RustneTrompet Skrevet torsdag kl 08:06 Del Skrevet torsdag kl 08:06 Jeg har en Hyundai Kona Electric 2020 som har tikket og gått helt problemfritt siden den dagen den trillet ut fra forhandleren. Alle servicer er fulgt på merkeverksted, og bilen er møysommelig holdt rent og pen. Garantien utløper nå i sommer, og jeg lurer på hva man bør gjøre før den tid? Den har nå gått 65000 km og skal inn på service nå for siste gang under garantitiden. Har det noen hensikt å ta en uavhenig "garantiutløpskontroll" som f.eks Viking eller NAF tilbyr? Jeg har som sagt ikke hatt noen utfordringer med bilen, men det har oppstått litt knirk og klirring i interiøret som kommer ved gitte hastigheter avhengig av underlag. Ved C-stolpen på passasjersiden så har det oppstått en 4-5mm glippe mellom to paneler i interiøret (omtrent der hattehyllen hektes på), og det høres en plastikk-aktig skranglelyd derfra. Er dette noe man kan forvente å fikset på garanti, elelr er det slikt man bør forvente på en fem år gammel bil? Lenke til kommentar
Terrassebord Skrevet torsdag kl 08:17 Del Skrevet torsdag kl 08:17 Hei. Sitter i nær samme situasjon som deg, med 2020 modell elbil som straks er ute av garantiperioden. Du får spørre deg selv om du er kompetent nok til å vurdere om bilen er i slik stand den skal være eller om det er noen potensielle utbedringer. Nedsiden er 4.300,-, oppsiden er potensielt stor ved å ta testen. Ved å ikke ta den sparer du 4.300,- men nedsiden kan potensielt være så stor at bilen er verdiløs. En kollega måtte nettopp bytte batteriet på sin 4 år og 11 måneder gamle Kia. https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/garantiutlopstest?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-e6-BhDmARIsAOxxlxWseV6HlAb-HGa5um5--gMWhbM31z2dFDyjxZLz0DTZQvMKE88EInkaAr98EALw_wcB Jeg vet hva jeg skal gjøre for å si det slik. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet torsdag kl 08:20 Del Skrevet torsdag kl 08:20 Du bør i allefall gjennomføre en Garantiutløpstest hos NAF Lenke til kommentar
Labelle Skrevet torsdag kl 08:23 Del Skrevet torsdag kl 08:23 (endret) Tok en garanti utløpstest hos naf i 2023 på min 2018 Octavia. Naf fant en knekt fjær. Itillegg nevnte jeg til naf at det var dugg/fukt dannelser i den ene frontlyktene. De fant også krakelering (umulig å se) i den ene baklyktene. Nevnte også til naf at det var mye knirkelyder over fartshumper. Naf skrev i rapporten de tingene jeg nevnte noe som gjorde i stilte sterkere i min sak. Sulland ordet 2 nye lykter framme. Og begge bake. Itillegg byttet de den ene fjæren og div forringer. Smurte også opp noe i forstillingen. Bare 1 baklykt koster mere enn hele Garantiutløpstesten. Og 1 frontlykt koster sånn ca 10 naf tester inkl ombytte og programmering. Vel verdt det i mitt tilfelle. Endret torsdag kl 09:07 av Labelle 1 Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet torsdag kl 08:46 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 08:46 Høres ut som en slik test er en no-brainer ja. Noen erfaringer med NAF vs Viking? Bør jeg velge det ene fremfor det andre? Er jo bare småpenger i prisforskjell, så det betyr ingenting. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet torsdag kl 09:02 Del Skrevet torsdag kl 09:02 (endret) RustneTrompet skrev (16 minutter siden): Høres ut som en slik test er en no-brainer ja. Noen erfaringer med NAF vs Viking? Bør jeg velge det ene fremfor det andre? Er jo bare småpenger i prisforskjell, så det betyr ingenting. Man hører mye negativt om Sulland/møller. Men her skal de få skryt. Stilte seg positivt til naf rapporten. Hadde regnet mye krangling og unnasluntring. Naf kontrolløren var også kjempeflink 👍 Endret torsdag kl 09:02 av Labelle Lenke til kommentar
Zeph Skrevet torsdag kl 09:10 Del Skrevet torsdag kl 09:10 Garantiutløpstest er fornuftig. Du veit aldri på førehand om du har igjen for det økonomisk, men mtp. potensielle kostnader av å måtte utbedre feil etter utløpt garanti så synest eg det er verdt det å ta den sjansen. Det er ikkje ein spesielt stor kostnad om ein ser på totalkostnaden med å kjøpe, eige og bruke ein bil. Om dei finn feil så veit du sjølvsagt aldri om leverandøren er villig til å ta det på garanti. Der kan enkeltpersonar du treff på hos den enkelte verkstad utgjere forskjellen på om det blir dekka eller ei. 2 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet torsdag kl 09:13 Del Skrevet torsdag kl 09:13 Broren min kjøpte nylig en elbil fra 2021, tok garantitesten fra naf etter kjøp og fikk rettet ting for nærmere 60.000kr Han kommer til å gjøre det samme igjen rett før garantien utløper tilfelle noe skjer i mellomtiden. Skal også sies at bilen var helt fin ved kjøp, ingenting som tilsa at noe var "galt" Er nok bare å bite i det sure eplet og innse at mye humbug er vanlig på fancy moderne biler. 2 1 Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet torsdag kl 09:16 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 09:16 Takk for innspill alle sammen. Ingen tvil om at jeg skal få utført en slik test 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet torsdag kl 10:48 Del Skrevet torsdag kl 10:48 Zeph skrev (1 time siden): Garantiutløpstest er fornuftig. Du veit aldri på førehand om du har igjen for det økonomisk, men mtp. potensielle kostnader av å måtte utbedre feil etter utløpt garanti så synest eg det er verdt det å ta den sjansen. Det er ikkje ein spesielt stor kostnad om ein ser på totalkostnaden med å kjøpe, eige og bruke ein bil. Om dei finn feil så veit du sjølvsagt aldri om leverandøren er villig til å ta det på garanti. Der kan enkeltpersonar du treff på hos den enkelte verkstad utgjere forskjellen på om det blir dekka eller ei. Helt sant det du skriver. Naf "synser" mye. De kommer bare med sin anbefaling og mening om hva som "kan" være dekning. Det er opp til personen du møter på verkstedet hvordan utfallet blir. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet torsdag kl 11:04 Del Skrevet torsdag kl 11:04 Jeg har også planer om å ta en slik NAF-test når garantien på bilen min går ut i sommer. Har allerede måtte krangle med Mobile et par ganger for å få byttet baklykter pga. vann i dem. At det renner vann inni lyktene var visst "normalt" (yeah right). Så jeg stoler ikke på at de selv skal vurdere bilen for å si det sånn. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet torsdag kl 12:07 Del Skrevet torsdag kl 12:07 Kajac skrev (59 minutter siden): Jeg har også planer om å ta en slik NAF-test når garantien på bilen min går ut i sommer. Har allerede måtte krangle med Mobile et par ganger for å få byttet baklykter pga. vann i dem. At det renner vann inni lyktene var visst "normalt" (yeah right). Så jeg stoler ikke på at de selv skal vurdere bilen for å si det sånn. Kondens i LED-lykter er normalt. Det forsvinner av seg selv, hvis lufting/drenering fungerer som det skal. Dråpedannelse derimot er et tegn på at lufting/drenering ikke fungerer som det skal. Og særlig hvis det skvalper vann rundt i lykten selvfølgelig. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet torsdag kl 13:45 Del Skrevet torsdag kl 13:45 Hanhijnn skrev (1 time siden): Kondens i LED-lykter er normalt. Det forsvinner av seg selv, hvis lufting/drenering fungerer som det skal. Dråpedannelse derimot er et tegn på at lufting/drenering ikke fungerer som det skal. Og særlig hvis det skvalper vann rundt i lykten selvfølgelig. Jepp. Her snakket vi vann, ikke kondens. Måtte mange ganger ta lyktene med meg inn og tørke dem. De tørket ikke av seg selv. De nye lyktene har ikke dette problemet Likevel insisterte de på at dette var normalt. Har forøvrig sett det på mange andre av samme modell, men det betyr at det er en utbredt feil, ikke at det skal være sånn. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet torsdag kl 14:23 Del Skrevet torsdag kl 14:23 (endret) Kajac skrev (38 minutter siden): Jepp. Her snakket vi vann, ikke kondens. Måtte mange ganger ta lyktene med meg inn og tørke dem. De tørket ikke av seg selv. De nye lyktene har ikke dette problemet Likevel insisterte de på at dette var normalt. Har forøvrig sett det på mange andre av samme modell, men det betyr at det er en utbredt feil, ikke at det skal være sånn. At de i hele tatt prøver seg med så dårlige unnskyldninger vitner om en useriøsitet og ukultur som i hvertfall hadde jagd meg som kunde derfra. Høres IKKE bra ut. NAF-test er nok en god idé ja. Endret torsdag kl 14:24 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Labelle Skrevet torsdag kl 14:31 Del Skrevet torsdag kl 14:31 (endret) Lykter er en gjenganger på flere bilmerker. Disse er ofte en av de dyreste delene på bilen også. Ikke unormalt at 2 nye lykter kan koste 60-80 tusen blant "premium" merker. Disse er ofte helt lukket og ikke mulighet for å åpne. Så bytte av komplett ny lykt er eneste mulighet. Virker som dagens biler ikke tåler høytrykkvask nesten lengre. Skal innrømme jeg kjørte bilen inn og ut noen ganger fra en fuktig varm vaskehall vinterstid før jeg tok naf test og bilder av dugg som ble mere til dråpeform. Sak Mercedes Flere eks Endret torsdag kl 14:35 av Labelle Lenke til kommentar
Kajac Skrevet torsdag kl 18:27 Del Skrevet torsdag kl 18:27 Labelle skrev (3 timer siden): Lykter er en gjenganger på flere bilmerker. Disse er ofte en av de dyreste delene på bilen også. Ikke unormalt at 2 nye lykter kan koste 60-80 tusen blant "premium" merker. Disse er ofte helt lukket og ikke mulighet for å åpne. Så bytte av komplett ny lykt er eneste mulighet. Virker som dagens biler ikke tåler høytrykkvask nesten lengre. Skal innrømme jeg kjørte bilen inn og ut noen ganger fra en fuktig varm vaskehall vinterstid før jeg tok naf test og bilder av dugg som ble mere til dråpeform. Sak Mercedes Flere eks Dette er heldigvis "bare" en Hyundai. Spurte dem om hva nye baklykter kostet, og det var vel rett under 6000 + moms. Så sånn sett overkommelig. Her er noen eksempler på hvordan det var. Du ser det til og med er vannansamlig i bunnen. Men de gikk jo med på å bytte de til slutt heldigvis. 2 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet torsdag kl 18:36 Del Skrevet torsdag kl 18:36 Kajac skrev (8 minutter siden): Dette er heldigvis "bare" en Hyundai. Spurte dem om hva nye baklykter kostet, og det var vel rett under 6000 + moms. Så sånn sett overkommelig. Her er noen eksempler på hvordan det var. Du ser det til og med er vannansamlig i bunnen. Men de gikk jo med på å bytte de til slutt heldigvis. Ja det der er fort en 2er feil per lykt på eu kontroll og en bil som da ikke er i forskriftsmessig stand. Soleklar reklamasjon. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet torsdag kl 18:40 Del Skrevet torsdag kl 18:40 Garantiutløpstest og så toppforsikring med motor/batteridekning. Bytta selv nettopp til IF siden e-Golfen gikk ut av garanti og de har kjente feil med både ledningsnett og AC. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet fredag kl 08:09 Del Skrevet fredag kl 08:09 Labelle skrev (13 timer siden): Ja det der er fort en 2er feil per lykt på eu kontroll og en bil som da ikke er i forskriftsmessig stand. Soleklar reklamasjon. I know.... Uansett helt uakseptabelt at en bil som var halvannet år (som den var på bildene) skal ha så mye vann i lyktene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå