Kakkelfant Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars (endret) Ser dette hos en nettbutikk som selger fiskeutstyr: "Ekspedering av ordre Normal ekspedering og frakttid er 1-5 dager, avhengig av hvor du bor og om varen er på lager. Varen sendes om den er på lager 1-3 dager etter mottatt betaling. Forsendelse sendes som vanlig brev. Forsendelse er på kundens ansvar. [nettbutikkens navn] dekker ikke tap / skade på forsendelse pr. brevpost." Er dette innenfor i henhold til hva forbrukerkjøpsloven sier om frakt/levering? Endret 21. mars av Kakkelfant Lenke til kommentar
leticia Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars (endret) Kakkelfant skrev (På 21.3.2025 den 0.05): Ser dette hos en nettbutikk som selger fiskeutstyr: "Ekspedering av ordre Normal ekspedering og frakttid er 1-5 dager, avhengig av hvor du bor og om varen er på lager. Varen sendes om den er på lager 1-3 dager etter mottatt betaling. Forsendelse sendes som vanlig brev. Forsendelse er på kundens ansvar. [nettbutikkens navn] dekker ikke tap / skade på forsendelse pr. brevpost." Er dette innenfor i henhold til hva forbrukerkjøpsloven sier om frakt/levering? Ekspander Nei Endret 21. mars av leticia fet skrift Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 21. mars Forfatter Del Skrevet 21. mars Om jeg har forstått det rett er det forbrukerkjøpsloven §14 som sier noe om risikoens overgang, dvs at selger har ansvaret for forsendelsen inntil kunden har fått produktet levert, altså da at kunden fysisk har fått varene i sin besittelse? Om forsendelse da kommer bort før den er blitt utlevert kunde, så er det en sak mellom selger og transportør ? Jeg regner med at det er selger som sitter på bevisbyrden, noe som viser hvor uheldig det er å sende dyre produkter som brevpost uten sporing (kanskje for å spare noen kroner på forsendelsen). Virker som om operatøren av denne nettbutikken tror man kan avtale seg bort fra norsk lov, eventuelt at han har en noe spenstig tolkning av gjeldene lover og regler. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Kakkelfant skrev (På 21.3.2025 den 1.30): Om jeg har forstått det rett er det forbrukerkjøpsloven §14 som sier noe om risikoens overgang, dvs at selger har ansvaret for forsendelsen inntil kunden har fått produktet levert, altså da at kunden fysisk har fått varene i sin besittelse? Om forsendelse da kommer bort før den er blitt utlevert kunde, så er det en sak mellom selger og transportør ? Jeg regner med at det er selger som sitter på bevisbyrden, noe som viser hvor uheldig det er å sende dyre produkter som brevpost uten sporing (kanskje for å spare noen kroner på forsendelsen). Virker som om operatøren av denne nettbutikken tror man kan avtale seg bort fra norsk lov, eventuelt at han har en noe spenstig tolkning av gjeldene lover og regler. Ekspander Du har oppfattet dette riktig. Det er veldig dumt med slike nettbutikker som opererer på en slik måte. Jeg hadde nok ikke handlet hos noen som skriver slike vilkår. De fremstår som useriøse, eller at de ikke har satt seg inn i lovverket. Iallefall så høres det ut som noen som kommer til å gjøre seg vanskelige hvis varen kommer bort før den er hos mottaker. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars De har ansvar frem til du har mottatt den ja. Kan du velge feks norgespakke med sporing eller er det ingen fraktalternativer? Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 21. mars Forfatter Del Skrevet 21. mars (endret) Zepticon skrev (På 21.3.2025 den 10.45): De har ansvar frem til du har mottatt den ja. Kan du velge feks norgespakke med sporing eller er det ingen fraktalternativer? Ekspander Trodde dette var en vanlig nettbutikk for fiskeutstyr, ser i ettertid at det er et enkeltmannsforetak som driftes på kveldstid (sikkert etter vanlig jobb). Ser også dette i ettertid når jeg leter litt rundt på siden (under "levering og retur"): "Levering og retur Levering En fraktkostnad på NOK 50,00,- kommer i tillegg til alle ordre. Dette dekker emballasje og postens satser. Alle ordre sendes som vanlig A-post på kjøpers ansvar. Ønskes det at ordre sendes med sporing, må dette kommenteres i bestillingen, og kjøper må dekke den ekstra kostnaden dette medfører." Dette er jo ulovlig betingelser, da forbrukerkjøpsloven har forrang med mindre avtalen gir bedre rettigheter enn hva loven tilsier kunden skal ha. Han skulle forresten også ha 75 for frakt, ikke 50 slik nettsiden opplyser om. "Forbrukerkjøpsloven: § 3.Ufravikelighet. Lovvalg Loven kan ikke fravikes ved avtale til skade for en forbruker. ..." Selvfølgelig svarer han ikke på mail og telefon, men det kan jo hende han ringer tilbake i kveld etter jobb eller noe. Endret 21. mars av Kakkelfant 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Kakkelfant skrev (På 21.3.2025 den 11.59): Selvfølgelig svarer han ikke på mail og telefon, men det kan jo hende han ringer tilbake i kveld etter jobb eller noe. Ekspander Har du allerede bestilt noe, og så har det skjedd noe med varen før du har mottatt den? Eller har du tenkt å bestille noe, men vil ha en sikkerhet før du bestiller? Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 21. mars Forfatter Del Skrevet 21. mars (endret) leticia skrev (På 21.3.2025 den 14.41): Har du allerede bestilt noe, og så har det skjedd noe med varen før du har mottatt den? Eller har du tenkt å bestille noe, men vil ha en sikkerhet før du bestiller? Ekspander Jeg bestilte noe i forrige uke, og begynte å undersøke denne nettbutikken litt nærmere når det ikke var kommet frem i dag over en uke senere. Heldigvis var det noe billig fluebindeutstyr (300 kroner ish) og med litt flaks har de somlet hos posten slik at brevet kommer på mandag. I motsatt fall er det bare å svelge den kamelen og bestille på nytt et annet sted. Endret 21. mars av Kakkelfant Lenke til kommentar
leticia Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Kakkelfant skrev (På 21.3.2025 den 14.55): Jeg bestilte noe i forrige uke, og begynte å undersøke denne nettbutikken litt nærmere når det ikke var kommet frem i dag over en uke senere. Heldigvis var det noe billig fluebindeutstyr (300 kroner ish) og med litt flaks har de somlet hos posten slik at brevet kommer på mandag. I motsatt fall er det bare å svelge den kamelen og bestille på nytt et annet sted. Ekspander Okay. De vilkårene er som nevnt, og som du selv har funnet ut ikke i henhold til forbrukerkjøpsloven nei. Håper det ordner seg. Det var godt det ikke var snakk om veldig mye penger. 🙂 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet torsdag kl 13:43 Del Skrevet torsdag kl 13:43 Kakkelfant skrev (På 21.3.2025 den 14.55): I motsatt fall er det bare å svelge den kamelen og bestille på nytt et annet sted. Ekspander Korleis betalte du? Er det med kredittkort? I så fall kan du reklamere til banken. Det skal ikkje veldig mange kortreklamasjoner til før han mister muligheta til å innløyse kortbetaling... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå