Gå til innhold

Streame fra laptop til TV trådløst

Anbefalte innlegg

Har endel filmer liggende i UHD-format på laptopen, og er lei av HDMI-kabel. Så spørsmålet er ganske enkelt:

Hva er enkleste måte å strømme trådløst fra laptop til TV i 4k?

Bruker for øvrig VLC fra laptopen.

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
  • el_cash endret tittelen til Streame fra laptop til TV trådløst
Videoannonse
Annonse

Enkleste uten å kjøpe noe er å kopiere det på en ekstern harddisk eller minnepenn og spille det av direkte på tven. Om det er en 4k tv støtter den nok det.

Eventuelt kan du installere vlc på tven din om den støtter det og spille det av fra nettverket. Må dele mappen med filmer på nettverket da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  ilpostino skrev (På 23.3.2025 den 16.54):

Det spørs litt hva slags OS du har på tv'en og om programvaren du bruker støtter for eksempel Chromecast. hvis ikke Chromecast er innebygget i tv'en er det ikke så dyrt å skaffe, og da åpner det seg en del muligheter for apper på maskinen. 

edit: ut ifra denne artikkelen virker det som du kan bruke Chromecast med VLC.

Ekspander  

Bra tips! Har en Samsung toppmodell, så chromecast er innebygget. Skal teste ut den metoden - takk!

Lenke til kommentar

Testet menyvalget Playback > Renderer mot en LG C3 i går, TVen dukket opp og avspillingen fra VLC ble speilet umiddelbart. Fikk ikke testet så mye, men subs fikk jeg ikke til å være med. Skal teste mot Samsung-TVen litt senere i uka, da jeg er et annet sted nå.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt VLC for å spille filmer på en Samsung TV (ved Chromecast), men det var litt vannskelig med undertitler og lyden. Men jeg kan fulstendig forslå Plex. Det kan brukes for å dele filmer med Chromecast, og er vel mer brukervennlig enn VLC. Har brukt den i omkring 2 år (helt gratis) uten å ha noe å klage om.

Lenke til kommentar
  tritici skrev (På 26.3.2025 den 17.27):

Jeg har brukt VLC for å spille filmer på en Samsung TV (ved Chromecast), men det var litt vannskelig med undertitler og lyden. Men jeg kan fulstendig forslå Plex. Det kan brukes for å dele filmer med Chromecast, og er vel mer brukervennlig enn VLC. Har brukt den i omkring 2 år (helt gratis) uten å ha noe å klage om.

Ekspander  

Jellyfin er også ett bra alternativ. Open source gratis Plex kopi.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  ilpostino skrev (På 26.3.2025 den 18.24):

Plex er også gratis. 

Ekspander  

Er vel visse begrensninger om man ikke betaler..

Screenshot2025-03-26223141.thumb.png.d1f8b5349e81f28f3c7026fd7a9fe6d3.png

Jellyfin funker iallefall veldig bra. Er app til både min LG tv og til Xboxen min så er godt berget med å kjøre servern på en vanlig synology nas.

Slipper og å lage deg en konto hos Plex. Lager deg bare en lokal konto på din egen server som noen nok foretrekker.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...