obygda Skrevet mandag kl 13:41 Del Skrevet mandag kl 13:41 (endret) Nå er saken kommet til retten - det vil bli skrevet mye om denne saken i ymse medier. Det handler om en far og trener som har ifølge tiltalen skal ha utøvd vold - både fysisk og pykisk, mot sine barn. Det er visstnok ingen større fysiske bevis i saken - så her skal familiens liv brettes ut for allmenheten og så vil retten dømme ut fra stort sett alt annet en tekniske bevis og i stor grad vitneforklaringene. Den groveste saken mediene fått servert så langt ser nå ut til å handle om et vått håndklede som visstnok Gjert skal ha brukt som en pisk i forbindelse med en krangel mellom far og datter. Det er litt sprik i forklaringene her - men datteren skal visstnok å fått rødt merke på kinnet idet håndkledet skal ha truffet henne der. Og så handler veldig mye om pysisk terror og en far, og trener, som har brukt sterke ord og uttrykk for å presse sine barn. Verden har gått videre gjennom generasjonene - og der barn på 80 og sikkert også 90 tallet så pisken bli brukt som reaksjon på uønsket oppførsel, så er dette forbudt i dag. Mao vil nok meningene om hva som foregikk her sees med ulike briller avhengig av generasjonen man tilhører. Selv hadde vi en teppebanker av plast som ble brukt som pisk av min far - og jeg har selv aldri tenkt over dette som noe som var ulovlig den gang - mine venner opplevde dette også..Men dette var altså på barn på 80 tallet. Som far selv rørte jeg og rører jeg aldri mine barn fysisk -men kjeft..det må man regne med. Om det er psykisk vold å true med inndragning av lommepenger og kjefte huden full av uønsket oppførsel - det håper jeg rettsaken kan avklare. Men forløpig er min holdning til denne rettsaken at det er blitt storm i ett vannglass. Fysisk avstraffelse KAN påtales og SKAL påtales om det gir varig men er min generelle holdning. I denne saken mener jeg det ikke har gitt varig men - og følgelig ville jeg vel sagt at dette aldri burde gi noen større straff ut over kanskje noen bøter.....Men verden har som sagt gått videre og det skal bli spennende å se hvor man legger listen nå. Hva tenker dere andre? Endret mandag kl 13:45 av obygda Lenke til kommentar
Gjest 9d6c7...514 Skrevet mandag kl 13:50 Del Skrevet mandag kl 13:50 Greit å få avklart om faren har gjort noe galt eller ikke, har aldri syntes han har virket som noen bra fyr uansett, men det holder ikke til straff. Men syntes det er høl i huet at de har satt av opptil 30 dager til rettsaken. Hadde holdt med maks 1 uke. Mye ressurser som kunne vært brukt til andre saker, som da blir henlagt i stedet. Anonymous poster hash: 9d6c7...514 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 14:02 Del Skrevet mandag kl 14:02 (endret) obygda skrev (27 minutter siden): Nå er saken kommet til retten - det vil bli skrevet mye om denne saken i ymse medier. Det handler om en far og trener som har ifølge tiltalen skal ha utøvd vold - både fysisk og pykisk, mot sine barn. Det er visstnok ingen større fysiske bevis i saken - så her skal familiens liv brettes ut for allmenheten og så vil retten dømme ut fra stort sett alt annet en tekniske bevis og i stor grad vitneforklaringene. Den groveste saken mediene fått servert så langt ser nå ut til å handle om et vått håndklede som visstnok Gjert skal ha brukt som en pisk i forbindelse med en krangel mellom far og datter. Det er litt sprik i forklaringene her - men datteren skal visstnok å fått rødt merke på kinnet idet håndkledet skal ha truffet henne der. Og så handler veldig mye om pysisk terror og en far, og trener, som har brukt sterke ord og uttrykk for å presse sine barn. Verden har gått videre gjennom generasjonene - og der barn på 80 og sikkert også 90 tallet så pisken bli brukt som reaksjon på uønsket oppførsel, så er dette forbudt i dag. Mao vil nok meningene om hva som foregikk her sees med ulike briller avhengig av generasjonen man tilhører. Selv hadde vi en teppebanker av plast som ble brukt som pisk av min far - og jeg har selv aldri tenkt over dette som noe som var ulovlig den gang - mine venner opplevde dette også..Men dette var altså på barn på 80 tallet. Som far selv rørte jeg og rører jeg aldri mine barn fysisk -men kjeft..det må man regne med. Om det er psykisk vold å true med inndragning av lommepenger og kjefte huden full av uønsket oppførsel - det håper jeg rettsaken kan avklare. Men forløpig er min holdning til denne rettsaken at det er blitt storm i ett vannglass. Fysisk avstraffelse KAN påtales og SKAL påtales om det gir varig men er min generelle holdning. I denne saken mener jeg det ikke har gitt varig men - og følgelig ville jeg vel sagt at dette aldri burde gi noen større straff ut over kanskje noen bøter.....Men verden har som sagt gått videre og det skal bli spennende å se hvor man legger listen nå. Hva tenker dere andre? Psykisk terror er nok en del grovere en litt kjeft for at man har gjort noe galt. 👍 Men vi får vente å se litt etterhver hva som kommer frem. Det jeg har av inntrykk av Gjert er at dette med psykisk terror nok har rot i virkeligheten. Har noen noengang hørt ham være stolt av ungene? Jeg biter meg merke i en holdning som tilsier "pøh, det skulle nå bare mangle!" når de gjorde det godt. Men vi får se. 🙂 Angående den biten om vått håndkle som piskesnert, datteren hadde valgt å heller treffe en venn/vennine, en å delta på den ettermiddagens trening. Det var altså ikke som at hun hadde stjålet noe, eller gjort noe annet galt. Endret mandag kl 14:11 av Duriello 3 Lenke til kommentar
Cissa90 Skrevet mandag kl 14:36 Del Skrevet mandag kl 14:36 (endret) Duriello skrev (34 minutter siden): Psykisk terror er nok en del grovere en litt kjeft for at man har gjort noe galt. 👍 Men vi får vente å se litt etterhver hva som kommer frem. Det jeg har av inntrykk av Gjert er at dette med psykisk terror nok har rot i virkeligheten. Har noen noengang hørt ham være stolt av ungene? Jeg biter meg merke i en holdning som tilsier "pøh, det skulle nå bare mangle!" når de gjorde det godt. Men vi får se. 🙂 Angående den biten om vått håndkle som piskesnert, datteren hadde valgt å heller treffe en venn/vennine, en å delta på den ettermiddagens trening. Det var altså ikke som at hun hadde stjålet noe, eller gjort noe annet galt. Den delen at hun valgte å gå ut å treffe venner, hørte jeg selv at hun kom hjem drita den dagen, som igjen forårsaket reaksjonen. Men alt er jo en ryktebørs rundt hele subjektet her 😕 Var ellers nabo med dem i barnealderen, og hørte flere ganger Gjert rope høyt på sønnene om de ikke fikk noe til skikkelig sportsmessig på den lokale fotballbanen, så han har vært beinhard ja. Vi hadde vindu som stod rett ut mot denne plassen og fikk ofte med oss "treningene". Endret mandag kl 14:39 av Cissa90 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 14:37 Forfatter Del Skrevet mandag kl 14:37 Duriello skrev (25 minutter siden): Psykisk terror er nok en del grovere en litt kjeft for at man har gjort noe galt. 👍 Men vi får vente å se litt etterhver hva som kommer frem. Det jeg har av inntrykk av Gjert er at dette med psykisk terror nok har rot i virkeligheten. Har noen noengang hørt ham være stolt av ungene? Jeg biter meg merke i en holdning som tilsier "pøh, det skulle nå bare mangle!" når de gjorde det godt. Men vi får se. 🙂 Angående den biten om vått håndkle som piskesnert, datteren hadde valgt å heller treffe en venn/vennine, en å delta på den ettermiddagens trening. Det var altså ikke som at hun hadde stjålet noe, eller gjort noe annet galt. Anledningen foran utøvelsen av håndkledet pisken anser jeg som uvesentlig. Poenget var at det ble krangel og at det utviklet seg. I bunn og grunn burde faren lagt seg flat og bedt om unnskyldning og ferdig med det. Nå har en slik episode blitt blåst opp til noe ekstremt og vi har en rettsak gående.pga dette. Det fremstår jo som om rettsapparatet misbrukes som et hevn verktøy mot Gjert. Jeg forsvarer ikke farens handlinger,men det fremstår veldig uproposjonalt å bruke retten til å behandle saken om det ikke er mer dyptgripende,ulovlige, handlinger som er begått her. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 14:38 Del Skrevet mandag kl 14:38 Cissa90 skrev (Akkurat nå): Den delen at hun valgte å gå ut å treffe venner, hørte jeg selv at hun kom hjem drita den dagen, som igjen forårsaket reaksjonen. Men alt er jo en ryktebørs rundt hele subjektet her 😕 Ah, oki. Det kan hende. Uansett en en reaksjon blåst langt ut av proporsjoner tenker nå jeg. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 14:42 Del Skrevet mandag kl 14:42 obygda skrev (2 minutter siden): Anledningen foran utøvelsen av håndkledet pisken anser jeg som uvesentlig. Poenget var at det ble krangel og at det utviklet seg. I bunn og grunn burde faren lagt seg flat og bedt om unnskyldning og ferdig med det. Nå har en slik episode blitt blåst opp til noe ekstremt og vi har en rettsak gående.pga dette. Det fremstår jo som om rettsapparatet misbrukes som et hevn verktøy mot Gjert. Jeg forsvarer ikke farens handlinger,men det fremstår veldig uproposjonalt å bruke retten til å behandle saken om det ikke er mer dyptgripende,ulovlige, handlinger som er begått her. Psykisk terror gjennom hele oppveksten, dersom det stemmer, er ille nok til å bruke rettsvesenet "i en hevnaksjon", ja. Det er nok ikke, som jeg skrev isted, kun bruk av kjeft det er snakk om. Og som sagt, vi får se. Jeg har iallefall delt mitt intrykk, så får vi se om det er hold i det. (For dem som følger saken nøye iallefall) 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet mandag kl 14:43 Del Skrevet mandag kl 14:43 (endret) Nå er det vel neppe kun denne ene voldshendelsen som er årsaken til rettsaken.. Når tiltalen er totalt 14 år med fysisk og psykisk misshandling er neppe den ene voldshendelsen som er dokumentert med bilder alt de har å gå på. Endret mandag kl 14:47 av aklla 4 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 14:51 Forfatter Del Skrevet mandag kl 14:51 aklla skrev (6 minutter siden): Nå er det vel neppe kun denne ene voldshendelsen som er årsaken til rettsaken.. Når tiltalen er totalt 14 år med fysisk og psykisk misshandling er neppe den ene voldshendelsen som er dokumentert med bilder alt de har å gå på. Vi vil vel alle bli litt mer opplyst gjennom rettssaken..Er veldig spent på hva folk mener når alle bevis er lagt frem i retten. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 14:53 Del Skrevet mandag kl 14:53 Gjert Ingebrigtsen slo altså dottera i ansiktet med ei fjør - som vart til 5 høns? aklla skrev (8 minutter siden): Nå er det vel neppe kun denne ene voldshendelsen som er årsaken til rettsaken.. Det er eit godt poeng. Denne eine hendinga kan knapt kallast ei valdshending. Lenke til kommentar
aklla Skrevet mandag kl 14:56 Del Skrevet mandag kl 14:56 torbjornen skrev (Akkurat nå): Det er eit godt poeng. Denne eine hendinga kan knapt kallast ei valdshending. Den voksne naboen din pisker barnet ditt i ansiktet med ett vått håndkle. Innafor som en god spøk? Hvordan ville du reagert om du satt på terrassen din å så en voksen person piske barnet ditt med egentlig hva som helst? 7 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 15:07 Del Skrevet mandag kl 15:07 aklla skrev (1 minutt siden): Den voksne naboen din pisker barnet ditt i ansiktet med ett vått håndkle. Innafor som en god spøk? Hvordan ville du reagert om du satt på terrassen din å så en voksen person piske barnet ditt med egentlig hva som helst? Det ville sjølvsagt ha vore ein oppførsel som er uakseptabel. Personen ville ha blitt oppfatta som farleg. Er han stabil? Kan han gjere noko verre neste gong? Når ein far gjer noko slikt vil nok den psykiske terroren vere det sentrale, for noko stor (fysisk) valdshending er det i seg sjølv ikkje. Om det var eit eingongstilfelle ville ein kunne prøve å gå vidare som om ikkje noko var hendt. Om det derimot var ein del av eit mønster blir det verre... 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 15:13 Del Skrevet mandag kl 15:13 Eg går ut frå at kona til Gjert vil komme til å vitne i denne saka. Det vil bli eit interessant vitnemål. Kva vil vere hennar versjon, og kven si side vil ho evt. ta? 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 15:15 Forfatter Del Skrevet mandag kl 15:15 torbjornen skrev (1 minutt siden): Eg går ut frå at kona til Gjert vil komme til å vitne i denne saka. Det vil bli eit interessant vitnemål. Kva vil vere hennar versjon, og kven si side vil ho evt. ta? Tror ikke hun vil vitne... 1 Lenke til kommentar
Gjest 2c601...807 Skrevet mandag kl 15:18 Del Skrevet mandag kl 15:18 torbjornen skrev (4 minutter siden): Eg går ut frå at kona til Gjert vil komme til å vitne i denne saka. Det vil bli eit interessant vitnemål. Kva vil vere hennar versjon, og kven si side vil ho evt. ta? Hun har valgt å avstå fra å vitne. Anonymous poster hash: 2c601...807 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet mandag kl 15:20 Del Skrevet mandag kl 15:20 Dette blir nok årets skittentøyvask hvor hele familiefasaden havner i kloakken. Må virkelig håpe at familiemedlemmene klarer å videreføre sine egne liv etter dette….. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 15:20 Del Skrevet mandag kl 15:20 obygda skrev (1 minutt siden): Tror ikke hun vil vitne... Kva kan vere grunnen til det? At saka er tragisk og belastande? At ho vil unngå å ta side i saka? Om saka er så alvorleg som den framstår er det godt gjort at det ekteskapet ikkje er over. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 16:00 Del Skrevet mandag kl 16:00 torbjornen skrev (42 minutter siden): Eg går ut frå at kona til Gjert vil komme til å vitne i denne saka. Det vil bli eit interessant vitnemål. Kva vil vere hennar versjon, og kven si side vil ho evt. ta? Hu holder kjeft. I en normal situasjon så vil en mor alltid velge barna sine foran mannen sin. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 16:03 Forfatter Del Skrevet mandag kl 16:03 torbjornen skrev (28 minutter siden): Kva kan vere grunnen til det? At saka er tragisk og belastande? At ho vil unngå å ta side i saka? Om saka er så alvorleg som den framstår er det godt gjort at det ekteskapet ikkje er over. Jeg vet ikke grunnen, men vil anta hun ikke ønsker å være part i saken. Jeg tror hun egentlig synes saken bare er svært trist - og i mine øyne er den også det. Det beste for alle burde være om de skværet opp og la rettssaken på hylla. Jeg synes ikke saken fortjener så mange uker i rettsapparatet. Det virker på meg som om advokatene til sønnene også kjører denne saken for oppmerksomhet. Advokaten til sønnene ønsker jo åpen rettssak - merkelig i grunn. "Det var nettopp Mette Yvonne Larsen som ba om åpne dører i Sandnes, på vegne av Jakob Asserson Ingebrigtsen og lillesøsteren hans. Gjert Ingebrigtsen ønsket lukkede dører, men vant ikke frem med sitt syn." På mange områder synes jeg Jakob fremstår som veldig voksen og ryddig, men ikke i denne saken. Her fremstår han som en person som ikke har tenkt gjennom livet som står foran han. Han må leve med dette resten av livet - og dersom det kommer noe ut som ikke fremmer hans sak, uansett hvor lite det måtte være - så vil det bare skade han. Sånn sett burde saken vært kjørt for lukkede dører. Mao her har Gjert alt å vinne - Jakob og de andre alt å tape. Gjert kan nemlig ikke tape noe mer - han er dømt i mediene og av idretten - mistet hele livsverket og vil trolig ikke synke dypere uansett utfall av rettsaken. Jakob og de andre risikerer at folkemeningen støtter Gjert... 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg leticia Skrevet mandag kl 16:21 Populært innlegg Del Skrevet mandag kl 16:21 obygda skrev (5 minutter siden): Jakob og de andre risikerer at folkemeningen støtter Gjert... Folkemeningen er allerede delt i 2. Først og fremst et skille mellom yngre og eldre. Og et skille med "jamen jeg vokste opp med slikt, det var helt normalt, det ble da folk av oss også", og i de som tenker at all form for psykisk og fysisk vold er horribelt. Jeg støtter Jakob, og søsknene hans 100 %, spesielt lillesøsteren. Uansett om dette ender med en fellende dom eller ikke. Og jeg syns det er fint at påtalemyndigheten tar slike saker på alvor. Det kan også bidra, siden de er så profilerte, til at andre ofre for familievold tør å stå frem og komme seg bort fra vold. Er saken overdrevent lang? Ja kanskje, (men det er i hovedsak pga antallet vitner), har politiet gått til en bredere etterforskning fordi de er kjente, ja kanskje. Men familievold er viktig at det blir satt fokus på. Når vi en gang i fremtiden kan se tilbake på denne saken, så er det ikke så utenkelig at Jakob og hans søsken har bidratt til å være med å redde andre sine liv. 10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå