Gå til innhold

Gjeldsanering - Rettferdig?

Anbefalte innlegg

agvg skrev (50 minutter siden):

Tja, med den aggressive markedsføringen av gjeld så vet jeg ikke helt, vi burde ha samme reklame regler for forbruksgjeld som vi har for tobakk. Kredittkort blir kastet etter folk, enten de vill eller ikke, når man vet hvor lett det er for mange og falle i en gjeldsfelle så kan man vel heller snakke om ansvaret til de som pushet dette.

agvg skrev (12 minutter siden):

Som sagt, gi bankene mye større tap på forbrukslån og kredittkort så vil de la være og kaste kreditt etter folk. Vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt forsøkt påprakket kort på kort.

Jeg husket tidligere da jeg fikk tilsendt lånesøknad med ferdig utfylt navn (mitt) i posten fra disse drittsekkene. Det er heldigvis forbudt nå tror jeg, men fy pokker

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (3 minutter siden):

En ting til, folk kan bli arbeidsledige, uføretrygdet, skilsmisser og mange andre årsaker hvor man selv ikke er skyldig i. Vi må ha rom for disse tilfeller også

Ja, men etter og ha sett hva folk setter seg i stor gjeld for så synes jeg forbruksgjeld sitter alt for løst i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Jeg husket tidligere da jeg fikk tilsendt lånesøknad med ferdig utfylt navn (mitt) i posten fra disse drittsekkene. Det er heldigvis forbudt nå tror jeg, men fy pokker

Ja, det er ille så jeg synes og gjøre narr av de som faller for dette blir litt for moralsk for meg.

Har overhørt ett par ganger hvor en selgere om trent tigger for og få igjenom ett kredittsalg, det var denne svindelen med og betale om X mnd.

Burde være forbudt og gi slikt på dagen, folk burde måttet hatt ett døgn med ettertanke før de fikk ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det skulle vært en obligatorisk venteperiode før man fikk innvilget kreditt.

1. Søk om forbrukslån eller kredittkort. Få den innvilget. 
2. Etter 14 dager, vil banken frigi kreditten. 
- I løpet av disse 14 dagene, skal du kunne trekke deg fra avtalen ubetinget med et enkelt klikk! 

Høyst sannsynlig, i løpet av denne 14-dagers perioden, vil en bitteliten stemme dukke opp som forteller deg:
"Neeeeeeh, dette er vel ikke SÅ lurt, er det vel? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Jeg tenker egentlig at alle gode forslag (slik som dine her) som kan gjøre økonomien lettere for de som sliter med impulskontroll rundt dette bør være kjærkomne forslag. Jeg syns bare ikke det blir riktig at det er noen andre som betaler folks personlige gjeld. 

Vel, du ender jo opp med å betale for den på et eller annet vis uansett. I mitt hode blir det da mer fornuftig å betale for den på en måte som øker sannsynligheten for at vedkommende kommer seg ut av uføret og kan bidra positivt til samfunnet videre.

Også er det nå en gang slik at i et samfunn, og i livet generelt, blir ting aldri helt rettferdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Usikret gjeld er en uting. Om noe burde det være større mulighet for å få en gjeldsordning. 

Kan bare tenke meg hvor jævlig det er å sitte i en situasjon uten noen eiendeler og masse usikret gjeld med høye renter. Er redd det fører til mange personlige tragedier. 

Er ikke så kjapp med å dømme de som har satt seg selv i denne posisjonen, vi har alle våre brister i personligheten vår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det blir for enkelt å ta opp store mengder kreditt, sløse det bort og deretter si at man ikke klarer å betjene dette, vil det bli lite avskrekkende. Man forventer bare at samfunnet skal ta hånd om sine problemer uten å løfte en finger selv. Det er mye fristelser i dagens samfunn men de aller fleste er ikke verdt det i hele tatt. Mye søppel og kortvarig moro, gjerne ikke så bra for helsa mye av det heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Hvis det blir for enkelt å ta opp store mengder kreditt, sløse det bort og deretter si at man ikke klarer å betjene dette, vil det bli lite avskrekkende. Man forventer bare at samfunnet skal ta hånd om sine problemer uten å løfte en finger selv. Det er mye fristelser i dagens samfunn men de aller fleste er ikke verdt det i hele tatt. Mye søppel og kortvarig moro, gjerne ikke så bra for helsa mye av det heller. 

Det er her problemet er. Trodde bankene skulle klare å ha bedre kontroll over dette med gjeldsregisteret, men tydligvis ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...