Gå til innhold

Hvilket program for å kjøre evt. konvertere en SKF-videofil?

Anbefalte innlegg

Jeg har en fil som skal være video fra da min datter ble født som jeg fikk overført fra videkassett for en del år siden. Filen nekter å kjøre på noen programmer jeg har prøvd, inkl. VLC. Filen har ekstensjonen mpeg, men i egenskaper i filtype står det SKF-fil (.sfk).

Det er mulig filen er blitt korrupt. Er det noen programmer jeg eventuelt kan prøve å få konvertert den til en videofil som vil kjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (7 minutter siden):

Ville prøvd å laste ned en prøveversjon av Sony Vegas. 

Jeg mener å huske at det er formatet Sony Vegas bruker til lyd. 

Regner med Sony Vegas prøve versjon ikke gir full video konvertering uten å måtte betale for det.

TS: Hvis du får spilt av med filen med Sony Vegas, så kan du bruke OBS til å ta opp det du spiller av, som er gratis. Jeg syntes det er litt komplisert å sette opp første gang, men det er veldig bra guider på der der ute. Bare synd noen av de er eldre enn nyeste utgave av programmet, og guidene da ikke viser akkurat hvordan nyeste versjon ser ut.

Sony Vegas: https://www.vegascreativesoftware.com/us/free-trials/video-editor-free-download/

OBS: https://obsproject.com/download

(OBS er det "alle" som streamer spill, og annet bruker)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (12 minutter siden):

Regner med Sony Vegas prøve versjon ikke gir full video konvertering uten å måtte betale for det.

TS: Hvis du får spilt av med filen med Sony Vegas, så kan du bruke OBS til å ta opp det du spiller av, som er gratis. Jeg syntes det er litt komplisert å sette opp første gang, men det er veldig bra guider på der der ute. Bare synd noen av de er eldre enn nyeste utgave av programmet, og guidene da ikke viser akkurat hvordan nyeste versjon ser ut.

Sony Vegas: https://www.vegascreativesoftware.com/us/free-trials/video-editor-free-download/

OBS: https://obsproject.com/download

(OBS er det "alle" som streamer spill, og annet bruker)

Ja, jeg tenkte mest at han kunne sjekke at filen faktisk virker. 

OBS er et bra forslag. 

Lenke til kommentar

Om det er en SFK fil så er den liten trolig under 1 MB for en video på 5 minutter. Mens video filer er store ofte mange megabyte. En SFK fil inneholder ikke videoen, det er en fil som genereres og brukes av video edit programmer.

edit: Windows viser filtype slik: Type of file: SFK File (.sfk)

Det er lettere å se filtype om Windows utforsker er satt til å vise filtyper (File name extensions).

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (25 minutter siden):

Hvilket utstyr og programvare ble brukt til digitaliseringen? Hvor stor er denne videofilen?

Det var Japan Photo som i sin tid laget filen, så jeg aner ikke hva de brukte. Filen er på 2,46 MB.

Lenke til kommentar

Det trolig bare en SFK fil du har når den er så liten (3MB er vel bare plass til 1 minutt med video eller noe sånt). Om du har hatt de riktige video filene på en disk en gang, så kanskje en kan bruke programmer til å lete etter slettede/mistet filer.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Svein M said:

3MB er vel bare plass til 1 minutt med video eller noe sånt

Hvordan resonnerer du rundt dette? TS skriver at det ble konvertert fra videokassett i sin tid. Hvis vi antar at det var klassisk TV-oppløsning (PAL her til lands) så er oppløsningen på bildet 768x576, med 25 bilder per sekund.
Nå vet vi ikke hvilket format det er men gitt at det er komprimert til et fornuftig format så kan det godt være 5 - 10 min video der.

Lenke til kommentar
tingo skrev (14 timer siden):

Hvordan resonnerer du rundt dette? TS skriver at det ble konvertert fra videokassett i sin tid. Hvis vi antar at det var klassisk TV-oppløsning (PAL her til lands) så er oppløsningen på bildet 768x576, med 25 bilder per sekund.
Nå vet vi ikke hvilket format det er men gitt at det er komprimert til et fornuftig format så kan det godt være 5 - 10 min video der.

Videokassetten var av typen som satt direkte i et lite videokamera fra 2003. 

Lenke til kommentar

Det jeg har en mistanke om er at filen heter eksempel: "filnavn.mpeg.sfk"

Om Windows ikke viser siste punktum og det bak så vil Windows vise "filnavn.mpeg"

Det virker som om Windows vet at dette er en ".sfk" fil, ut fra dette: "i egenskaper i filtype står det SKF-fil (.sfk)"

Jeg regner med at video er lenger enn 5-10 minutter, og da er filen for liten til å være video.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...