Gå til innhold

Søkefunksjonen SUGER

Anbefalte innlegg

jeg er helt enig i mange andre her, den er helt på trynet.

Kan vi ikke heller få en som finner alt for mye så kan man begrense seg med flere søkeord etter behov?

Er noe drit at den finner masse emner som er total bom, vil gjerne had en mer som google som er enkel og alle kan bruke den så kan heller alt dilldallet komme inn hvis man skal søke avansert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uheldig at man må skrive "and" for å søke på flere ord på denne måten.

Både hverdagsbrukere og mer datakyndige er vant til at når man skriver to ord etter hverandre så betyr skal man kun ha treff som inneholder begge ordene, i vilkårlig rekkefølge. Dette er default oppførsel (takk og pris) hos de fleste seriøse søkemotorer, men ikke i dette forumsystemet (slike motorer skal være så brukervennlige som mulig, og ikke kreve kunnskaper om databasestruktur og sql).

Eksempel: "dilldallet komme inn", dette sitatet er hentet fra forrige innlegg.

Søker man på "dilldallet komme inn" (uten anførselstegn) så får man 1 treff (denne posten selvfølgelig).

Bytter man derimot rekkefølgen, "dilldallet inn komme" (framleis uten anførselstegn) får man ingen treff, og feilmeldingen: "Beklager, en feil oppsto. Hvis du ikke vet hvorfor du fikk denne feilmeldingen så kan du forsøke hjelpesidene"

For det første: Det at man får feilmelding når det ikke er treff er i seg selv feil- finnes ikke forekomsten i databasen er det å ikke finne noe et gyldig funn.

Men verre: Søkemotoren oppfatter altså ord etter hverandre som en sammenhengende streng, uavhengig av om vi selv markerer det med anførselstegn. Dette kan være en nyttig funksjon, men mye mer brukt, er funksjonen "søk etter alle poster som inneholder disse ordene (AND-søk). Derfor burde sistnevnte selvsagt vært default.

En annen ting som irriterer er at defaulsøket bare viser treff fra den siste måneden. Av og til kan det være flott å begrense søket mitt til en spesiell periode, men i de fleste tilfellene ønsker jeg å få opp alle treff i databasen, uansett dato. Dette er en enkel sak å fikse (flytte selected="selected" ned et par linjer i html-koden for skjemaet), men det kan jo hende hardware.no er fornøyd med tingenes tilstand.

Jeg understreker at jeg vet at dette ikke er hardware.no sin feil, det er default søkeoppførsel i Invision Power Board, har nettopp satt opp dette selv og ergrer meg litt over det ikke altfor supre søkeskjemaet de har slengt med et ellers godt produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...