Gå til innhold

Salg av LED skilt, hvem kan koble?

Anbefalte innlegg

Tenker å lage og selge LED skilt.
12v LED, ledstriper, og 230v->12v trafo.
Jeg vet at skilt skal kobles av elektriker mot strøm, men kan jeg gjøre resten av jobben?
Koble LED mot trafo og koble kabelen som skal kobles til strømmen/koblingsboks av elektriker.
Trenger jeg kurs, sertifikat, godkjenning? Hvor kan jeg få det?

Endret av tomasvv
Lenke til kommentar
  • tomasvv endret tittelen til Salg av LED skilt, hvem kan koble?
Videoannonse
Annonse
tomasvv skrev (7 timer siden):

Tenker å lage og selge LED skilt.
12v LED, ledstriper, og 230v->12v trafo.
Jeg vet at skilt skal kobles av elektriker mot strøm, men kan jeg gjøre resten av jobben?
Koble LED mot trafo og koble kabelen som skal kobles til strømmen/koblingsboks av elektriker.
Trenger jeg kurs, sertifikat, godkjenning? Hvor kan jeg få det?

Hvorfor kan du ikke bare kjøpe 12V LED strip, klistre eller montere denne på et nummerskilt med en 2-3 meter lang kabel med en DC plugg i enden, å selge en 12V ferdig produsert strømforsyner ved siden av som noen andre har laget med DC utgang?

Da trenger ikke kjøper å hyre elektriker og du trenger ingen evt. godkjenninger etc. 

12V er ikke veldig vanlig å bruke sånn generelt til små lysdekorasjoner. Ofte brukes 24V DC til utendørsbelysning, men du kan også fint bruke 5V belysning og fyre opp led stripen med USB power. Men da må det tas høyde for at kretsen ikke bør dra mer enn rundt 2 ampere maks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Bjerknez said:

Hvorfor kan du ikke bare kjøpe 12V LED strip, klistre eller montere denne på et nummerskilt med en 2-3 meter lang kabel med en DC plugg i enden, å selge en 12V ferdig produsert strømforsyner ved siden av som noen andre har laget med DC utgang?

Da trenger ikke kjøper å hyre elektriker og du trenger ingen evt. godkjenninger etc. 

12V er ikke veldig vanlig å bruke sånn generelt til små lysdekorasjoner. Ofte brukes 24V DC til utendørsbelysning, men du kan også fint bruke 5V belysning og fyre opp led stripen med USB power. Men da må det tas høyde for at kretsen ikke bør dra mer enn rundt 2 ampere maks. 

Jeg kunne gjort bedre jobb med beskrivelse.

Dette er ikke husskilt.

Her snakker jeg om reklame skilt, som selges til butikker, kontorer osv. Der er brukt flere meter med forskjellige LED og trafo som går opp til 150W.

Endret av tomasvv
Lenke til kommentar
tomasvv skrev (3 minutter siden):

Jeg kunne gjort bedre jobb med beskrivelse.

Dette er ikke husskilt.

Her snakker jeg om reklame skilt, som selges til butikker, kontorer osv. Der er brukt flere meter med forskjellige LED og trafo som går opp til 150W.

Okay. Jeg har for meg at 24V er mer "standarisert" når det kommer til slik belysning. Med 24V mår man mindre motstand i kabler etc. hvis man skal strekke lange kabler etc. 

Men du har selvsagt ikke lov til å montere noe 230V selv, så sant ikke du lager hele skiltet klart og bruker en CE merket 230--->12/24V innebygget adapter med et 230V støpsel på en kabel. Da kan kunden lovlig koble dette skiltet rett på 230V selv med stikkontakt. 

Igjen... dette er ikke hugget i stein det skriver her. Men det er slik jeg ser for meg at det er. 

Lenke til kommentar

En liten oppsummering:

Du lager skiltet og installerer LED strip. I selve skiltet så monterer du en ferdig produsert CE merket 230V ---> 24V adapter med ferdig laget CE merket 230V kabel med støpsel. 

Da kan kunde enkelt koble dette selv til sin 230V kurs ved hjelp av sikkontakten. Hva kunde gjør utover dette er ikke ditt ansvar. 

Hvis adapteret skulle ryke på sikt kanman også enkelt bytte ut denne. Du sparer også tid og penger på og lage egne krester selv.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Bjerknez said:

En liten oppsummering:

Du lager skiltet og installerer LED strip. I selve skiltet så monterer du en ferdig produsert CE merket 230V ---> 24V adapter med ferdig laget CE merket 230V kabel med støpsel. 

Da kan kunde enkelt koble dette selv til sin 230V kurs ved hjelp av sikkontakten. Hva kunde gjør utover dette er ikke ditt ansvar. 

Hvis adapteret skulle ryke på sikt kanman også enkelt bytte ut denne. Du sparer også tid og penger på og lage egne krester selv.

Ja, lager skilt, installer 12V eller 24V LED, 12V/24V trafo.

Men kan jeg koble LEDene til adapter/trafo? Kan jeg koble kabelen til trafo som da kobles til 230av kurs?

Ofte trafo sitter inne i skiltet og da det er mye enklere hvis jeg kan koble kabelen og da skilt monteres på veggen og da elektriker kan komme når som helst og koble det til strømmen. Ellers så alle må på stedet samtidig og det betyr mye bortkastet tid mens elektriker venter på oss og mens vi venter på elektriker.

Kabelen er uten støpsel, skjelden det er kontakt der skiltet henges. Elektriker ofte må lage hull i veggen eller hvis det er koblingsboks der da bruker de det.

Lenke til kommentar

LED kan du koble direkte til adapter/trafo selv ja som er CE merket. Men du har trolig ikke lov til å åpne boksen og lodde ledninger direkte. Kjøp et adapter med ferdig DC plugg output. Eller evt. bruk et adapter som har to kabler (pluss og minus) som går på utsiden som du kan koble selv. (forutsetter at det er under 50V)

Men ta det jeg skriver med en bitteliten klyps salt. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Skal man koble det direkte inn på fast anlegg via koblingsboks og ikke med støpsel så må man vel ikke bare være elektriker men også jobbe for en godkjent installasjonsvirksomhet?

Ja, men nå snakker vi om DC enden av kretsen.

Lenke til kommentar

Proffe skilt så er det som regel mulig å komme til 230V tilkoblingen i selve skiltet. De kommer rom regel ferdig med korrekt tett innføring vi kan legge kabelen inn. normalt mulig å ta av deler av frontdekselet. Da legger elektrikkeren sin 230V kabel rett inn på driveren, eller hvis produsenten har satt inn eget koblingsstykke.

Det kan også leveres med ferdig kabel ut, men da uten støpsel, og ett sted mellom 3-5 meters lengde for å kunne komme inn med kabel.

For deg så er det best å levere slik at man kan koble inn i selve skiltet, da du sparer kost, og får lavere pris på skiltet, hvis ikke du må levere elektriker også. Da tar de seg av det.

Hvis du leverer med ferdig kabel ut, så har du krav som produsent at den er riktig dimensjonert og riktig type. Du slipper unna mye dokumentasjon ved å ha tilkobling i skiltet. Hvis det er med støpsel, så må egentlig elektriker ha det skriftlig at det er ok å klippe den for å koble direkte, da det å kappe fast kabel er brudd på maskinvaredirektivet, og du kan fraskrive deg garantien på hele skiltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legger her eksempel/bilde av trafo/driveren.

Metal kroppen, CE, RoHS osv.

Det er veldig vanskelig med elektriker 🙂 da du monterer delen av skilt, venter på elektriker, og montere ferdig. Ofte det tar dager før de kan komme.

Derfor det høres enklere hvis jeg kan koble LEDene mot driveren, og leger kabelen ut som da elektriker kobler videre eller montere støpsel.

Men hva er lov for med å gjøre? Fins der kurs som gjør at skiltet jeg produsere er OK.

PXL_20250320_094504971~2.jpg

Lenke til kommentar

Dette kan vel gjøres lovlig på følgende måte. 

Når led er montert og skilt er klart til bruk, monter et 230 ---> 24V adapter inne i skiltet som har en pluss og minus kabel fra DC siden på utsiden. Der kan du lage en hurtigkobling til LED strip etc. 

På AC siden (230V) kan du plugge inn en vanlig apparatkabel. En typisk strømkabel man bruker til stasjonære pc'er som er en rektangulær kontakt med tre pinner. I andre enden av denne så kapper du av (eller ikke) støpselet og lar elektriker koble resten. 

Jeg ser dor meg at dette må være lovlig og du får laget ferdig lampen samt hengt den opp etc. før elektriker kan komme og koble den til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...