leticia Skrevet tirsdag kl 09:21 Del Skrevet tirsdag kl 09:21 obygda skrev (3 timer siden): Det blir verre.. Nå har påtalemyndighetene allerede bedt om tid settes av til ankesaken : Helt naturlig at de sakene som tar lang tid trenger å plottes inn i kalenderen. obygda skrev (3 timer siden): Det er temmelig spesielt.. Det fremstår jo som en netflix serie..om interessen er stor så lager de flere episoder.. Det virker jo som advokatene til brødrene vil melke saken for alt det den er verdt.. At en slik sak skal beslaglegge så mye ressurser i rettsapparatet er virkelig helt uforståelig. Endret 2 timer siden av obygda Jeg blir helt dårlig i magen av denne bagatelliseringen din. Og av å lese den foreløpige forklaringen til Jakob 💔 Tenker masse på hvordan han har det. 4 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet tirsdag kl 09:31 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 09:31 RRhoads skrev (37 minutter siden): Det er viktig å forstå forskjellen på det å få kjeft av person som ikke har vært voldelig mot deg, og det å få kjeft fra en person som har vært voldelig mot deg. Det er jeg enig i. Og denne rolleblandingen trener far er aldri heldig. Det har jeg selv sett i andre idretter. Sånn sett burde man aldri tillate at man på høyt nivå har en slik blanding av roller. Her må idretten selv rydde opp! 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet tirsdag kl 09:52 Del Skrevet tirsdag kl 09:52 aklla skrev (49 minutter siden): Å bli pushet hardt av en trener er jo ikke noe galt i seg selv. Som du sier, du har sett det tidligere selv. Men hvor mange av disse bodde sammen med sin trener og ble pushet like hardt hjemme som på trening av den samme treneren? Man får altså aldri noe fri fra den strenge treneren, man kan ikke klage over den harde strenge treneren når man slapper av på sofa`n etter trening, for treneren sitter i sofa`n sammen med deg.. Ut fra det jeg har sett og forstått, hadde ikke barna en far, men stort sett kun en streng trener som var der 24/7 Jeg vil gjerne gi en utdyping her om hvordan ting kan være... Jeg har sett på treningsfeltet hvordan en foreldretrener har skreket så hardt og kalt noen for dum at de dro hjem fra treningen. (Han hadde ambisjoner på vegne av eget barn og bygget laget rundt ham). Men dette var ikke trenerens barn. Dette barnet som dro hjem hadde mulighet til å dra hjem og søke trygghet der. Den muligheten virker det ikke som barna i denne saken har hatt. Jeg var såvidt innom det tidligere i tråden, men uten å spesifisere ytterligere. Vi har 2 barn som spiller i øverste divisjon i sine idretter, hvorav en av dem også spiller med Norge på drakta. Her er det snakk om foreldretrener. For sistnevnte, opp igjennom karrieren som barn og ungdom så har vi gitt akkurat nok spillerom til at det er barnets ønsker som har vært gjeldende, og det inkluderer å godta når barnet har følt at det har trengt pauser fra idretten, gjerne flere måneder om gangen. Etter at barnet selv ble moden nok til å se (fordi trenere på høyere nivå ble innblandet på samlinger) hva som skal til for å bli blant de aller beste, så har det blitt enda tydeligere at det er barnets egen og ikke trenerens ambisjoner, altså barnets egen indre motor og motivasjon som har ført til det nivået hen er på i dag. Førstnevnte barn valgte idretten men hadde en pause på mange år, men har kommet tilbake i ungdomsårene men i all hovedsak trent seg opp selv (uten innblanding fra foreldrene, det var slik hen ønsket det). Likevel så har også hen nådd elitenivå. Det forteller endel om at så lenge talentet og den indre motoren er der så er det ikke så mye mer en trener får gjort, det er tross alt ikke treneren som utfører. Treneren bare legger mest mulig til rette. Som en avslutning. Jeg får skikkelig vondt av barn som blir "ødelagt" av foreldres ambisjoner. Det er nok mange flere av dem der ute enn vi er klar over 💔🥺 4 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet tirsdag kl 11:52 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 11:52 leticia skrev (1 time siden): Som en avslutning. Jeg får skikkelig vondt av barn som blir "ødelagt" av foreldres ambisjoner. Det er nok mange flere av dem der ute enn vi er klar over 💔🥺 Og om noe - så bør idretten lære av dette. Vi har hatt flere slike trenerpappa'er opp gjennom årene - og det har jo tilsynelatende gått bra, men det kan tydeligvis også gå galt av sted. Aamodt hadde vel en far som var aktivt med i mange år - samt Henrik kristoffersen osv...mao ikke ukjent terreng - men spørsmålet er om idretten og klubbene selv bør følge litt ekstra med når far er trener...... 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet tirsdag kl 12:08 Del Skrevet tirsdag kl 12:08 obygda skrev (15 minutter siden): Og om noe - så bør idretten lære av dette. Vi har hatt flere slike trenerpappa'er opp gjennom årene - og det har jo tilsynelatende gått bra, men det kan tydeligvis også gå galt av sted. Aamodt hadde vel en far som var aktivt med i mange år - samt Henrik kristoffersen osv...mao ikke ukjent terreng - men spørsmålet er om idretten og klubbene selv bør følge litt ekstra med når far er trener...... Det er aldri feil at man følger litt ekstra med. Men mange av de driver med individuelle idretter, og hvor tilgangen på profesjonelle trenere heller ikke er særlig høy, og i noen tilfeller nærmest fraværende med unntak av landslagstreneren. Så alternativet ville kanskje vært å bli stående uten en trener, og det er heller ikke så bra 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet tirsdag kl 14:26 Del Skrevet tirsdag kl 14:26 (endret) Ser stygt ut for far så langt. https://www.vg.no/sport/i/jQJQP9/jakob-ingebrigtsen-i-vitneboksen-i-rettssaken-mot-faren-gjert-ingebrigtsen https://www.vg.no/sport/i/1MG6xK/jakob-ingebrigtsen-om-egne-foelelser-det-er-klart-det-er-vanskelig Og for de som plukker ut enkeltepisoder for å spikke fliser på disse så er det ikke dette mishandling handler om. Mishandlingen handler om det totale bildet, hva den utsatte har måtet leve i. Og en hendelse som vanligvis ikke vil fremstå særlig alvorlig kan være veldig alvorlig hvis man ser det i kontekst av frykt, mulige represalier, psykisk nedbryting, osv. Endret tirsdag kl 20:13 av Markiii 6 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet tirsdag kl 19:39 Del Skrevet tirsdag kl 19:39 Har inte följt med så mycket på Gjert, sett ett halvt avsnitt av deras serie kanske, men har för mig att det kom fram en del dålig stämning der också. Tycker det er lite vel merkligt att Gjert fremdeles nekar till allt. Saken med datteren er vel for eksempel bevisad. Tror helt klart på vad syskonen i stort sier og antar att han blir dömt men till vad har jag ingen peiling på. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet tirsdag kl 21:38 Del Skrevet tirsdag kl 21:38 Han slapp en fjert, og fikk bank av gjert .. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 21:55 Del Skrevet tirsdag kl 21:55 Rambo82 skrev (16 minutter siden): Han slapp en fjert, og fikk bank av gjert .. Ikke usannsynlig.... Lenke til kommentar
Subara Skrevet tirsdag kl 23:24 Del Skrevet tirsdag kl 23:24 (endret) fredrik2 skrev (På 24.3.2025 den 19.47): Nu växte jag upp i Sverige men tvivlar på att Norge var så annerledes. Har ingen tro på att det var vanlig att gi ris på 70-80 talet. Farn min fikk jevnlig ris på 40-tallet, som avstraffelse hvis han fikk dårlige karakterer eller hvis han ikke adlød foreldrene. Ofte for helt tullete saker. Og moren min fikk ørefiker. Fordi de fikk så streng oppdragelse ville de ikke gjøre det samme mot barna sine, men de slapp ikke helt unna sin fortid. Det er mulig å bli så sint at man går over streken selv om man vet at det er feil, noe neste generasjon fikk føle på. Men i dag vet man bedre. Jeg så noen episoder av serien. Jeg reagerte på Gjert. Han nektet sønnen å være sammen med kjæresten og brukte en ganske kraftig tone. Synes det var rart at NRK filmet dette, og at Gjert selv syntes det var ok, da jeg ikke syntes utskjellingen stilte han i et godt lys. Var dette dagligdags kost for idrettstjernene? Er ikke overrasket over rettssaken. Det er lettere å tilgi noen hvis de sier unnskyld. Hadde Gjert innrømmet feilene sine, hadde de kanskje unngått hele rettsaken. Men han må ha ment at den kontrollerende oppførselen måtte til for at sønnene skulle ta gull. Og at han har lukket øynene for volden han har påført familien. På tross av mishandlingen har sønnene hatt en helt utrolig karriere. Det tyder på at fryktkultur også får folk til å prestere - og en god stund - helt til det ikke går lenger. Endret tirsdag kl 23:26 av Subara 1 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet i går, 07:23 Del Skrevet i går, 07:23 Subara skrev (7 timer siden): På tross av mishandlingen har sønnene hatt en helt utrolig karriere. Det tyder på at fryktkultur også får folk til å prestere - og en god stund - helt til det ikke går lenger. Det var vel en norsk løper som eksperimenterte med treningen, husker ikke navn, men det endte vel opp med litt norsk innovasjon i treningsmetoder for langdistanse løping, jeg tror de har benyttet seg av disse metodene, om jeg ikke husker helt feil, er ikke en gang gjert sin innovasjon, men ta det med en klype salt, tar det etter husken. 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet i går, 09:42 Del Skrevet i går, 09:42 (endret) skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Det var vel en norsk løper som eksperimenterte med treningen, husker ikke navn, men det endte vel opp med litt norsk innovasjon i treningsmetoder for langdistanse løping, jeg tror de har benyttet seg av disse metodene, om jeg ikke husker helt feil, er ikke en gang gjert sin innovasjon, men ta det med en klype salt, tar det etter husken. Det kan godt være, jeg har ikke greie på løping. Å finne opp kruttet på nytt er noe de færreste som gjør. Jeg tror at mange fortsatt er imponert over hva faren har fått til uavhengig av volden i hjemmet, selv om det er et før og etter med et dypt fall. I Gjert-saken har vi fått vite hva som foregår i kulissene når en far er trener for barn i toppidretten. Og det kom til og med på TV, så han må ha trodd at måten han gjorde det på var riktig, bortsett fra volden som han nok bagatelliserer. Men de trengte vel pengene. Vi er vitne til jernhard disiplin på tross av det moderne 2000-tallet, der faren nekter sønnen å være sammen med kjæresten fordi han skal trene. (Har lest et sted at han ikke likte kjæresten, så kanskje det var årsaken) En trener som ikke er i familie kan man bytte ut når samarbeidet begynner å rakne. Jeg tenker på hva idrettsstjerner i feks. tidligere, Øst-Europa har måttet holde ut av strenge idrettsregimer. De var forsøkskaniner for livsfarlig dop i tillegg. Nadia Comănec flyktet til USA og bosatte seg i Canada. Endret i går, 09:43 av Subara 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet i går, 09:53 Del Skrevet i går, 09:53 (endret) Stakkars Jakob. https://www.vg.no/sport/i/OoBMg3/ingebrigtsen-saken-jakob-ingebrigtsen-grillet-i-retten?pinnedEntry=55452 – Hvis du ikke fikk lov til å bade, ville du likevel gjort det? – Her som liten gutt tenker jeg at jeg er sammen med mine to eldre søsken, og føler meg delvis beskyttet av de. Endret i går, 09:53 av Subara 2 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet i går, 10:36 Del Skrevet i går, 10:36 https://www.nrk.no/rogaland/forsvarerne-spor-jakob-ingebrigtsen_-_-en-helt-annen-virkelighetsforstaelse-1.17356226 – Det var veldig vanskelig å vite hva vi skulle gjøre. Vi ville ikke gå til politiet fordi vi ikke visste hva det betydde. Vi er vokst opp med dette, å holde alt hemmelig. Å holde på fasaden hindrer en familie å be om hjelp. 3 1 Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet i går, 10:51 Del Skrevet i går, 10:51 Beklager å måtte si det, men basert på forsvarernes utspørring av Jakob i dag, fremstår saken som suppetynn. 