Gå til innhold

Beredskapsmat!

Anbefalte innlegg

Lavo/telt kan være praktisk ved til dømes langvarig straumutfall. I mange tilfeller kan det være mykje enklare å både varme opp og bu i ein telt heilt utan elektrisitet enn det er å prøve å bu i eit hus som ikkje er designa for å fungere utan straum i det heile tatt. Det er nok at du bur i eit nytt hus med balansert ventilasjon for at det kan bli problematisk med luftkvaliteten om ventilasjonsanlegget står lenge stille. Med lavo og god sovepose kan du nok klarere deg ganske lenge midtvinters med minimalt med ressursar.

Det som eg savner i eigenberedskapsråda er eit tydelegare skille mellom det du må ha og det du bør ha. Så vidt eg har forstått ut av dei råda som er gitt så er tanken at du skal ha nok mat, vatn, medisinar og brensel til å kunne leve relativt normalt i 7 dagar. Det er noko anna enn å ha nok på lager til at du klarer deg i ei veke.
Til dømes så er 20 liter ganske mykje vatn for berre ei veke. Sjølv med eit relativt høgt væskeinntak på 2 liter i døgnet så har du fortsatt mykje vatn igjen i dunken til å vaske deg med vaskeklut og pusse tenner. Og skal du berre klare deg heilt OK i ei veke medan du venter på at du skal få hjelp frå myndigheitene så lever du ganske godt på berre 1 liter væske per dag også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, The Avatar said:

Lavo/telt kan være praktisk ved til dømes langvarig straumutfall. I mange tilfeller kan det være mykje enklare å både varme opp og bu i ein telt heilt utan elektrisitet enn det er å prøve å bu i eit hus som ikkje er designa for å fungere utan straum i det heile tatt. Det er nok at du bur i eit nytt hus med balansert ventilasjon for at det kan bli problematisk med luftkvaliteten om ventilasjonsanlegget står lenge stille. Med lavo og god sovepose kan du nok klarere deg ganske lenge midtvinters med minimalt med ressursar.

Fremdeles bedre å slå opp teltet innendørs og heller lufte huset om ventilasjonen er et problem. Hus er ekstremt mye bedre mot vær, vind og innbrudd enn et telt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fiskestang. Kort vei til både sjø og vann.

Fiskestang er vel den beste "beredskapen" jeg kan tenke meg. 

Spiskammeret er uansett såpass velfylt til alle tider, at jeg fint kan klare meg 1+ måned på det jeg har. 

De fleste har vel et par poser dill og dall, og en boks mekk og hekk + litt hakk og spett liggende. Så ser ikke helt poenget med et tredagers-beredskapslager. De fleste av oss har vel mat for tre dager og vel så det liggende hjemme?

Har også telt og en masse annet + en selvbygd gapahuk oppi skauene som jeg kan "hjemme meg i" dersom disse fæle amerikanerne, kineserne eller russerne skulle dukke opp. :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (35 minutter siden):

Lavo/telt kan være praktisk ved til dømes langvarig straumutfall.

Har campingvogn i hagen hvor alt går på 12V/230V/gass. Med solpanel på taket som lader batteriet.

Vedovn hjemme, bålpanne osv. 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (19 minutter siden):

Så ser ikke helt poenget med et tredagers-beredskapslager.

Jeg trodde det anbefalte var et par uker?
Uansett så er jeg enig med deg, de fleste gar vel minimum ei uke eller to med diverse spiselig liggende. Eneste jeg for egen del sliter med er disse vannlagrene.. Har vel tre fire sånne 20 liters saker av plast så det mangler bare tiltak her..
Men det lageret tømmes jo fort hvis vannet forsvinner.. Et 'normalt' toalett bruker vel 5-10 liter med vann etter hvert besøk.. :lol: 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Så ser ikke helt poenget med et tredagers-beredskapslager. De fleste av oss har vel mat for tre dager og vel så det liggende hjemme?

Anbefalinga på 3 dagar var basert på at det var så lenge du kunne risikere å måtte klare deg sjølv utan å få hjelp av myndigheitene. Etter 3 dagar så er det sannsynleg at myndigheitene får evakuert deg ut av området eller kan nå fram til deg med nye forsyningar. 

I dag er denne anbefalinga justert til 7 dagar. 

Tanken var altså at befolkninga skal kunne klare seg utan hjelp dei fyrste dagane, litt på same lest som forsvarets strategi om at vi skal ha eit forsvar som kan kjempe i eit par døgn før forsterkningane frå NATO kjem og tek over. 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (4 timer siden):

Bor du såpass, har du og kaldrom, kjeller eller bod så du får lagret 20l frostrfritt og lysfritt. 
Problemet her er ikke vannet, eller kontainern. Problemet her er å lagre.

Ja, ikke alle har det slik som jeg har. Men i mitt beredskap er jeg innstilt til å hjelpe alle jeg kan, naboer, kjente og ukjente i nød. Har nok mat og vann til 10-12 stk, minst for 2-3 uker. Man starter rasjonering forsiktig. Alle(nesten) kan leve fint noen uker med halvert inntak av mat osv. Prioriterer barn da. Og ja, rent vann er viktig. Ved større og mer langvarig krise/krig, søk dere ut av byene.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (33 minutter siden):

Neimen ikke sikker på om det er verdt å overleve dommedag hvis jeg må spise det der. 😁

Moroklumpen men enig..^^

Edit: er vi uten mat 2 uker så kanskje..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Av boksemat finnes mye som er bedre enn spaghetti a la Capri. Den er ifillerkokt etter min smak. 

Lys lapskaus for eksempel. Og østeuropeiske importbutikker har alt mulig på glass, det er en del av kulturen. Det er verd å utforske hermetikkhyllene i slike butikker. Mye av det er retter som ikke er vanlige her, men egner seg for boks.

Lenke til kommentar

Den beste beredskapsmaten er nok hermetikl og frysetørka mat, slik mat har omtrent uendeleg holdbarheit. Ulempane er at hermetikk er tungt og plasskrevende samanlikna med frysetørka mat som er både lett og lite plasskrevande. Med frysetørka mat så er det ekstra viktig å ha oppbevart nok vatn til tilberedinga. 

Eit alternativ er å ha ein sekk med grovsalt og/eller rikeleg med norgesglass. Då har du fordelen av at du kan ta opp ting frå frysaren som du salter eller hermetiserer etter behov. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...