nebrewfoz Skrevet tirsdag kl 15:52 Del Skrevet tirsdag kl 15:52 strike_ skrev (På 25.3.2025 den 13.10): Avtalen inngår du når du trykker kjøp. At DU ikke vet hva slags vilkår du avtaler er ditt problem. Ekspander Mange (- de fleste? -) nettbutikker har en 'check box' like ved KJØP-knappen, der du krysser av for å bekrefte at du har gjort deg kjent med 'Terms & Conditions' for handelen. Da er det spenstig å hevde at man 'ikke har inngått noen avtale'. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet tirsdag kl 16:35 Del Skrevet tirsdag kl 16:35 nebrewfoz skrev (På 25.3.2025 den 15.52): Mange (- de fleste? -) nettbutikker har en 'check box' like ved KJØP-knappen, der du krysser av for å bekrefte at du har gjort deg kjent med 'Terms & Conditions' for handelen. Da er det spenstig å hevde at man 'ikke har inngått noen avtale'. Ekspander Like fullt er ikkje vilkår nødvendigvis bindande. T.d. er det krav om at prisopplysninger skal vere komplette og lett synlege, så skjulte gebyr er generelt sett ikkje lov. Så nei, det er ikkje gitt at det er ein gyldig avtale fordi om du krysser av på ting. 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet tirsdag kl 17:34 Del Skrevet tirsdag kl 17:34 (endret) ****tar det i egen tråd Endret tirsdag kl 17:35 av Paxville Lenke til kommentar
ali q Skrevet tirsdag kl 17:41 Del Skrevet tirsdag kl 17:41 Denne tråden er så full av vas at jeg ikke hvor jeg skal begynne.. For det første så er det Skatteetaten som krever inn mva via VOEC, ikke "Tollvesenet". For det andre finnes det ikke Tollvesen i Norge, ei heller har det noensinne eksistert et Tollvesen i arealet som nå heter Kongeriket Noreg. Selv ikke Tolletaten har noe med VOEC-kravene å gjøre, med mindre de inneholder noe som ikke lovlig kan importeres til landet. For det andre så har ikke Forliksrådet noen som helst myndighet. Hvis de ikke klarer hjelpe dere bli enige (som er +95% av alle tilfeller) så er det utelukkende behjelpelige med å eskalere saken til Forbrukerklageutvalget (de har skiftet navn ørten ganger, men dett er dagens navn). FKU har siden i fjor sommer krevd betaling for å behandle slike klager, så vinninga går opp i spinninga for sånne lav-verdi-varer. I praksis blir det da å først åpne en case med eBay for å få pengene dine igjen. I min personlige erfaring er dette en god mix av "selgeren på eBay refunderer", "selgeren nekter å refundere og eBay refunderer når du eskalerer saken til eBay" og "selger nekter å refundere og eBay velger også å ikke refundere" (sjeldent, men det har sjedd meg noen ganger). Skulle det siste skje så har du fortsatt muligheter, hvis du betalte med PayPal så åpner du en dispute der og venter på svar. Selv hvis den skulle feile så betalte du garantert med et bankkort (trenger ikke være kreditt, VISA er VISA og MasterCard er Mastercard uavhengig om du brukte debetkort eller kredittkort) og kan åpne disputt via banken din (i de fleste store banker vil de betale deg tilbake umiddelbart i påvente av behandling fra VISA/MasterCard (som kan ta alt fra 1 mnd til 6 mnd), men så lenge du har gått igjennom ALLE stegene nevnt over så har du en veldig god sak og jeg ville veddet en månedslønn på at du får pengene dine igjen. Om de få kronene du får igjen er verdt "strevet" over er subjektivt og varierer fra person til person. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet tirsdag kl 18:16 Del Skrevet tirsdag kl 18:16 ali q skrev (På 25.3.2025 den 17.41): Denne tråden er så full av vas at jeg ikke hvor jeg skal begynne.. For det første så er det Skatteetaten som krever inn mva via VOEC, ikke "Tollvesenet". For det andre finnes det ikke Tollvesen i Norge, ei heller har det noensinne eksistert et Tollvesen i arealet som nå heter Kongeriket Noreg. Selv ikke Tolletaten har noe med VOEC-kravene å gjøre, med mindre de inneholder noe som ikke lovlig kan importeres til landet. For det andre så har ikke Forliksrådet noen som helst myndighet. Hvis de ikke klarer hjelpe dere bli enige (som er +95% av alle tilfeller) så er det utelukkende behjelpelige med å eskalere saken til Forbrukerklageutvalget (de har skiftet navn ørten ganger, men dett er dagens navn). FKU har siden i fjor sommer krevd betaling for å behandle slike klager, så vinninga går opp i spinninga for sånne lav-verdi-varer. I praksis blir det da å først åpne en case med eBay for å få pengene dine igjen. I min personlige erfaring er dette en god mix av "selgeren på eBay refunderer", "selgeren nekter å refundere og eBay refunderer når du eskalerer saken til eBay" og "selger nekter å refundere og eBay velger også å ikke refundere" (sjeldent, men det har sjedd meg noen ganger). Skulle det siste skje så har du fortsatt muligheter, hvis du betalte med PayPal så åpner du en dispute der og venter på svar. Selv hvis den skulle feile så betalte du garantert med et bankkort (trenger ikke være kreditt, VISA er VISA og MasterCard er Mastercard uavhengig om du brukte debetkort eller kredittkort) og kan åpne disputt via banken din (i de fleste store banker vil de betale deg tilbake umiddelbart i påvente av behandling fra VISA/MasterCard (som kan ta alt fra 1 mnd til 6 mnd), men så lenge du har gått igjennom ALLE stegene nevnt over så har du en veldig god sak og jeg ville veddet en månedslønn på at du får pengene dine igjen. Om de få kronene du får igjen er verdt "strevet" over er subjektivt og varierer fra person til person. Ekspander 1) forliksrådet har domsmyndighet i denne saken. Det du skriver om forliksrådet er så feil at jeg vil si det strengt tatt er. Not even wrong. 2) trådstarter trenger ikke kreve tilbake penger, han trenger bare å nekte å betale. 3 Lenke til kommentar
ali q Skrevet tirsdag kl 18:52 Del Skrevet tirsdag kl 18:52 (endret) Herr Brun skrev (På 25.3.2025 den 18.16): 1) forliksrådet har domsmyndighet i denne saken. Det du skriver om forliksrådet er så feil at jeg vil si det strengt tatt er. Not even wrong. 2) trådstarter trenger ikke kreve tilbake penger, han trenger bare å nekte å betale. Ekspander Sitat Forbrukarklageutvalet er eit domstolsliknande organ som kan behandla saker som har vore mekla i Forbrukartilsynet. Sekretariatet for Forbrukarklageutvalet ligg i Forbrukartilsynet. Behandlinga i Forbrukarklageutvalet er skriftleg. Om ei sak blir klaga inn for Forbrukarklageutvalet, vil utvalet vurdera dei rettslege sidene av saka basert på saka sine dokument og fatta ei avgjerd. Vedtak frå utvalet er rettsleg bindande om ikkje ein av partane tar saka til tingretten. ... Kort oversikt over saksgangen – Ein av partane klagar inn saka til Forbrukarklageutvalet etter at meklinga i Forbrukartilsynet ikkje førte til ei løysing. – Forbrukarklageutvalet sitt sekretariat mottar klaga og alle saksdokumenta frå Forbrukartilsynet. – Sekretariatet forkynnar saka for motparten. – Partane får anledning til å sende inn nye kommentarar/utsegn og/eller ny dokumentasjon. Dette vil bli sendt over til den andre parten. – Sekretariatet førebur saka for utvalet og set den opp til behandling på eit utvalsmøte. – Eit utval på tre medlemmer behandlar saka på møtet. – Vedtaket blir forkynt for partane. Ekspander -- https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget Sitat § 1.Forbrukerklageutvalgets virkeområde1 Forbrukerklageutvalget behandler klager: a. om kjøp av ting til forbruker og om ytelser som selgeren eller andre har påtatt seg overfor kjøperen i tilknytning til kjøpet, b. om håndverkertjenester etter håndverkertjenesteloven,2 c. om avtaler etter angrerettloven.3 Forbrukerklageutvalget behandler klagesaker etter første ledd bokstav a mellom forbruker og næringsdrivende og mellom to forbrukere. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Ekspander -- https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/2017-02-17-7 Endret tirsdag kl 18:56 av ali q Lenke til kommentar
barfoo Skrevet tirsdag kl 19:09 Del Skrevet tirsdag kl 19:09 (endret) ali q skrev (På 25.3.2025 den 18.52): -- https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget -- https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/2017-02-17-7 Ekspander Les det du svarer på. Det er snakk om forliksråd. Endret tirsdag kl 20:10 av barfoo Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet tirsdag kl 19:52 Del Skrevet tirsdag kl 19:52 ali q skrev (På 25.3.2025 den 18.52): -- https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget -- https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/2017-02-17-7 Ekspander Foreslår at du faktisk leser kildene du viser til. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet tirsdag kl 21:29 Del Skrevet tirsdag kl 21:29 Herr Brun skrev (På 25.3.2025 den 18.16): 1) forliksrådet har domsmyndighet i denne saken. Det du skriver om forliksrådet er så feil at jeg vil si det strengt tatt er. Not even wrong. 2) trådstarter trenger ikke kreve tilbake penger, han trenger bare å nekte å betale. Ekspander Ang 2, når det på mange måter er staten som er inndriver her (transport firma gjør kun et utlegg) stiller det seg noe annerledes? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet onsdag kl 08:24 Del Skrevet onsdag kl 08:24 minim skrev (På 25.3.2025 den 21.29): Ang 2, når det på mange måter er staten som er inndriver her (transport firma gjør kun et utlegg) stiller det seg noe annerledes? Ekspander Prosessuelt stiller det seg ikke annerledes bare fordi de krever inn på vegne av staten. De har ikke tvangsmyndighet, og fatter så vidt jeg vet ikke offentlige vedtak, slik staten selv gjør. Substansielt kan det du sier være et grunnlag for at TS har betalingsplikt, derav min opprinnelige oppfordring om å be dem om å faktisk forklare det rettslige grunnlaget for kravet. Lenke til kommentar
Føniks Skrevet onsdag kl 08:41 Del Skrevet onsdag kl 08:41 (endret) Herr Brun skrev (På 26.3.2025 den 8.24): Prosessuelt stiller det seg ikke annerledes bare fordi de krever inn på vegne av staten. De har ikke tvangsmyndighet, og fatter så vidt jeg vet ikke offentlige vedtak, slik staten selv gjør. Substansielt kan det du sier være et grunnlag for at TS har betalingsplikt, derav min opprinnelige oppfordring om å be dem om å faktisk forklare det rettslige grunnlaget for kravet. Ekspander De har selvfølgelig ikke tvangsmyndighet. Men UPS kan ta saken videre rettslig, i første omgang til forliksrådet, og få tvangsgrunnlag derfra til å gå videre med å inndrive kravet mot TS. Da blir det også dyrere for TS, og jeg vil i hvert fall oppfordre TS til å gi seg om UPS indikerer at de vil ta saken videre dit. TS har betalingsplikt av avgiftene som importør av varen(e), som han også har hentet, og har i sin varetekt nå. Han kan selvfølgelig ordne med retur av pakken til selger. Da vil han kunne be om tilbakebetaling av avgiftene fra staten. UPS har ikke mulighet til dette, og har sannsynligvis allerede forskuttert disse avgiftene til staten. UPS kan ikke be staten om refusjon av disse avgiftene, og har således ikke annet alternativ enn å kreve dette inn fra TS. Endret onsdag kl 08:51 av Føniks Lenke til kommentar
Camlon Skrevet onsdag kl 08:58 Del Skrevet onsdag kl 08:58 (endret) Føniks skrev (På 26.3.2025 den 8.41): UPS kan ikke be staten om refusjon av disse avgiftene, og har således ikke annet alternativ enn å kreve dette inn fra TS. Ekspander De har et annet alternativ. De kan kreve det inn fra selger, som har avtalt med kjøper å håndtere norsk MVA og har påført ekstra kostnader for UPS ved å ikke gjøre jobben sin. Det er hva som ville skjedd om vi snudde situasjonen og sendte en vare fra Norge til Kina. Da vil varen sitte fast i tollen og selger må betale for å få varen transportert til kjøper. I Norge har man av en eller annen grunn valgt å gjøre kjøper ansvarlig for at selger ikke betaler MVA. Det fungerer dårlig, men det er trolig poenget, for å presse norske kunder til å bruke norske nettbutikker. Det forrige systemet med skyhøy tollavgift for varer over 350kr, favoriserte også norske nettbutikker, siden de kan få redusert avgift per vare ved å kjøpe mange varer på engang. Endret onsdag kl 09:31 av Camlon 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå