Gå til innhold

Betingelser i henhold til forbrukerkjøpsloven?


Anbefalte innlegg

Ser dette hos en nettbutikk som selger fiskeutstyr:

"Ekspedering av ordre
Normal ekspedering og frakttid er 1-5 dager, avhengig av hvor du bor og om varen er på lager. Varen sendes om den er på lager 1-3 dager etter mottatt betaling. Forsendelse sendes som vanlig brev. Forsendelse er på kundens ansvar. [nettbutikkens navn] dekker ikke tap / skade på forsendelse pr. brevpost." 

 

Er dette innenfor i henhold til hva forbrukerkjøpsloven sier om frakt/levering?

 

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
  • Kakkelfant endret tittelen til Betingelser i henhold til forbrukerkjøpsloven?
Videoannonse
Annonse
Kakkelfant skrev (26 minutter siden):

Ser dette hos en nettbutikk som selger fiskeutstyr:

"Ekspedering av ordre
Normal ekspedering og frakttid er 1-5 dager, avhengig av hvor du bor og om varen er på lager. Varen sendes om den er på lager 1-3 dager etter mottatt betaling. Forsendelse sendes som vanlig brev.
Forsendelse er på kundens ansvar. [nettbutikkens navn] dekker ikke tap / skade på forsendelse pr. brevpost." 

 

Er dette innenfor i henhold til hva forbrukerkjøpsloven sier om frakt/levering?

 

Nei

Endret av leticia
fet skrift
Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det rett er det forbrukerkjøpsloven §14 som sier noe om risikoens overgang, dvs at selger har ansvaret for forsendelsen inntil kunden har fått produktet levert, altså da at kunden fysisk har fått varene i sin besittelse?

Om forsendelse da kommer bort før den er blitt utlevert kunde, så er det en sak mellom selger og transportør ?

Jeg regner med at det er selger som sitter på bevisbyrden, noe som viser hvor uheldig det er å sende dyre produkter som brevpost uten sporing (kanskje for å spare noen kroner på forsendelsen).

Virker som om operatøren av denne nettbutikken tror man kan avtale seg bort fra norsk lov, eventuelt at han har en noe spenstig tolkning av gjeldene lover og regler.

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (8 timer siden):

Om jeg har forstått det rett er det forbrukerkjøpsloven §14 som sier noe om risikoens overgang, dvs at selger har ansvaret for forsendelsen inntil kunden har fått produktet levert, altså da at kunden fysisk har fått varene i sin besittelse?

Om forsendelse da kommer bort før den er blitt utlevert kunde, så er det en sak mellom selger og transportør ?

Jeg regner med at det er selger som sitter på bevisbyrden, noe som viser hvor uheldig det er å sende dyre produkter som brevpost uten sporing (kanskje for å spare noen kroner på forsendelsen).

Virker som om operatøren av denne nettbutikken tror man kan avtale seg bort fra norsk lov, eventuelt at han har en noe spenstig tolkning av gjeldene lover og regler.

Du har oppfattet dette riktig. Det er veldig dumt med slike nettbutikker som opererer på en slik måte. Jeg hadde nok ikke handlet hos noen som skriver slike vilkår. De fremstår som useriøse, eller at de ikke har satt seg inn i lovverket. Iallefall så høres det ut som noen som kommer til å gjøre seg vanskelige hvis varen kommer bort før den er hos mottaker.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, Zepticon said:

De har ansvar frem til du har mottatt den ja.
Kan du velge feks norgespakke med sporing eller er det ingen fraktalternativer?

Trodde dette var en vanlig nettbutikk for fiskeutstyr, ser i ettertid at det er et enkeltmannsforetak som driftes på kveldstid (sikkert etter vanlig jobb). Ser også dette i ettertid når jeg leter litt rundt på siden (under "levering og retur"):

 

"Levering og retur

Levering
En fraktkostnad på NOK 50,00,- kommer i tillegg til alle ordre. Dette dekker emballasje og postens satser. Alle ordre sendes som vanlig A-post på kjøpers ansvar. Ønskes det at ordre sendes med sporing, må dette kommenteres i bestillingen, og kjøper må dekke den ekstra kostnaden dette medfører."

 

Dette er jo ulovlig betingelser, da forbrukerkjøpsloven har forrang med mindre avtalen gir bedre rettigheter enn hva loven tilsier kunden skal ha. Han skulle forresten også ha 75 for frakt, ikke 50 slik nettsiden opplyser om.

 

"Forbrukerkjøpsloven:

§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg

Loven kan ikke fravikes ved avtale til skade for en forbruker. ..."

 

Selvfølgelig svarer han ikke på mail og telefon, men det kan jo hende han ringer tilbake i kveld etter jobb eller noe.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig svarer han ikke på mail og telefon, men det kan jo hende han ringer tilbake i kveld etter jobb eller noe.

Har du allerede bestilt noe, og så har det skjedd noe med varen før du har mottatt den? Eller har du tenkt å bestille noe, men vil ha en sikkerhet før du bestiller?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
14 minutes ago, leticia said:

Har du allerede bestilt noe, og så har det skjedd noe med varen før du har mottatt den? Eller har du tenkt å bestille noe, men vil ha en sikkerhet før du bestiller?

Jeg bestilte noe i forrige uke, og begynte å undersøke denne nettbutikken litt nærmere når det ikke var kommet frem i dag over en uke senere. Heldigvis var det noe billig fluebindeutstyr (300 kroner ish) og med litt flaks har de somlet hos posten slik at brevet kommer på mandag.

I motsatt fall er det bare å svelge den kamelen og bestille på nytt et annet sted.

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (4 minutter siden):

Jeg bestilte noe i forrige uke, og begynte å undersøke denne nettbutikken litt nærmere når det ikke var kommet frem i dag over en uke senere. Heldigvis var det noe billig fluebindeutstyr (300 kroner ish) og med litt flaks har de somlet hos posten slik at brevet kommer på mandag.

I motsatt fall er det bare å svelge den kamelen og bestille på nytt et annet sted.

Okay. De vilkårene er som nevnt, og som du selv har funnet ut  ikke i henhold til forbrukerkjøpsloven nei.

Håper det ordner seg. Det var godt det ikke var snakk om veldig mye penger. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/21/2025 at 3:55 PM, Kakkelfant said:

I motsatt fall er det bare å svelge den kamelen og bestille på nytt et annet sted.

Korleis betalte du? Er det med kredittkort? I så fall kan du reklamere til banken. Det skal ikkje veldig mange kortreklamasjoner til før han mister muligheta til å innløyse kortbetaling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...