Gå til innhold

Hvordan overføre fra mitt gamle Canon MiniDV-kamera til digital?

Anbefalte innlegg

Jeg har et eldre videokamera: CANON MVX1501. Jeg har søkt rundt omkring, og jeg finner noen få muligheter til å bruke S-video ut fra kameraet, men kameraet har bare hunnkontakt. Om jeg skaffer meg en overgang til hann, vil det fungere å overføre til digital, til PC, altså? Og hvor finner jeg eventuelt en slik overgang? Jeg har også der lett i Google.

Kan noen råde meg videre?

Vedlagt bilde av kontaktene på kameraet.

Takk for all hjelp!

Jan

483980996_656816490168146_3070024740865100526_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt mini USB kontakten?

Øverst til høyre. Ser ut som en standard mini USB? Dette er helt standardiserte kabler.

Forhåpentligvis vil kamera benyttes som en standard lagringsenhet. Krever ingen spesielle drivere eller programvare om du er heldig.

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USB kan sikkert ikke brukes (om det er fra video band).

En kan bruke S-Video eller DV kontakten (IEEE 1394 FireWire) om en har passende utstyr å koble det til PC.

For S-Video (som er analog) så er det et capture card en kan bruke.

For DV/ Firewire var en del av det på PCer for 10-15 år siden. En kan kanskje sette inn et kort med det i en stasjonær PC (med ledig PCIe plass). Ellers er jeg usikker på muligheter til dette i dag.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Jantixxyz said:

Jeg har et eldre videokamera: CANON MVX1501. Jeg har søkt rundt omkring, og jeg finner noen få muligheter til å bruke S-video ut fra kameraet, men kameraet har bare hunnkontakt. Om jeg skaffer meg en overgang til hann, vil det fungere å overføre til digital, til PC, altså? Og hvor finner jeg eventuelt en slik overgang?

Du trenger en sånn kabel:
image.png.70883db2ca3b1bf06f5ff80fee2bd7eb.png

Og så trenger du et video-input ekspansjonskort i PC'en eller en video-adapter, pluss noe SW for å digitalisere videoen.

Lenke til kommentar

Det er eit digitalt kamera! Du må ha firewire og programvare til å captuere. Eldre high end PCer har firewire. Ellers får du kjøpt kort for et par hundrelapper.

Å bruke svideo er tull og vil gi dårlig kvalitet!

• Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, barfoo said:

Det er eit digitalt kamera! Du må ha firewire og programvare til å captuere. Eldre high end PCer har firewire. Ellers får du kjøpt kort for et par hundrelapper.

Å bruke svideo er tull og vil gi dårlig kvalitet!

OK, da er det en Mini FireWire kontakt som er merket med DV på bildet?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Svein M said:

DV er FireWire ja. Jeg er usikker på mulighetene for å få dette inn på nyere PCer.

Hvis PC'en har en FireWire-port, kan man bruke en sånn:
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/kabler-og-tilkoblinger/db-og-firewire-kabler/eletra-ieee-1394a-4p-m-6p-m-1m-kabel-svart/p-1251834/

Det finnes også kabler med Mini FireWire-plugg i den ene enden og USB i den andre, men jeg vet ikke hvordan de fungerer. Det må jo foregå en signalkonvertering der på et vis.
https://fyndiq.no/produkt/usb-datakabel-for-mini-dv-minidv-firewire-ieee-1394-hdv-videokamera-for-redigering-pa-pc-1bdc37ad867a418c/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIoZix9Y2ZjAMV3RaiAx2LDT1wEAQYBSABEgJzwvD_BwE

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Svein M said:

For video capture s-video så finnes det slike produkter (uten at jeg har noen produkt å anbefale): "USB Video Capture Adapter" https://www.startech.com/en-us/audio-video-products/svid2usb232

Til den prisen er et DV-kort heller å anbefale. Man slipper da også å kovertere fra digital -> analog -> digital.

For ikke å snakke om den labre bildekvaliteten på mange av disse analoge capture-løsningene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Til den prisen er et DV-kort heller å anbefale. Man slipper da også å kovertere fra digital -> analog -> digital.

For ikke å snakke om den labre bildekvaliteten på mange av disse analoge capture-løsningene.

Ja det er bedre å bruke DV (FireWire). Men for å bruke det må en enten ha en stasjonær PC med plass til PCI-ekspress kort med FireWire, eller en eldre PC eller laptop/mac som har FireWire (var ikke dette før 2010-2012).

edit: Ser ut til der er firewire til thunderbolt adaptere.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...