Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling av varebil

Norddama

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en driftsikker varebil, som kan brukes som enkel bobil også (legge inn madrass 2 meter) og bruges til bykjøring?

Skjønner så klart, at alle biler har slitedeler også videre. Men ønsker å unngå de største dyre, blemmene..Og kan ikke skru selv.

Må være rimelig nylig eu-godkjent og fra 2008 eller tidligere. 

Synes denne så fristende fin ut, men samtidig er jeg litt skeptisk til bilforhandlere og vil egentlig gjerne kjøpe hos en privat

https://www.finn.no/mobility/item/395147560?ci=17

en annen hiace: https://www.finn.no/mobility/item/353314105?ci=12

Eller denne, hvis den får ny eu-godkjenning?

https://www.finn.no/mobility/item/396046988?ci=14

Kanskje en Caddy kan være et alternativ? Har før hatt skoda/VW og kjenner til de vanlige elektronikfeilene:)

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norddama skrev (16 minutter siden):

Synes denne så fristende fin ut, men samtidig er jeg litt skeptisk til bilforhandlere og vil egentlig gjerne kjøpe hos en privat

Ved kjøp fra bilforhandler har en som privatperson sterkere vern ved at forbrukerkjøpsloven også kan benyttes. 

Sitat

Fra og med 1. januar 2024 er det i forbrukerkjøp ikke lenger lov å selge bil med forbeholdet "som den er". Et slikt forbehold vil ikke enger være gyldig, og selger er forpliktet etter loven til å opplyse om alle feil og mangler som avviker fra alminnelige krev til kvalitet, funksjonalitet og lignende.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Nå er det klart enkelte bilforhandlere som kan forsøke å lure seg unna alle slags reklamasjoner og krav. Ved kjøp fra privat kan du i større grad oppleve at selger hevder han ikke viste om eventuelle mangler. Det skal mer for at en privatperson "burde ha vist" enn en brukt bilforhandler.

Endret av toralfb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Garantien bilforhandlere gir er like lite verdt som blekket på papiret. Generelt syns jeg det nesten er tryggere å handle bil privat. De gangene folk blir rundlurte og biler selges "som den er" med store skjulte feil er mere forbi. Mange tørr ikke selge bilen privat lengre grunnet rettighetene man har som kjøper.

Caddy blir for liten. Maxicaddy kan gå (195cm) innvendig lengde. Har selv eid en 1.9l Caddy. 2009. Var en kjempegod bil.

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (2 timer siden):

Ved kjøp fra bilforhandler har en som privatperson sterkere vern ved at forbrukerkjøpsloven også kan benyttes. 

Nå er det klart enkelte bilforhandlere som kan forsøke å lure seg unna alle slags reklamasjoner og krav. Ved kjøp fra privat kan du i større grad oppleve at selger hevder han ikke viste om eventuelle mangler. Det skal mer for at en privatperson "burde ha vist" enn en brukt bilforhandler.

Ja har brent meg på en forhandler før, og tenker også de kan flere tricks til å skjule ting,  en det finnes selvfølgelig også kreative privatpersoner. Har fulgt med i at kravene har blitt skjerpa for privatsalg også. Og ser ikke idi i å kjøpe fra en forhandler i mottsatt ende av landet, når jeg selv bor i nord. Var nå ikke helt meninga å starte diskusjon rundt dette, fremfor bilvalg, det var bare en av mine overveilsee, men takk for inmspill!

Lenke til kommentar
Labelle skrev (1 time siden):

Garantien bilforhandlere gir er like lite verdt som blekket på papiret. Generelt syns jeg det nesten er tryggere å handle bil privat. De gangene folk blir rundlurte og biler selges "som den er" med store skjulte feil er mere forbi. Mange tørr ikke selge bilen privat lengre grunnet rettighetene man har som kjøper.

Caddy blir for liten. Maxicaddy kan gå (195cm) innvendig lengde. Har selv eid en 1.9l Caddy. 2009. Var en kjempegod bil.

Enig i det første der. 
Okay, takk, får se mer på caddy. 

Lenke til kommentar

Enorm forskjell på de to Hiace modellene da. Personlig hadde jeg følt meg langt tryggere ved å gå for den første. Driftssikre biler, og ikke minst relativt rimelige deler hvis noe må repareres.

Dersom den skal gjøres om til en type bobil som du kan oppholde deg litt i, så er det kjekt med litt mer plass enn i en Caddy. Men om du kun skal sove der så funker det siste også 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har tenkt en del på Caddy Maxi med 4-hjulstrekk og 139 hester, dyr men ser veldig bra ut som "bobil", og så finnes det "caravan telt" som er spesial laget for å passe bak slik at man kan sove med takluken åpen (inn i teltet).

Bare å skaffe seg kasser bak hvor alt kan pakkes ned og stroppes fast med jekkestropper (oppblåsbar madrass, portabelt kjøkken, portapotty, osv) hvis man ikke vil bygge noe inn i selve bilen.

https://caravan.no/reimo-tent/93791/reimo-hekktelt-trapez-for-caddy-b208-x-d178-cm

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
Labelle skrev (4 timer siden):

Er veldig enig og hvorfor skal man da betale for endda et fordyrende ledd, som man kanskje heller ikke får gjort nytte av på grunn av geografien. 

Takk for Caddy-tipset, hadde du intet trøbbel?

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (3 timer siden):

Enorm forskjell på de to Hiace modellene da. Personlig hadde jeg følt meg langt tryggere ved å gå for den første. Driftssikre biler, og ikke minst relativt rimelige deler hvis noe må repareres.

Dersom den skal gjøres om til en type bobil som du kan oppholde deg litt i, så er det kjekt med litt mer plass enn i en Caddy. Men om du kun skal sove der så funker det siste også 🙂

Kan du forklare meg den store forskjellen? Fordi det er kort modell og 4WD? Er det 4WD som man kan skru av og på?

Ja, det har du sikkert rett i:)

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (3 timer siden):

Har tenkt en del på Caddy Maxi med 4-hjulstrekk og 139 hester, dyr men ser veldig bra ut som "bobil", og så finnes det "caravan telt" som er spesial laget for å passe bak slik at man kan sove med takluken åpen (inn i teltet).

Bare å skaffe seg kasser bak hvor alt kan pakkes ned og stroppes fast med jekkestropper (oppblåsbar madrass, portabelt kjøkken, portapotty, osv) hvis man ikke vil bygge noe inn i selve bilen.

https://caravan.no/reimo-tent/93791/reimo-hekktelt-trapez-for-caddy-b208-x-d178-cm

Skjønner, hadde en slik med automat som jobbbil. Veldig behagelig bil å kjøre, men den måtte inn på verksted veldig ofte selvom den var fabrikkny, og selvom du får det på garantien, er det superirriterende med en jobbbil. 

Kjekt, at det finnes så mange muligheter for å bruken den bilen man har!

• Liker 1
Lenke til kommentar
joandreas skrev (3 timer siden):

Proace er et sammarbeid med Renault. Hørt om noen med mye problemer på den.

Ja leste godt at det var noe fransk innblanding der, men toyota har i alle fall 3 års garanti og ikke to, så man må jo tru at de har en bedre bil

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Ikke renault, Proace er samme bil som Peugeot Expert / Citroen Jumpy. Toyota har vel sine egne motorer da men bilen ellers er omtrent lik som de franske. 

Okay, er vel en fordel med egen motor. Læste også at  toyota har 3 års garanti og ikke 2, så man må jo tru at de har en bedre bil

•  
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...