Jantixxyz Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Jeg har et eldre videokamera: CANON MVX1501. Jeg har søkt rundt omkring, og jeg finner noen få muligheter til å bruke S-video ut fra kameraet, men kameraet har bare hunnkontakt. Om jeg skaffer meg en overgang til hann, vil det fungere å overføre til digital, til PC, altså? Og hvor finner jeg eventuelt en slik overgang? Jeg har også der lett i Google. Kan noen råde meg videre? Vedlagt bilde av kontaktene på kameraet. Takk for all hjelp! Jan Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) Har du forsøkt mini USB kontakten? Øverst til høyre. Ser ut som en standard mini USB? Dette er helt standardiserte kabler. Forhåpentligvis vil kamera benyttes som en standard lagringsenhet. Krever ingen spesielle drivere eller programvare om du er heldig. Endret 20. mars av toralfb 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) USB kan sikkert ikke brukes (om det er fra video band). En kan bruke S-Video eller DV kontakten (IEEE 1394 FireWire) om en har passende utstyr å koble det til PC. For S-Video (som er analog) så er det et capture card en kan bruke. For DV/ Firewire var en del av det på PCer for 10-15 år siden. En kan kanskje sette inn et kort med det i en stasjonær PC (med ledig PCIe plass). Ellers er jeg usikker på muligheter til dette i dag. Endret 20. mars av Svein M Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars 24 minutes ago, Jantixxyz said: Jeg har et eldre videokamera: CANON MVX1501. Jeg har søkt rundt omkring, og jeg finner noen få muligheter til å bruke S-video ut fra kameraet, men kameraet har bare hunnkontakt. Om jeg skaffer meg en overgang til hann, vil det fungere å overføre til digital, til PC, altså? Og hvor finner jeg eventuelt en slik overgang? Du trenger en sånn kabel: Og så trenger du et video-input ekspansjonskort i PC'en eller en video-adapter, pluss noe SW for å digitalisere videoen. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Det er eit digitalt kamera! Du må ha firewire og programvare til å captuere. Eldre high end PCer har firewire. Ellers får du kjøpt kort for et par hundrelapper. Å bruke svideo er tull og vil gi dårlig kvalitet! 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars 12 minutes ago, barfoo said: Det er eit digitalt kamera! Du må ha firewire og programvare til å captuere. Eldre high end PCer har firewire. Ellers får du kjøpt kort for et par hundrelapper. Å bruke svideo er tull og vil gi dårlig kvalitet! OK, da er det en Mini FireWire kontakt som er merket med DV på bildet? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars DV er FireWire ja. Jeg er usikker på mulighetene for å få dette inn på nyere PCer. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars 9 minutes ago, Svein M said: DV er FireWire ja. Jeg er usikker på mulighetene for å få dette inn på nyere PCer. Hvis PC'en har en FireWire-port, kan man bruke en sånn: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/kabler-og-tilkoblinger/db-og-firewire-kabler/eletra-ieee-1394a-4p-m-6p-m-1m-kabel-svart/p-1251834/ Det finnes også kabler med Mini FireWire-plugg i den ene enden og USB i den andre, men jeg vet ikke hvordan de fungerer. Det må jo foregå en signalkonvertering der på et vis. https://fyndiq.no/produkt/usb-datakabel-for-mini-dv-minidv-firewire-ieee-1394-hdv-videokamera-for-redigering-pa-pc-1bdc37ad867a418c/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIoZix9Y2ZjAMV3RaiAx2LDT1wEAQYBSABEgJzwvD_BwE Lenke til kommentar
Jantixxyz Skrevet 20. mars Forfatter Del Skrevet 20. mars Tusen takk for alle svar hittil! Da er jeg iallfall litt klokere, og jeg skal søke litt videre på hva som finnes av kabler som jeg kan kjøpe! Jan Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars FireWire til USB vil trolig ikke virke. Det må i tilfelle være en elektronikk som klarer å ta imot og sende videre data mellom de to systemene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) https://www.proshop.no/Nettverksadapter/StarTechcom-PEX1394A2V2-2-Port-PCI-Express-FireWire-Card-PCIe-FireWire-1394a-Adapter/2832836 Evt. enda billigere: https://www.proshop.no/Nettverksadapter/DIGITUS-DS-30201-5-PCI-Express-FireWire-1394/2663294 Endret 20. mars av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars For video capture s-video så finnes det slike produkter (uten at jeg har noen produkt å anbefale): "USB Video Capture Adapter" https://www.startech.com/en-us/audio-video-products/svid2usb232 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars 23 minutes ago, Svein M said: For video capture s-video så finnes det slike produkter (uten at jeg har noen produkt å anbefale): "USB Video Capture Adapter" https://www.startech.com/en-us/audio-video-products/svid2usb232 Til den prisen er et DV-kort heller å anbefale. Man slipper da også å kovertere fra digital -> analog -> digital. For ikke å snakke om den labre bildekvaliteten på mange av disse analoge capture-løsningene. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars (endret) sedsberg skrev (2 timer siden): Til den prisen er et DV-kort heller å anbefale. Man slipper da også å kovertere fra digital -> analog -> digital. For ikke å snakke om den labre bildekvaliteten på mange av disse analoge capture-løsningene. Ja det er bedre å bruke DV (FireWire). Men for å bruke det må en enten ha en stasjonær PC med plass til PCI-ekspress kort med FireWire, eller en eldre PC eller laptop/mac som har FireWire (var ikke dette før 2010-2012). edit: Ser ut til der er firewire til thunderbolt adaptere. Endret 21. mars av Svein M Lenke til kommentar
Jantixxyz Skrevet søndag kl 10:19 Forfatter Del Skrevet søndag kl 10:19 Takk til alle! Jeg tror kanskje dette produktet kan hjelpe meg, se bilde. Koster 99 kr på Temu. Verdt et forsøk, kanskje. Jeg har hunn til hann-aux-kabel. Jan Lenke til kommentar
epifant Skrevet søndag kl 10:38 Del Skrevet søndag kl 10:38 Jantixxyz skrev (16 minutter siden): Verdt et forsøk, kanskje Nei. Lenke til kommentar
Jantixxyz Skrevet søndag kl 10:52 Forfatter Del Skrevet søndag kl 10:52 epifant skrev (13 minutter siden): Nei. Takk! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet søndag kl 12:43 Del Skrevet søndag kl 12:43 Er en del foto/video-butikker som kan overføre til CD/DVD/USB for en liten pris. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå