Gå til innhold

Kan transportfirma pålegge mottaker gebyr?

Leo_

Anbefalte innlegg

Dette er litt opp i samme gata som "Dobbel toll fra Aliexpress " tråden, dog ikke helt. 

Jeg kjøpte en gjenstand fra en selger i Finland via eBay, betalingen indikerer som vanlig at jeg betaler MVA. Etter en stund får jeg varsel om at UPS har varen til utlevering hos en Prix med Post i butikk. Jeg henter varen og det indikeres ikke at det er tilknyttet noe krav til forsendelsen (da hadde jeg latt den bli værende). Så tre-fire uker etter får jeg et krav fra UPS på sms om å betale en utestående saldo. Jeg ringer UPS og får vite hvilken forsendelse dette er knyttet mot og får beskjed om at jeg skal bli kontaktet innen 24 timer, samtidig sender jeg en epost der jeg opplyser at jeg bestrider kravet. 

Jeg får ganske kjapt svar pr. epost og UPS spør om jeg har betalt MVA, jeg sender screenshot av dette, da er det plutselig ikke interessant lenger. UPS mener da at AVSENDER har gjort feil og ikke deklarert VOEC (dette stemmer nok) og opprettholder kravet mot meg. Jeg på min side poengterer at jeg har aldri vært informert om at det var knyttet et krav til forsendelsen. Jeg har aldri fått mulighet til å ta stilling til om jeg skal akseptere noe krav. Paralellt med dette krangler jeg med avsender på ebay og tilbyr avsender å la eBay dekke MVA (det gjør de når de får dokumentasjon på innbetaling men de dekker ikke gebyr) og at selger dekker gebyret. Selger avslår dette, så jeg hever kjøpet.

Jeg poengterer gjentatte ganger ovenfor UPS at jeg aldri har akseptert å ilegges et krav som er flere ganger høyere enn verdien på varen de har sendt. De sier jo selv at det er avsender som har gjort feil, og jeg poengterer at jeg ikke har noe kundeforhold til UPS, at det kun er avsender som har det, og møter selvsagt lite gehør for dette. Jeg prøver å spørre denne kundebehandleren jeg mailer med om han synes det er ok om jeg sender ham en vare, deklarerer en verdi på en million, og spør om han da ufrivillig skal kunne pålegges en kvart million i MVA, samtidig som jeg tilbyr dem å hente forsendelsen på min adresse fordi jeg ikke har bedt om deres behandlig og gebyr, og ikke har noe kundeforhold til dem. UPS ignorerer meg. 

Så, her står vi lå langt. Jeg sitter med et krav jeg aldri har akseptert, aldri har blitt opplyst var knyttet til forsendelsen jeg ikke er ansvarshavende for, og som overgår varens verdi. Jeg kan ikke se at UPS har grunnlag for å inndrive dette kravet, jeg mener jo dette kravet bør rettes mot UPS sin kunde, avsender, som de har en avtale med. 

Hva tenker folket rundt denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at saksfremstillingen din her holder i massevis til at du har en god sak om de skulle finne på å drasse deg til forliksrådet, og jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at de skulle ta saken enda lengre enn det. "Hva er det rettslige grunnlaget for dette kravet" er det åpenbare spørsmålet, og har de ikke noe svar på det så har de ingen sak. Still dem det spørsmålet, og len deg tilbake. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Mulig dette ikke er helt det samme, men jeg bestilte en gang tidligere noen varer fra Kina hvor jeg betalte ekstra for "DHL Expedited Shipping" grunnet pakkens verdi.

Fikk sporing og varen kom, med et momskrav og fortollingsgebyr (greit nok, det var forventet)...PLUSS et "administrasjonsgebyr" på flere 100-kroner.
Jeg tok kontakt med banken som håndterte fakturautsendingen, og ba om en forklaring på hva det gebyret gjaldt når alt av fraktomkostinger allerede var betalt. Jeg sa også at jeg nekter å betale administrasjonsgebyret uten en forklaring da det burde vært inkludert i fraktkostnaden.

Banken kontaktet DHL, med meg på kopifeltet, og jeg fikk aldri svar. Så jeg betalte innen betalingsfristen, minus administrasjonsgebyret, og hørte aldri noe.

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer
https://www.forbrukertilsynet.no/wp-content/uploads/2024/05/veiledning-om-begrensning-i-lovlig-storrelse-for-fakturagebyr-og-andre-gebyrer.pdf

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (32 minutter siden):

Jeg tenker at saksfremstillingen din her holder i massevis til at du har en god sak om de skulle finne på å drasse deg til forliksrådet, og jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at de skulle ta saken enda lengre enn det. "Hva er det rettslige grunnlaget for dette kravet" er det åpenbare spørsmålet, og har de ikke noe svar på det så har de ingen sak. Still dem det spørsmålet, og len deg tilbake. 

Selv om jeg ikke er trådstarter, takker! Dette skal jeg bruke neste gang jeg kommer bort i problemstillingen. Jeg kranglet lenge i en tilsvarende sak hvor pakke var dokumentert med voec nummer, men et eller annet var gjort elektronisk feil og jeg endte med å bli ilagt mva og gebyr dobbelt. Posten ordner dette, men hos ups var det kun min feil (som ikke har noe kundeforhold til ups eller har bestilt tjeneste av dem). 

Kan man bestride kravet med manglende rettslig grunnlag og henvise til kjøper av tjenesten fra ups (avsender)? Min erfaring var at de ikke engang stoppet inkasso sak når jeg prøvde å få det stoppet der med grunnlag i at jeg som mottaker ikke hadde gjort noe feil. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Selv om jeg ikke er trådstarter, takker! Dette skal jeg bruke neste gang jeg kommer bort i problemstillingen. Jeg kranglet lenge i en tilsvarende sak hvor pakke var dokumentert med voec nummer, men et eller annet var gjort elektronisk feil og jeg endte med å bli ilagt mva og gebyr dobbelt. Posten ordner dette, men hos ups var det kun min feil (som ikke har noe kundeforhold til ups eller har bestilt tjeneste av dem). 

Kan man bestride kravet med manglende rettslig grunnlag og henvise til kjøper av tjenesten fra ups (avsender)? Min erfaring var at de ikke engang stoppet inkasso sak når jeg prøvde å få det stoppet der med grunnlag i at jeg som mottaker ikke hadde gjort noe feil. 

Ja, det kan du. Du risikerer å pådra deg enda mer kostnader, om du taper, men de må overbevise forliksrådet om at de har rett. Er de seriøse vil de som minimum komme med et rettslig grunnlag for kravet mot deg før de kommer så langt. Og så lenge du har en rimelig innsigelse må de stoppe inkasso (og inkassogebyrer) og kjøre det i rettslig spor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (5 timer siden):

Ja, det kan du. Du risikerer å pådra deg enda mer kostnader, om du taper, men de må overbevise forliksrådet om at de har rett. Er de seriøse vil de som minimum komme med et rettslig grunnlag for kravet mot deg før de kommer så langt. Og så lenge du har en rimelig innsigelse må de stoppe inkasso (og inkassogebyrer) og kjøre det i rettslig spor. 

Hvilken kostnader risikerer en worst case ved å ta dette videre? En runde i forliksrådet der man må dekke gebyret eller kan de dra det videre så man brått må dekke motpart sine advokat utgifter med mer? 

Lenke til kommentar
minim skrev (15 minutter siden):

Hvilken kostnader risikerer en worst case ved å ta dette videre? En runde i forliksrådet der man må dekke gebyret eller kan de dra det videre så man brått må dekke motpart sine advokat utgifter med mer? 

De kan i prinsippet ta det videre til tingretten, og da kan du risikere sakskostnader tilsvarende reise + rettsgebyr + kostnader til bevisførsel (usikker på hva det skulle være her) + rettshelp for 2,500 kroner (eller 20% av tvistesummen om det er høyere) pluss mva om motparten ikke er mva-pliktig. Ikke store greiene der heller, altså. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, PaladinNO said:

Mulig dette ikke er helt det samme, men jeg bestilte en gang tidligere noen varer fra Kina hvor jeg betalte ekstra for "DHL Expedited Shipping" grunnet varens verdi.

Fikk sporing og varen kom, med et momskrav og fortollingsgebyr (greit nok, det var forventet)...PLUSS et "administrasjonsgebyr" på flere 100-kroner.
Jeg tok kontakt med banken som håndterte fakturautsendingen, og ba om en forklaring på hva det gebyret gjaldt når alt av fraktomkostinger allerede var betalt. Jeg sa også at jeg nekter å betale administrasjonsgebyret uten en forklaring da det burde vært inkludert i fraktkostnaden.

Banken kontaktet DHL, med meg på kopifeltet, og jeg fikk aldri svar. Så jeg betalte innen betalingsfristen, minus administrasjonsgebyret, og hørte aldri noe.

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer
https://www.forbrukertilsynet.no/wp-content/uploads/2024/05/veiledning-om-begrensning-i-lovlig-storrelse-for-fakturagebyr-og-andre-gebyrer.pdf

DHL er et bandittselskap. Aldri bruk selskapet, om du har noe som helst annet valg. De krever gebyrer for de vanvittigste ting i ettertid, der de drar summen ut av ræva. Jeg har ingen annen forklaring enn at de hater kunder.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Bestilte noe klær fra et nederlandsk firma for en stund tilbake, og fikk et tollgebyr på rundt 100 kr.

Med andre ord er ikke dette normalt? Jeg betalte det bare og ble ferdig med det. Fakturaen kommer rundt 3-4 uker etter mottak- jævelig irriterende. 

Endret av Mbappe09
Lenke til kommentar

Dette med dobbel mva er jeg helt enig i er urimelig. Dette er noe som må tas opp med skatteetaten da det er de som setter reglene. Og flere burde klage på slik det er i dag der det eneste gyldige er at voec nummeret må angis digitalt som en del av sporingen på sendingen. Det hjelper altså ikke at det bare er skrevet på pakken det skal være registrert digitalt på sendingen. Bare bullshit mener jeg men.

Når det er sagt så irriterer jeg meg grønn på argumenter som "jeg har ikke inngått noen avtale med det og det firmaet". Det tydeligvis mange ikke skjønner er at du har plikter som kjøper av en vare på samme måte en selger har plikter når de selger en vare.

Nå gjelder dette mest for bedrifter,men det også for privatpersoner. Hvilke plikter selger og kjøper har reguleres av noe som heter "incoterms". Og ved å inngå en avtale med selger om kjøp så aksepterer du disse vilkårene. Det er opp til deg å sette deg inn i hvilken type incoterms du avtaler med selger. Du kan ikke komme å klage etter du har mottatt varen å si at det her nekter jeg å betale.

Om du vil bruke et bestemt transport/spedisjonsfirma er det opp til deg og avtale dette med selger. Du kan ikke komme å klage etterpå på at du må betale fortollingsgebyr om sendingen må fortolles med argumenter som "jammen,jeg har ikke inngått noen avtale med dere om fortolling"... jo,det har du faktisk i det du inngikk en avtale om å kjøpe varen. Du står fritt til å velge hvem som foroller for deg hvis du vil det,men det må avtales med selger.. har du ikke gjort det så blir det brukt det spedisjon firmaet som frakter varen (som regel). Og da kan du ikke komme etterpå med jammen... 

Du har ikke inngått en avtale med posten om å motta post heller,men post får du likevel (om man har en folkeregistrert adresse da). Det hjelper ikke å gå til posten å si at "jammen jeg har ikke inngått en avtale om post/gebyrer".. 

Du har ikke inngått noen avtale med helsevesenet om at de skal hjelpe deg gratis (i mange tilfeller) heller. Men jeg ser ikke noen klage på det merkelig nok..

Det er det værste argumentet jeg hører. "Jammen jeg har ikke inngått noe avtale liksom.." folk tror de må inngå en skriftlig avtale om alt for at ting skal være gyldig.

Velkommen til samfunnet min venn,sett deg inn i hvordan det fungerer. Det er ikke alt som må avtales skriftlig.. og noen ganger så aksepterer du en avtale bare ved å leve et helt vanlig liv.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, strike_ said:

Nå gjelder dette mest for bedrifter,men det også for privatpersoner. Hvilke plikter selger og kjøper har reguleres av noe som heter "incoterms". Og ved å inngå en avtale med selger om kjøp så aksepterer du disse vilkårene. Det er opp til deg å sette deg inn i hvilken type incoterms du avtaler med selger. Du kan ikke komme å klage etter du har mottatt varen å si at det her nekter jeg å betale.

Forutsetninga her er jo at du avtaler noko.

Eg har aldri opplevd å bli forelagt incoterms-vilkår ved ebay-bestillinger. Viare så er det jo ingenting magisk med incoterms; dei er berre eit standardisert rammeverk for frakt, betaling og ansvar.

Viare så er jo det at MVA blir betalt av ebay/seljar del av avtalen, og del av prisen. Når seljar (og transportør seljar har valt) ikkje greier å oppfylle det kravet, så ... har dei brote avtalen dei har inngått. Korleis VOEC skal registrerast er deg som kjøpar uvedkommande; seljar har lovd dei får det til i avtalen med deg, og dei har til og med innkrevd MVA.

17 minutes ago, strike_ said:

Det er det værste argumentet jeg hører. "Jammen jeg har ikke inngått noe avtale liksom.." folk tror de må inngå en skriftlig avtale om alt for at ting skal være gyldig.

Det må vere inngått ein avtale. Når det kjem til netthandel har ingen av avtalane eg har inngått vore anna enn skriftlege; eg har aldri opplevd at ebay-seljar ringer meg for å avtale leveringsvilkår.

Forøvrig er det jo påfallande at du lander på stikk motsatt konklusjon av @Herr Brun, som det er alminneleg kjent her på bruket at advokat, og har bevist det over mange innlegg...

Endret av barfoo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jeg ba om det rettslige grunnlaget og fikk dette svaret

CEC UPS Header
:image.png.a1098fb2d15b4032d8f6da0a0c96a329.png

For at du skal ikke høre noe mer om dette må du ta kontakt md avsenderen.

Sender deg igjen informasjonen fra tollvesenet.

Når kunden betaler moms til avsender, må VOEC nummer bli fremlaggt på faktura. På faktura finnes ikke noe VOEC nummer, vennligst se i vedlegget.

Skatteetaten skriver følgende på sine nettsider:

Hvis en vare du har kjøpt blir ilagt mva både ved salget og på grensen må du kontakte den som solgte deg varen (nettbutikken) for å få refusjon.

image.png.a1098fb2d15b4032d8f6da0a0c96a329.png

Iht: Refusjon, retur eller bytte av varer kjøpt fra utlandet - Skatteetaten

https://www.toll.no/no/netthandel/sok-tilbakebetaling/ står det blant annet følgende:

Hvis du har handlet i en VOEC-registrert nettbutikk / e-markedsplass, og

• har betalt merverdiavgift i nettbutikken, men der transportselskapet også har fortollet sendingen og beregnet importavgifter
  • nettbutikken har krevd meg for merverdiavgift på en vare jeg mener er fri for merverdiavgift (for eksempel en bok)
  • har returnert varen til selger

må du kontakte nettbutikken eller e-markedsplassen for refusjon. De skal rette opp feil i sin rapportering til Skatteetaten og må avklare slike tilfeller direkte med Skatteetaten. De er også ansvarlige for å refundere det som er urettmessig innkrevd eller refundere betalt avgift når du returnerer varen.  

Kunden må kontakt avsender og be dem om å få pengene refundert.

En ting til, avsender registrerte denne pakken som P/P, og ikke som F/D. Det betyr at kunden har bestemt om at import avgiftene skulle sendes til mottakeren og ikke tilbake til dem. Så her blir det norsk import moms til å betale. Kunden må be avsender om å moms refundert.

Lenke til kommentar

Så har jeg svart som så:

Jeg er ikke noen kunde, jeg har ikke bedt om dette. Det finnes ingen dokumentasjon som forteller at JEG er noen kunde i dette forholdet. Det er en privatperson i Finnland (deres kunde) som har sendt en forsendelse, uten at jeg har akseptert noe som helst slags påslag av gebyrer. DERE har levert ut en forsendelse uten å oppfylle deres forpliktelser med fortolling og så tror du at du i etterkant kan komme med et krav rundt et forhold jeg IKKE har akseptert?? Jeg hadde aldri akseptert å motta noen forsendelse fra dere om jeg hadde vært informert om at det var knyttet noen som helst merkostnad til dette. Jeg tilbyr dere i tillegg å hente tilbake forsendelsen for å rette opp i deres feil, det du gjør nå er et forsøk på utpressing, det er intet rettslig grunnlag, jeg har aldri akseptert betingelsene.

Jeg tror ikke jeg kan gjøre dette stort mer klart for dere.

Mvh

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis du fortsetter med denne saken, vil du sannsynligvis tape, fordi regelverket klart fastslår at det er mottakeren/importøren, altså du, som har betalingsansvaret for importavgiftene. UPS er kun en transportør og har ingen plikt til å dekke disse kostnadene. Hadde du ikke hentet pakken og latt den gå i retur, kunne situasjonen kanskje vært annerledes. Ved å hente den, har du i praksis akseptert ansvaret for avgiftene, selv om selgeren har gjort en feil med VOEC-deklarasjonen. Svaret du har fått fra UPS er helt riktig, og ditt forsøk på å få dette til å handle om hvorvidt du er "kunde" eller ikke blir likegyldig til sakens utfall. Det er den norske stat som stiller dette kravet mot deg, ikke UPS.

Du har dermed betalingsplikt, men du kan etterpå kreve at selgeren refunderer deg de ekstra kostnadene for MVA, og andre tap du har hatt som følge av feilen.

Endret av Føniks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Føniks skrev (3 timer siden):

Hvis du fortsetter med denne saken, vil du sannsynligvis tape, fordi regelverket klart fastslår at det er mottakeren/importøren, altså du, som har betalingsansvaret for importavgiftene. UPS er kun en transportør og har ingen plikt til å dekke disse kostnadene. Hadde du ikke hentet pakken og latt den gå i retur, kunne situasjonen kanskje vært annerledes. Ved å hente den, har du i praksis akseptert ansvaret for avgiftene, selv om selgeren har gjort en feil med VOEC-deklarasjonen. Svaret du har fått fra UPS er helt riktig, og ditt forsøk på å få dette til å handle om hvorvidt du er "kunde" eller ikke blir likegyldig til sakens utfall. Det er den norske stat som stiller dette kravet mot deg, ikke UPS.

Du har dermed betalingsplikt, men du kan etterpå kreve at selgeren refunderer deg de ekstra kostnadene for MVA, og andre tap du har hatt som følge av feilen.

Jeg er ikke uenig i at jeg skal betale et krav jeg har akseptert, men når vare leveres ut som vanlig uten indikasjon på at det er knyttet noe krav til den har jeg ingen mulighet til å i det heletatt ta stilling til saken. Jeg får ikke refundert noe gebyr fra selger da handelen er avbrutt. Det er ingen avtale mellom meg og avsender og det er ingen avtale mellom meg og UPS. Vi er tilbake til tanken om at noen kan sende deg en gjenstand, deklarere en fiktiv verdi og så skal du som er uvitende om dette når du mottar, være forpliktet til å betale et krav i ettertid som du aldri så komme... 

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke uenig i at jeg skal betale et krav jeg har akseptert, men når vare leveres ut som vanlig uten indikasjon på at det er knyttet noe krav til den har jeg ingen mulighet til å i det hele tatt ta stilling til saken. Jeg får ikke refundert noe gebyr fra selger da handelen er avbrutt. Det er ingen avtale mellom meg og avsender og det er ingen avtale mellom meg og UPS. Vi er tilbake til tanken om at noen kan sende deg en gjenstand, deklarere en fiktiv verdi og så skal du som er uvitende om dette når du mottar, være forpliktet til å betale et krav i ettertid som du aldri så komme... 

Jeg skjønner at situasjonen er frustrerende for deg. Men det spiller ingen rolle, det er du som vil ende opp med å bli stilt til ansvar for disse avgiftene. Om UPS tar rettslige skritt mot deg så taper du, og det blir dyrere. Ikke si du ikke ble advart om du velger å gjøre dette til en prinsippsak. Viktig å understreke at du også har muligheter for å be om å få disse avgiftene tilbakebetalt i etterkant. https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/retur-kjopt-fra-utlandet/

Endret av Føniks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å nekte å betale til UPS/DHL som har lagt ut MVA vis-a-vis norske myndigheter (noe de ikke får tilbake uansett) er dødfødt.

Betal og rett kravet mot selger.

Helt vanlig at regning fra UPS/DHL for utlagt tollehandling/mva kommer i etterkant enten som snail mail eller i app/SMS. Prio er å få varen raskest mulig levert, avgifter/gebyr tas etterpå.

VOEC må være tydelig for å unngå mva. Har vært borti at selgere på eBay har annonsert som VOEC uten at det stemte og da blir det en refusjonssak via eBay.

Evt om det sendes via Posten så får du ferdig regning som må betales når du henter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Leo_ said:

Det er ingen selger å rette krav mot. Handelen er kansellert. 

Da må du betale gebyret, sende varene tilbake på egen kostnad og prøve å få pengene igjen fra selger.

Er det urettferdig? Ja, men det er designet for å være urettferdig sånn at du handler i norske nettbutikker neste gang.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, barfoo said:

Forutsetninga her er jo at du avtaler noko.

Det er jo akkurat det du gjør når du trykker på kjøp knappen når du handler på internett. I det du trykker på kjøp inngår du en rekke avtaler som du som kjøper er ansvarlig for å sette deg inn i. At du eller flere er uvitende om det sier bare noe om hvor ignorante dere er. 

Eg har aldri opplevd å bli forelagt incoterms-vilkår ved ebay-bestillinger. Viare så er det jo ingenting magisk med incoterms; dei er berre eit standardisert rammeverk for frakt, betaling og ansvar.

Ikke jeg heller,men ved kjøp på ebay er det ebays shipping policy og vilkår som gjelder. Da det er ebay du lager en avtale med når du kjøper en vare. Både kjøper og selger inngaår en avtale med ebay om kjøp/salg og alt det innebærer. Jeg har heller ikke sagt at incoterms er magisk. Det jeg sa er at det reguerer ansvaret kjøper/selger har.

Viare så er jo det at MVA blir betalt av ebay/seljar del av avtalen, og del av prisen. Når seljar (og transportør seljar har valt) ikkje greier å oppfylle det kravet, så ... har dei brote avtalen dei har inngått. Korleis VOEC skal registrerast er deg som kjøpar uvedkommande; seljar har lovd dei får det til i avtalen med deg, og dei har til og med innkrevd MVA.

Dette er det eneste jeg er enig med deg i.

Det må vere inngått ein avtale.

Avtalen inngår du når du trykker kjøp. At DU ikke vet hva slags vilkår du avtaler er ditt problem.

Forøvrig er det jo påfallande at du lander på stikk motsatt konklusjon av @Herr Brun, som det er alminneleg kjent her på bruket at advokat, og har bevist det over mange innlegg...

Mulig det er påfallende. Men som kjent er det bare en vinnende part i en sak og en MÅ tape om man er advokat eller ikke. Denne saken er jo veldig grei, alt trådstareter trenger å gjøre er å kontakte ebay og legge fram kvittering på at det er betalt dobbel mva så får hen det tilbake. At tådstarter velger å krangle om ytterligere gebyr får være opp til hen. Men her har hen er dårlig sak mener jeg. Hvertfall om det eneste argumentet hen har er at "det er ikke ingått noen avtale.."

5 hours ago, Leo_ said:

Vi er tilbake til tanken om at noen kan sende deg en gjenstand, deklarere en fiktiv verdi og så skal du som er uvitende om dette når du mottar, være forpliktet til å betale et krav i ettertid som du aldri så komme... 

Dette er bare vås. Som  nevnt inngår du en rekke avtaler når du trykker kjøp. Med mindre du var utilregnelig i øyeblikket du trykte kjøp så HAR du inngått opptil flere avtaler. At du ikke er klar over det er som sagt ditt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...