst iallefall for 30 - 40 år siden. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at det er ment som en fornærmelse, men jeg skjønner ikke at det skal være det.

Nei, det er jo en annen sak da. Av en eller annen grunn så er nok ikke dette en veldig uvanlig kommentar å komme med. (Det med å jobbe i kassa). Kanskje det henger sammen med at det var / er en stilling man ikke trengte noen utdannelse for å få før i tiden? (og kanskje enda)? Og at det er en dårlig betalt jobb? Og at folk gjerne har litt høyere ambisjoner normalt enn å ha en jobb som er dårlig betalt og som man ikke trenger utdannelse til? Noe som det høres ut som om du også egentlig har ut fra det du sier om at du allerede er i annen karrierevei? 

Å jobbe i butikk er en viktig jobb, men samtidig ikke en jobb som jeg kunne ha tenkt meg. Lønna er for lav, og jeg er ikke hyggelig nok til å hilse og smile til folk dagen lang, det blir et for sosialt yrke for min smak.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (27 minutter siden):

Var nok mer vanlig ja. Broren min fikk seg noen lusinger og ble dratt etter i øret husker jeg. Søstra mi ble dratt etter i håret. Har klare og tydelige minner om det. Som yngre observerte jeg og fant ut hvordan jeg skulle trå varsomt nok til for å unngå det. (som igjen har sine konsekvenser i livet senere) 

Gammelkommunist som far, dem liker å være tyranner vettu. Men jeg kjenner i det minste igjen bullshitet til ytre venstre på nettet, for pisspreiket dems har jeg hørt hele livet 😂

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før i tiden tok de voksne av seg beltet og de unge fikk kjenne det over ryggen og baken til de greide å høre etter.

Det ble ikke folk av alle, men flere enn i dag.

De siste to generasjonene greier ikke en gang å få kvitteringa si i et søppelspann, fordi ingen noen gang har krevd noe av de eller satt de på plass.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det å vokse opp i et tyranni-hjem er løsningen, men det er absolutt et problem at første gangen ungdom blir kraftig irrettesatt er av læreren (i den grad de har lov til det også). Foreldrene er opptatt av å være kompiser, eller kanskje enda verre: videreføre negative holdninger om kvinner/nordmenn til sine barn

https://www.vg.no/nyheter/i/xmWW4R/skoleansatte-mest-utsatte-for-vold-verst-aa-bli-spyttet-i-ansiktet

Å spytte på læreren var helt utenkelig da jeg var ungdom. Det var en og annen elev som fikk seg en fik, uten at det ble konsekvenser av det.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke om det å vokse opp i et tyranni-hjem er løsningen, men det er absolutt et problem at første gangen ungdom blir kraftig irrettesatt er av læreren (i den grad de har lov til det også). Foreldrene er opptatt av å være kompiser, eller kanskje enda verre: videreføre negative holdninger om kvinner/nordmenn til sine barn

https://www.vg.no/nyheter/i/xmWW4R/skoleansatte-mest-utsatte-for-vold-verst-aa-bli-spyttet-i-ansiktet

Å spytte på læreren var helt utenkelig da jeg var ungdom. Det var en og annen elev som fikk seg en fik, uten at det ble konsekvenser av det.

Min bror fikk ørefik av læreren på ungdomsskolen på midten 1980 tallet og skadet hørselen som følge av det. Saken ble anmeldt til skolen og læreren fikk en advarsel. Han sluttet noen år senere. Det er lett å sitte her i 2025 og mene at det ikke var vanlig med ørefiker osv i generasjonen Gjert vokste opp i,men det er feil. Det var nok mer vanlig enn vi tror. Vokste selv opp der mine venner fikk smake pisken av far,og jeg fikk også kjenne på den ved en anledning og fikk flere blåmerker av det. Alle i min venneflokk opplevde dette. En far kom også en gang bort til oss der vi stod ute og pratet og dro sønnen etter ørene hjem husker jeg. Flere kunne vise frem blåmerker. Det er ytterst naivt å tro at dette ikke var vanlig på 70,80 og inn på 90 tallet. Loven om å forby dette kom vel i 1987. Jeg har sett innvandrerbarn ned i 5,6 års alder bli dratt etter ørene den dag i dag.  Så for Gjert var det å få en ørefik osv...trolig helt vanlig. Det unnskylder ikke handlingen i dagens samfunn,men det forklarer den og setter den i kontekst. Hvor alvorlig en slik handling skal dømmes er det ymse meninger om,men sett opp mot andre saker om familievold og annet vil dette fremstå som lite alvorlig. Når sønnen flytter først 300m og så 700m fra faren er det helt åpenbart at frykten ikke kan være så stor. At datteren har fått ett lite merket når Gjert har fiket etter henne med ett håndklede og at hun flytter ut fremstår som ytterpunktet av volden her. Den fremstår uansett ikke alvorlig sett opp mot andre saker innen samme strafferamme. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 3/24/2025 at 4:20 PM, Vokteren said:

Dette blir nok årets skittentøyvask hvor hele familiefasaden havner i kloakken.

Må virkelig håpe at familiemedlemmene klarer å videreføre sine egne liv etter dette…..

Uten Gjert er det nok ingen av disse barna som hadde blitt noe ekstraordinært. Det trengs enormt press for å klare å presse kroppen til det ytterste. 
Men hele familien har vel nå blitt så griske og PR-kåte at de gjør hva som helst for å være i rampelyset, med serier på TV og hva ellers de driver med. Sikkert stort behov for å bli sett alle av dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 timer siden):

Trist å høre om oppveksten din, men dette er absolutt noe som ikke ble akseptert for 30-40 år siden, det var nesten like tabu som det er nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Trist å høre om oppveksten din, men dette er absolutt noe som ikke ble akseptert for 30-40 år siden, det var nesten like tabu som det er nå. 

Hvordan kan du si slik? Vi var en vennegjeng i min barndom på 8-10 gutter som ALLE hadde opplevd å få en ørefik eller noe tilsvarende av våre fedre. Jeg gikk gjennom oppveksten på 80 tallet og oppfattet det som vanlig. Selv en LÆRER på ungomsskolen fiket til elevene og ga ørefik. Jo mer jeg tenker på det - jo flere saker kommer jeg på. Mulig det var forskjeller innad i landet - jeg vet ikke.

Endret av obygda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Uten Gjert

De klarer seg godt uten gjert, det er treningsprogrammet til Marius Bakken som er helten i dette eventyret.

kremt skrev (1 time siden):

Det trengs enormt press for å klare å presse kroppen til det ytterste. 

Det Marius Bakken oppdaget var at litt mindre pressing av kroppen ga bedre resultater i konkurranse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

De klarer seg godt uten gjert, det er treningsprogrammet til Marius Bakken som er helten i dette eventyret.

Det Marius Bakken oppdaget var at litt mindre pressing av kroppen ga bedre resultater i konkurranse. 

Han snakket da trolig om mindre fysisk press. Alle som har trent litt vet at det er lett å trene for mye. Problemet er ikke å trene for lite - utfordringen er å ikke trene for mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan du si slik?

Fordi det virkelig ikke er vanlig blant normale mennesker og gjøre slikt, tror du virkelig det er det ? Det var ikke på noe vis godtatt i samfunnet, det sagt det er fremdeles noe altfor mange opplever, og ikke minst bagatelliserer, og viderefører til sine egne barn, det er et stort problem helt klart, men akseptert ? Nei det var det faen ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Fordi det virkelig ikke er vanlig blant normale mennesker og gjøre slikt, tror du virkelig det er det ? Det var ikke på noe vis godtatt i samfunnet, det sagt det er fremdeles noe altfor mange opplever, og ikke minst bagatelliserer, og viderefører til sine egne barn, det er et stort problem helt klart, men akseptert ? Nei det var det faen ikke. 

Jeg vet at det IKKE er normalt i dag - faktisk er det BÅDE unormalt og ulovlig.  Men det VAR mer normalt enn du kanskje tror. Jeg forsvarer ikke at man slo barn på 80 tallet - men man må ikke lure seg selv å tro at dette var uvanlig på 80 tallet eller lenger tilbake i tid. Og jeg mistenker også at det var store forskjeller innad i landet.  I dag slår ikke foreldre sine barn og man skal på ingen måte normalisere eller unnskylde slik oppførsel - men for Gjert er jeg helt overbevist om at dette var noe han vokste opp med. Man trenger dog ikke slå sine barn selv om  man ble slått selv. Har selv aldri rørt mine barn - og vil aldri gjøre det - men jeg vil påstå at det Gjert har gjort mot sine barn i hans hode trolig ikke fremstår som en alvorlig voldssak. Om retten i dag synes det er alvorlig må vi avvente en avklaring på - men sett opp mot andre straffesaker der vold er involvert i dagens samfunn så er dette ikke en stor sak. Den er derimot stor mhp oppmerksomhet. Og sånn sett kanskje den beveger seg inn mot woke samfunnet der alle blir ille berørt bare man tenker feil tanker. Jeg har selv blitt mektig provosert av hvordan samfunnet omskriver bøker og ord og uttrykk for å ikke virke støtende på noen. Jeg forstår bakgrunnen, jeg respekterer omtanken, men mener det er feil medisin. Man prøver på en måte å skjerme samfunnet for all galskapen som har funnet sted opp gjennom historien og dermed står vi i fare for å gjøre samme galskap igjen. Men vi må ikke la oss lure til å tro at barn av 80 tallet ikke fikk smake pisken. Det fikk mange - og det var nok mye,mye mer vanlig enn man liker å tro,

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...