Zepticon Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Hei Tenkte bare å starte en tråd om hva folk har valgt å ha som beredskapsmat. Om folk har lure tips om ting med lang/uendelig holdbarhet, hvordan man best oppbevarer det og så videre. Jeg tenker å lage meg en oversikt over hva vi trenger og få handlet inn nok til at vi klarer oss her hjemme, men veldig usikker på hvor jeg skal starte. BSD skrev før følgende, men jeg finner ikke en ny eller oppdatert kilde: 3-dager overlevelse: To pakker knekkebrød per person En pakke havregryn per person Tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person Tre bokser pålegg med lang holdbarhet per person Noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade Men hva annet kan man gå for? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg har fått "dilla" på hermetisk fisk, det glir glatt inn i mitt beredskapslager! Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Har noen hermetikkbokser med Maxboller og Spagetti ala Capri liggende. Også diverse tørrvarer som pasta og corn flakes. Men vi lever tross alt i Norge, og det er ingen fare for verken krig eller andre katastrofer, så tror dette holder lenge for min del. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Tørr pasta og ris. Nærmest uendelig holdbarhet. 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Kjøper alltid frysetørket mat (typisk REAL turmat og lignende) når de er på tilbud, jeg bruker å reise en del på tur så da blir de som går ut på dato spist opp der uansett. Holdbarheten er fenomenal så lenge pakkene er skikkelig forseglet. Jeg har også noen dunker med protein pulver av myse (tørket melkeprodukt)- produsentene tvinges av mattilsynet på sette en holdbarhetsdato på dunkene, men i praksis er de holdbare så lenger det er i pulverform og ikke klumper/blokker (med andre ord tørt, svalt og uåpnet = tilnærmet "evig" holdbarhet). Det gir ikke aller mest kalorier, men det gir essensielle byggeklosser for kroppen og et skikkelig grunnlag for å klare seg godt i krisetider. Energitetthet = økologisk peanøttsmør, ca 45% fett, og en skikkelig energibombe. Pleier å spise til frokost/lunsj de dagene jeg løfter vekter, veldig bra å ha en boks eller tre i beredskap. Endret 5 timer siden av Kakkelfant 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg har tenkt over problemet Og jeg har konkludert med at mat er ikke problemet. Men 20l vann derimot..... 1 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Irriterer meg litt over at en del av disse hermetikk boksene er blitt "miljøvennlige", hvordan påvirker det holdbarheten? 🤔 Tenker feks på disse; 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Tunfisk i vann/olje/gele (hermetikk) - kan fungere godt som både pålegg og middag, inneholder ca 25% protein og kan lagres i romtemperatur. Som med alt annet - bytt ut boksene og spis det opp når datoen begynner å nærme seg 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Ellers har jeg 2x 25l vanndunker stående, bytter innhold på disse hver andre måned. Vurderer å skaffe meg en bra lavvo som jeg kan sette opp langt til skogs. Har soveposer og alt annet man trenger for å overnatte utendørs ned til -20°. Gass etc for en ukes bruk, vurderer å øke på dette. Vurderer også et par kanner med bensin + en generator på sikt. 3 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Gjør det enkelt. Vann i (kvalitets)dunker som rulleres årlig og en drøss med real turmat. Sistnevnte tar lite plass, krever kun varmt vann og byr på både helt ok smak og mange kalorier. 🙂 Utover det, ikke undervurder hvor raskt boligen blir kald på vinteren. Gode klær, tepper og litt ekstra ved om du har ovn er mye bedre enn de der tullegreiene med å brenne stearinlys under plantepotter.. 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 9 minutes ago, Duriello said: Ellers har jeg 2x 25l vanndunker stående, bytter innhold på disse hver andre måned. Vurderer å skaffe meg en bra lavvo som jeg kan sette opp langt til skogs. Har soveposer og alt annet man trenger for å overnatte utendørs ned til -20°. Gass etc for en ukes bruk, vurderer å øke på dette. Vurderer også et par kanner med bensin + en generator på sikt. Man får bra solcelle panel (ofte 3 eller 4 ruter, 10/20/30 watt) til ca en tusenlapp ment for friluftsliv, veldig bra å lade mobil/gps/lykt/radio med på tur (og selvfølgelig også i krisetider). Har også 3 kubikk med ved i kjellerboden mens jeg bruker varmepumpe til vanlig. Endret 5 timer siden av Kakkelfant 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Kakkelfant skrev (Akkurat nå): Man får bra solcelle panel (ofte 3 eller 4 ruter, 10/20/30 watt) til ca en tusenlapp ment for friluftsliv, veldig bra å lade mobil/gps/lykt/radio på tur (og selvfølgelig i krisetider). Har også 3 kubikk med ved i kjellerboden mens jeg bruker varmepumpe til vanlig. Takk for tips👍 Høres lettere ut en å drasse en generator med bensin til skogs. 🫣 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden del_diablo skrev (28 minutter siden): Jeg har tenkt over problemet Og jeg har konkludert med at mat er ikke problemet. Men 20l vann derimot..... Enig. Etter min erfaring så er folk for dårlege på å oppbevare nok vatn. Mat har dei fleste relativt mykje av frå før, særleg om vi rekner med frysaren som held i alle fall i tre døgn før alt innholdet har blitt temperert. Dei fleste har ein plan om å hente vatn frå ein lokal bekk i nærområdet. Den planen har store svakheiter i alt frå at skal du få med deg vatn av betydning tilbake så vil dei aller fleste være avhengig av transportmiddel, at du nok ikkje er den einaste som har ein plan om å dra til same "hemmelige" vasskjelda, og ikkje minst at slikt vatn kan potensielt være forureina ved til dømes atomnedfall. Duriello skrev (26 minutter siden): Irriterer meg litt over at en del av disse hermetikk boksene er blitt "miljøvennlige", hvordan påvirker det holdbarheten? 🤔 Det er egentlig uten betydning. Innholdet er vakumert og skal derfor i teorien ha same holdbarheit som vanleg hermetikk. Det er likevel nokre svakheiter med papp-hermetikken som det er verdt å merke seg. For det fyrste er papp-hermetikken naturleg ok utsatt for slag og støt mot harde kantar, mister du ned ein papp-hermetikk så kan du risikere at det går hol på pappen. Ei blekkboks vil stort sett berre få ein bulk i verste fall. Det er også ei svakheit at slik papp-hermetikk kan være utsatt for skadedyr som mus som veldig lett kan gnage seg gjennom pappen. Så til heimebruk så kan du nok fint ha kjøkkenskapet fullt av papp-hermetikk, men på hytta eller andre stadar der det oftare er rotter og mus så kan du ikkje nødvendigvis være heilt sikker på at all papp-hermetikken er like fin som då du forlot hytta. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Jeg har vært på importbutikkene, og handlet eksotiske sauser, satay, harissa, adzika, rogan Josh, kinesisk svart peppersaus... Har også bønner og linser, slik de bruker i Pakistan og India, i tillegg til ris og spaghetti. Fryseren en full av frossen mat, og jeg tror ikke det blir et langvarig strømbrudd. Men jeg har også hermetikk som kan spises slik den er hvis kokemuligheter bortfaller. Har gasskokeapparat og gass. Makrell i tomat eller tunfisk i olje har lang holdbarhet, og kan spises med gaffel ut av boksen eller med flatbrød. For lang tids oppbevaring av vann, sjekk Europris: https://www.europris.no/p-vann-5-liter-snasa-176595 Slipper å gamble at du fikk sterilisert springvannet. Kjøpevannet er billig og inkluderer kanne som du kan gjenbruke senere. Endret 4 timer siden av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 26 minutes ago, Duriello said: Vurderer å skaffe meg en bra lavvo som jeg kan sette opp langt til skogs. Har soveposer og alt annet man trenger for å overnatte utendørs ned til -20°. Gass etc for en ukes bruk, vurderer å øke på dette. Vurderer også et par kanner med bensin + en generator på sikt. Hva slags krise tar du høyde for når du skal skaffe deg en lavo langt til skogs? Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden WiiBoy skrev (2 minutter siden): Hva slags krise tar du høyde for når du skal skaffe deg en lavo langt til skogs? I en eventuel krisesituasjon, spesielt en langvarig en, så kan det være lurt å holde seg borte fra folk flest. (Folk flest er egosentriske svin.) Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Det jeg tenker er en god måte å preppe litt på er å ha litt ekstra "lager" av mat man bruker til vanlig med lang holdbarhet. Vi bruker mye bønner, som har lang holdbarhet. Der har vi alltid rikelig med bokser stående, og de blir kontinuerlig rullert siden det brukes i det daglige. Det samme gjelder ris. Har man 3 fire kg sekker stående og man bruker jevnt og trutt, så er det aldri et problem med dato o.l. Lage en egen preppe beholdning som aldri skal røres med mindre det er krise eller datoene nærmer seg blir veldig styrete. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Se for deg at det kommer er virus, og du vil isolere deg fra den smittefarlige familien. Men du får ikke lov til å dra til hytta, fordi den er på en fritidseiendom i en annen kommune. Så du tvinges til å sjekke Kartverket, hvilke aktuelle områder er registrert som fritidseiendom, og finner etter hvert et fint sted som er definert som industriområde. Det er viktigere å følge loven slavisk enn å unngå viruset på den mest effektive måten mulig. Endret 4 timer siden av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Just now, Duriello said: I en eventuel krisesituasjon, spesielt en langvarig en, så kan det være lurt å holde seg borte fra folk flest. (Folk flest er egosentriske svin.) Om det er tilfellet, så vil jo "alene" langt til skogs være farlig og spesielt om du skal lage masse lyd med aggregat sånn at man hører hvor du (og dine ressurser) er på en mils avstand.. Det er nok i de fleste tilfeller tryggere å være i sitt eget hjem med naboer rundt som kan vokte nabolag sammen.. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden WiiBoy skrev (2 minutter siden): Om det er tilfellet, så vil jo "alene" langt til skogs være farlig og spesielt om du skal lage masse lyd med aggregat sånn at man hører hvor du (og dine ressurser) er på en mils avstand.. Det er nok i de fleste tilfeller tryggere å være i sitt eget hjem med naboer rundt som kan vokte nabolag sammen.. Grunnen til at jeg takket annen bruker for tips, sånn at evt generator blir mindre nødvendig. 👍🙂 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå