Gå til innhold

Feilpriset vare - rettigheter?

Anbefalte innlegg

Hei!

I går fikk jeg opp en annonse på Instagram fra interiørbutikken Länna om salg på hagemøbler. Passet perfekt siden jeg nettopp har kjøpt hus for første gang og derfor har behov for hagemøbler. Kom over dette settet som var priset til 13 699 kr, satt ned fra veiledende 38 593 kr. Settet koster imidlertid 32 806 kr dersom man kjøper det "separat" og ikke som et sett. Synes dette var et greit tilbud, og tenkte ikke over at dette kunne være feilprising siden de reklamerte for salg, og settet lå sammen med andre tilbudsvarer. Ikke aner jeg hva slikt vanligvis koster heller siden jeg aldri har hatt behov for hagemøbler tidligere.

Fikk e-post nå nettopp om at de kan tilby 20% avslag eller pengene tilbake pga feilprising. Så søkte jeg litt opp, og ser at de ikke uten videre kan fraskrive seg ansvar for feilprising. Hvilke rettigheter har jeg? Har fått ordrebekreftelse fra Länna, kvittering fra Walley (betalingsleverandøren), og pengene er reservert på kortet mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan heve avtalen dersom kjøper "var klar over eller burde vært klar over" at prisen var feil. Det er altså en skjønnsmessig vurdering hvorvidt du burde vært klar over dette. At varen var på salg, kompliserer vurderingen. Samtidig vil nok selger her ha sitt på det rene da prisen var 65% av veiledende.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke helt uvanlig at f.eks sommervarer selges til under halv pris på vinteren. Spesielt på varer som tar mye plass, fordi lagerplass koster penger for butikkene.

Hagemøbler slår meg ikke som en hardt prispresset kategori. Det er vel som andre typer møbler, ganske gode marginer som gir rom for å kvitte seg med restlagre til godt under halv pris. Jeg kan ikke skjønne hvorfor Hugo ser det som opplagt at kjøper burde visst at dette var feilprising. For meg er det opplagt andre veien.

Hvem bør vurdere denne saken? Forbrukerombudet* burde kunne ta en vurderig. Forbrukerombudet er klageorganet i forbindelse med reklame, mens forbrukerrådet er klageorganet i forbindelse med gjennomføring av et salg/kjøp og reklamasjoner.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er opplagt at varen var feilpriset, tvert i mot sier jeg at det er en komplisert vurdering. Men det blir da min subjektive vurdering at en vare priset til 35% av veiledende virker til å være for godt til å være sant, særlig når det er snakk om utemøbler og våren er i anmarsj.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (7 minutter siden):

Jeg sier ikke at det er opplagt at varen var feilpriset, tvert i mot sier jeg at det er en komplisert vurdering. Men det blir da min subjektive vurdering at en vare priset til 35% av veiledende virker til å være for godt til å være sant, særlig når det er snakk om utemøbler og våren er i anmarsj.

Både enig og uenig. Jeg ville tenkt at fjorårets varer skulle ut for å gjøre plass til årets nye, men samtidig så er det vel kanskje ikke så vanlig med nye årlige kolleksjoner innenfor hagemøbelsegmentet.  Det hadde vært interessant å vite mer om reklamen.. Hvis den frontet "opptil 70% rabatt" så er saken annerledes enn om det bare ble reklamert med "salg!". 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å gjøre et søk nå på div. artikler om feilprisede varer. Der finner man svært mange ulike vurderinger, alt fra at selger har fått medhold i et tilfelle der en smartklokke var priset 65% lavere enn veiledende, til at kjøper har fått medhold i et tilfelle der et keyboard som var priset 77% under veiledende. Det fremstår som at vurderingene sentrerer seg mye rundt hvorvidt kjøper (klager) har redegjort godt for at kjøpet skjedde i god tro.

https://www.elektronikkbransjen.no/bransjen-handel-juridisk/juridisk-kjopt-er-kjopt/212151

https://www.elektronikkbransjen.no/bransjen-handel-juridisk/feilpriset-smartklokke/217235

Ut fra hva TS skriver i første innlegg, kan det sånn sett synes som om hen har et godt utgangspunkt for et krav om at varene skal leveres til annonsert pris.

Lenke til kommentar

Som nemt så blir det ei vurdering på om kjøparen forstod eller burde forstå at prisen var feil.

At kjøpar har motteke ordrebekreftelse teller i kjøpers favør, også om ordrebekreftelsen er automatisert, for det er litt av risikoen med å automatisk bekrefte innkomande ordrer utan å sjekke at prisen er rett.

70% rabatt, og særleg på denne tida av året når mange butikkar vil bli kvitt det som har stått på lager heile vinteren for å få inn årets modellar så er ikkje 70% ein unaturleg rabatt. Eit kjapt søk på hagemøblar med 70% gav meg mellom anna dette treffet: https://www.oakland.no/produkt/duke-spisebord-rustfristal-ramme-med-fsc-teak-bordplate
Riktignok berre 69% rabatt, og riktignok i ei lågare prisklasse med to stolar mindre.
Eit anna eksempel frå Rusta er dette settet: https://www.rusta.com/nb-no/hage/hagemobler/mobelsett/bord-florens-uttrekkbart--8-stoler-amalfi3 Riktignok berre 23% rabatt på denne sittegruppa, men viser her at du kan få liknande utemøblar med to ekstra stolar til under 10 000 kr.
Eg er ingen ekspert på design, men eg synes ikkje at der er openbart at du som kjøpar måtte ha forstått at 14 000 kr for eit bord og seks stolar i lakkert stål var urimeleg billig.
Her er forøvrig eit eksempel frå same side som trådstarter handla på: https://www.lanna.no/grythyttan-stalmobler/high-tech-serien-high-tech-bord-110x70-cm-4-hoyteknologiske-stoler 16 500 kr for fire stolar og eit bord i lakkert stål, ja det er litt dyrare og med to stolar mindre enn det trådstarter betalte, men så er heller ikkje dette sette annonsert med tilbud.

Spørsmålet er mest om du som kunder orker å kreve at selger opprettheld avtalen. Du må nok rekne med å ta nokre telefonar. Om butikken står på sitt og berre vil tilby heving eller 20% avslag så blir neste steg at du klagar inn saka til forbrukerklageutvalget. Det kostar deg 263 kr å mekle via Forbrukartilsynet, oppnås det ikkje einigheit kan du gå vidare med å sende inn ei klage, det er noko dyrare med eit rettsgebyr på 1314 kr.
Dette gebyret vil du normalt sett ikkje få dekt frå motparten sjølv om du taper, men det hender seg at motparten tek på seg å dekke heile eller delar av gebyret som ein del av eit forlik.

Det er vanskeleg å rådgi deg på generelt grunnlag, men i denne saka så er det snakk om såpass mykje pengar at 1500 kr i tillegg til forbrukerklageutvalget i tillegg ikkje blir den heilt store kostnaden. Det er svært stor forskjell på om du vinner fram og får møblementet til 13 699 eller til 30 874 kr som er det butikken tilbyr deg med 20% rabatt.
Merk også at saksbehandlinga kan fort ta eit år, så dersom du tek opp kampen så bør motivasjonen din være det prinsipielle ved saka. Du får som tidlegare vist kanskje mykje greie utemøblar til 14 000 kr i andre butikkar også.
Likevel, det å "krangle" med butikken der du truer med å klage inn saka kan fort få butikken til å gi etter då ei ei slik klagesak er både tidkrevande og gir butikken dårleg omdømme. Å betale 263 kr for at forbrukerklageutvalget skal ta kontakt med butikken er totalt sett såpass billeg at eg meiner at det vil være verdt det, om ikkje anna for å få butikken til å hoste opp ein betre rabatt slik at dykk kan inngå eit forlik og avslutte saka.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, alle sammen. Nyttig med litt forskjellige svar :)

Jeg har tatt kontakt med butikken i håp om å løse det. Løser det seg ikke kan det, som du sier The Avatar, være verdt noen kroner for å forsøke seg på mekling/Forbrukerklageutvalget.

Lenke til kommentar

Det finnes tidligere saker som tilsier som at feilprisingen må være ganske ekstrem for at de skal kunne hevde at du burde skjønt at prisen var feil.

I dette tilfellet tror jeg derfor at du er godt innefor grensen for å kunne kreve at de opprettholder avtalen som er inngått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

40-50% på avslag hos en møbelbutikk er jo normal pris. Det har de hele tiden. Alt de har resten av året er bare juksepriser så tilbudene ser ekstra bra ut.

60-70% er bare et ekstra godt tilbud, eller kanskje faktisk et tilbud.

Bohus akkurat nå:

image.png.5d29ebf6fcb99195ef9fe0b979b618ce.png

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppdatering: Jeg skrev til nettbutikken at de ikke uten videre kan kansellere avtalen fordi de har tatt forbehold om feilprising i vilkårene. Viste til sak FTU-2017-327 og FTU-2011-688 i Forbrukerklageutvalget hvor utvalget har uttalt:

Sitat

«Innklagde har prinsipalt anført at de har tatt forbehold om at feil i priser kan forekomme, og at de må anses ubundet av den feilaktig oppgitte prisen. Etter utvalgets oppfatning kan ikke et slikt standardisert forbehold i salgsbetingelsene medføre at innklagde ensidig kan endre innholdet av avtalen på et så vesentlig punkt som prisen.»

Deretter argumenterte jeg for hvorfor jeg må anses å ha vært i god tro angående den oppgitte prisen. Nettbutikken har akseptert dette og gjennomfører handelen allikevel. Takk for hjelp :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...