Camlon Skrevet mandag kl 23:17 Del Skrevet mandag kl 23:17 (endret) 49 minutes ago, :utakt said: Du får det til å høres ut som at kultur er noe statisk og uforanderlig. At "norsk kultur" kan oppsummeres i et gitt antall kulepunkter. Både du og jeg kan sikkert gi eksempler på hva som er "norsk kultur", men det vil også være ting vi er uenige om. "Norsk kultur" i dag er heller ikke den samme som for 200 år siden. Kulturen skapes i fellesskap av oss som bor her. Jeg ser på mennesker som den viktigste ressursen vi har. Sammen kan vi løse alt. Med flere innfallsvinkler og bakgrunner øker vi sjansen for å finne de beste løsningene. Så ser jeg at vi forvalter den ressursen dårlig. Folk får ikke den hjelpen de trenger for å komme i gang her. Språkopplæring tar for lang tid, det setter en stopper for videre utdanning og jobb. Bosettingen er veldig skjevfordelt enkelte steder, og vi får små parallellsamfunn. Kanskje det er voksesmerter, at vi faktisk ikke har kapasitet til å ta i mot så mange som vi gjør. Det må vi kunne være ærlige på i tilfelle. Samtidig har jeg vært mange steder i Norge der jeg knapt har sett noe annet enn etnisk norske, så jeg har en følelse av at mye nok kunne vært løst ved å flytte flere innvandrere ut fra stor-Oslo. Men at staten skal gå inn og bestemme hvor folk får lov til å bo, det er ikke helt greit det heller. Når jeg snakker om norsk kultur, så mener jeg norsk kultur i 2025, ikke i 1825. Derfor er jeg uenig i påstanden om at jeg fremstiller kultur som noe statisk og uforanderlig. Men hva er egentlig norsk kultur? For meg handler det om et sett med verdier som de fleste nordmenn deler. Selv om jeg har norsk pass, så føler jeg meg ikke som en del av denne kulturen, fordi mine verdier ligger for langt unna de norske. Skal man flytte til et annet land for å bli statsborger, bør det være fordi man faktisk liker landet man flytter til. I Norge dreier debatten seg ofte om hvor mange vi har kapasitet til å ta imot, men det egentlige problemet er at vi tar imot feil folk. Folk som kommer hit utelukkende for velferd, men egentlig ønsker å bo i sitt hjemland, med mer penger og trygghet, blir aldri ordentlig integrert. Hvis vi absolutt må hjelpe dem, så gi dem heller økonomisk støtte til å flytte til et land de faktisk vil være i. Vi bør prioritere å ta imot mennesker som vil til Norge fordi de setter pris på at landet er sekulært og bygger på sosialdemokratiske verdier. Endret mandag kl 23:21 av Camlon 5 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet mandag kl 23:31 Del Skrevet mandag kl 23:31 10 minutes ago, Camlon said: I Norge dreier debatten seg ofte om hvor mange vi har kapasitet til å ta imot, men det egentlige problemet er at vi tar imot feil folk. Folk som kommer hit utelukkende for velferd, men egentlig ønsker å bo i sitt hjemland, med mer penger og trygghet, blir aldri ordentlig integrert. Dette er en påstand det ikke finnes noe belegg for å påstå. Og hva er integrert? Det er et dårlig definert begrep som er mer til hinder enn nytte og bare marginalt bedre enn assimilert. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Camlon Skrevet mandag kl 23:41 Populært innlegg Del Skrevet mandag kl 23:41 (endret) 1 hour ago, rabler said: Dette er en påstand det ikke finnes noe belegg for å påstå. Og hva er integrert? Det er et dårlig definert begrep som er mer til hinder enn nytte og bare marginalt bedre enn assimilert. Noen eksempler på dårlig integrering er. De ser på seg selv som ikke-norske. De vil ikke gifte seg med noen de anser som norske. De misliker norske verdier. De vil helst bo og sosialisere sammen med ikke-norske. Endret tirsdag kl 00:39 av Camlon 12 Lenke til kommentar
rabler Skrevet mandag kl 23:43 Del Skrevet mandag kl 23:43 (endret) 3 minutes ago, Camlon said: Noen eksempler på dårlig integrering er. De ser på seg selv som ikke-norske. De vil ikke gifte seg med noen de anser som norske. De misliker norske verdier. De vil helst bo og sosialisere sammen med ikke-norske. Dette er ikke eksempler, dette er påstander. Endret mandag kl 23:44 av rabler 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Camlon Skrevet mandag kl 23:56 Populært innlegg Del Skrevet mandag kl 23:56 (endret) 45 minutes ago, rabler said: Dette er ikke eksempler, dette er påstander. Dette er eksempler på hva jeg mener er dårlig integtering. Jeg definerer dårlig integrering som folk som ikke vil være en del av samfunnet de tilhører. Og det stemmer De ser på seg selv som ikke-norske: Det er ikke uvanlig å se innvandre vise mer tilhørlighet til et annet land eller en annen kultur. De vil ikke gifte seg med noen de anser som norske: Det er mange innvandre i Norge som synes det er helt utelukket å gifte seg med en etnisk nordmann. Dette ser vi også fra familiegjenforening hvor en stor andel henter seg en kjæreste fra hjemlandet. De misliker norske verdier: Mange undersøkelser i Europa viser en forakt for vestlige verdier blant muslimer. De vil helst bo og sosialisere sammen med ikke-norske: Dette kan vi se fra flyttemønstre og hvem de tilbringer mest tid med. Endret tirsdag kl 00:30 av Camlon 10 3 Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet tirsdag kl 00:34 Del Skrevet tirsdag kl 00:34 2 hours ago, :utakt said: Å gi opp alt av egen kultur heter assimilering. Det er ikke realistisk, og ikke særlig hyggelig heller. Da foreslår jeg at du/de ikke flytter. 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Plukk Skrevet tirsdag kl 01:07 Populært innlegg Del Skrevet tirsdag kl 01:07 rabler skrev (13 timer siden): Å kalle innvandringspolitikken norge fører for selvutslettende er så kunnskapsløst, historieløst og idiotisk at jeg mistenker man troller eller har varig svekkede evner. Hvis du håper på respons på innleggene dine, så råder jeg deg til å 1. Komme med konkrete argumenter for dine påstander. 2. Respektere dine motdebattanter Jeg lever veldig godt med at du føler jeg har varig svekkede evner 😂 9 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet tirsdag kl 01:15 Del Skrevet tirsdag kl 01:15 (endret) Det kalles gaslighting. Uten å argumentere saklig kan man postulere at den åpenbart sanne påstanden er en hysterisk latterlig, rasistisk, transfob, løgnaktig, klimafornektende, homofob, islamofob, xenofob og høyreekstrem konspirasjonsteori uten rot i virkeligheten, som bare paranoide nazister med tinnfoliehatt tror på. Og siden teorien er så ille trenger man ikke å argumentere saklig mot den. Selv om den er sann. Endret tirsdag kl 01:57 av Mannen med ljåen 8 1 Lenke til kommentar
Plukk Skrevet tirsdag kl 01:26 Del Skrevet tirsdag kl 01:26 rabler skrev (13 timer siden): Innvandring er netto positivt for Norge og vi trenger mer innvandring, ikke mindre. Iflg Kjell Erik Eilertsen var totalkostnadede for innvandring ~250mrd i 2013. Samme år var statsbudsjettet 1102 mrd, dvs 22,6% av statsbudsjettet. I fjor var statsbudsjettet på 1883mrd, og hvis man regner med at kostnadene har vært stabile, noe de mest sannsynlig ikke har vært ettersom man har hatt to store flykningekriser i etterkant av denne be regningen, så kostet det 425mrd direkte og indirekte. Så får det være opp til enhver å vurdere om det er positivt eller negativt. 4 3 Lenke til kommentar
Plukk Skrevet tirsdag kl 01:31 Del Skrevet tirsdag kl 01:31 Tja, jeg er ikke så opptatt av hva det kalles. Et diskusjonsforum er/burde være en plass for meningsbryting, å skjerpe argumentene sine og å få nye perspektiver. Når enkelte brukere ikke er ute etter en diskusjon, men kun komme med personangrep og ellers forsøple diskusjonen uten å komme med argumenter, så er det et større problem for diskusjonsforumet enn meg. For til slutt finner man andre fora å bryte meninger i. 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 15:00 Del Skrevet tirsdag kl 15:00 (endret) 13 hours ago, Plukk said: Iflg Kjell Erik Eilertsen var totalkostnadede for innvandring ~250mrd i 2013. Samme år var statsbudsjettet 1102 mrd, dvs 22,6% av statsbudsjettet. I fjor var statsbudsjettet på 1883mrd, og hvis man regner med at kostnadene har vært stabile, noe de mest sannsynlig ikke har vært ettersom man har hatt to store flykningekriser i etterkant av denne be regningen, så kostet det 425mrd direkte og indirekte. Så får det være opp til enhver å vurdere om det er positivt eller negativt. At Kjell Erik Eilertsen, rasisten som fikk sparken i Finansavisen, velger å dra tall ut av rompa er ikke relevant eller interessant. EDIT: Saken Eilertsen skrev i Finansavisen var feil på alle tenkelige måter. Det finnes ingen totalkostnad for innvandring og han brukte statistikken fra SSB på en måte som ikke lar seg forene med påstandene han kom med. Endret tirsdag kl 15:04 av rabler 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet tirsdag kl 15:02 Del Skrevet tirsdag kl 15:02 Se mitt forrige innlegg. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 15:54 Del Skrevet tirsdag kl 15:54 :utakt skrev (18 timer siden): Klart. Samtidig ville jeg forventet at nordmenn i Saudi Arabia ville ønsket å feire jul, 17. mai og spise bacon til søndagsfrokosten. Ble de mange nok ville de kanskje pushet for å få offentlig aksept for disse tingene. Julemarkering i skolen og sånt. Å gi opp alt av egen kultur heter assimilering. Det er ikke realistisk, og ikke særlig hyggelig heller. Aldri hørt om utvandrede nordmenn til USA i forrige århundre som amerikaniserte egne navn, begynte å snakke engelsk og feiret 4. juli ? 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 15:58 Del Skrevet tirsdag kl 15:58 rabler skrev (55 minutter siden): At Kjell Erik Eilertsen, rasisten som fikk sparken i Finansavisen, velger å dra tall ut av rompa er ikke relevant eller interessant. EDIT: Saken Eilertsen skrev i Finansavisen var feil på alle tenkelige måter. Det finnes ingen totalkostnad for innvandring og han brukte statistikken fra SSB på en måte som ikke lar seg forene med påstandene han kom med. Så lenge du ikke klarer å fremlegge statistikk og kilder som støtter din egen virkelighetsoppfatning, må vi gå ut fra at du bare synser. 3 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet tirsdag kl 16:16 Del Skrevet tirsdag kl 16:16 (endret) Camlon skrev (17 timer siden): Folk som kommer hit utelukkende for velferd, men egentlig ønsker å bo i sitt hjemland, med mer penger og trygghet, blir aldri ordentlig integrert. Hvis vi absolutt må hjelpe dem, så gi dem heller økonomisk støtte til å flytte til et land de faktisk vil være i. Vi bør prioritere å ta imot mennesker som vil til Norge fordi de setter pris på at landet er sekulært og bygger på sosialdemokratiske verdier. Ingen migranter kommer fordi de beundrer våre verdier, kultur og levesett. Men politikken som har vært ført er akkurat så naiv som det skisserte. Derfor står vi oppe i problemene visse politikere har ført oss i - med støtte fra velgere som klager på det de har stemt for. Denne typen innvandring er ikke bærekraftig, den fører til kulturelle problemer og mer kriminalitet mm. Endret tirsdag kl 16:27 av Neptun1 2 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet tirsdag kl 16:27 Del Skrevet tirsdag kl 16:27 (endret) Konklusjon: Vi bruker hundrevis av millarder som kunne hjulpet ekstremt mange flere mennesker i reell nød, vi får mer kriminalitet innen visse områder, vi får en radikalt endret demografi på kort tid og kan risikere ymse konflikter i fremtiden. Vi kan ikke engang dydsposere for det er alltids noen som vil klage over for mye såkalt hvithet, samt si at vi ikke tar inn mange nok og at vi er rasistiske. Endret tirsdag kl 16:36 av Crooked Cracker 5 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet tirsdag kl 16:38 Del Skrevet tirsdag kl 16:38 Crooked Cracker skrev (6 minutter siden): Konklusjon: Vi bruker hundrevis av millarder som kunne hjulpet ekstremt mange flere mennesker i reell nød, vi får mer kriminalitet innen visse områder, vi får en radikalt endret demografi på kort tid og kan risikere ymse konflikter i fremtiden. Vi kan ikke engang dysposere for det er alltids noen som vil klage over for mye såkalt hvithet, samt si at vi ikke tar inn mange nok og at vi er rasistiske. Var det dydsposere du mente? 3 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet tirsdag kl 16:40 Del Skrevet tirsdag kl 16:40 Karltorbj skrev (1 minutt siden): Var det dydsposere du mente? Jepp, og den er allerede korrigert. Takk for innspillet uansett. 2 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet tirsdag kl 16:42 Del Skrevet tirsdag kl 16:42 (endret) rabler skrev (1 time siden): At Kjell Erik Eilertsen, rasisten som fikk sparken i Finansavisen, velger å dra tall ut av rompa er ikke relevant eller interessant. EDIT: Saken Eilertsen skrev i Finansavisen var feil på alle tenkelige måter. Det finnes ingen totalkostnad for innvandring og han brukte statistikken fra SSB på en måte som ikke lar seg forene med påstandene han kom med. Tull. På alle mulige måter dersom man graver vil man finne ut at innvandring er en ENORM kostnad. Titall milliarder? hundrevis av milliarder? Ingen vet, og ingen tør å grave i det. Det blir heller ikke gitt noen midler til å faktisk finne ut av det. For hvis vi skjuler det under teppet blir det sikkert glemt. Boom.. Det er poenget med hele denne tråden, er det ikke? Tenk i hvert fall i ETT sekund hvilken «driver» innvandringen er for sosionomtjenester, kursing, NAV sosiologer, samfunnsforskere, tolker, integreringsrådgivere, dialogpolitiet, religionsdialoger og alle andre som lønnes av det offentlige, helt eller mye på grunn av innvandringen. Og så spør noen hvorfor de offentlige utgiftene øker hvert år? Og det skjer samtidig med at innvandrere sender milliarder ut av Norge – årlig. Endret tirsdag kl 16:45 av Dudeliduu 4 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 18:03 Del Skrevet tirsdag kl 18:03 (endret) 2 hours ago, Vokteren said: Så lenge du ikke klarer å fremlegge statistikk og kilder som støtter din egen virkelighetsoppfatning, må vi gå ut fra at du bare synser. Jeg har lest rapporten Eilertsen brukte for å lage den famøse artikkelen og det finnes ikke hold for hans påstander. Og hvertfall ikke på den måten disse påstandene har blitt brukt her. Endret tirsdag kl 18:08 av rabler 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå