Gå til innhold

Medisinstudent med lisens søker hospitering

Paulina27

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er medisinstudent fra Litauen og skriver her fordi jeg ikke vet hvor eller hvordan jeg kan få en hospiteringsplass i Norge. Jeg er ferdig med fem år av studiene mine, har jobbet i Norge sist sommer og har fått en jobb som medisinstudent med lisens for sommer 2025. Jeg har bestått B2 og fått HPR-nummer.

I det siste har jeg prøvd å finne en hospiteringsplass i Norge, men alle skriver tilbake at de ikke har noen avtale med Vilnius universitet, og at jeg må søke på mindre sykehus. Hvor kan jeg søke, og er det mulig å få en plass? Jeg har praksis fra september (01.09.2025–15.05.2026).

Er det noen utlendinger her som er i samme situasjon?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår det rett;
Du ønsker å ta praksis på et norsk sykehus i anledning studiene dine i medisin. Fra september 25 til mai 26. 

Vanlig praksis; er at norske UIS-sykehus har avtaler med ulike utdanningsinstitusjoner. De norske UIS-sykehusene er:

• Oslo universitetssykehus (OUS)

• Stavanger universitetssjukehus (SUS)

• Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN)

• Haukeland universitetssjukehus

• St. Olavs hospital

• Akershus universitetssykehus (Ahus)

Jeg er ikke helt sikker. Men jeg tror ikke små sykehus har praksisplasser  - da små sykehus ikke har tilrettelegging for dette. Men jeg vet det handler mye om hva slags type utdannelse du tar. 

Det vel Vilnius-universitetet du går på, som skal gi deg en liste over sykehus de har avtale og samarbeider med.... Da det krever en dialog mellom din utdanningsinstitusjon og der du får praksisplass. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...