trn100 Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden Jarmo skrev (Akkurat nå): Ser den, blir nok andre som må ta regninger. Økonomilæring må inn på videregående skuler. Nesten viktigere enn både nynorsk og sang ja! 😉 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden trn100 skrev (2 minutter siden): Nesten viktigere enn både nynorsk og sang ja! 😉 Så absolutt ja.. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Burde vært som i USA, hvor man kan slå seg selv konkurs. Hvis vi gir bankene større tap så må de skjerpe seg og ikke kaste penger etter folk. Det pushes kreditt som det skulle være sukkertøy, får du fortsatt ett normalt drivstoffkort for private? Alle er i dag ett kredittkort, sist fristet Esso med 60000,- l kreditt, fikk ikke noe svar på hva jeg skulle bruke 60000,- på i kassen på Esso.... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chapter_13,_Title_11,_United_States_Code 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Det er sikkert riktig, det du sier at ordningen samfunnsøkonomisk går i pluss. Men bl.a noen av de gruppene du nevner burde kanskje få utvidet oppfølging etter de 5 årene er gått også i større grad enn i dag. Slik at man ikke på ny havner i en slik situasjon. Ogt når jeg tenker mer over det så er jo problemet mye større, i alle fall med tanke på hva vi vanlige folk betaler for andres problemer? Northvolt i Sverige, hvor noen stikker av med hundrevis av millioner i egen lomme... Er vi for snille/naive/dumme? 😉 Det er jo tross alt våre skattepenger som brukes? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (5 minutter siden): Det er sikkert riktig, det du sier at ordningen samfunnsøkonomisk går i pluss. Men bl.a noen av de gruppene du nevner burde kanskje få utvidet oppfølging etter de 5 årene er gått også i større grad enn i dag. Slik at man ikke på ny havner i en slik situasjon. Ja, jeg hadde en privat ordning med banken da jeg var syk og hadde lite penger. De tok bankkortet mitt, hadde kun et debetkort (det har jeg fortsatt, selv om jeg styrer pengene mine). De sperret muligheten mon for å ta opp lån på nett etc. Den dagen jeg var bedre, tjente mer etc, hadde jeg ikke en krone i gjeld. Er de evig takknemlg Burde være mer åpning for slikt. Juridisk sett hadde de ingen makt, men du hvor nye det hjalp meg 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden Men nå ble dette litt langt fra utgangspunket! 😉 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden agvg skrev (3 minutter siden): Burde vært som i USA, hvor man kan slå seg selv konkurs. Hvis vi gir bankene større tap så må de skjerpe seg og ikke kaste penger etter folk. Det pushes kreditt som det skulle være sukkertøy, får du fortsatt ett normalt drivstoffkort for private? Alle er i dag ett kredittkort, sist fristet Esso med 60000,- l kreditt, fikk ikke noe svar på hva jeg skulle bruke 60000,- på i kassen på Esso.... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chapter_13,_Title_11,_United_States_Code Men var det ikke det som utløste bankkrisen? Ris til egen ræv for bankene, men likevel? 1 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden (endret) agvg skrev (6 minutter siden): Burde vært som i USA, hvor man kan slå seg selv konkurs. Hvis vi gir bankene større tap så må de skjerpe seg og ikke kaste penger etter folk. Det pushes kreditt som det skulle være sukkertøy, får du fortsatt ett normalt drivstoffkort for private? Alle er i dag ett kredittkort, sist fristet Esso med 60000,- l kreditt, fikk ikke noe svar på hva jeg skulle bruke 60000,- på i kassen på Esso.... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chapter_13,_Title_11,_United_States_Code Ehh... Bankene i USA har vel ikke all verdens tillit heller blant folk som har levd en stund? 🙂 Endret 6 timer siden av trn100 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Jarmo skrev (3 minutter siden): Ser den, blir nok andre som må ta regninger. Økonomilæring må inn på videregående skuler. Det er vel allerede noe om økonomi inne på vgs. Men når man ser mattekunnskapene til enkelte, at noen ikke greier enkel prosentregning, så er det ikke rart at det går galt når man skal ut i voksenlivet. Jeg tror man lærer best de gode rutinene i hjemmet. Men noen har dårlig impulskontroll av forskjellige årsaker. Og noen ganger må man bare ta opp lån for å få livet på plass også, som etter et dyrt samlivsbrudd, betale for en dyr kreftbehandling o.l. Skal man ha inn økonomisk opplæring på dette på vgs så må den være veldig målrettet, slik at ungdommene skjønner sammenhengen mellom det de lærer og hvordan de kan greie seg bra økonomisk når de skal ta ansvar for egen økonomi. Jeg tror man er veldig forskjellig "skrudd sammen" når det gjelder å håndtere økonomien. Noen virker å mangle evnen til å prioritere. Man må innse at pengene setter en begrensning på hva man kan være med på. Man kan kanskje ikke spise ute 3 ganger i uka og samtidig få råd til en dyr ferie. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (7 minutter siden): Ja, jeg hadde en privat ordning med banken da jeg var syk og hadde lite penger. De tok bankkortet mitt, hadde kun et debetkort (det har jeg fortsatt, selv om jeg styrer pengene mine). De sperret muligheten mon for å ta opp lån på nett etc. Den dagen jeg var bedre, tjente mer etc, hadde jeg ikke en krone i gjeld. Er de evig takknemlg Burde være mer åpning for slikt. Juridisk sett hadde de ingen makt, men du hvor nye det hjalp meg Jeg er helt enig med deg. Godt at det løste seg for deg 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden agvg skrev (14 minutter siden): Burde vært som i USA, hvor man kan slå seg selv konkurs. Hvis vi gir bankene større tap så må de skjerpe seg og ikke kaste penger etter folk. Det pushes kreditt som det skulle være sukkertøy, får du fortsatt ett normalt drivstoffkort for private? Alle er i dag ett kredittkort, sist fristet Esso med 60000,- l kreditt, fikk ikke noe svar på hva jeg skulle bruke 60000,- på i kassen på Esso.... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chapter_13,_Title_11,_United_States_Code Man kan bli personlig konkurs i Norge også. Personlig konkurs - Hva skjer nå? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Tussi skrev (10 minutter siden): Den dagen jeg var bedre, tjente mer etc, hadde jeg ikke en krone i gjeld. Er de evig takknemlg Burde være mer åpning for slikt. Juridisk sett hadde de ingen makt, men du hvor nye det hjalp meg Sett flere ganger dette der, bankene driver faktisk litt med sosialarbeidet også. Spesielt mindre og lokale banker. Endret 6 timer siden av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (15 minutter siden): Det er sikkert riktig, det du sier at ordningen samfunnsøkonomisk går i pluss. Men bl.a noen av de gruppene du nevner burde kanskje få utvidet oppfølging etter de 5 årene er gått også i større grad enn i dag. Slik at man ikke på ny havner i en slik situasjon. Mulig. Man vet jo at ca 1/3 av de som har hatt gjeldsordning får problemer igjen senere, så det er jo en temmelig stor andel. Jeg har også tenkt at en løsning kunne vært et register der man har karantene for å ta opp forbrukslån, kredittkortgjeld og kjøp av varer på nedbetaling dersom man har hatt gjeldsordning tidligere. Så kunne man samtidig la det være åpent for at man kan søke om boliglån, støtte fra Lånekassen, o.l. på linje med alle andre. Det er jo typisk forbruksgjeld som blir det økonomiske nakkeskuddet i disse tilfellene. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (10 minutter siden): Noen virker å mangle evnen til å prioritere. Man må innse at pengene setter en begrensning på hva man kan være med på. Man kan kanskje ikke spise ute 3 ganger i uka og samtidig få råd til en dyr ferie. Luxusfellen er et fantastisk program, både for yngre og eldre folk. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (3 minutter siden): Mulig. Man vet jo at ca 1/3 av de som har hatt gjeldsordning får problemer igjen senere, så det er jo en temmelig stor andel. Jeg har også tenkt at en løsning kunne vært et register der man har karantene for å ta opp forbrukslån, kredittkortgjeld og kjøp av varer på nedbetaling dersom man har hatt gjeldsordning tidligere. Så kunne man samtidig la det være åpent for at man kan søke om boliglån, støtte fra Lånekassen, o.l. på linje med alle andre. Det er jo typisk forbruksgjeld som blir det økonomiske nakkeskuddet i disse tilfellene. Jeg tenker egentlig at alle gode forslag (slik som dine her) som kan gjøre økonomien lettere for de som sliter med impulskontroll rundt dette bør være kjærkomne forslag. Jeg syns bare ikke det blir riktig at det er noen andre som betaler folks personlige gjeld. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Jarmo skrev (2 minutter siden): Luxusfellen er et fantastisk program, både for yngre og eldre folk. Ja, man kunne gjerne hatt noen slike programmer inn i den videregående opplæringa slik at folk skjønner litt mer 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (15 minutter siden): Man kan bli personlig konkurs i Norge også. Personlig konkurs - Hva skjer nå? Men for enkeltmennesker har vi jo et godt støtteapparat også, mye bedre enn f.eks. i USA... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (15 minutter siden): Man kan bli personlig konkurs i Norge også. Personlig konkurs - Hva skjer nå? Jo, man du blir ikke gjeldsfri etter 5 år som i usa. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden trn100 skrev (24 minutter siden): Ehh... Bankene i USA har vel ikke all verdens tillit heller blant folk som har levd en stund? 🙂 Tja, bør banker ha noen spesiel tillit? Banker og andre utlånere lever av og pushe gjeld, jo mer jo bedre. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden agvg skrev (1 minutt siden): Jo, man du blir ikke gjeldsfri etter 5 år som i usa. Det er akkurat det, og som med mange andre støtteorninger som vi faktisk har! Jeg er i utgangspunktet 100% for de, men kan det tenkes at de blir misbrukt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå