Gå til innhold

Ingen POST etter bytte av CPU-kjøler

Anbefalte innlegg

Hovedkort: ASUS B660-F
CPU: Intel Core i7-13700KF

Har hatt en NZXT Kraken X61 i mange år, den begynte å "hyle" og bråke mer og mer så til slutt bestilte jeg en ny kjøler for å bytte ut før X61 kom til å dø helt.

Jeg bestilte en Arctic Liquid Freezer III 240 og monterte denne. Men etter bytte så ville ikke maskinen POSTe, selv om alle vifter går etc.

Etter mye Googling så kom jeg til slutt inn på Arctic Liquid sine supportsider, hvor jeg ser at andre varianter av B660 ikke er støttet av kjøleren. Jeg tenkte at da må dette (av en eller annen grunn jeg ikke klarer å forstå) være årsaken. Det jeg derimot ikke la merke til, var at listen jeg fant gjaldt for versjon 2 av kjøleren, og ikke versjon 3 som jeg hadde.

Så jeg bestilte enda en kjøler, en Asus Prime LC 240, og monterte denne i dag med akkurat samme resultat.

Hovedkortet har fire innebyggede LEDs som indikerer hvis det er feil med CPU, RAM osv. Men ingen av disse lyser. Det som er veldig rart er at feil-LED for RAM heller ikke lyser hvis jeg tar ut all RAM og deretter forsøker å starte maskinen.

Kan det være hovedkortet som er problemet her? Jeg har forøskt å resette CMOS via knappen bak, uten at det hjalp noe.

Begynner å bli rådvill her, og jeg trenger PCen for å få jobbet 😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke Arctic Freezer som har egen contact frame? Er man uforsiktig eller uheldig ved montering av denne kan man skade pinner i sokkelen. Den kan også forårsake feil hvis den ikke blir montert helt korrekt. Samme med andre contact frames (som forøvrig er sterkt anbefalt på LGA1700/LGA1851).

Edit: Det er også problemer med 13 og 14. generasjon som gjør at CPU rett og slett kan dø helt av seg selv.

En bug i microkoden kan gi for høy spenning som igjen fører til ustabilitet og/eller ødelagt kjerne. problemet med bøyd IHS pga. dårlig festemekanisme hjelper heller ikke.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hei, det stemmer. En egen contact frame som jeg monterte. Jeg var veldig forsiktig, har ganske mye erfaring med elektronikk og jeg tror ikke jeg skadet noe... Uansett så bytte jeg tilbake, før jeg prøvde å montere LC 240 siden den ikke bruker en egen contact frame.

Lenke til kommentar

Så jeg bestilte nytt HK, og tok med en ny CPU i tilfelle.

Byttet HK, men samme feil. Satt i ny CPU, og da fungerte det endelig.

Så det var CPU som var blitt ødelagt ved første bytte av kjøler, tydeligvis.

Er bare glad for at det endelig er i orden 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...