Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 330e 2017lciSkrape lyd når jeg svinger til høyre

Anbefalte innlegg

Hei, får skrape- eller mer gnisselyd når bilen svinger til høyre eller rett frem. Lyden forsvinner når  jeg svinger til venstre. Begge hjullager foran er byttet, trodde det var det. Hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 3/22/2025 at 10:43 PM, zima bmw said:

Hei, får skrape- eller mer gnisselyd når bilen svinger til høyre eller rett frem. Lyden forsvinner når  jeg svinger til venstre. Begge hjullager foran er byttet, trodde det var det. Hva annet kan det være?

Grus mellom bremseskive og bremseskjold (på innsiden av skiven). Kan være skikkelig irriterende.

Det går over av seg selv når steinen detter ut, men det kan ta tid. Du kan forsøke å pirke den løs hvis du kommer til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, kremt said:

Trommelbremser på en 2017 modell?

Her må du nok sjekke over bremser og diverse, trolig noe som henger, kan være slitasje eller slakke på noe. 

Det høres tullete ut, men trommelbremser har faktisk fått en renessanse på moderne elbiler.. VW Id.4 og Skoda Enyaq har trommelbremser f.eks.

Lenke til kommentar

Ja, men ikke foran. Det høres ut som problemet mest sannsynlig ligger foran. Men ulyder kan være skikkelig vanskelig å finne. Enten må du sette den på bukk og kjøre rundt hjulene mens du lytter, eller jekke opp hele bilen og sette den på bukker og kjøre rundt hjulene med motoren. 

Lenke til kommentar

Bremseskjold er festet med 3 stk 10 mm bolter, disse pleier å koridere så mye rundt boltene at de glipper gjennom. Ta hånden inn i felgen og kjenn om det er løst. Sette på noen skiver på boltene funker, men om du ikke er Max gjerrig, bytter du de ut 

uorg del ca 250-300kr

org del (fra Gs) 760 kr 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Ja, men ikke foran. Det høres ut som problemet mest sannsynlig ligger foran. Men ulyder kan være skikkelig vanskelig å finne. Enten må du sette den på bukk og kjøre rundt hjulene mens du lytter, eller jekke opp hele bilen og sette den på bukker og kjøre rundt hjulene med motoren. 

Eneste bilen jeg har vært ute for som har hatt Trommelbremser var en Lada på 90 tallet og muligens noe jeep greier.

Og til TS kan godt være småstein mellom bremseskive og bremseskjold ja, hadde samme problem på en E39 jeg hadde tidligere, kjent problem, så en skulle trodd at det ikke var ett problem på din, men det kan nok skje.

Eller bremseskjold som er løsnet ja som Matroxx sier, jeg fikset akkurat bremseskjold på en E60 jeg har, skal kun brukes som arbeidsbil så ble løsning med skiver ja, det som er problemet er at det er aluminium deksel og når det korroderer så går hele bolten gjennom.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Datata skrev (4 timer siden):

Om det er trommelbremser foran så kan det kanskje være småstein i hjultrommelen? Eller noe som tar borti hjulet?

😀BMW har vel ikke hatt trommelbremser foran på noen bil siden ca 1960. 🤣

Det er noen ganger "Silence Is Golden"

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragonlove said:

Eneste bilen jeg har vært ute for som har hatt Trommelbremser var en Lada på 90 tallet og muligens noe jeep greier.

Hadde en Seat mii 2020 modell. Det var trommelbremser bak og 4x100 boltsirkel. Utrolig hvor lenge vag bruker samme deler og systemer. Ikke umulig at du kunne brukt samme tromler og klosser som på Golf mk1 og mk2 fra 70-80 tallet. 

Lenke til kommentar
Datata skrev (15 timer siden):

Om det er trommelbremser foran så kan det kanskje være småstein i hjultrommelen? Eller noe som tar borti hjulet?

Er skiver å bade koser og skiver byttet jeg i sommer 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Men om det hadde vært små stein ville nok lyden vært der konstant men det kommer så fort rattet får litt sving til i høyre retning når jeg kjører men til venstre er den borte, akutt ut som om den hjullager  var eventuelt ødelagt, mulig den var defekt? Hjullager fra sfk og bremse shold og alt tok jeg av og renset mens jeg byttet hjullager,  på 330e er det hele hjulnavel man bytter på de bilene 4 skruer som siter fast som fean 😁

Endret av zima bmw
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (15 timer siden):

Grus mellom bremseskive og bremseskjold (på innsiden av skiven). Kan være skikkelig irriterende.

Det går over av seg selv når steinen detter ut, men det kan ta tid. Du kan forsøke å pirke den løs hvis du kommer til.

Dette er den mest sannsynlige årsaken. Har opplevd det samme selv på nyere biler. Avstandene er små og bremseskjoldet kan vri seg litt ved maksimalt rattutslag. Rustflak fra bremseskivene kan forårsake det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...