Gå til innhold

Hvorfor gjør ikke Regjeringen noe med matvarebransjen?

Anbefalte innlegg

Just now, Neptun1 said:

Hva skal kundene gjøre da?

Skulle ha handlet hos andre enn de store 3 (Sverige, Lidl, Ica) - vi begge skrev om fortiden: hvordan vi kom så langt.

13 minutes ago, Neptun1 said:

har på forbløffende vis greid å opparbeide seg en monopollignende tilstand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (På 22.3.2025 den 14.40):

Når identisk vare selges i både Norge og Sverige og prisforskjellen er betydelig, vitner dette om en usunn prissetting.

Butikkjedene snakker gjerne varmt om konkurranse, men i realiteten er de monopolister…..

Gjør det egentlig det? Lønnsforskjellen mellom Norge og Sverige er rundt 35 prosent.
Og når vi i tillegg har toll på ganske mye så er det vel ikke så rart at prisforskjellene på en del varer kanskje er ganske høy.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Vokteren said:

Tror du virkelig at enda mindre konkurranse vil gi lavere priser ?

800 Kiwi-butikker gir ikke konkurranse.

29 minutes ago, obygda said:

Poenget er vel at det er alt for mange butikker sentralt i storbyene...

Jeg har en 10 minutters kjøretur til jobb. På den strekningen kjører jeg forbi en Rema, to Bunnpris, en Spar og tre Kiwi. Kjører jeg noen få minutter til kommer en Spar og en Kiwi-butikk til. Det er spinnvilt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (12 minutter siden):

Skulle ha handlet hos andre enn de store 3 (Sverige, Lidl, Ica) - vi begge skrev om fortiden: hvordan vi kom så langt.

Det er ikke alle som har Sverige i umiddelbar nærhet.

Man må begynne med å se på hvorfor norske varer kan selges til 1/2 pris i utlandet.
Det er ikke bøndene og produsentene som blir rike så hvor tar pengene veien?
Dvs. vi vet jo det, Rema og de andre to har direkte avtaler med bønder og eier mye av produksjonen. De greier å sno seg unna et fungerende marked ved å samarbeide. Konkurransetilsynet virker helt handlingslammet.

Endret av Neptun1
Lenke til kommentar
trikola skrev (28 minutter siden):

Sverige

Det er så grenseløst hjernedødt svar. 

Neptun1 skrev (16 minutter siden):

Man må begynne med å se på hvorfor norske varer kan selges til 1/2 pris i utlandet

En veldig stor forskjell fra utlandet er antall butikker. Norge har like mange dagligvarer som Sverige, men halve befolkningen. @Smule8o er inne på noe. Færre og store butikker takk. Når de store skal kapre markedsandel så handler det kun om å bygge flere butikker, hvorfor? 

Jeg handler selv mye på rekoring og holdbart nå. Kjøper de essensielle tingene i hverdagen på spar, extra eller meny. Middager kjøper jeg stortsett inn når det er tilbud på ting. Har 3 store frysere så kan virkelig hamstre. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Sjørøver said:

Når de store skal kapre markedsandel så handler det kun om å bygge flere butikker, hvorfor? 

Fordi det funker. Kiwis strategi med en råtten liten butikk nær hvilken som helst annen ikke-Norgesgruppen-butikk har gitt dem store markedsandeler. Det at dette medfører høyere priser og dårligere utvalg bøter man på med ekstreme mengder reklame om at de "gjør alt for å presse prisene " eller hva de enn tyter om. De bruker i alle fall ekstremt med penger på reklame.

5 minutes ago, engavif said:

Folk bor overalt, også i sentrum. Om man bor i sentrum, eller har okey muligheter med tbane eller buss for å komme til jobb så har man kanskje ikke bil. Da er det jo ekstremt greit å ha en butikk i nærheten av der man bor.

Men konsekvensen av dette er mange små butikker med høyere priser og dårligere utvalg. Men tydeligvis det folk ønsker. Bare rart å da klage over nettop høye priser og dårlig utvalg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Sjørøver said:

Det er så grenseløst hjernedødt svar. 

En veldig stor forskjell fra utlandet er antall butikker. Norge har like mange dagligvarer som Sverige, men halve befolkningen. @Smule8o er inne på noe. Færre og store butikker takk. Når de store skal kapre markedsandel så handler det kun om å bygge flere butikker, hvorfor? 

Jeg handler selv mye på rekoring og holdbart nå. Kjøper de essensielle tingene i hverdagen på spar, extra eller meny. Middager kjøper jeg stortsett inn når det er tilbud på ting. Har 3 store frysere så kan virkelig hamstre. 

Når Norsk produsert mat som fisk og knekkebrød og Norsk øl er billigere i Asia enn I Norge så er det noe feil 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Tror du virkelig at enda mindre konkurranse vil gi lavere priser ?

I dag: ingen reell konkurranse. 

Enda mindre enn ingenting? Det gir nok ingen forskjell. 

Når ingen av de tre aktørene ønsker å konkurrere, hva skal vi da gjøre? Etablere enda fler Kiwi'er og Extra'er? Du tror det vil senke prisene ... 

Det er ikke akkurat manko på dagligvare-butikker. Det er ikke slik at jeg ikke har plenty av muligheter innenfor 10 minutters bilradius. Jeg trukner jo i valg. Men jeg klarer ikke å utnytte dette til å senke matbudsjettet. Jeg klarer ikke å få tak i billige varer, til tross for alle butikkene. 

--

Så kan vi godt angripe leverandørleddet litt også. Dagens situasjon er ikke bare butikkenes skyld. Vi har monopolister i flere ledd, som gir nada konkurranse. Uansett om jeg går inn på Coop, Norgesgruppen eller Rema, så føres identisk sortement. Noen ganger er det to ulike leverandører av en vare, men ofte er det bare én. Da blir det ikke særlig god konkurranse, og ei heller mange spennende nyvinninger. 

Innimellom kommer det noen friske pust, og Tine er nok mektig irritert på at Q-Meieriene ble noe mer enn et lite vindpust. De har faktisk klart å etablere seg. Riktignok som en liten lillebror. Kan ikke måle seg opp mot Tine i det hele tatt. Men de er der. De klare seg (sånn halvveis), og de har utfordret Tine på en rekke områder. (Jeg savner ikke gamle melkekartonger som måtte brettes frem og tilbake for å åpnes, som vel i praksis ga "sånn passe" lukkemekanisme? 

• Rødt kjøtt: er vel dominert av to aktører?
  • Kylling: har vi mer enn to valg?
  • Frukt og grønnsaker: har vi noe reelt valg?
  • Frossenpizza: er ikke samtlige eid av Stabburet?
  • Meieri: sjeldent mer enn to aktører pr varegruppe
  • Egg: her aner jeg ikke. Finnes vel noen fler enn Prior? Eller?
  • Frossenfisk: Findus og .. finnes det andre?
  • Laks: noen ulike oppdrettere, men foredlingsreisen: er det mange ulike valg her, eller har alle vært gjennom samme selskap igjen?
  • Chips og sjokolade: dominert av få aktører
  • osv osv osv

(Jeg svartmaler kanskje litt ekstra. Og jeg vet det finnes alternativer. Rett som det er ramler jeg over lokale merker på min lokale butikk også. Varer som ikke finnes utenfor denne regionen. Det hjelper litt på. Men ... allikevel, ser vi på trender, og de varer som dominerer, så ser vi jo at det er ytterst få selskaper som deler segmentene seg i mellom.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (10 minutter siden):

Når Norsk produsert mat som fisk og knekkebrød og Norsk øl er billigere i Asia enn I Norge så er det noe feil 

Norsk knekkebrød? Hva tenker du på da? 

Jeg ender som oftest opp med Wasa, som en gang i tiden hadde fabrikk i Norge, men det er nå maaaange år siden. Knekkebrødet mitt lages i Italia, det. 

Fisk: er ikke den ofte filetert eller lignende i østen? Trodde vi fisket den i Lofoten, flydde den til lavkostland på andre siden av kloden, fikk foredlet og flydd tilbake ferdig vare. Gjøres det ikke (stort sett) fremdeles slik?

Lenke til kommentar
Just now, qualbeen said:

Norsk knekkebrød? Hva tenker du på da? 

Jeg ender som oftest opp med Wasa, som en gang i tiden hadde fabrikk i Norge, men det er nå maaaange år siden. Knekkebrødet mitt lages i Italia, det. 

Fisk: er ikke den ofte filetert eller lignende i østen? Trodde vi fisket den i Lofoten, flydde den til lavkostland på andre siden av kloden, fikk foredlet og flydd tilbake ferdig vare. Gjøres det ikke (stort sett) fremdeles slik?

Knekkebrød fra Sigdal selges I Kina, Malaysia og Singapore. Norsk fisk selges i de samme landene også billigere enn her til lands, også i Japan .

Norske Nøgne Ø selges også billigere i Asia enn her til lands.

i Tokyo er det en Norsk Øl bar som selger Norsk øl billigere enn i Norge 

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/22/2025 at 1:09 PM, Lemongrass said:

Sammen med strøm øker matvareprisene mer enn den generelle prisveksten i samfunnet. Man kan si hva man vil om strømprisene, men her vil jeg argumentere for at regjeringen faktisk har iverksatt ganske gode tiltak.

Når det gjelder matvare- og dagligvarebransjen virker regjeringen merkverdig tafatt. Det har vært utvalg på utvalg, 10-punktlister osv. Men det har ikke resultert i noe som helst. Vi har tre store kjeder som styrer hele produksjonslinjene sammen med Orkla, det har vært påvist prissamarbeid, Konkurransetilsynet er satt ut av spill, og ingen utenlandske kjeder - for ikke å snakke om nye ambisiøse norske grundere klarer å etablere seg.

Hvorfor er det så vanskelig?

Norge er et ekstremt kapitalistisk samfunn så det kan umulig forundre noen at ingen rører matvarebransjen. Matvarebransjen er bare et resultat av markedskreftene og den generelle samfunnsutviklingen der kapital og verdier flyttes fra vanlige mennesker til noen få superrike.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, rabler said:

Norge er et ekstremt kapitalistisk samfunn så det kan umulig forundre noen at ingen rører matvarebransjen. Matvarebransjen er bare et resultat av markedskreftene og den generelle samfunnsutviklingen der kapital og verdier flyttes fra vanlige mennesker til noen få superrike.

Tja. Hadde man faktisk sluppet til konkurranse fra utlandet hadde markedet faktisk kunne fungert. Å skjerme en bransje fra konkurranse gir naturligvis høye priser.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Fordi det funker. Kiwis strategi med en råtten liten butikk nær hvilken som helst annen ikke-Norgesgruppen-butikk har gitt dem store markedsandeler. Det at dette medfører høyere priser og dårligere utvalg bøter man på med ekstreme mengder reklame om at de "gjør alt for å presse prisene " eller hva de enn tyter om. De bruker i alle fall ekstremt med penger på reklame.

Men konsekvensen av dette er mange små butikker med høyere priser og dårligere utvalg. Men tydeligvis det folk ønsker. Bare rart å da klage over nettop høye priser og dårlig utvalg.

Tror ikke utvalget på kiwi hadde blitt noe bedre om dem hadde kuttet ut 100 butikker. Dem butikkene som var igjen ville hatt akkurat det samme utvalget. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Neptun1 said:

Man må begynne med å se på hvorfor norske varer kan selges til 1/2 pris i utlandet.

Jepp: lavere avgifter og mer konkurranse der ute.

Men vi vil ha det slik - av hensyn til bøndene og forsyningssikkerheten. Kommer det noen andre som kunne gjort noe med prisen (og utvalget) så fryses de ut av kundene - oss.

Så får vi heller møtes på nettet for å klage og regjeringen kan følge situasjonen nøye, eventuelt sette ned et utvalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (9 timer siden):

Tror ikke utvalget på kiwi hadde blitt noe bedre om dem hadde kuttet ut 100 butikker. Dem butikkene som var igjen ville hatt akkurat det samme utvalget. 

Vi er nok flere som ønsker to endringer: vi ønsker både økt utvalg, og samtidig lavere pris. (Vi er nok også mange som synes milliard-overskuddene til dagligvaremafiaen har gått for langt?)

Men: ønske om bedre utvalg, er dessverre ikke direkte kompatibelt med lavere pris. Derfor har jeg ikke argumentert så sterkt for bedre utvalg. Men: jeg mener det er et problem at det ligger to-tre lavpris-butikker på rekke og rad ved norske tettsteder og byer. Svært ofte ligger to konkurrenter så og si vegg i vegg. Dette er unødvendig. Her kunne man stengt ned den ene butikken, og heller fått dobbelt så mange kunder inn i den andre! Det gir bedre marginer for denne butikken, som igjen gjør det mulig å gjøre én eller fler av punktene under: 

• senke prisene i takt med økt margin
  • bruke marginene til å ta inn mer eksotiske varer
  • øke utbytte og/eller lønn

Via et enkelt google-søk («kart dagligvare»), ramlet jeg over denne tjenesten: https://geodataonline.maps.arcgis.com/apps/mapviewer/index.html?layers=081eb4e0013a4679804ffd6728a13a36. Zoom deg litt rundt, og så vil du se at SVÆRT ofte ligger det to butikker tett i tett. Typisk godt under 300 meter fra hverandre! 🤯

Sånt gir bare ikke mening!

Nedenfor: Tre kart fra Elverum.
Oppe i høyre hjørnet ser vi naboene Kiwi og Rema 1000. 
Midt i bildet: Naboene Coop OBS og Kiwi. 
Neste utsnitt: enda en «Kiwi + Rema 1000»-konstellasjon 
Også rett sør for Elverum sentrum, på Hanstad, finner vi Kiwi + Rema vegg i vegg ... 

Screenshot2025-03-25at10_02_21.png.5d79f2a69f6ba6e03209271e44fd51eb.png

Screenshot2025-03-25at10_08_05.png.a33989c5970ad4be3dae4465a04dd481.png Screenshot2025-03-25at10_07_40.png.b3f3da3f30039db796b1355bd06bc91d.png

Er Elverum et særtilfelle? Neppe. Her er et bilde fra Rena:

Screenshot2025-03-25at10_08_30.png.2cefc568961405d98080a59e59549893.png

Hvis man tror på budskapet om at disse butikkene kniver om kunder, så ja, da forstår jeg at man innbiller seg at flere butikker er bra. Da tror man jo at det finnes konkurranse, og at disse aktørene bidrar til å senke pris på brød og melk på Rena. 

Jeg tror ikke på det budskapet! Jeg er overbevist om at kjedene ikke har til hensikt å gå i konkurranse med hverandre. De sitter på hver sin tue og er fornøyd med ca 33% av kundegrunnlaget. 

Det er nok en grunn til at Konkurransetilsynet har vært etter denne bransjen i mange år. Det er nok også en grunn til at de ga en historisk høy bot til samtlige aktører!

https://www.dn.no/handel/konkurransetilsynet-frigir-nye-detaljer-bak-dagligvare-rekordbotene/2-1-1782284

Sitat

Slik fordeler gebyret seg på de tre aktørene, som samlet har over 90 prosent av det tradisjonelle dagligvaremarkedet:

Norgesgruppen får 2,3 milliarder kroner
Rema 1000 får 1,3 milliarder kroner
Coop får 1,3 milliarder kroner

https://www.dn.no/handel/handel/konkurransetilsynet/dagligvarebransjen/konkurransetilsynet-gir-milliardboter-til-dagligvarekjedene/2-1-1695596

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (10 timer siden):

Knekkebrød fra Sigdal selges I Kina, Malaysia og Singapore. Norsk fisk selges i de samme landene også billigere enn her til lands, også i Japan .

Norske Nøgne Ø selges også billigere i Asia enn her til lands.

i Tokyo er det en Norsk Øl bar som selger Norsk øl billigere enn i Norge 

Øl, cider, vin og tobakk: alltid billigere i utlandet. Det handler først og fremst om våre høye avgifter på hhv. alkohol og tobakk. 

Jeg utelukker ikke at butikkene tar høyere avanse på øl og tobakk i Norge, enn sammenlignbare butikker tar i sammenlignbare land. Men avgiftene utgjør allikevel hovedårsaken til stor forskjell. 

Men igjen: dersom butikken du sammenligner med i utlandet har ca dobbelt så stort kundegrunnlag enn din lokal-butikk, så gjør det selvfølgelig noe med mulighet til å ta lavere avanse pr vare solgt. Dette er i grunn svært enkel matematikk ... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Øl, cider, vin og tobakk: alltid billigere i utlandet. Det handler først og fremst om våre høye avgifter på hhv. alkohol og tobakk. 

Jeg utelukker ikke at butikkene tar høyere avanse på øl og tobakk i Norge, enn sammenlignbare butikker tar i sammenlignbare land. Men avgiftene utgjør allikevel hovedårsaken til stor forskjell. 

Men igjen: dersom butikken du sammenligner med i utlandet har ca dobbelt så stort kundegrunnlag enn din lokal-butikk, så gjør det selvfølgelig noe med mulighet til å ta lavere avanse pr vare solgt. Dette er i grunn svært enkel matematikk ... 

Butikkene i utlandet har teoretisk et mye større kundegrunnlag, men butikkene hvor dette selges er delikatesse butikker som har målgruppe rike lokale og vestlige expats. Som er langt dyrere enn lokale mat butikker for en vanelig mann i gata.

Men butikk tettheten her til lands har nok en grunn til at det er dyrt, her hvor jeg bor i Norge  (i en by med ca 40 000 innbygere) har jeg gangavstanden innen 15min til: 1 Meny, 2 Rema, 1 Joker, 1 Coop Extra og 1 Kiwii.

Selv i storbyer i utlandet, som Beijing , Shanghai, Kuala Lumpur (har hvert i over 20 ganger i hver av dem) er det ikke i nærheten av butikk tetthet som her til lands. Det er ofte små 7/11 eller lignende butikker men de er små (de i Thailand  er mye større). Det er ofte flere KM/flere metro stop mellom matbutikker med litt størrelse i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...