3 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet i går, 10:55 Del Skrevet i går, 10:55 obygda skrev (På 25.3.2025 den 10.31): Det er jeg enig i. Og denne rolleblandingen trener far er aldri heldig. Det har jeg selv sett i andre idretter. Sånn sett burde man aldri tillate at man på høyt nivå har en slik blanding av roller. Her må idretten selv rydde opp! For min del var det helt uproblematisk å ha egen far som trener. Noen av oss hadde fedre som mestret å være en kjærlig far og omsorgsfull og dyktig trener - hilsen ei som selv har 2 gull i NM. (Snakker i fortid da min far er død) 4 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet i går, 13:43 Del Skrevet i går, 13:43 (endret) «I forbindelse med diskusjoner skjedde det månedlig at han prikket henne med fingeren på brystkassen og overarmen, samtidig som han skrek høyt at hun var en idiot. Hun stivnet av redsel og opplevde dette truende og aggressivt.» Etter det jeg har lest i avisene i dag, er det ganske tydelig at far Ingebrigtsen er psykopat med sadistiske tendenser. Kilder: https://www.dagbladet.no/nyheter/datteren-forklarer-seg/82881658 https://www.vg.no/sport/i/pPvdbV/gjert-ingebrigtsens-datter-i-retten-jeg-var-alltid-redd-for-aa-sjekke-telefonen Endret i går, 13:49 av Gargantua 6 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 14:50 Forfatter Del Skrevet i går, 14:50 Gargantua skrev (50 minutter siden): «I forbindelse med diskusjoner skjedde det månedlig at han prikket henne med fingeren på brystkassen og overarmen, samtidig som han skrek høyt at hun var en idiot. Hun stivnet av redsel og opplevde dette truende og aggressivt.» Etter det jeg har lest i avisene i dag, er det ganske tydelig at far Ingebrigtsen er psykopat med sadistiske tendenser. Kilder: https://www.dagbladet.no/nyheter/datteren-forklarer-seg/82881658 https://www.vg.no/sport/i/pPvdbV/gjert-ingebrigtsens-datter-i-retten-jeg-var-alltid-redd-for-aa-sjekke-telefonen Tror vi skal være forsiktige med fjerndiagnose her. At faren tydeligvis hadde temperament forstår vi alle. Men så langt har ingen av barna fått så omfattende juling at man kan kalle det mishandling med synlige skader osv - kanskje med unntak av et lite merke datteren skal ha fått. Psykisk har det vært en utfordring for enkelte - men den eldste sønnen har tydeligvis ikke hatt noe problem med faren. Det er åpenbart mye ondt blod mellom Jakob og faren - og jeg opplever vel at Jakob veier sine ord med omhu for å bygge opp under egen sak. Det jeg synes fremstår underlig er at man ikke ser noen følelser hos Jakob - han er kald som en fisk og fremstår kalkulerende og kommer med egne teorier som skal sette faren i dårlig lys - f.eks dette at faren skal ha fulgt etter sønnene med viten og vilje for å plage dem etter at trenerrollen ble lagt bort. På akkurat dette punktet så tror jeg det finnes andre naturlige forklaringer som sikkert vil bli lagt frem når Gjert skal vitne. Jeg tror ikke noen av partene har 100% rent mel i posen og således tror jeg denne saken vil skade alle involverte dessverre. En slik sak burde vært løst på bakrommet der sønnene og faren kunne snakket ut med kyndig hjelp og så gått hvert til sitt. Denne rettsaken vil ingen sitte igjen som vinner av er jeg redd....... 1 1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet i går, 14:57 Del Skrevet i går, 14:57 (endret) De som bagatelliserer saken kan ta seg en bolle. Barna hadde ikke latt det gå så langt om det ikke var alvorlig. Hørte det dattera sa idag, ikke noe annet enn psykisk og fysisk terror. Man trenger ikke slå mange ganger for at trusselen alltid vil ligge der i bakhodet. Endret i går, 15:22 av Mars2029 4 4 Lenke til kommentar
Gjest 34952...023 Skrevet i går, 15:01 Del Skrevet i går, 15:01 Denne saken stinker av "I'm sixteen and don't like my father"-syndrom. Jeg tror det er mange som kunne saksøkt sine foreldre for verre forhold enn hva som har fremkommet i denne saken. Anonymous poster hash: 34952...023 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå