Gå til innhold

Kjøpt meg cerwin vega cls-12 er min reciever fra Sony nok for dem???? :)

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg cerwin vega cls-12 og lurer på om noen her vet om min sourround reciver fra Sony er nok power til disse?? Merket er sony STR-DN1080 og oppgitt til 7 ganger 165 watt, jeg skal bi-wire så altså bruke to utganger pr høytaler så da drives mine cerwin vega cls-12 av 2 ganger 165watt, lurer på om noen her inne har testet eller har drevet samme høytaler med den forsterkeren jeg har, tror det skal gå fint med 165watt ganger 2 tror jeg men hadde vært kult og få deres meninger om det oppsettet jeg skal ha, evt komme me tips om hvilken effektforsterker jeg kunne sett for meg om min reciver ikke er god nok til og drive dem, må ikke bli for dyrt da jeg ikke har så altfor mye kroner og rutte med ;) jeg fikk kjøpe disse cerwin vega cls-12 brukt til 4000kr, som er verdt det,de ser helt nye ut,og selger har ikke brukt dem med øredøvende lydvolum så de er absolutt verdt og betale 4000kr for :D viss du har noe tips om oppsett til de eller har mening om det jeg allerede har så setter jeg stor pris på sine meninger og tips :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse er oppgitt til 92dB/W/m. M.a.o veldig lettdrevne høyttalere.

Bi-amping (som er det du egentlig beskriver) har ganske lite å si. Nesten all energien går i de lave frekvensene så den kanalen som driver mellomtone og diskant ender bare med å se en høyimpedant last på bassen, men vil fortsatt måtte produsere signalet (og det er når signalnivået går i metning man får forvrengning). All den tid man ikke bytter ut eller i det minste supplerer det passive delefilteret med et aktivt før forsterkeren er det fryktelig lite å hente her.

165W er nok til å i teoren produsere 113dBa (1m), som selv når vi antar at du sitter mer enn en meter unna er nok til å gi deg hørselskade etter relativt kort tid. (men man vil naturligvis ha rom for dynamikk i musikken, så dette er også litt flåsete sagt 😉

Du har m.a.o. rikelig effekt til disse. Jeg hadde droppet tanken om å drive de med to kanaler, det er bare en unødig komplikasjon som ikke kommer til å gi noe merkbart resultat.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Receiveren din er oppgitt til «Stereo Mode Output Power (6 ohms, 1 kHz, THD 0.9%) 120W + 120W». Siden  høyttalerne dine har en nominell impedans på 8 Ohm så blir effekten noe mindre, antageligvis rundt 95 watt per kanal. Burde fremdeles være nok til en god opplevelse 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...