Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dusjbatteri umulig å justere

Anbefalte innlegg

Hei,

"håndtaket" (hvor man justerer vannstrålen) har blitt umulig å justere, den rikker seg nesten ikke. Demonterte "håndtaket" og fant denne patronen(?) under. Vil tro det er den som er problemet. Kan denne typisk fikses/erstattes, eller må man se seg etter et nytt batteri?

image_67160321.thumb.JPG.8b19b5e0d82a0d3e57b050844aff07ec.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde lignende problem og fikk byttet bare "patronen" som du kaller det, termostat tror jeg den egentlig heter. Vi benyttet rørlegger til jobben. Delen kostet ca 750 kroner, men totalregningen inkludert rørlegger ble på noen tusenlapper. Jeg er usikker på om du kan bytte den selv.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Zlatzman said:

Vi hadde lignende problem og fikk byttet bare "patronen" som du kaller det, termostat tror jeg den egentlig heter. Vi benyttet rørlegger til jobben. Delen kostet ca 750 kroner, men totalregningen inkludert rørlegger ble på noen tusenlapper. Jeg er usikker på om du kan bytte den selv.

Langt billigere å kjøpe et nytt blandebatteri og skifte selv. Velg et blandebatteri som du liker, skru av vannet (og tapp trykket), bruk en enkel rørtang for å skru av det gamle blandebatteriet, surr litt rørtape rundt koblingen og skru på det nye. Sett på vanntrykket, og ferdig! Veldig enkelt.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, el_cash said:

Langt billigere å kjøpe et nytt blandebatteri og skifte selv. Velg et blandebatteri som du liker, skru av vannet (og tapp trykket), bruk en enkel rørtang for å skru av det gamle blandebatteriet, surr litt rørtape rundt koblingen og skru på det nye. Sett på vanntrykket, og ferdig! Veldig enkelt.

Du kan bytte patron sjøl og, og det koster typisk under halvparten av blandebatteriet. Skru ut den gamle, ta med til rørlegger og be om ny.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, el_cash said:

Når du snakker om blandebatteri, mener du da "hele" greien?

Lenke til kommentar
1 minute ago, barfoo said:

Du kan bytte patron sjøl og, og det koster typisk under halvparten av blandebatteriet. Skru ut den gamle, ta med til rørlegger og be om ny.

Er det noe jeg må tenke på her, annet enn at jeg må skru av vannet?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Cyclonex said:

Hvis det er samme patent på den jeg bytta så vær veldig nøye med å treffe når du skrur inn den nye. Og sjekk at o-ringene sitter som de skal.

Edit: Hvis du bytter kun termostaten.

Og hvis du bytter hele batteriet så pass på at du ikke skrur løs evt. kobling i veggen/bak mansjettene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
el_cash skrev (39 minutter siden):

Helt riktig, men det ser ut til å kunne bli litt vanskeligere her etter det jeg kan se fra bildet. Det virker som det har en fast stang ut på toppen som nok går til dusjhode.

Ellers så er det veldig enkelt når man har en vannpumpetang. Byttet selv min egen, og det har over flere år kun holdt med pakningene som fulgte med.

Det eneste å tenke på er å måle avstanded fra senter til senter av rørene som kommer ut av veggen. Det er de målene som blandebatteriene har på vanntilkoblingen. Nyere så er det vel standard feste, men kan være noe variabelt på veldig gamle, så alltid greit å sjekke.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Cyclonex said:

Se om du finner en YouTube-video som viser hvordan du demonterer den gamle termostaten og setter inn den nye. Jeg hadde god hjelp av det for et par år siden. Og sjekk at det følger et sett med pakninger med termostaten.

Det kan også være lurt å avkalke inni blandebatteriet så godt det lar seg gjøre før du monterer den nye termostaten. (Det kan også hende at en tur i et avkalkingsbad kan vekke den gamle termostaten til live igjen.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...