leticia Skrevet mandag kl 18:20 Del Skrevet mandag kl 18:20 Det jeg syns er noe av det verste å se, er de eldre (spesielt damer faktisk) og noen herrer også, som frekventerer kommentarfeltene. Med uttalelser om at dette er takken for at far har gjort deg så god osv... akkurat som om vold og trusler er noe man må tåle for å bli god. En bagatellisering av opplevelsene som er beskrevet. Vi har erfaring selv med dette "foreldre og trener" dilemmaet. Det kan være en vanskelig balansegang. Men man balanserer alltid slik at det er barnas / ungdommenes indre motor, indre motivasjon som blir tellende, og ikke egne ambisjoner. Og iallefall aldri trusler eller vold... 5 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 18:22 Forfatter Del Skrevet mandag kl 18:22 Sovna skrev (6 minutter siden): For å komprimere min forståelse av ditt innlegg. Hvis man vokser opp uten å få nok bank kan man risikere å bli en dårlig rustet soldat for det norske forsvaret Nei - da leser du meg feil. Men samfunnet har endret seg og det er jo slik at i min barndom så lekte vi mer fritt enn man gjør i dag. Å klatre i trær,leke med kniv og øks, overnatte ute, lage flåter og prøve dem ut på elver osv osv..slikt gjør man ikke så mye av i dag. Jeg syklet f.eks alene halve norge på telttur som 12 åring med velsignelse fra foreldre. Man er rett og slett blitt mindre selvstendig - samfunnet har tatt over oppdragelsen i mye større grad. 2 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet mandag kl 18:25 Del Skrevet mandag kl 18:25 obygda skrev (Akkurat nå): Nei - da leser du meg feil. Men samfunnet har endret seg og det er jo slik at i min barndom så lekte vi mer fritt enn man gjør i dag. Å klatre i trær,leke med kniv og øks, overnatte ute, lage flåter og prøve dem ut på elver osv osv..slikt gjør man ikke så mye av i dag. Jeg syklet f.eks alene halve norge på telttur som 12 åring med velsignelse fra foreldre. Man er rett og slett blitt mindre selvstendig - samfunnet har tatt over oppdragelsen i mye større grad. Hyggelig det. Det gjorde jeg også som barn. Mye av dette fortsatt. Men jeg ser ikke helt relevansen mellom dine nostalgiske øyne og en forelder som utøver vold.. 4 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 18:32 Forfatter Del Skrevet mandag kl 18:32 Sovna skrev (Akkurat nå): Hyggelig det. Det gjorde jeg også som barn. Mye av dette fortsatt. Men jeg ser ikke helt relevansen mellom dine nostalgiske øyne og en forelder som utøver vold.. Forskjellen er vel hva som regnes som oppdragelse og hva som regnes som vold har endret seg opp gjennom årene. I frankrike har man f.eks en mye tøffere holdning til barneoppdragelse - så det er også kulturelle forskjeller ute å går her. Jeg forsvarer ikke det Gjert har gjort - men jeg mener for det første at saken burde vært behandlet i lukket rett . For det andre at tiltalepunktene, sett i en historisk perspektiv, ikke fremstår som veldig alvorlige. Og jeg tror defintivt at hvor alvorlig man mener de er vil avhenge av egen oppvekst og de holdninger man har fått der. Så skal saken dømmes i dagens rett, med dagens rettsforståelse - og her får vi bare avvente dommen. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 18:34 Del Skrevet mandag kl 18:34 obygda skrev (7 minutter siden): Nei - da leser du meg feil. Men samfunnet har endret seg og det er jo slik at i min barndom så lekte vi mer fritt enn man gjør i dag. Å klatre i trær,leke med kniv og øks, overnatte ute, lage flåter og prøve dem ut på elver osv osv..slikt gjør man ikke så mye av i dag. Jeg syklet f.eks alene halve norge på telttur som 12 åring med velsignelse fra foreldre. Man er rett og slett blitt mindre selvstendig - samfunnet har tatt over oppdragelsen i mye større grad. Jeg gjorde også dette som barn (med unntak av den sykleturen,. Men jeg ble ikke utsatt for trusler og vold, det er ingen sammenheng med den oppdragelsen jeg fikk og vold og trusler... Så det handler ikke bare om forskjell i tiden... mine besteforeldre derimot, vokste opp med ris på rompa... men dette var før 2 verdenskrig liksom... 5 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 18:41 Forfatter Del Skrevet mandag kl 18:41 leticia skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde også dette som barn (med unntak av den sykleturen,. Men jeg ble ikke utsatt for trusler og vold, det er ingen sammenheng med den oppdragelsen jeg fikk og vold og trusler... Så det handler ikke bare om forskjell i tiden... mine besteforeldre derimot, vokste opp med ris på rompa... men dette var før 2 verdenskrig liksom... Jeg vet jo at ris var vanlig helt inn på 80 og 90 tallet - så man trenger ikke gå så langt tilbake i tid som 2 verdenskrig. Jeg sier ikke at det var rett å gi ris - men det var ansett som en del av barneoppdragelsen helt inn på 80 tallet. I riktig gamle dager så ble man jo sett ned på om man ikke tok grep om barneoppdragelsen. Som alt annet endrer verden seg - og rettsreglene endrer seg med dem. Jeg tror også at det har vært forskjeller mellom landsdeler mhp barneoppdragelse. Så hva man så på som normalt f.eks i Finnmark var kanskje ikke det samme som i Oslo? Det som blir interessant her er jo å se hvor retten står i dag - hvor går grensene i dag - hvor ligger strafferammene osv.. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet mandag kl 18:43 Del Skrevet mandag kl 18:43 obygda skrev (7 minutter siden): For det andre at tiltalepunktene, sett i en historisk perspektiv, ikke fremstår som veldig alvorlige. I ett historisk perspektiv er det ikke så galt å sende 5-åringer ut i fulltidsarbeid eller selge barn på åpen gate heller.. Heldigvis går det fremover, nå har barn rett til en oppvekst uten vold. Merkelig at vold mot barn var lov frem til 1987, men vold mot voksne vel har vært ulovlig mye lengre enn det. 4 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet mandag kl 18:45 Del Skrevet mandag kl 18:45 Når saken är i gang tycker jag man mest kan avakta og se på vad som sker. Min förståelse är också att mycket har blivit föråldrat så det är ikke allt barnen sier han har gjort som är med i rättegangen. En sak som var helt ny för mig är att dottern bodde i fosterheim et tag efter insidenten. Är ju inte helt normalt att man gör så. Känner inte heller igen mig med att denna typen ting skulle varit rätt normalt på 80 talet. 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 18:46 Forfatter Del Skrevet mandag kl 18:46 aklla skrev (Akkurat nå): I ett historisk perspektiv er det ikke så galt å sende 5-åringer ut i fulltidsarbeid eller selge barn på åpen gate heller.. Heldigvis går det fremover, nå har barn rett til en oppvekst uten vold. Merkelig at vold mot barn var lov frem til 1987, men vold mot voksne vel har vært ulovlig mye lengre enn det. Ja - det kan synes merkelig. Men samfunnet har endret seg - det må man bare akseptere og ta til seg. Og hva som er forbudt i dag trenger ikke være forbudt om 20 år heller. Så dette kan gå begge veier...... Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet mandag kl 18:47 Del Skrevet mandag kl 18:47 4 minutes ago, obygda said: Jeg vet jo at ris var vanlig helt inn på 80 og 90 tallet - så man trenger ikke gå så langt tilbake i tid som 2 verdenskrig. Jeg sier ikke at det var rett å gi ris - men det var ansett som en del av barneoppdragelsen helt inn på 80 tallet. I riktig gamle dager så ble man jo sett ned på om man ikke tok grep om barneoppdragelsen. Som alt annet endrer verden seg - og rettsreglene endrer seg med dem. Jeg tror også at det har vært forskjeller mellom landsdeler mhp barneoppdragelse. Så hva man så på som normalt f.eks i Finnmark var kanskje ikke det samme som i Oslo? Det som blir interessant her er jo å se hvor retten står i dag - hvor går grensene i dag - hvor ligger strafferammene osv.. Nu växte jag upp i Sverige men tvivlar på att Norge var så annerledes. Har ingen tro på att det var vanlig att gi ris på 70-80 talet. 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 18:48 Del Skrevet mandag kl 18:48 Husker jeg fikk ett par ris på rompa 1 gang, og da var det helt klart fortjent. Min far synes det var like ille som meg. 🫣 Slutten av 80 tallet. Husker min lillebror nært fikk mine foreldre på "watchlist" hos BV grunnet at han klatret opp i trær og falt ned, med brudd som resultat. 🫣 Fler en 2 ganger, færre en 5. Vi fikk kjeft når det var fortjent, men det var aldri noe "din helvettes idiot", "udugelige drittunge" og "du er ikke ungen min" prat.. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 18:48 Forfatter Del Skrevet mandag kl 18:48 fredrik2 skrev (1 minutt siden): Når saken är i gang tycker jag man mest kan avakta og se på vad som sker. Min förståelse är också att mycket har blivit föråldrat så det är ikke allt barnen sier han har gjort som är med i rättegangen. En sak som var helt ny för mig är att dottern bodde i fosterheim et tag efter insidenten. Är ju inte helt normalt att man gör så. Känner inte heller igen mig med att denna typen ting skulle varit rätt normalt på 80 talet. Du fremstår som svensk - så der hadde man kanskje andre tilnærminger på barneoppdragelse på 80 tallet enn i Norge. Det skrives jo her at det var først i 1987 at fysisk avstraffelse av barn som et ledd i barneoppdragelse ble forbudt i Norge. Jeg har ikke sjekket om loven ble endret da - men jeg vet at fysisk avstraffelse var vanlig på 80 tallet der jeg vokste opp. Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 18:49 Del Skrevet mandag kl 18:49 obygda skrev (4 minutter siden): Jeg vet jo at ris var vanlig helt inn på 80 og 90 tallet - så man trenger ikke gå så langt tilbake i tid som 2 verdenskrig. Det var ikke vanlig i min familie iallefall. Jeg vokste opp på 80 og 90 tallet. obygda skrev (5 minutter siden): Det som blir interessant her er jo å se hvor retten står i dag - hvor går grensene i dag - hvor ligger strafferammene osv Grensene (iallefall for fysisk vold) ligger på kroppslig krenkelse. Dvs å bli slått med et håndkle er mer enn nok innenfor. Men... når avisene skriver om strafferamme på 6 år, så er dette maksstraffen, det kommer til å ligge i andre enden av dette sannsynligvis. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 18:51 Forfatter Del Skrevet mandag kl 18:51 Søkte og fant denne : Kilde : https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-104-2008-2009-/id567744/?ch=6 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet mandag kl 18:54 Del Skrevet mandag kl 18:54 (endret) obygda skrev (18 minutter siden): Jeg vet jo at ris var vanlig helt inn på 80 og 90 tallet - så man trenger ikke gå så langt tilbake i tid som 2 verdenskrig. Jeg sier ikke at det var rett å gi ris - men det var ansett som en del av barneoppdragelsen helt inn på 80 tallet. I riktig gamle dager så ble man jo sett ned på om man ikke tok grep om barneoppdragelsen. Som alt annet endrer verden seg - og rettsreglene endrer seg med dem. Jeg tror også at det har vært forskjeller mellom landsdeler mhp barneoppdragelse. Så hva man så på som normalt f.eks i Finnmark var kanskje ikke det samme som i Oslo? Det som blir interessant her er jo å se hvor retten står i dag - hvor går grensene i dag - hvor ligger strafferammene osv.. Som deg skal også jeg bero meg fra å forhåndsdømme i altfor stor grad. Dommer og rett har en del paragrafer å forholde seg til som sikkert skal dekke denne saken fra tilstrekkelig hold. Ganske sikker på at det skal bli hett rundt ørene på Gjert nå. Mest sannsynlig fortjent. Jeg er også litt fargelagt av første gang jeg så trynet på denne farsfiguren. Dårlig magefølelse mildt sagt. Fikk lyst til å gi han en syltelabb midt i trynet.. Sorry. Endret mandag kl 18:59 av Sovna 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet mandag kl 20:30 Del Skrevet mandag kl 20:30 obygda skrev (1 time siden): Søkte og fant denne : Kilde : https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-104-2008-2009-/id567744/?ch=6 Ris og ørefik var mye vanligere på 50-60 tallet. Gjert er tydeligvis av den gamle skolen og har sannsyligvis egne erfaringer fra fysisk og psykisk vold Sønnenes reaksjon på farens oppførsel er naturlig nok forskjellig fra en datter i opposisjonsalder. I det tilfellet har far tydeligvis mistet hodet fullstendig i sin egen utilstrekkelighet. Jeg tipper at han kun blir dømt i forholdet til datteren. Resten blir henlagt, akkurat som i sakene mot brødrene….. Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 20:58 Del Skrevet mandag kl 20:58 (endret) Vokteren skrev (36 minutter siden): Ris og ørefik var mye vanligere på 50-60 tallet. Gjert er tydeligvis av den gamle skolen og har sannsyligvis egne erfaringer fra fysisk og psykisk vold Sønnenes reaksjon på farens oppførsel er naturlig nok forskjellig fra en datter i opposisjonsalder. I det tilfellet har far tydeligvis mistet hodet fullstendig i sin egen utilstrekkelighet. Jeg tipper at han kun blir dømt i forholdet til datteren. akkurat som i sakene mot brødrene….. Du er klar over at en henleggelse er en avgjørelse om å ikke ta ut tiltale? Og at han er tiltalt for vold mot Jakob? Nå har saken kommet så langt at det blir en dom eller frifinnelse. Endret mandag kl 21:07 av leticia opps greide visst å kopiere alt utenom det som jeg skulle sitere 😅 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 21:02 Forfatter Del Skrevet mandag kl 21:02 Ser at i denne drapssaken i Arendal er det satt av 8 dager i retten: https://www.nrk.no/sorlandet/rettssaken-etter-apotekdrapet-har-startet_-_-falt-om-i-armene-til-en-kollega-1.17343621 I saken mot Gjert er det satt av 7 uker.. Jeg forstår virkelig ikke tidsbruken her.... 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 21:06 Del Skrevet mandag kl 21:06 obygda skrev (2 minutter siden): Ser at i denne drapssaken i Arendal er det satt av 8 dager i retten: https://www.nrk.no/sorlandet/rettssaken-etter-apotekdrapet-har-startet_-_-falt-om-i-armene-til-en-kollega-1.17343621 I saken mot Gjert er det satt av 7 uker.. Jeg forstår virkelig ikke tidsbruken her.... Det er forklaringen til 50 -ish vitner som tar tid. Har du noen gang deltatt i en rettssak. Det tar lang tid med vitneforklaringene. 2 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 21:11 Forfatter Del Skrevet mandag kl 21:11 (endret) leticia skrev (6 minutter siden): Det er forklaringen til 50 -ish vitner som tar tid. Har du noen gang deltatt i en rettssak. Det tar lang tid med vitneforklaringene. Det er 38 vitner i arendal saken. 38/8= 4.75 vitnemål om dagen i en drapssak. 50 vitner burde ta ca 10 dager..ikke 7 uker i så fall. Her synes jeg det lukter fesjå..for advokatene... Endret mandag kl 21:12 av obygda 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå