Gjest 567b9...2fd Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Kjæresten (mann, 35 år), som er i ferd med å flytte til Norge fra Irland, har søkt jobb gjennom et vikarbyrå. Han har fått et "treff" på et lager som trucksjåfør og her er innholdet i mailen i følge lønn. Jeg (kvinne, 40 år) søker selv på lagermedarbeiderstillinger og har blitt forespeilet rundt 280 kroner timen for lignende stillinger (da med trucktillegg og skift/kvelds). Hva tenker dere når dere ser disse tallene? Anonymous poster hash: 567b9...2fd Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Her har du nok forregnet deg Truckfører er dårlig betalt jobb prøv heller og komme deg inn i en gravemaskin i stedet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Vanlig "trucklappen" er jo noe "alle" har. Ser ikke for meg at det kan være rare tillegget. Og truckførere kan de omtrent hente rett inn fra gata når som helst. Så vanskelig å argumentere for høyere lønn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Det er i alle fall ei lønn som ligg under tarifflønna som er avtalt på området (grossistoverenskomsten). Der er minstelønna for voksne arbeidararar 266,72 kr per time, og med 20% tillegg på alle arbeidede timer ved fast 2-skiftordning (og ikkje berre tillegg på skift nummer 2 om eg fortår tariffavatalen rett). Tilsvarande garantilønn for formenn og mekanikere er 270,08 kr i timen, og dersom ein også har fagbrev så skal det være 12 kr tillegg per time så det forklarer kanskje kvifor du får tilbod om ca 280 kr i timen. For fører at truck sin krev førarkort skal det være eit veketillegg på 56 (blir 1,48 kr per time ved normal 37,5 timers arbeid). Det er ikkje gitt at tarifflønn nødvendigvis er det korrekte, bedrifter som ikkje har tariffavtale kan avtale andre lønnssatsar. Det kan også være forskjellige lokale forhold som tilseier at dette er rett lønnsnivå. Kan det være at dette lønnstilbodet er ei startlønn med rom for å reforhandle lønna når han har bevist at han kan utføre arbeidet? Det kan være at enkelte er skeptiske til å utsette ein utlending på høg lønn før vedkommande har vist seg kapabel til å jobbe i eit norsk arbeidsmiljlø. 1 Lenke til kommentar
Gjest 567b9...2fd Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars The Avatar skrev (På 21.3.2025 den 10.18): Kan det være at dette lønnstilbodet er ei startlønn med rom for å reforhandle lønna når han har bevist at han kan utføre arbeidet? Det kan være at enkelte er skeptiske til å utsette ein utlending på høg lønn før vedkommande har vist seg kapabel til å jobbe i eit norsk arbeidsmiljlø. Ekspander Det står det ikke så mye om. Jeg tror jeg kjenner en som jobber på denne arbeidsplassen, så jeg skal høre med vedkommende. Stillingen er på en liten plass som oftest ansetter utlendinger (hovedsaklig polakker og tyskere). Jeg vet ikke om lønn kan forhandles, men jeg håper det. Det er tallene du nevner som jeg er mer vandt med. Anonymous poster hash: 567b9...2fd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå