Gå til innhold

Beatles ( Husker jeg rett? )

UglaSukk

Anbefalte innlegg

Når jeg søker på "Beatles / With a little help from my friends", får jeg opp :

"What would you think if I sang out of tune?
Would you stand up and walk out on me?"

https://duckduckgo.com/?q=with+a+little+help+from+my+friends+beatles+lyrics&t=euandroid&chrome_dse_attribution=1&ia=web

Men det jeg husker er :

"What would you do if I sang out of tune?
Would you stand up and walk out on me?"

Så jeg søkte på videoer :

https://duckduckgo.com/?q=with+a+little+help+from+my+friends+beatles+lyrics&t=euandroid&chrome_dse_attribution=1&iax=videos&ia=videos

Og så er det altså slik at Beatles synger "think".

Er det flere enn meg som ikke får det til å stemme? At det absolutt var "do"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Du mener en konspirasjon har byttet ut do med think? Da er det vel mer sannsynlig at du husker feil. Men jeg skal være enig i at do hadde passet bedre med andre linje i sangen.

Det må nesten finnes en forklaring på at jeg husker så feil. Forskjellige versjoner ?

Lenke til kommentar

Dette fenomenet (dersom det er et fenomen), omtales som Mandela effekten, altså dersom du ikke hadde funnet ut at misforståelsen oppstod som følge av Joe Cocker-versjonen.

[...]The Mandela Effect is an observed phenomenon in which a large segment of the population misremembers a significant event or shares a memory of an Event that did not actually occur.
Fiona Broome, a paranormal researcher, coined the term to describe collective false memory when she discovered that a significant number of people at a conference she was attending in 2010 shared her memory that Nelson Mandela had died in prison during the 1980s. In fact, the former president of South Africa was released from prison in 1990 and was very much alive at the time of the conference.

According to quantum theory enthusiasts, the Mandela Effect presents evidence that the multiverse does exist.
This belief is based on the idea that within each universe, parallel realities and alternate versions of events and objects are present and mixing with the timeline.
In psychology, however, the effect is sometimes compared to déjà vu and can be explained by the human capacity for confabulation: an unintentional distortion of memory. Confabulated memories, which are often associated with the brain's frontal lobes, may seem every bit as clear and detailed as events that have actually happened and are not intentionally created to deceive.

Other people believe that the Mandela Effect is linked to conspiracies involving the Large Hardon Collider (LHC) and the rupture of the space-time continuum or to the flat-Earth theories.
Still, others believe the Mandela Effect is caused by simple tricks being played by the mind.

• Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, skaftetryne32 said:

Folk hører tekster hele tiden, tolker det de hører og blir noget overrasket når de ser teksten egentlig er noe helt annet. 

Sant nok. Utrolig morsom video.

Enda mer utrolig er det med Brainstorm/green needle. Der du hører det du tenker på/leser på skjermen. Så fantastisk at du tror det er et trick helt til du skjønner at det ikke er det.

https://youtube.com/shorts/UsheR6Y0CHE?si=oZG_Yd7LWoxC4CSS

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Da er det nok der du har det fra. Har hørt den versjonen mange ganger. I grunnen litt rart at Beatles brukte think. Do sitter bedre.

Jeg søkte etter "With a little help from my friends/ cover".

Jeg sjekket ut de fem første ( som ikke var Joe Cocker ), og i fire av dem ble det sunget "what would you do..."

Så kom det en versjon spilt inn av Ringo Starr med band. Der også "what would you do...."

https://www.youtube.com/watch?v=19C5l_keLJU

Endret av UglaSukk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at musikere endre tekster med årene, både live og på forskjellige studioversjoner. Her er f.eks Ringo Starr og Paul McCartney som synger "What would you do" versjonen. De fant vel ut etter hvert at den versjonen hørtes bedre ut.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...