Gå til innhold

Hvorfor gjør ikke Regjeringen noe med matvarebransjen?

Anbefalte innlegg

Sammen med strøm øker matvareprisene mer enn den generelle prisveksten i samfunnet. Man kan si hva man vil om strømprisene, men her vil jeg argumentere for at regjeringen faktisk har iverksatt ganske gode tiltak.

Når det gjelder matvare- og dagligvarebransjen virker regjeringen merkverdig tafatt. Det har vært utvalg på utvalg, 10-punktlister osv. Men det har ikke resultert i noe som helst. Vi har tre store kjeder som styrer hele produksjonslinjene sammen med Orkla, det har vært påvist prissamarbeid, Konkurransetilsynet er satt ut av spill, og ingen utenlandske kjeder - for ikke å snakke om nye ambisiøse norske grundere klarer å etablere seg.

Hvorfor er det så vanskelig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lemongrass skrev (1 time siden):

Sammen med strøm øker matvareprisene mer enn den generelle prisveksten i samfunnet. Man kan si hva man vil om strømprisene, men her vil jeg argumentere for at regjeringen faktisk har iverksatt ganske gode tiltak.

Når det gjelder matvare- og dagligvarebransjen virker regjeringen merkverdig tafatt. Det har vært utvalg på utvalg, 10-punktlister osv. Men det har ikke resultert i noe som helst. Vi har tre store kjeder som styrer hele produksjonslinjene sammen med Orkla, det har vært påvist prissamarbeid, Konkurransetilsynet er satt ut av spill, og ingen utenlandske kjeder - for ikke å snakke om nye ambisiøse norske grundere klarer å etablere seg.

Du beskriver årsaken selv.
Altfor mye makt samlet på altfor få hender stimulerer til prissamarbeid og kartellvirksomhet.

Når identisk vare selges i både Norge og Sverige og prisforskjellen er betydelig, vitner dette om en usunn prissetting.

Butikkjedene snakker gjerne varmt om konkurranse, men i realiteten er de monopolister…..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (1 time siden):

Fordi staten beskytter norske bønder med subsidier og toll regler i en størrelsesorden som t.o.m Donald Trump aldri vil kunne tenke tanken på å innføre 😬🙃

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, leticia said:

Fordi staten beskytter norske bønder med subsidier og toll regler i en størrelsesorden som t.o.m Donald Trump aldri vil kunne tenke tanken på å innføre 😬🙃

Problemet er ikke produksjonsleddet. Problemet er det praktiske monopolet med «lovlig» prissamarbeid.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (2 timer siden):

Problemet er ikke produksjonsleddet. Problemet er det praktiske monopolet med «lovlig» prissamarbeid.

Problemet er begge deler, utenlandske kjeder med egenproduserte produkter betaler enorm toll, og da er de ikke konkurransedyktige

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fordi politikere er administratorer og ikke ledere. Det er derfor de ikke gjør noe med dagligvarebransjen, eller boligmarkedet. Politikerne har de siste 40 årene overlatt styringen til næringslivet og kapitalkreftene. Politikere mangler en visjon for fremtiden. De bare "styrer ansvarlig". 

• Liker 2
Lenke til kommentar

En ting som medfører høye matpriser er tollvernet av norsk landbruk. Dette er noe folket åpenbart ønsker. Det ser man ved hvert valg.

En annen ting er butikkstrukturen med haugesvis av små butikker som er kostbare å drive og naturligvis har dårlig utvalg. Dette virker også å være noe folket ønsker. Det ser man på at folk strømmer til alle de små Kiwi-butikkene som åpner over alt.

Min konklusjon er at folket ønsker dårlig utvalg og høye priser, og da får man naturligvis det 

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man vil ha lavere matpriser så må man fjerne tollmuren på landbruksvarer, og man må få kontroll over pengeverdien(ref kronekursen).

At det er så uvanlig gunstig å selge mat her i landet er en skrøne, for om det hadde vært tilfelle så ville utenlandske kjeder ha etablert seg her i landet på sekundet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, freedomseeker said:

mat her i landet er en skrøne, for om det hadde vært tilfelle så ville utenlandske kjeder ha etablert seg her i landet på sekundet.

Lidl forsøkte seg og ble mer eller mindre kjeppjaget ut. Meg bekjent har de minst en kalkulator og hadde nok beregnet at dette i teorien skulle være svært lønnsomt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (41 minutter siden):

En ting som medfører høye matpriser er tollvernet av norsk landbruk. Dette er noe folket åpenbart ønsker. Det ser man ved hvert valg.

Kanskje de bare ikke er klar over hvor høy denne tollen egentlig er?

For hva sier du til 443 prosent toll på melk og 344 prosent på biff. Eller 429 prosent på kjøtt av lam. Det er nemlig det importørene må betale for å kunne selge disse produktene i Norge. I tillegg kommer 15 prosent matmoms på toppen.

– Stein i glasshus

– Spør du meg, kaster Norge stein i glasshus for tiden. Vi er på mange områder et frihandelsland, men på andre områder er vi langt fra et frihandelsland. Hadde Trump eller noen annen administrasjon foreslått slike tollbarrierer, hadde det skapt krigsoverskrifter, sier Ola H. Grytten

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/EykeVP/dette-er-den-norske-tollmuren

Edit: @ps5

Endret av leticia
edit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ps5 skrev (16 minutter siden):

Lidl forsøkte seg og ble mer eller mindre kjeppjaget ut. Meg bekjent har de minst en kalkulator og hadde nok beregnet at dette i teorien skulle være svært lønnsomt.

De hadde kanskje ikke regnet med den norske nasjonalismen på matfronten..alle de som sier "jeg kjøper bare norsk mat jeg"... 🙄

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (15 minutter siden):

Lidl kom også med eit heilt nytt konsept som nordmenn hadde problem med å tilpasse seg. Frå dei små tinga med at varene vart rulla inn på pallar, til at Lidl ikkje ønska å selge Norske merkevarer. Det sisnemte måtte Lidl gå tilbake på utan at det var nok. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 minutter siden):

Lidl kom også med eit heilt nytt konsept som nordmenn hadde problem med å tilpasse seg. Frå dei små tinga med at varene vart rulla inn på pallar, til at Lidl ikkje ønska å selge Norske merkevarer. Det sisnemte måtte Lidl gå tilbake på utan at det var nok. 

Handla gjerne på Lidl da de var i Norge, og bruker dem også mye i Tyskland og Frankrike, men handler også andre butikker, som  f.eks Edeka og Intermarche.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (1 time siden):

Jo men husk at som EU medlemmer så forsvinner 12 timers regelen og handel blir som å handle på lokalbutikken 😀

Det er jo nært lokalbutikken allerede. 😁

30 min til og fra nærmeste grensebutikk. Kjører dog 1 time ekstra pr vei for å slippe "grensepåslaget".

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Krig og fred said:

Fordi politikere er administratorer og ikke ledere. Det er derfor de ikke gjør noe med dagligvarebransjen, eller boligmarkedet. Politikerne har de siste 40 årene overlatt styringen til næringslivet og kapitalkreftene. Politikere mangler en visjon for fremtiden. De bare "styrer ansvarlig". 

Det jeg er veldig spent på, er hva som skjer vis vi går enda et skritt videre, så en av de større kartellene begynner å sniffe på å skaffe seg eierskap over Tine eller Nortura.
Eller f.eks Felleskjøpet -> Norgesmøllene, kontra Orkla -> Regal 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...