Gå til innhold

Rettssaken mot Gjert Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

obygda skrev (2 minutter siden):

Det er 38 vitner i arendal saken.

38/8= 4.75 vitnemål om dagen i rn drapssak.

50 vitner burde ta under 10 dager..ikke 7 uker i så fall.

Her synes jeg det lukter fesjå..for advokatene...

Ja jeg vet ikke, jeg har selv vært vitne i en sak som tok 7 dager, som egentlig skulle ta 6. Noen ganger går man ut over berammet tid,  mens andre ganger går det fortere, og man kan avslutte tidligere.

Noen blir kanskje hentet inn flere ganger osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (9 minutter siden):

Ja jeg vet ikke, jeg har selv vært vitne i en sak som tok 7 dager, som egentlig skulle ta 6. Noen ganger går man ut over berammet tid,  mens andre ganger går det fortere, og man kan avslutte tidligere.

Noen blir kanskje hentet inn flere ganger osv.

Joda..forstår at ting tar tid. Men om en ser på tiden avsatt i retten i denne saken..sett opp mot f.eks denne drapssaken..Vel, det fremstår snodig og en må undres om tiltalte hadde vært herr ukjente jensen..så ville saken tatt 3 dager..

Lenke til kommentar
obygda skrev (22 minutter siden):

Ser at i denne drapssaken i Arendal er det satt av 8 dager i retten:

https://www.nrk.no/sorlandet/rettssaken-etter-apotekdrapet-har-startet_-_-falt-om-i-armene-til-en-kollega-1.17343621

I saken mot Gjert er det satt av 7 uker..

Jeg forstår virkelig ikke tidsbruken her....

Enig.

Tids- og ressursbruken i denne saken er helt absurd dersom du sammenligner med lignende saker.

Har en i familien som har jobbet på krisemottak. Og endel av historiene hun forteller om mishandling og vold over mange år, får Ingebrigtsen-saken til å fremstå som en sak fra Kardemommeby. Og likevel så blir de "henlagt på bevisets stilling" (indirekte pga ressursmangel) - selv det finnes både bilde- og videobevis, samt god dokumentasjon fra pasientjournal(er).

Dette leserinnlegget her problematiserer det på en bra måte:

Sitat

[...]

For vi lever vel i en egalitær rettsstat, hvor ingen statsborgere, uavhengig av status eller rikdom, gis noen forrang eller privilegier hos påtalemyndigheter eller domstoler?

Når anklagene om relasjonell vold i Ingebrigtsen-familien, utløser et skred av politiressurser, og fremtvinger en rettssak som vil strekke seg over sju uker, hvor over femti vitner skal føres, tolker jeg derfor dette som et signal på nye og mer oppløftende tider for alle som tenker på å anmelde familievold.

Jeg håper bare dette signalet oppfattes rundt omkring i norske krisesentre, barnevernsinstitusjoner, fosterhjem, fengsler, eller psykiatriske institusjoner, hvor mange ofre for relasjonell vold befinner seg.

Sannsynligvis har de fleste av dem for lenge siden gitt opp troen på at det noen gang skal bli mulig å oppleve at rettferdigheten skjer fyllest, ved at de gjennom en domstolsslutning gis en oppreisning eller anerkjennelse for den utilgivelige uretten de har blitt utsatt for av sine nære omsorgspersoner.

Men nå bør nytt håp kunne fattes.

For vi ser alle hva som er i ferd med å skje i Sandnes, og vi vet nå hvordan slike saker kan behandles i det norske rettssystemet. Ingen bør heretter forvente en dårligere rettsbehandling enn den vi snart blir vitne til i Sør-Rogaland tingrett.

Lenke til kommentar

Foreldre eier ikke sine barn. Barn er selvstendige individer med like stor rett til psykisk og kroppslig integritet som et fremmed barn på bussen 

Hvis det ikke er ok at jeg klapper til barnet ditt på bussen er det ikke ok at en far gjør det

Hvis det ikke et ok at jeg sparker barnet ditt i magen fordi det ramler på sykkel er det ikke ok at en far gjør det

Hvis det ikke er ok at jeg truer med å slå barnet ditt på bussen helseløs er det ikke ok at en far gjør det 

Familievold er faktisk verre enn vanlig vold, fordi det utføres av den som skulle beskytte barnet, og barnet har ingen trygg person å fortelle om volden og få trøst ift det 

Det er uakseptabelt og straffbart,  og slik skal det selvsagt også være

Ingen foreldre har lov å ødelegge barns liv, og de psykiske skadene av familievold kan være svært store 

Blir kvalm av slik bagatellisering av vold kun fordi det er en forelder som står bak. Det gjør det verre, ikke bedre!

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (7 minutter siden):

Joda..forstår at ting tar tid. Men om en ser på tiden avsatt i retten i denne saken..sett opp mot f.eks denne drapssaken..Vel, det fremstår snodig og en må undres om tiltalte hadde vært herr ukjente jensen..så ville saken tatt 3 dager..

Jeg er enig med deg i at saken har tatt beslag på mye ressurser. Men kanskje man burde bruke mer tid på ukjente Jensen sin sak? Som jeg nevnte til deg lenger opp så kan denne saken bidra til at flere ofre for familievold tør å stå frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (8 timer siden):

Jeg er enig med deg i at saken har tatt beslag på mye ressurser. Men kanskje man burde bruke mer tid på ukjente Jensen sin sak? Som jeg nevnte til deg lenger opp så kan denne saken bidra til at flere ofre for familievold tør å stå frem.

Det blir verre.. Nå har påtalemyndighetene allerede bedt om tid settes av til ankesaken :

Sitat

Dette er ikke vanlig, men vi noterer oss at påtalemyndigheten i denne saken har sett behovet for å be om forhåndsberamming av en eventuell ankesak vinteren 2026 - og vi har satt av tiden i kalenderene våre, sier John Christian Elden.

....

Det er temmelig spesielt..

Det fremstår jo som en netflix serie..om interessen er stor så lager de flere episoder..

Det virker jo som advokatene til brødrene vil melke saken for alt det den er verdt..

At en slik sak skal beslaglegge så mye ressurser i rettsapparatet er virkelig helt uforståelig.

Endret av obygda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (17 timer siden):

Anledningen foran utøvelsen av håndkledet pisken anser jeg som uvesentlig. Poenget var at det ble krangel og at det utviklet seg. I bunn og grunn burde faren lagt seg flat og bedt om unnskyldning og ferdig med det. Nå har en slik episode blitt blåst opp til noe ekstremt og vi har en rettsak gående.pga dette.

Det er ikke én enkeltepisode som leder til rettsaken, det vet du forhåpentligvis. Slagene med håndkleet skal ha vært det som fikk begeret til å renne over for søskenflokken, med eldstebror Kristoffer som tok med seg balltre for å stanse faren. Da hadde de opplevd mye gjennom barndommen som ikke er normalt å oppleve, med en mor som passiv tilskuer. Man kan godt mene at unger bør tåle såpass og det finnes bedre ting å bruke ressurser på å etterforske, men personlig synes jeg det sender et farlig signal om det ikke tas alvorlig. Og husk at det meste er foreldet og ikke blir en del av rettsaken.

https://www.aftenposten.no/norge/i/dR73Xj/intervju-med-kristoffer-ingebrigtsen-nye-voldsanklager-mot-pappa-gjert-ingebrigtsen

Gjert virker dessverre ikke helt god. Følger han på Instagram hvor han la ut et bilde med teksten "buying a costume for the clown"... Et par dager før rettsaken starter hvor han er tiltalt for mishandling mot barna sine.

Endret av knipsolini
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (39 minutter siden):

Det er ikke én enkeltepisode som leder til rettsaken, det vet du forhåpentligvis. Slagene med håndkleet skal ha vært det som fikk begeret til å renne over for søskenflokken, med eldstebror Kristoffer som tok med seg balltre for å stanse faren. Da hadde de opplevd mye gjennom barndommen som ikke er normalt å oppleve, med en mor passiv tilskuer. Man kan godt mene at unger bør tåle såpass og det finnes bedre ting å bruke ressurser på å etterforske, men personlig synes jeg det sender et farlig signal om det ikke tas alvorlig. Og husk at det meste er foreldet og ikke blir en del av rettsaken.

https://www.aftenposten.no/norge/i/dR73Xj/intervju-med-kristoffer-ingebrigtsen-nye-voldsanklager-mot-pappa-gjert-ingebrigtsen

Gjert virker dessverre ikke helt godt. Følger han på Instagram hvor han la ut et bilde med teksten "buying a costume for the clown"... Et par dager før rettsaken starter hvor han er mistenkt for mishandling mot barna sine.

Jeg vet inderlig godt det ikke er en enkeltepisode som Gjert er tiltalt for. Jeg la tiltalen inn i tråden tidligere kan repetere nok en gang :

For Jakobs del går tiltalen blant annet ut på at faren skal ha

• Slått sønnen to ganger med flat hånd i forbindelse med en negativ melding fra skolen, og en gang slått ham på kinnet
  • Sparket ham i magen da gutten falt med sparkesykkel
  • Truet med å slå ham helseløs eller skambanke ham
  • Skrike høylytt, peke med fingeren, si at nå er du jævlig forsiktig, og kalle ham en idiot
  • Tatt fra Jakob en Ipad, dyttet slik at han mistet balansen, og kastet iPaden ut gjennom vinduet

For lillesøsterens del (som nå er 18 år) skal faren blant annet ha

• Slått henne med et sammenrullet håndkle, slik at hun fikk et rødt merke på kinnet
  • Slått henne i ansiktet på vei til trening fordi hun hadde glemt pulsklokken
  • Dyttet henne med begge hender slik at hun falt
  • Prikket henne på overarmen samtidig som han skrek til henne at hun var en idiot
  • Sa at hun ikke var datteren hans lenger, og kalte henne idiot og evneløs

Hvorvidt moren har vært passiv tilskuer vet jeg ikke noe om - kan ikke si jeg har sett den påstanden blitt fremmet og dokmentert før.  Av tiltalepunktene over så fremstår flere av dem som ganske så merkelige i en rettssal:

F.eks punktet :

• Skrike høylytt, peke med fingeren, si at nå er du jævlig forsiktig, og kalle ham en idiot

Hvorfor dette skal være ulovlig ifølge norsk lov finner jeg underlig. Hadde det vært en politimann som fikk slengt dette etter seg så tviler jeg på at det normalt ville ført frem til en rettssak. Spesielt når vi har med en fra Nord i landet å gjøre.

Neste punkt :

• Tatt fra Jakob en Ipad, dyttet slik at han mistet balansen, og kastet iPaden ut gjennom vinduet

Vel - kanskje ikke så vanlig å kaste en Ipad ut av vinduet..men jeg tror nok mange foreldre har tatt poden sin ipad...

Derimot er en del av de andre punktene ganske så stygge :

• Slått sønnen to ganger med flat hånd i forbindelse med en negativ melding fra skolen, og en gang slått ham på kinnet
  • Sparket ham i magen da gutten falt med sparkesykkel

Og dattern har jo fått et par slag i ansiktet og også opplevd at faren har vært stygg i kjeften. Alt dette kan ikke forsvares og jeg tar personlig sterk,sterk avstand fra slik oppførsel.

Når man ser på totalpakken her så fremstår det jo åpenbart at barna har hatt å gjøre med en ganske så kontrollerende far og trener - ikke et forbilde for dagens fedre mao.

Hvorvidt noen av punktene vil føre frem til dom gjenstår å se - hvor går grensen mellom å "ikke være helt god" og lovbrudd?

Jeg synes hele saken defintivt ikke hører hjemme i en rettsal over 7 uker med allerede berammet anke og ny rettsak i 2026. Til det har vi alt for mange andre mye mer alvorlige saker som rettsvesenet burde prioritert. Hele saken fremstår som et sirkus der kjendis advokater er artistene og kjendisene er trekkplasteret. Mange vil nok hevde at nå får barn som opplever lignende endelig løftet frem en sak - men jeg er stygt redd for at dette fort kan ende med en marginal dom som heller skremmer bort barn som er blitt utsatt for mye,mye verre ting. Ut fra tiltalepunktene der man drar frem punkter som å hive en ipad ut av vinduet som viktig nok til å bidra til å skape et bilde av en dominerende far - så mener jeg man isteden prøver å bygge opp en høne fra en fjær og at man har lett med lys og lykter etter alle mulige fjær man kan finne.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (9 minutter siden):

F.eks punktet :

Hvorfor dette skal være ulovlig ifølge norsk lov finner jeg underlig. Hadde det vært en politimann som fikk slengt dette etter seg så tviler jeg på at det normalt ville ført frem til en rettssak. Spesielt når vi har med en fra Nord i landet å gjøre.

Du må se det i sammenheng med det andre. Når slike ting som det over foregår over lang tid, så er det psykisk vold.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (18 timer siden):

Verden har gått videre gjennom generasjonene - og der barn på 80 og sikkert også 90 tallet så pisken bli brukt som reaksjon på uønsket oppførsel, så er dette forbudt i dag. Mao vil nok meningene om hva som foregikk her sees med ulike briller avhengig av generasjonen man tilhører. Selv hadde vi en teppebanker av plast som ble brukt som pisk av min far -

Det var ingen pisking eller lignende på 80 tallet som var lovlig gitt, det har ikke vært lov siden 1972, tvert i mot så var det nok omtrent like uglesett den gang som nå, trist å høre om misbruket du har opplevd, og om det var sånn at det var så vanlig for deg at du ikke oppfatter det som vold så er det trist, men vold er nok hva det er uansett hvor ofte eller ikke det foregikk, dette var nok omtrent like tabu den gang som nå.  

https://bistandsadvokaten.com/tag/stiftelser-og-organisasjoner-som-jobber-for-a-hjelpe-voldsofre-og-gi-dem-stotte-i-vanskelige-situasjoner/

obygda skrev (18 timer siden):

Som far selv rørte jeg og rører jeg aldri mine barn fysisk  -men kjeft..det må man regne med. Om det er psykisk vold å true med inndragning av lommepenger og kjefte huden full av uønsket oppførsel - det håper jeg rettsaken kan avklare.

Kjeft kan ikke sammenlignes med psykisk terror, man skal ikke leve i frykt i sitt eget hjem, og det er nok forskjellen, de fleste av oss har nok blitt tatt tak i og fått høre det, men av en veldig god grunn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (17 timer siden):

Det er eit godt poeng. Denne eine hendinga kan knapt kallast ei valdshending.

Hun ble pisket i ansiktet med et vått håndkle, bittelitt uheldig og hun kunne mistet et øye, har du tenkt over de mulige konsekvensene ? Tror du ikke det er mulig, om man har max flax/uflax ? Er det sånn at bare konsekvensene skal straffes ? Ja jeg ser at du ligger i 250 km/t i en skolesone i en tesla murdertruck, men siden du ikke har truffet noen ennå så er det greit ? 

obygda skrev (17 timer siden):

Tror ikke hun vil vitne...

Ikke den ene veien og ikke den andre ? Det antyder egentlig ganske mye.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 minutter siden):

Du må se det i sammenheng med det andre. Når slike ting som det over foregår over lang tid, så er det psykisk vold.

Jeg forstår at det er det påtalemyndighetene vil bruke denne seansen til å bevise. Forsvarerene vil vise glimt fra denne tv seriene for å motbevise at ting ikke var helt koko. Dessuten har du dette elementet med å være trener også. Dette med ipaden kan jo ha vært relatert til at Jakob prioriterte denne ipaden foran trening..akkkurat denne dagen. Som trener har du vel også forpliktet deg til å ta ansvar for den jobben også - så at en ipad suser ut vinduet trenger ikke bevise at man levde under ett terrorvelde, men et ekstremt strengt trenervelde - men der Jakob selv valgte faren som trener...etterhvert rant jo begeret over og han kvittet seg med faren som trener.  Alle som har drevet idrett der ting begynner å bli mer seriøst med aldren vet at trenere også pusher deg. Selv en halvrøver som undertegnede hvis største prestasjon for en generasjon siden var å vinne landsrenn i langrenn har møtt på trenere som pusher deg ut på trening og med krav om å rapportere og skrive treningsdagbok. Dog kanskje ikke med slik temperament som Gjert, men møtt deg mer på en motiverende måte, men der målet uansett er det samme..nemlig stå løpet ut og trene det som treneren har bestemt. Jeg synes Gjert fremstår steinhard og ekstrem - spesielt fordi han har pushet sine barn så hardt - men jeg har sett trenere i verden som har gjort lignende. Derimot har jeg vel aldri sett trenere i Norge gjøre lignende. Når det kommer til farsrollen så finner jeg oppførselen langt over streken i den rollen  - i alle fall sett opp mot hva man mener skal være normen i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
obygda skrev (35 minutter siden):

Dette er det mange i politiet som ikke hadde godtatt, glattcelle er mulig, og nå er du jævla forsiktig hadde de nok tolket som en reel trussel, den hadde nok blitt anmeldt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Hun ble pisket i ansiktet med et vått håndkle, bittelitt uheldig og hun kunne mistet et øye, har du tenkt over de mulige konsekvensene ? Tror du ikke det er mulig, om man har max flax/uflax ? Er det sånn at bare konsekvensene skal straffes ? Ja jeg ser at du ligger i 250 km/t i en skolesone i en tesla murdertruck, men siden du ikke har truffet noen ennå så er det greit ? 

Ikke den ene veien og ikke den andre ? Det antyder egentlig ganske mye.  

Vel - når du kjører bil til jobben risikerer du også å miste livet....Jeg tror ikke vi skal dramatisere dette mer en nødvendig. Politiet utøver vold mot mennesker som i enkelte tilfeller langt overstiger det Gjert har gjort også. Forskjellen ligger i at Politiet har lov til å utøve vold - noe foreldre ikke har

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Dette er det mange i politiet som ikke hadde godtatt, glattcelle er mulig, og nå er du jævla forsiktig hadde de nok tolket som en reel trussel, den hadde nok blitt anmeldt.

Det har vært rettsaker om dette før. Vi vet f.eks at å kalle en politimann en hestkuk er lov bare man er bosatt nord for polarsirkelen........

Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår at det er det påtalemyndighetene vil bruke denne seansen til å bevise. Forsvarerene vil vise glimt fra denne tv seriene for å motbevise at ting ikke var helt koko. Dessuten har du dette elementet med å være trener også. Dette med ipaden kan jo ha vært relatert til at Jakob prioriterte denne ipaden foran trening..akkkurat denne dagen. Som trener har du vel også forpliktet deg til å ta ansvar for den jobben også - så at en ipad suser ut vinduet trenger ikke bevise at man levde under ett terrorvelde, men et ekstremt strengt trenervelde - men der Jakob selv valgte faren som trener...etterhvert rant jo begeret over og han kvittet seg med faren som trener.  Alle som har drevet idrett der ting begynner å bli mer seriøst med aldren vet at trenere også pusher deg. Selv en halvrøver som undertegnede hvis største prestasjon for en generasjon siden var å vinne landsrenn i langrenn har møtt på trenere som pusher deg ut på trening og med krav om å rapportere og skrive treningsdagbok. Dog kanskje ikke med slik temperament som Gjert, men møtt deg mer på en motiverende måte, men der målet uansett er det samme..nemlig stå løpet ut og trene det som treneren har bestemt. Jeg synes Gjert fremstår steinhard og ekstrem - spesielt fordi han har pushet sine barn så hardt - men jeg har sett trenere i verden som har gjort lignende. Derimot har jeg vel aldri sett trenere i Norge gjøre lignende. Når det kommer til farsrollen så finner jeg oppførselen langt over streken i den rollen  - i alle fall sett opp mot hva man mener skal være normen i dagens samfunn.

Gjert fremstår som en psykopat. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (Akkurat nå):

Vel - når du kjører bil til jobben risikerer du også å miste livet.

Og poenget er ? Blir ikke kriminelle sjåfører straffet ? 

obygda skrev (1 minutt siden):

Politiet utøver vold mot mennesker som i enkelte tilfeller langt overstiger det Gjert har gjort også. Forskjellen ligger i at Politiet har lov til å utøve vold - noe foreldre ikke har

Ikke alltid, og ja de har den makten til å utøve vold om nødvendig, men det er ikke nødvendig å piske noen i ansiktet, og det er ikke lovlig.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (14 minutter siden):

Jeg synes Gjert fremstår steinhard og ekstrem - spesielt fordi han har pushet sine barn så hardt - men jeg har sett trenere i verden som har gjort lignende.

Å bli pushet hardt av en trener er jo ikke noe galt i seg selv. Som du sier, du har sett det tidligere selv.
Men hvor mange av disse bodde sammen med sin trener og ble pushet like hardt hjemme som på trening av den samme treneren?
Man får altså aldri noe fri fra den strenge treneren, man kan ikke klage over den harde strenge treneren når man slapper av på sofa`n etter trening, for treneren sitter i sofa`n sammen med deg..

Ut fra det jeg har sett og forstått, hadde ikke barna en far, men stort sett kun en streng trener som var der 24/7

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...