skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 07:18 Del Skrevet torsdag kl 07:18 OMyre skrev (13 timer siden): Nå er det mere vanlig der barna slår foreldre, elever slår lærere. Men du er kanskje i en alder der dette er blitt mere normalt. Jeg husker godt tiden da lærere kunne velge seg ut et offer for å putte i gapestokk, en motbydelig kontroll metode, som nok fremdeles blir brukt av enkelte lærere, det er bare for enkelt, kort sagt jeg synes ikke så altfor synd på lærerne for det som skjer nå, det er alltids de som har gjort seg fortjent til en reaksjon, det er garantert. Jeg tror ikke på arvesynd, men skal jeg velge mellom at barn blir utsatt for vold eller godt voksne mennesker blir utsatt for vold så velger jeg godt voksne mennesker hver jævla gang. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 07:21 Del Skrevet torsdag kl 07:21 frohmage skrev (5 timer siden): Jacob og de andre kan få medhold (bekreftelse) i at behandlingen de fikk ikke var normal og innafor. Motsatt tilsvarende for Gjert. obygda skrev (1 time siden): Et liv i toppidretten vil aldri fremstå som normalt for oss andre. Alt fra kosthold,søvn,hvile, trening,omgangskrets og utstyr osv kommer under lupen. Siterer dere begge for å få med sammenhengen her. Vi som har vært i toppidretten selv, eller har barn som er det er fullstendig klar over hva som kreves med tanke på kosthold, søvn, trening, omgangskrets osv. Det som det aldri krever er fysisk og / eller psykisk vold. 6 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 07:53 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 07:53 leticia skrev (28 minutter siden): Siterer dere begge for å få med sammenhengen her. Vi som har vært i toppidretten selv, eller har barn som er det er fullstendig klar over hva som kreves med tanke på kosthold, søvn, trening, omgangskrets osv. Det som det aldri krever er fysisk og / eller psykisk vold. Men det krever mental styrke. Å pushe seg krever mye. Vi som har drevet idrett seriøst vet at psykologi betyr mye. Og jo sterkere man mentalt er jo bedre rustet er man. Psykisk vold er jo noe man ikke skal oppleve å møte,men psykisk utfordring må man lære seg å takle. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 08:05 Del Skrevet torsdag kl 08:05 obygda skrev (2 minutter siden): Men det krever mental styrke. Å pushe seg krever mye. Vi som har drevet idrett seriøst vet at psykologi betyr mye. Og jo sterkere man mentalt er jo bedre rustet er man. Psykisk vold er jo noe man ikke skal oppleve å møte,men psykisk utfordring må man lære seg å takle. Ja. Men det er et stort skille mellom psykiske utfordringer og psykìsk vold. Psykiske utfordringer møter man best i konkurransesituasjoner hvor marginene er små, og det er mange som ligger på cirka samme nivå, slik at man må pushe seg selv eller lære seg å være rolig nok i øyeblikket som gjelder. (Min subjektive mening). Litt avhengig av idretten det er snakk om så vil jeg påstå at psyken teller minst halvparten, og i noen idretter ganske mye mer. 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 08:40 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 08:40 leticia skrev (25 minutter siden): Ja. Men det er et stort skille mellom psykiske utfordringer og psykìsk vold. Psykiske utfordringer møter man best i konkurransesituasjoner hvor marginene er små, og det er mange som ligger på cirka samme nivå, slik at man må pushe seg selv eller lære seg å være rolig nok i øyeblikket som gjelder. (Min subjektive mening). Litt avhengig av idretten det er snakk om så vil jeg påstå at psyken teller minst halvparten, og i noen idretter ganske mye mer. Ja,psyken teller mye. Og det å tåle fysiske og psykiske smerter er noe man må forvente at slike som Jakob behersker. Og dette må man trenes opp til. Og det kan nok være at den røffe tonen til Gjert har vært bevisst. Så er spørsmålet hvor grensen skal gå. Derfor er dette med å være far og samtidig trener på topp verdensnivå svært,svært uheldig i en del settinger. I en del idretter som f.eks hockey så må man takle slåsskamper og slag selv om det i seg selv ikke er en del av reglene man spiller etter. Denne saken har mange sider som ikke er så åpenbare å dømme etter som man skulle tro. En ting er far sønn..en annen ting er trener sønn forholdet. Og i mange idretter er det å få kjeft en del av treningen..men i far sønn setting helt klart ikke. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet torsdag kl 09:07 Del Skrevet torsdag kl 09:07 Det spiller liten rolle hvor sterk man er psykisk, før eller siden vil rustningen begynne å slå sprekker. Og da, da er det gjort. 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 09:20 Del Skrevet torsdag kl 09:20 (endret) obygda skrev (42 minutter siden): Ja,psyken teller mye. Og det å tåle fysiske og psykiske smerter er noe man må forvente at slike som Jakob behersker. Og dette må man trenes opp til. Og det kan nok være at den røffe tonen til Gjert har vært bevisst. Så er spørsmålet hvor grensen skal gå. Derfor er dette med å være far og samtidig trener på topp verdensnivå svært,svært uheldig i en del settinger. I en del idretter som f.eks hockey så må man takle slåsskamper og slag selv om det i seg selv ikke er en del av reglene man spiller etter. Denne saken har mange sider som ikke er så åpenbare å dømme etter som man skulle tro. En ting er far sønn..en annen ting er trener sønn forholdet. Og i mange idretter er det å få kjeft en del av treningen..men i far sønn setting helt klart ikke. Sorry, men jeg blir rett og slett kvalm av denne bagatelliseringen. Å være utøver på toppnivå er et samarbeid mellom trener og utøver. Konstruktive tilbakemeldinger, ikke kjefting, og iallefall ikke slag og spark. Minner om at det er flere barn i denne familien. Som ikke er toppidrettsutøvere. Jeg er enig med deg i at det er en skjør balanse mellom det å være far og trener. Men man må alltid passe på at det er barna som settes i sentrum, og ikke en selv... Og jeg kan tydeligvis ikke gjenta meg nok ganger her. Man løser verken det å være en god far eller en god trener med fysisk og / eller psykisk vold. Da blir man både en dårlig far og dårlig trener (selv om man oppnår resultater). Jeg snakker generelt her, ikke spesielt om denne saken. Jeg vet ikke hva som har skjedd her, retten får avgjøre om det er nok bevis til en dom. Men sånn generelt så skal det mye til at så mange barn lager seg opp historier om egne foreldre uten grunn. Som nevnt tidligere, jeg har sett en foreldretrener oppføre seg dårlig mot barna han trente, med å skrike og virke aggressiv. Jeg anser slik oppførsel for å være en dårlig trener. (Ingen av hans kom seg på regionalt eller nasjonalt nivå, selv om det var noen talenter der, inkludert hans egne). Endret torsdag kl 09:35 av leticia lagt til mer tekst 8 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 09:48 Del Skrevet torsdag kl 09:48 Det virker som at det som har skjedd i denne saken er at faren forsøker å leve ut sin drøm via sine barn. Slik som datteren sier at han skal ha sagt at hun ikke var verdig å være hans datter da hun ville slutte å trene... 4 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet torsdag kl 10:02 Del Skrevet torsdag kl 10:02 Datteren: – Jeg sto bare helt i ro og sa «du pisket meg i ansiktet med håndkleet». Da sa han [Gjert] «nei, det gjorde jeg ikke». Som nevnt: Dette er en psykopat. Han bare nekter for ting ti sekunder etter at det har skjedd. Virkeligheten spiller ingen rolle. Kilde: https://www.vg.no/sport/i/0V7o9G/gjert-ingebrigtsen-da-datteren-ville-slutte-saa-ikke-paa-meg-som-sin-datter-lenger 7 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet torsdag kl 10:09 Del Skrevet torsdag kl 10:09 – Han sa han skulle stå i veien for alt jeg prøvde å oppnå i livet og at han skulle sørge for at den eneste jobben jeg skulle ha var i kassa på Kiwi. Dette er psykisk utpressing og terror. Uproporsjonale og irrasjonelle straffemetoder og trusler. Mannen virker helt hemningsløs. Kilde: https://www.nettavisen.no/sport/jakobs-soster-18-hevder-gjert-ingebrigtsen-ville-odelegge-matte-holde-det-hemmelig/s/5-95-2356793 6 Lenke til kommentar
Subara Skrevet torsdag kl 11:23 Del Skrevet torsdag kl 11:23 frohmage skrev (8 timer siden): Det er politiet som har tatt ut tiltale uten at barna har anmeldt. Det forklarer en del. Hensikten var frigjøringsprosess fra faren, men nå har det blitt rettssak. skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Det er for psykoser, ikke psykopati, psykopater vet hva de gjør. Samtidig har ikke Gjert selvinnsikt når det kommer til egen oppførsel. Eller han nekter fordi glansbildet rakner og at han ikke vil bli dømt for vold. skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Dette er alvorlig, forstår du ikke hva psykisk terror er ? Greier du ikke å sette deg inn i en situasjon der man er redd hele tiden ? "Hver eneste lille feil, hva skjer nå ? Ingenting, kanskje det kommer senere ?" Du må se dette fra et barns perspektiv, et barn som blir utsatt for en voldelig overmakt i flere år. Det er mulig dette gjør vondt for deg, men prøver du å rettferdiggjøre den behandlingen du fikk selv ? Beklager å måtte si det, men det er ingenting greit med det du opplevde. På vegne av Obygda, det er mange som har hatt en lignende barndom og lever under sånne forhold. Som noen var inne på, vil rettssaken også kunne virke "pedagogisk" for de som rammes av agg og kontrollbehov fra andre, da den vil kunne hjelpe de til å innse at det ikke er greit. Jeg tenker at terskelen for hva man skal tillate av vold, både fysisk og psykisk har endret seg i løpet av få år. Hva skal man gjøre med alle de sinte mennene som ikke vil gå i seg selv å fronte sin egen usikkerhet og angst, men tar det ut på de nærmeste istedenfor? Håper at rettssaken også kan være en tankevekker for dem. Jeg er ikke så optimistisk. Kvinner er et kapittel for seg, mer lumske kanskje i sin tilnærming, og fungerer vel ofte som triggere for nettopp dette sinnet. Det kan ikke bli likestilling for fysisk vold, da kvinner har mindre muskelstyrke enn menn. 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet torsdag kl 11:31 Del Skrevet torsdag kl 11:31 skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Jeg husker godt tiden da lærere kunne velge seg ut et offer for å putte i gapestokk, en motbydelig kontroll metode, som nok fremdeles blir brukt av enkelte lærere, det er bare for enkelt, kort sagt jeg synes ikke så altfor synd på lærerne for det som skjer nå, det er alltids de som har gjort seg fortjent til en reaksjon, det er garantert. Jeg tror ikke på arvesynd, men skal jeg velge mellom at barn blir utsatt for vold eller godt voksne mennesker blir utsatt for vold så velger jeg godt voksne mennesker hver jævla gang. Barn og unge er svake, sårbare og usikre, helt avhengig av de voksne. Moren min har fortalt om sin mor som hun fikk ørefiker av. Mormor sluttet å slå da moren min samtidig søkte beskyttelse hos henne. Jeg tenker at en person som har enda mer agg (og mindre empati), ville bare fortsatt. Samtidig er det mangel på disiplin i skolen, i den betydning at lærere klarer ikke håndtere de utagerende eller livlige elevene som igjen går utover læringen for hele klassen. Men det å slippe å være redd for læreren fører også til mye bedre læring. Lærerollen passet meg dårlig da jeg ikke klarte å være "generalmajor", dvs. at jeg var for snill og manglet autoritet. Det beste er hvis man får til samspillet med elevene uten å heve stemmen og at de gjør det de skal av fri vilje, tuftet på tillitt og kjærlighet. Det skal være noe de selv ønsker, eller av plikt mot seg selv, men ikke for å adlyde læreren. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet torsdag kl 11:52 Del Skrevet torsdag kl 11:52 5 hours ago, Tussi said: Vil et klaps i ansiktet være straffbart hvis en gjør det mot et annet menneske? Da er det straffbart hvis en gjør.det mot eget barn Det er akkurat det. Hvilke omstendigheter? Hva konkret utfgjør straff? Hva er bevisbyrden? Er det samme straff for å klapse litt som å slå hardere? Kan et knips på øret gi samme straff? Holder det å påstå at noen har gjort noe så blir vedkommende straffa? Hvor grovt må noe være før det blir straffbart, og hva vektes? Du skjønner hvor jeg vil hen? På ingen måte forsvarer jeg handlinga, jeg bare prøver å ta diskusjonen med det juridiske rundt det og hva konkret som avgjør på hvilken måte staten skal behandle sånne ting på mest mulig rettferdig vis. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 11:57 Del Skrevet torsdag kl 11:57 (endret) Wheeljack skrev (18 minutter siden): Det er akkurat det. Hvilke omstendigheter? Hva konkret utfgjør straff? Hva er bevisbyrden? Er det samme straff for å klapse litt som å slå hardere? Kan et knips på øret gi samme straff? Holder det å påstå at noen har gjort noe så blir vedkommende straffa? Hvor grovt må noe være før det blir straffbart, og hva vektes? Du skjønner hvor jeg vil hen? På ingen måte forsvarer jeg handlinga, jeg bare prøver å ta diskusjonen med det juridiske rundt det og hva konkret som avgjør på hvilken måte staten skal behandle sånne ting på mest mulig rettferdig vis. I denne saken så er det jo fysisk vold sammen med psykisk vold og trusler, det i seg selv er jo langt mer alvorlig enn hvis det var et slag fra en fremmed man aldri ser igjen Endret torsdag kl 12:10 av Tussi 4 Lenke til kommentar
Subara Skrevet torsdag kl 12:03 Del Skrevet torsdag kl 12:03 1. des. 2023 https://www.vg.no/sport/i/4opova/friidrett-team-ingebrigtsen-skaperne-fikk-advarsel-i-januar-2021 Gjert Ingebrigtsen er tydelig på at han ikke kjenner seg igjen i mistankegrunnlaget for etterforskningen som nå pågår. Da VG publiserte innlegget til brødrene Henrik, Filip og Jakob 19. oktober, uttalte han følgende: – De uttalelsene som de kommer med er grunnløse. Jeg har aldri utøvd vold mot mine barn, sa Gjert Ingebrigtsen. For en time siden https://www.vg.no/sport/i/Jb47eb/datteren-om-team-ingebrigtsen-innspilling-broet-brutalt-sammen – Det har vært så mange ulike hendelser og episoder. Litt av det som har vært misvisende med Team Ingebrigtsen-serien er at tiltalte har kunne forklare seg med at det var sportslig baktanke, når det ikke var sportslig motiv i utskjellingen hans, sa han. Saken oppdateres https://www.nrk.no/rogaland/gjert-ingebrigtsens-datter_-_-fikk-hore-at-jeg-odela-familien-da-jeg-sluttet-med-friidrett-1.17358028 Gjert Ingebrigtsens datter sa at faren ikke mente hun var verdig å kalles datteren hans etter at hun ville slutte med friidrett. --- Datteren sier at hun tok opp med broren Jakob det faren utsatte henne for. – Han sa da at hvis Gjert rørte meg en gang til, var det slutt. Da ville brødrene mine ta affære. --- – Det var et hardt slag, og det var med vilje. Han gjentok slaget for å treffe meg. Det opplevde jeg som veldig skremmende. Ifølge datteren bommet faren med det første slaget, men traff med det neste. ----- I retten ble det vist fram tekstmeldinger som Gjert Ingebrigtsen sendte til datteren i 2023. Her skrev han blant annet at han beklaget og unnskyld. – Jeg vet ikke hva han mente unnskyld for, sier datteren. 4 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet torsdag kl 12:10 Del Skrevet torsdag kl 12:10 (endret) 13 minutes ago, Tussi said: I denne saken så er det jo fysisk vold sammen med psykisk vold og trusler, det i seg selv er jo langt mer alvorlig enn hvis det var et slag fra en frem æmed man aldri ser igjen Det har jeg aldri bestridi heller. Jeg er interessert i konkret hvilke handling(er) som er brudd på hvilke lover og hvordan en domstol skal vektlegge. Hvis et slag skal være ulovlig, så må det foreligge en beskrivelse av hva "et slag" er i juridisk sammenheng. For at noen skal kalle f.eks et knips på øret "mishandling" så må det også foreligge en klar jurudisk definisjon av hva "mishandling" innebærer. igjen... Det er kun den juridiske definisjonen og hvordan dette skal bedømmes jeg er ute etter. Det er interessant å se hva slags presedens dette setter for denne dommen forteller alle hva slags list dem ikke må gå over. På godt og vondt. Edit: så akkurat at tråden ikke lengre lå i Juss-delen så da skal jeg ikke harpe mer på det juridiske heller... Som jeg også svarte tidligere: Jeg forsvarer ikke noenting her. Syntes bare det er interessant å se jussen i det som skjer og hvordan det nåværende lovverket tolkes av både påtalemyndigheter og forsvarere. Endret torsdag kl 12:13 av Wheeljack 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet torsdag kl 12:23 Del Skrevet torsdag kl 12:23 obygda skrev (3 timer siden): Ja,psyken teller mye. Og det å tåle fysiske og psykiske smerter er noe man må forvente at slike som Jakob behersker. Og dette må man trenes opp til. Og det kan nok være at den røffe tonen til Gjert har vært bevisst. Så er spørsmålet hvor grensen skal gå. Derfor er dette med å være far og samtidig trener på topp verdensnivå svært,svært uheldig i en del settinger. I en del idretter som f.eks hockey så må man takle slåsskamper og slag selv om det i seg selv ikke er en del av reglene man spiller etter. Denne saken har mange sider som ikke er så åpenbare å dømme etter som man skulle tro. En ting er far sønn..en annen ting er trener sønn forholdet. Og i mange idretter er det å få kjeft en del av treningen..men i far sønn setting helt klart ikke. Ja, jeg har ikke fulgt denne saken så tett, men i hvert fall det som har blitt vist i serien er godt innenfor det som ville være greit med tanke på en trener-forhold. Utfordringen her er vel at det også er et far-sønn-forhold også. Mulig at Gjert synes han har klart dette skillet, men virker nok ikke som de fleste av sønnene har opplevd det slik. Og ellers har jo sønnen Martin et litt annet bilde, så det har i hvert fall vært et visst skille mellom trenger-Gjert og pappa-Gjert. Det viser jo at det også har vært mulig å ikke bli del av trener-regimet hvis man ønsket det. Så har nok Gjert vært veldig hard på at hvis man har sagt A, så må man si B, dvs at hvis man sier man vil bli god, så krever det MYE. Han akspeterer ikke at noe gjøres halvveis. (Og så kan det godt hende han har gått over streken i dette arbeidet.) 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 14:14 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 14:14 Wheeljack skrev (2 timer siden): Det har jeg aldri bestridi heller. Jeg er interessert i konkret hvilke handling(er) som er brudd på hvilke lover og hvordan en domstol skal vektlegge. Hvis et slag skal være ulovlig, så må det foreligge en beskrivelse av hva "et slag" er i juridisk sammenheng. For at noen skal kalle f.eks et knips på øret "mishandling" så må det også foreligge en klar jurudisk definisjon av hva "mishandling" innebærer. igjen... Det er kun den juridiske definisjonen og hvordan dette skal bedømmes jeg er ute etter. Det er interessant å se hva slags presedens dette setter for denne dommen forteller alle hva slags list dem ikke må gå over. På godt og vondt. Edit: så akkurat at tråden ikke lengre lå i Juss-delen så da skal jeg ikke harpe mer på det juridiske heller... Som jeg også svarte tidligere: Jeg forsvarer ikke noenting her. Syntes bare det er interessant å se jussen i det som skjer og hvordan det nåværende lovverket tolkes av både påtalemyndigheter og forsvarere. Jeg la tråden under juss da jeg mener den hører hjemme der. Nå har tydeligvis administrator flyttet den til politikk og samfunn...Merkelig i grunn,men da er vi over på se og hør vinkling... Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 14:20 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 14:20 KalleKanin skrev (1 time siden): Ja, jeg har ikke fulgt denne saken så tett, men i hvert fall det som har blitt vist i serien er godt innenfor det som ville være greit med tanke på en trener-forhold. Utfordringen her er vel at det også er et far-sønn-forhold også. Mulig at Gjert synes han har klart dette skillet, men virker nok ikke som de fleste av sønnene har opplevd det slik. Og ellers har jo sønnen Martin et litt annet bilde, så det har i hvert fall vært et visst skille mellom trenger-Gjert og pappa-Gjert. Det viser jo at det også har vært mulig å ikke bli del av trener-regimet hvis man ønsket det. Så har nok Gjert vært veldig hard på at hvis man har sagt A, så må man si B, dvs at hvis man sier man vil bli god, så krever det MYE. Han akspeterer ikke at noe gjøres halvveis. (Og så kan det godt hende han har gått over streken i dette arbeidet.) Gjert har tråkket over grensen far/barn..og pushet grensen trener/utøver. Hva det betyr i jussens verden er det uavklarte her. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet torsdag kl 14:26 Del Skrevet torsdag kl 14:26 obygda skrev (10 minutter siden): Jeg la tråden under juss da jeg mener den hører hjemme der. Nå har tydeligvis administrator flyttet den til politikk og samfunn...Merkelig i grunn,men da er vi over på se og hør vinkling... Kort og forenklet forklart, juss-kategorien er for å få svar på juss-spørsmål, av folk som vet hva de snakker om. Juss-kategorien er ikke for synsing. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå