Reidar-compen Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Hva regner dere som levetid på kjølepasta til min 9900k. Sitter på Asus LGA 1151 Rog strix z390 hk. Kjøleren er Corsair H100i pro. Bør jeg bytte vannkjøleren også? Maskinen ble bygd av Komplett i 2019. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 6 år gammel så er det nok anbefalt å bytte, de tørker som regel ut over en stund. Fungerer vannkjøleren fortsatt uten ulyder så er det ikke noe problem å beholde den. Det kan hende den tar kvelden når den får rørelse på seg når du tar den av, men normalt så skal den nok holde bra. Hører du mye vannlyder når den er i drift, så er det nok på tide med bytte. Vannet forsvinner selv om den egentlig er tett, men veldig lite. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Kommer an på. Kjip silokonbasert pasta holder kanskje et par år. De av bedre kvalitet 5+ år. AiO-kits holder etter min erfaring rundt 5 år før de blir merkbart redusert (mister væske). Kvaliteten varierer her også og hvordan den er montert har mye å si. Sitter hele radiatoren høyere enn blokka får man maks levetid. 1 Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Reidar-compen skrev (15 minutter siden): Hva regner dere som levetid på kjølepasta til min 9900k. Sitter på Asus LGA 1151 Rog strix z390 hk. Kjøleren er Corsair H100i pro. Bør jeg bytte vannkjøleren også? Maskinen ble bygd av Komplett i 2019. Temp ligger på ca 65-70 grader ved normal drift. På Xmp 1 (5ghz) stiger cpu temp til 98-99 deretter blåskjerm. Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden AndersT2 skrev (9 minutter siden): 6 år gammel så er det nok anbefalt å bytte, de tørker som regel ut over en stund. Fungerer vannkjøleren fortsatt uten ulyder så er det ikke noe problem å beholde den. Det kan hende den tar kvelden når den får rørelse på seg når du tar den av, men normalt så skal den nok holde bra. Hører du mye vannlyder når den er i drift, så er det nok på tide med bytte. Vannet forsvinner selv om den egentlig er tett, men veldig lite. Hører ingen ulyder fra vannkjøler. Takk for svar. Lenke til kommentar
ticx Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden På tide å bytte med de temperaturene ja. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Det hørtes litt høyt ut til å være vannkjølt. Selv min 12900KF med luftkjøling har ikke så høy temp (idle). 1 Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden sedsberg skrev (10 minutter siden): Kommer an på. Kjip silokonbasert pasta holder kanskje et par år. De av bedre kvalitet 5+ år. AiO-kits holder etter min erfaring rundt 5 år før de blir merkbart redusert (mister væske). Kvaliteten varierer her også og hvordan den er montert har mye å si. Sitter hele radiatoren høyere enn blokka får man maks levetid. Radiator sitter på toppen etter jeg bytta kabinett. Før satt den i front. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Ville begynt å sjekke kjølepasta og evt. for støv i radiator. Har bytta kjølevæske selv i 6 år gamle AiO-er og det mangla da ganske mye. Ytelsen ble som ny etterpå. 1 Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden sedsberg skrev (Akkurat nå): Ville begynt å sjekke kjølepasta og evt. for støv i radiator. Har bytta kjølevæske selv i 6 år gamle AiO-er og det mangla da ganske mye. Ytelsen ble som ny etterpå. Da blir det å bytte radiator og pasta. Har du noen tips til 120 mm radiator med 2 vifter? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Driver mest med luftkjølere. Har en Corsair selv men den var dyr. NZXT har jeg også hatt og var ganske fornøyd. Ser ut som LGA115x er på vei ut. Ellers er Noctua sine største luftkjølere bedre enn de fleste 240-AiO-ene på det meste. Inkludert støy. Men de er kollosale da. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Reidar-compen skrev (13 minutter siden): Da blir det å bytte radiator og pasta. Har du noen tips til 120 mm radiator med 2 vifter? Egentlig ikke noe vits å bytte kjøleren så lenge den ikke har noen ulyder. Prøv å bytt pastaen, og blås ren radiatoren hvis den har mye støv. Eller så kikk på Arctic Cooler sine nye, men du må sjekke om du har plass til radiatoren, da de har litt tykkere radiatorer en normalt. Tykkere radiator gir bedre kjøling. Har den selv, og funker bra. radiatoren er fort dobbelt så tykk som de jeg har hatt fra Corsair. 2x120mm radiator kalles 240 (120+120) Finnes i sort uten RGB eller sort og hvit med RGB (Den har også en liten ikke hørbar vifte i pumpehuset som hjelper å kjøle ned rundt CPU sokkelen som Corsair sine ikke har https://www.proshop.no/Prosessor-kjoeler/Arctic-Liquid-Freezer-III-240-Black-CPU-Vannkjoeling-Max-23-dBA/3235642 Test av den her: 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Arctic Cooler sine passer ikke på LGA115x så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden AndersT2 skrev (2 timer siden): Egentlig ikke noe vits å bytte kjøleren så lenge den ikke har noen ulyder. Prøv å bytt pastaen, og blås ren radiatoren hvis den har mye støv. Eller så kikk på Arctic Cooler sine nye, men du må sjekke om du har plass til radiatoren, da de har litt tykkere radiatorer en normalt. Tykkere radiator gir bedre kjøling. Har den selv, og funker bra. radiatoren er fort dobbelt så tykk som de jeg har hatt fra Corsair. 2x120mm radiator kalles 240 (120+120) Finnes i sort uten RGB eller sort og hvit med RGB (Den har også en liten ikke hørbar vifte i pumpehuset som hjelper å kjøle ned rundt CPU sokkelen som Corsair sine ikke har https://www.proshop.no/Prosessor-kjoeler/Arctic-Liquid-Freezer-III-240-Black-CPU-Vannkjoeling-Max-23-dBA/3235642 Test av den her: Takk for utfyllende info Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden sedsberg skrev (1 time siden): Arctic Cooler sine passer ikke på LGA115x så vidt jeg kan se. Det har du rett i. Ser ikke ut som komplett har noe som er kompatibelt med mitt hk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Hvis du har plass har Proshop Noctua NH-D15 på lager. Den utkonkurerer glatt det meste av 240 AIO og varer i praksis så godt som evig. Tar du vare på monteringssettene så har du også kjøler til neste prosessor. Og kommer det ny sokkel pleier Noctua å lage nye festebraketter også til gamle kjølere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå