Gå til innhold

Hvorfor gjør ikke Regjeringen noe med matvarebransjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
freedomseeker skrev (1 time siden):

Om man vil ha lavere matpriser så må man fjerne tollmuren på landbruksvarer, og man må få kontroll over pengeverdien(ref kronekursen).

At det er så uvanlig gunstig å selge mat her i landet er en skrøne, for om det hadde vært tilfelle så ville utenlandske kjeder ha etablert seg her i landet på sekundet.

Det er gunstig når utenlandsk konkurranse stoppes av tollen ja

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (10 minutter siden):

Det er vel maten som stopper i tollen, ikke kjedene.

Nei, maten blir så dyr at man ikke får solgt den, dermed kommer ikke utenlandske kjeder med egne produkter inn på markedet 

Hvis et kilo utenlandske poteter koster 20 kr, og det legges 400% toll koster de plutselig 100 kr.  Da kan norske kjeder ta i teorien 90kr for norske poteter og likevel holde de utenlandske ute.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, The Avatar said:

Lidl kom også med eit heilt nytt konsept som nordmenn hadde problem med å tilpasse seg. Frå dei små tinga med at varene vart rulla inn på pallar, til at Lidl ikkje ønska å selge Norske merkevarer. Det sisnemte måtte Lidl gå tilbake på utan at det var nok. 

Uten at jeg husker de spesifikke sakene, mener jeg å huske at de hadde en del uheldige oppslag rundt de ansattes rettigheter og føringer, blant annet dette med mensen hårbånd for å signalisere at man midlertidig kan få opphevet de ganske strenge reglene rundt hvor ofte man fikk benytte seg av toalettet.

Jeg vet ikke om det er tilfellet, men det er i det minste rom for å spekulere í om aversjonen mot Lidl i Norge også skyldes solidaritet med arbeidere og beskyttelse av arbeiderrettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, del_diablo said:

en av de større kartellene

Man er allerede delvis der gjennom Rema 1000 sitt heleide Norsk Kylling som kontrollerer over 30 % av markedet for hvitt kjøtt i Norge. De har jobbet med dette i 10-15 år allerede og målet er nok å skaffe seg kontroll over absolutt hele kjeden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ps5 skrev (22 timer siden):

Lidl forsøkte seg og ble mer eller mindre kjeppjaget ut. Meg bekjent har de minst en kalkulator og hadde nok beregnet at dette i teorien skulle være svært lønnsomt.

Og i tilfellet Lidl fant landbrukssamvirket, fagforeningene og de altfor få store kjedene en felles fiende.
Drittpakker godt assistert av rykter var en effektiv metode for å kvitte seg med en konkurrent.

Dette vennskapet er tilnærmet forsvunnet etter at butikkjedene gikk videre og ranet til seg hele verdikjeden….

https://www.forskning.no/politikk-valg/slik-far-partiene-pengene-de-trenger-for-a-drive-valgkamp/1919752

Når de samme pressgruppene støtter politiske partier økonomisk, nærmer vi oss ren korrupsjon….

Endret av Vokteren
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange gode momenter er allerede nevnt, men det finnes enda fler forklaringsvariabler som gir svært dyr mat i Norge. 

Antall butikker: Vi har ALT for mange dagligvarebutikker i landet. Vi har ca like mange utsalgssteder som Sverige – til tross for halvparten så stor befolkning. Eller snudd på hodet; kundegrunnlaget pr butikk er i Norge halvparten så stort som i Sverige.

Annenhver butikk i sentrale strøk burde egentlig lagt ned, slik at langt flere folk handler på de gjenværende butikkene. Da går salgsvolum opp, og det er mulig å sette prisene ned. (Å leie næringseiendom i sentrale strøk, er ikke akkurat billig. Å få redusert antall butikker betyr langt færre ansatte, ca halvvert leiekost, ca halvvert strømforbruk, +++).

 

 --


Men: forslaget mitt tar ikke tak i problemet med at markedet er tre-delt, og at det ikke finnes konkurranse. For det er en realitet. Det finnes ikke konkurranse. Det finnes bare en illusjon om konkurranse. Hverken Rema, Norgesgruppen eller Coop ønsker seg en større kundemasse enn 33%. Hvorfor? Fordi det er kjempedyrt å øke kundemassen. Da må de gå i priskrig med konkurrentene sine. Det er jo mye billigere å la være. Så de tre kjempene setter av gode budsjetter på markedsføring, slik at vi blir lurt til å tro de kjemper hardt på å holde prisene nede, mens i realiteten kjemper de hardt om å holde prisene høyt. (Vi forbrukere er middagssultne uansett hvor mye taco'en koster, så de får uansett solgt varene sine!) 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (19 timer siden):

Og i tilfellet Lidl fant landbrukssamvirket, fagforeningene og de altfor få store kjedene en felles fiende.
Drittpakker godt assistert av rykter var en effektiv metode for å kvitte seg med en konkurrent.

Dette vennskapet er tilnærmet forsvunnet etter at butikkjedene gikk videre og ranet til seg hele verdikjeden….

https://www.forskning.no/politikk-valg/slik-far-partiene-pengene-de-trenger-for-a-drive-valgkamp/1919752

Når de samme pressgruppene støtter politiske partier økonomisk, nærmer vi oss ren korrupsjon….

Eg er ikkje ueinig i at det var ein del drittpakker mot Lidl, men ein del av drittpakkane var heilt legitime, som kritikken som gikk på brot på den norske arbeidsmiljølova, alt frå å ikkje forholde seg til avtalt oppseiingstid, nekte tilsette tilgang til toaletter, krav om at alle Lidl tilsette skulle kunne omplasserast innafor ein radius på 100 km, osv.

Det er klart at dei etablerte daglegvarebutikkane hadde ein eigeninteresse av å presse ut Lidl som ville utfordre den norske måten å drive butikk på, men det er heilt legitimt at daglegvarebutikkane går ut og kritiserer ein konkurrent som forsøker å etablere seg ved å systematisk bryte arbeidsmiljølova og dermed konkurrerer på heilt ulike vilkår.

Det seier sitt når kritikken kom frå både arbeidsgivarar- og arbeidstakarorganisasjonane, det var ikkje berre LO forbunda som kritiserte Lidl.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 timer siden):

Mange gode momenter er allerede nevnt, men det finnes enda fler forklaringsvariabler som gir svært dyr mat i Norge. 

Antall butikker: Vi har ALT for mange dagligvarebutikker i landet. Vi har ca like mange utsalgssteder som Sverige – til tross for halvparten så stor befolkning. Eller snudd på hodet; kundegrunnlaget pr butikk er i Norge halvparten så stort som i Sverige.

Tror du virkelig at enda mindre konkurranse vil gi lavere priser ?

Lenke til kommentar
11 hours ago, qualbeen said:

Antall butikker: Vi har ALT for mange dagligvarebutikker i landet. Vi har ca like mange utsalgssteder som Sverige – til tross for halvparten så stor befolkning. Eller snudd på hodet; kundegrunnlaget pr butikk er i Norge halvparten så stort som i Sverige.

Spredd bosetting er årsaken = distriktspolitikk.

Uansett hvor du bor skal du ikke ha lang vei til neste matbutikk. Koste hva det koste vil - vi har råd til det - verdens rikeste ....

Lenke til kommentar
trikola skrev (3 minutter siden):

Spredd bosetting er årsaken = distriktspolitikk.

Uansett hvor du bor skal du ikke ha lang vei til neste matbutikk. Koste hva det koste vil - vi har råd til det - verdens rikeste ....

Poenget er vel at det er alt for mange butikker sentralt i storbyene...

Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (På 22.3.2025 den 13.09):

Sammen med strøm øker matvareprisene mer enn den generelle prisveksten i samfunnet. Man kan si hva man vil om strømprisene, men her vil jeg argumentere for at regjeringen faktisk har iverksatt ganske gode tiltak.

Når det gjelder matvare- og dagligvarebransjen virker regjeringen merkverdig tafatt. Det har vært utvalg på utvalg, 10-punktlister osv. Men det har ikke resultert i noe som helst. Vi har tre store kjeder som styrer hele produksjonslinjene sammen med Orkla, det har vært påvist prissamarbeid, Konkurransetilsynet er satt ut av spill, og ingen utenlandske kjeder - for ikke å snakke om nye ambisiøse norske grundere klarer å etablere seg.

Hvorfor er det så vanskelig?

De tre store dvs. Norgesgruppen, Rema og Coop har på forbløffende vis greid å opparbeide seg en monopollignende tilstand som er ganske så enestående i den vestlige verden.
De har innkjøpsavtaler som gjør det umulig for andre (renhårige) å konkurrere og staten støtter dem med proteksjonisme i form av toll på utenlandske matvarer.

I sum betyr det at norske husholdninger må betale blodpriser for et dårlig matvareutvalg - og vi finner oss i det!
I praksis er prisstigningen på allerede rådyre varer så høy at de alene holder inflasjonen på et slikt nivå at boliglån blir unødig dyre. Alt for at Norges rikeste menn skal bli enda rikere.

Hvorfor slipper det prissamarbeidende dagligvarekartellet unna år etter år mens norske forbrukere blør?
Minner veldig om korrupsjon, det skal ikke være mulig at akkurat denne bransjen greier å unngå alt som har med priskonkurranse og markedskrefter å gjøre😡

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 22.3.2025 den 16.24):

En ting som medfører høye matpriser er tollvernet av norsk landbruk. Dette er noe folket åpenbart ønsker. Det ser man ved hvert valg.

En annen ting er butikkstrukturen med haugesvis av små butikker som er kostbare å drive og naturligvis har dårlig utvalg. Dette virker også å være noe folket ønsker. Det ser man på at folk strømmer til alle de små Kiwi-butikkene som åpner over alt.

Min konklusjon er at folket ønsker dårlig utvalg og høye priser, og da får man naturligvis det 

 

Det er en voldsom overetablering av butikker som selvsagt kundene må betale.

De bare må ha hver sin butikk overalt, uansett hvor lite kunder det er.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Neptun1 said:

De tre store dvs. Norgesgruppen, Rema og Coop har på forbløffende vis greid å opparbeide seg en monopollignende tilstand som er ganske så enestående i den vestlige verden.
De har innkjøpsavtaler som gjør det umulig for andre (renhårige) å konkurrere og staten støtter dem med proteksjonisme i form av toll på utenlandske matvarer.

Forbløffende? De har bare utnyttet regelverket og kundenes oppførsel.

Det isolasjonistiske regelverk (stengte grenser, toll, distriktspolitik) eksisterte FØR de store 3 ble de store 3.

Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Forbløffende? De har bare utnyttet regelverket og kundenes oppførsel.

Det isolasjonistiske regelverk (stengte grenser, toll, distriktspolitik) eksisterte FØR de store 3 ble de store 3.

Hva skal kundene gjøre da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...