Gå til innhold

Solgte fond før nyttår, formue står ikke på skattemelding

Gjest c7679...e9d

Anbefalte innlegg

Gjest c7679...e9d

Hei, jeg fikk i Oktober utbetalt 3.8M på uføreforsikring, dette ble satt inn i fond, 20. Desember solgte jeg fondene fordi jeg skulle kjøpe hus, 2. Januar var disse pengene inne på ASK, men det betyr sannsynligvis at pengene verken sto på ASK eller i fond ved årsskiftet, det er jo gjerne 1-2 dager hvor pengene ikke er synlige noen vei, disse pengene står kun i skattemeldingen under utbetaling skadeforsikring, pengene står ikke oppført som formue i skattemelding eller årsoppgave. 28. Januar ble disse overført til meglers konto. Siden jeg hadde formue ved årsskiftet så skal jeg vel betale formueskatt på disse, selv om jeg bare hadde formue i 3mnd? Jeg har satt av noe penger nettopp fordi jeg forventet 20.000 i formueskatt, hva skal jeg gjøre nå, hvordan skal dette føres inn? Har aldri hatt behov for å endre på skattemeldingen før. Hva er sannsynligheten for at dette ikke blir oppdaget hvis jeg ikke sier noe? Hva skjer hvis jeg velger å ikke si noe, og dette blir oppdaget 2 år senere?

Anonymous poster hash: c7679...e9d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c7679...e9d
Zeph skrev (1 time siden):

Kva står i årsoppgåva frå banken der pengane sto?

Om eg forstår riktig så er det for personar under 22 år fritak for skatt på eingangsutbetalingar så lenge dei oppfyller vilkåra, men er du over 22 år så må det vel gå inn som formue.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/erstatning-ved-personskade-eller-tap-av-forsorger/

Jeg er over 22, så det gjelder uansett ikke meg. Det ene fondet hadde ikke blitt solgt per 31.12, det pluss aksjene gir en formue på 672.160kr, ikke nok til å utlyse formueskatt. Når jeg først åpnet skattemeldingen å så formuen så fikk jeg et øyeblikk et lite håp om at jeg hadde fått fratrekk siden jeg ikke hadde hatt formue mer enn drøyt 2 mnd av 2024 😅 Før jeg gikk igjennom og så at pengene bare ikke var synlige på kontoen den ene dagen pga salg.
Etter huskjøp og diverse hjelpemidler som ikke dekkes av NAV så er det ikke så mye penger igjen, så hadde et lite håp om at de 20.000 jeg har satt av kunne beholdes som en buffer på ett eller annet vis.

Skjermbilde2025-03-19080428.png.e2d89ebc69b650a3b6c5e7f9fe546174.pngSkjermbilde2025-03-19080322.png.41ecf4d6dc20c1d2ed2ea828278fe967.pngSkjermbilde2025-03-19080044.jpg.4d96b661f45ed6a97f927f0e00f273ad.jpg

Lenke til kommentar

Var midlane i ein salgssituasjon fom. 20. desember til 2. januar? Kva salgsdato står det på transaksjonen?

Du får 20% rabatt på aksjefond, så det vil utgjere nokre kroner i formue og derav skatt. Om midlane sto i eit fond 31. desember så vil det redusere grunnlaget for formuesskatten på den summen med 20%. Om dei på ASK-konto så vil grunnlaget vere 100%.

At midlane var i ein overgangsfase og derav ikkje dukka opp på skattemeldinga er ikkje utenkeleg.

Spør gjerne Skatteetaten om saken. Dei bør ha kontroll på regelverket og vite om du skal skatte av summen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest c7679...e9d
Zeph skrev (11 minutter siden):

Var midlane i ein salgssituasjon fom. 20. desember til 2. januar? Kva salgsdato står det på transaksjonen?

Du får 20% rabatt på aksjefond, så det vil utgjere nokre kroner i formue og derav skatt. Om midlane sto i eit fond 31. desember så vil det redusere grunnlaget for formuesskatten på den summen med 20%. Om dei på ASK-konto så vil grunnlaget vere 100%.

At midlane var i ein overgangsfase og derav ikkje dukka opp på skattemeldinga er ikkje utenkeleg.

Spør gjerne Skatteetaten om saken. Dei bør ha kontroll på regelverket og vite om du skal skatte av summen.

Ja, de var det. Oppgjørsdato står som 30.12. 

Lenke til kommentar
Gjest c7679...e9d
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Du finner kanskje beløpet 51366 i skattemeldingen? Jeg antar at du må endre dette beløpet.

Jeg tviler på at skatteetaten godtar at det svevende beløpet ikke er din formue.

Nesten, står 51.546 under bankinnskudd.

Lenke til kommentar

Rettslig sett har du nok her en fordring på banken. Dette er skattemessig formue, selv om formuen er "usynlig i systemet". Jeg vil tro det skal verdsettes til pålydende, altså beløpet du hadde krav på å få utbetalt. Hvordan du korrigerer dette er jeg usikker på, men jeg tipper banken kan hjelpe deg om du kontakter kundeservice. Skatteetaten kan nok også svare, men du får gjerne bedre service hos banken. 

Lenke til kommentar
Gjest c7679...e9d
Herr Brun skrev (1 minutt siden):

Rettslig sett har du nok her en fordring på banken. Dette er skattemessig formue, selv om formuen er "usynlig i systemet". Jeg vil tro det skal verdsettes til pålydende, altså beløpet du hadde krav på å få utbetalt. Hvordan du korrigerer dette er jeg usikker på, men jeg tipper banken kan hjelpe deg om du kontakter kundeservice. Skatteetaten kan nok også svare, men du får gjerne bedre service hos banken. 

Har sendt melding til skatteetaten, får se hva de skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...