Gå til innhold

Beredskapsmat!

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

Egenberedskap-rådene sier vel å ha mediner du trenger på lager også.

Tok dette problemet med fastlege for et par tre uker siden.. Med NEGATIVT svar. Han mente at det ikke 'var behov' for å ha beredskapslager av bl. annet Insulin, Ozempic, Tramadol, blodtrykksmedisin og kolesterolmedisin ut over det jeg får fast. Så han ville altså IKKE skrive noe tillegg for disse stoffene. (Når det gjelder lagring av dette er det IKKE noe problem da alle medisinene har lang holdbarhet. Insulin og Ozempic må riktignok lagres kaldt, i kjøleskap.) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apotekene gikk i en periode tom for smertestillende for katten min. Sier litt om hvor seriøst de tar dette.
Hvis et containerskip setter seg på tvers i Suezkanalen, en global pandemi rammer oss eller Russland invaderer et nytt land, er det dumt å ikke ha beredskap av medisiner.

Ozempic er i en særstilling, da det er mangelvare og mange vil bruke den til vektkontroll, når folk med større medisinsk behov kanskje ikke får nok. Hvis alle får ta tre i stedet for en, går apotekene kanskje tom før de får ny leveranse.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

er det dumt å ikke ha beredskap av medisiner

Nå anser jeg meg selv IKKE for å være dum, derfor spørsmålet til lege. Men siden jeg da altså holder på å bygge et rimelig bra beredskapslager så har jeg nok vært spesielt uheldig med alle mine medisiner og mistet / rotet bort / forlagt så mye at kriselageret av de forskjellige medisinene nå er relativt bra oppfylt! 😝 Men dette er jo å 'lure' legen selvsagt, noe jeg gjør da et kriselager ansees som VIKTIG.

Lenke til kommentar

Litt artig å se folk bli skremt av beredskapsbølgen og truende farer.
Bedre sent enn aldri, særlig fordi det ikke har vært nødvendig enda.

Nødvendigheter ved ALLER verste scenarioer:

-Radiokommunikasjon type walkie talkie. Kjøp noen billigere ulovlige fra Kina, men ikke bruk de utenom krisetid. De er ulovlige grunnet effekt.
-Radiomottaker for FM og DAB (evt. også HF for spesielt interesserte).
-Strømgenerering, helst to typer: 1stk for usb-lading typ <100W og 1stk for >3kW
-Telt/soveposer/fjellduker og primuser + masse propan.
-20L vann per pers er altfor lite dersom du skal holde ut i lengre tider. Kanskje lifestraw og klorintabletter kan være en idé dersom man har lite lagringskapasitet
-Jod-tabletter
-Antibiotika
-Overflatedesinfeksjon
-Våpen - type skyte
-Øks og kniver
-Mye tau.
-Dopapir
-Stoff. Mest sannsynlig har du allerede nok liggende hjemme, men stoff er i hvert fall langt mer viktig enn folk tror. Kan brukes til alt fra å lage sil til å lappe klær, dekke til vinduer, støydemping av metall etc. etc.
-Kunnskap som ikke alle andre har. F.eks leste jeg en artikkel fra en som var under beleiring i Sarajevo, som livnærte seg i den verste krisen av å kunne lage stearinlys. Andre som klarte å lage hjemmebrent eller som reparterte viktige deler eller klær klarte seg også godt.

Viktigst av alt:
Du må kunne være tillitsvekkende i fremmede, og kunne være med på å skape et samfunn. Einstøinger er de som ryker først fordi én eller to personer IKKE klarer å ha alt for å overleve godt.
Enten mangler de redskaper, tid eller kunnskaper til å dekke alle behovene som eksisterer. Man er ingen trussel og lett bytte samtidig som man er en trussel for fellesskapet fordi man ikke har noe å tape, og raskt kan finne på noe tull.

REAL turmat funker fjell for en preppebeholdning som aldri blir dårlig. Jeg testet en 20 år gammel i fjor og det smakte fremdeles nytt. Riktignok dyrt, men så fort man har en beholdning for 4 pers for en måned så har man de tilnærmet for alltid. Bare test de en gang annet hvert år for å sjekke kvalitet.

Endret av Dudeliduu
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (27 minutter siden):

Hva er beste og billigste forhandler av Real Turmat? Deres egen nettbutikk?
https://realoutdoorfood.com/no/butikk/

Følg med på tilbud på prisjakt.no.
Egen side er ikke billigst.

Personlig fikk jeg de fleste gjennom forsvaret over noen år grunnet litt her og litt der som var til overs. På øvelser tok jeg hovedsaklig heller med egen mat.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...