scuderia Skrevet tirsdag kl 11:51 Del Skrevet tirsdag kl 11:51 2 hours ago, qualbeen said: Vi er nok flere som ønsker to endringer: vi ønsker både økt utvalg, og samtidig lavere pris. (Vi er nok også mange som synes milliard-overskuddene til dagligvaremafiaen har gått for langt?) Men: ønske om bedre utvalg, er dessverre ikke direkte kompatibelt med lavere pris. Derfor har jeg ikke argumentert så sterkt for bedre utvalg. Men: jeg mener det er et problem at det ligger to-tre lavpris-butikker på rekke og rad ved norske tettsteder og byer. Svært ofte ligger to konkurrenter så og si vegg i vegg. Dette er unødvendig. Her kunne man stengt ned den ene butikken, og heller fått dobbelt så mange kunder inn i den andre! Det gir bedre marginer for denne butikken, som igjen gjør det mulig å gjøre én eller fler av punktene under: senke prisene i takt med økt margin bruke marginene til å ta inn mer eksotiske varer øke utbytte og/eller lønn Via et enkelt google-søk («kart dagligvare»), ramlet jeg over denne tjenesten: https://geodataonline.maps.arcgis.com/apps/mapviewer/index.html?layers=081eb4e0013a4679804ffd6728a13a36. Zoom deg litt rundt, og så vil du se at SVÆRT ofte ligger det to butikker tett i tett. Typisk godt under 300 meter fra hverandre! 🤯 Sånt gir bare ikke mening! Nedenfor: Tre kart fra Elverum. Oppe i høyre hjørnet ser vi naboene Kiwi og Rema 1000. Midt i bildet: Naboene Coop OBS og Kiwi. Neste utsnitt: enda en «Kiwi + Rema 1000»-konstellasjon Også rett sør for Elverum sentrum, på Hanstad, finner vi Kiwi + Rema vegg i vegg ... Er Elverum et særtilfelle? Neppe. Her er et bilde fra Rena: Hvis man tror på budskapet om at disse butikkene kniver om kunder, så ja, da forstår jeg at man innbiller seg at flere butikker er bra. Da tror man jo at det finnes konkurranse, og at disse aktørene bidrar til å senke pris på brød og melk på Rena. Jeg tror ikke på det budskapet! Jeg er overbevist om at kjedene ikke har til hensikt å gå i konkurranse med hverandre. De sitter på hver sin tue og er fornøyd med ca 33% av kundegrunnlaget. Det er nok en grunn til at Konkurransetilsynet har vært etter denne bransjen i mange år. Det er nok også en grunn til at de ga en historisk høy bot til samtlige aktører! https://www.dn.no/handel/konkurransetilsynet-frigir-nye-detaljer-bak-dagligvare-rekordbotene/2-1-1782284 https://www.dn.no/handel/handel/konkurransetilsynet/dagligvarebransjen/konkurransetilsynet-gir-milliardboter-til-dagligvarekjedene/2-1-1695596 Dette er jo problemet. Kjedene "slåss" ikke om fortjeneste men om omsetning. De driter i om butikkene går godt eller ikke men om volumet som gir innkjøpsmakt og fortjeneste til egne underleverandører. Løsningen er komplisert siden norsk toll hindrer utenlandske butikker og ingen av dagens aktører ser seg tjent med å endre noe som helst. Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 12:43 Del Skrevet tirsdag kl 12:43 12 hours ago, Smule8o said: Tja. Hadde man faktisk sluppet til konkurranse fra utlandet hadde markedet faktisk kunne fungert. Å skjerme en bransje fra konkurranse gir naturligvis høye priser. Det har jeg ingen tro på. De fleste varene er det ingen toll på og butikkene bugner ikke akkurat av billige kvalitetsprodukter av den grunn. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet tirsdag kl 12:53 Del Skrevet tirsdag kl 12:53 https://e24.no/naeringsliv/i/73w5v9/varsler-flere-tiltak-mot-dagligvarebransjen Hvilke varige endringer tror dere trengs for å gjøre det bedre for oss forbrukere? Jeg tror ikke staten tør å gjøre det som trengs. Færre butikker, større butikker og mer mangfold i vareutvalg hadde vært fint. Ønsker også at kjøpmannen. Skal få mer makt, nå har de null. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 13:42 Del Skrevet tirsdag kl 13:42 48 minutes ago, rabler said: Det har jeg ingen tro på. De fleste varene er det ingen toll på og butikkene bugner ikke akkurat av billige kvalitetsprodukter av den grunn. Det fungerer ypperlig når det kommer til elektronikk, klær, møbler osv. Og til og med for mat i land med åpnere konkurransevilkår. Så det er absolutt ingen grunn til at normal markeksøkonomi skal fungere i Norge. Og det er toll på svært mange næringsmidler ved import til Norge. https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/jordbruk/innsikt/handel-med-jordbruksprodukter/importvernet-for-jordbruksvarer/id2364459/ Det er kun varegruppene helt til høyre som er helt tollfire. Bearbeidede produkter har et innfløkt regelverk med hvor mye av ymse varegrupper det kan være i det, noe som er med på å hindre nye konkurenter å etablere seg. Mer om det bla. her: https://e24.no/naeringsliv/i/0QL7Ro/dagligvareutfordrer-sliter-importvernet-gjoer-det-umulig-for-oss 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet tirsdag kl 14:03 Del Skrevet tirsdag kl 14:03 Tussi skrev (På 22.3.2025 den 13.47): Utenlandske klarer ikke å etablere seg pga toll på mat, ofte flere 100 prosent Men er det ikke ønskelig å være selvforsynt i størst mulig grad? Er det ikke dette Trump-tilhengerne jubler for? 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 14:04 Del Skrevet tirsdag kl 14:04 Markiii skrev (1 minutt siden): Men er det ikke ønskelig å være selvforsynt i størst mulig grad? Er det ikke dette Trump-tilhengerne jubler for? Jeg er ikke trump-tilhenger. Forøvrig. Selvforsynt ja, men ikke på bekostning av halve befolkningens økonomi Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet tirsdag kl 14:16 Del Skrevet tirsdag kl 14:16 De blir tatt for ulovlig sammarbeid gang på gang og gir seg aldri. De får bare en bot på en symbolsk sum. Jeg er helt sikker på at det er politikkere på Stortinget som tjener godt på dette. Om ikke ved gode gammeldagse penger under bordet, så kanskje via investeringer i bransjen. 2 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet tirsdag kl 16:10 Del Skrevet tirsdag kl 16:10 trikola skrev (8 timer siden): Jepp: lavere avgifter og mer konkurranse der ute. Men vi vil ha det slik - av hensyn til bøndene og forsyningssikkerheten. Kommer det noen andre som kunne gjort noe med prisen (og utvalget) så fryses de ut av kundene - oss. Så får vi heller møtes på nettet for å klage og regjeringen kan følge situasjonen nøye, eventuelt sette ned et utvalg. Det er ikke toll på norskproduserte varer i Norge, men mva. Altså er ikke dette årsaken til at norske matvarer er så kolosalt dyre i Norge. Det er noen som stikker av med en enorm fortjeneste. For importvarer er det riktig at proteksjonisme gjør varene veldig dyre. Lenke til kommentar
trikola Skrevet tirsdag kl 18:33 Del Skrevet tirsdag kl 18:33 (endret) Har du ikke lært noe av Trumpismen i det siste? Toll på varer inn i landet gjør at de lokal produserte varene av samme type kan selges like dyrt som importerte varene ville vært inkludert toll. Det er hele poenget med tollbeskyttelsen. Mva kommer på både lokalt produserte og importerte varer. Endret tirsdag kl 18:34 av trikola Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet tirsdag kl 18:45 Del Skrevet tirsdag kl 18:45 7 hours ago, freedomseeker said: Avansen er 3% Vi kan jo regne på renters rente 3% 6% (2 ledd) 9,3% 12,5% 16% 19,4% 23% (7 ledd) etc Sånnhaten er nok mye lettere 3% i sluttleddet er ikke 3% i kjeden. Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet tirsdag kl 20:02 Del Skrevet tirsdag kl 20:02 (endret) trikola skrev (1 time siden): Har du ikke lært noe av Trumpismen i det siste? Toll på varer inn i landet gjør at de lokal produserte varene av samme type kan selges like dyrt som importerte varene ville vært inkludert toll. Det er hele poenget med tollbeskyttelsen. Mva kommer på både lokalt produserte og importerte varer. EU - toll og norsk toll på matvarer kom lenge før Trump. Men det er kun de to førstnevnte som ikke blir omtalt i mediene. Mitt poeng er fremdeles at bønder og fiskere ikke får mer for varene sine i Norge enn hva de selger dem for i utlandet. Det er visse "andre" som gjør at varen kan være dobbelt så dyr i Norge. Noen som er omtalt i tråden. Endret tirsdag kl 20:11 av Neptun1 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet onsdag kl 18:02 Del Skrevet onsdag kl 18:02 https://www.nrk.no/norge/okonom_-norsk-mattoll-og-subsidier-koster-deg-10.000-kroner-i-aret-1.17350146 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet torsdag kl 11:37 Del Skrevet torsdag kl 11:37 (endret) ChatGPT ramlet over en forskningsartikkel, og inni den fant jeg følgende tabell: Antall personer pr butikk er altså et sted mellom 1200 og 1400, skal vi tro denne plansjen. Tallene er basert på befolkningsgunnlag; altså at man tar befolkingen og deler jevnt på antall dagligvarebutikker. Hvor mange som faktisk oppsøker hver enkelt butikk, sier ikke denne tabellen noe om. Sverige: Dessverre tar ikke teksten for seg flere forhold enn Norge og Sverige. Jeg skulle gjerne sett tilsvarende for Danmark, Tyskland, Belgia, Frankrike, Spania, Italia ... osv Å kun sammenligne med ett eneste land, er litt tynt. Sånn egentlig. Endret torsdag kl 11:39 av qualbeen Kilde: https://cdforskning.no/cdf/catalog/view/93/433/3406-1 1 Lenke til kommentar
disk Skrevet torsdag kl 11:48 Del Skrevet torsdag kl 11:48 Lam, kjøtt, fisk, storfe, fårekjøtt osv er billig. Eg synes ikke det er her det blir dyrt. Fisk er uansett dyrt i både norge og utland. Salat og grønnsaker derimot, med unntak av rotgrønnsaker, er ganske høyt. Vil dette bli påvirket om tollen som verner landbruket går helt ned i bunn? Og ting som er laget ferdig, som pizzasauser, pålegg og råvarer som er prosessert ferdig så du ikke skal skitne til fingrene dine, kan bare være så dyrt det bare vil for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå