Diskusjon.no Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Kaller testen «Wile E. Coyote-testen».Les hele artikkelen på Tek.no her 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Å automatisk skru av autopilot/selvkjøring rett før kollisjonen er jo en genial måte å fraskrive seg ansvar på! Vinn-vinn! 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars sedsberg skrev (6 minutter siden): Å automatisk skru av autopilot/selvkjøring rett før kollisjonen er jo en genial måte å fraskrive seg ansvar på! Vinn-vinn! Elon følte seg nok rettslig sikker ei god stund når han hele tiden har påstått at bilene er tryggere med AP/FSD enn uten. Helt til han gjennom DOGE plutselig måtte sparke alle som etterforsket nettopp dette tilfellet med at bilenes systemer skrudde seg av før kollisjoner. Det inkluderer jo tydeligvis AEB også, som jo ikke skal kunne skrues av. 1 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars At der er mulig å lure eit kamera ved å male eit realistisk bilde av ein veg på veggen burde ikkje være særleg overraskande. Det er heilt rett å kritisere Tesla for å at det å berre basere seg på kamera er sårbart i enkelte situasjonar, men det burde ikkje være veldig overraskande. På tilsvarande vis så vil eg tru at også LIDARen hadde slitt om ein før testen spenner opp ein tynn vaier som ikkje er stor nok til å sende gode refleksjonar tilbake. Eg er rimeleg sikker på at i 99.999% av tilfella så er det heilt uproblematisk at ein Tesla på autopilot ikkje klarer å oppdage ein vegg i vegbana som er kamfulert. Vil tru at mange mennesklege sjåførar også ville hatt problem i eit slikt tilfelle, særleg under dårlege lysforhold. Lenke til kommentar
Radon Ready Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars (endret) 22 hours ago, The Avatar said: At der er mulig å lure eit kamera ved å male eit realistisk bilde av ein veg på veggen burde ikkje være særleg overraskande. Stemmer, men at et slikt bilde skulle befinne seg midt på veien i form av en sperrende vegg blir svært teoretisk, uhørt, og lite realistisk. Sett heller opp en svær bygning med et stort vindu som virker som et speil, og sett bygningen utenfor veien presis der veien gjør en 90° sving, og der veiens utstrekning fra Teslaen din mot vinduet har en inklinasjon på 45° på vinduets plan. Dette er ikke en urealistisk situasjon. Veiens fysiske fortsettelse videre etter svingen speiles i vinduet, og Tesla-kameraet lures dermed til å se en vei som tilsynelatende fortsetter rett fram, presis som vi så i videoen til Mark Rober i Teks artikkel. Til kontrast vil en LiDAR ikke lures av dette, for LiDARen detekterer fysiske objekter inni lasertrålen og bryr seg midt oppå ryggen om at objektet egentlig er en del av et stort bilde. En velkjent analogi til dette er f.eks ansiktsgjenkjenningen på diverse smartphoner: mens f.eks iPhone måler den 3-dimensjonale kurvaturen til ansiktet ved å måle avstanden til titusener av små infrarøde lysprikker som projiseres på ansiktet, og derfor ikke lar seg lure av et flatt bilde av et ansikt som henges opp foran telefonen, så bruker konkurrerende telefoner kun et kamera som lar seg lure av et flatt 2-dimensjonalt bilde. Det siste går selvfølgelig på sikkerheten løs, analogt til Mark Robers video, og det er derfor at det kun er den type ansiktsgjenkjenning som finnes på iPhone som er godkjent av banker for autentisering, men det får være en annen historie. I videoen ble guttungen kjørt ned av Teslaen både i røyk og i vannsprut over veien, fordi Tesla-kameraet ikke så gjennom røyken eller vannspruten. Men det gjorde derimot LiDARen som benytter infrarødt lys som penetrerer røyk, og den konkurrerende bilen unngikk å treffe guttungen. Det siste fenomenet var forøvrig noe de irakiske soldatene i gulf-krigen fikk erfare ettersom de benyttet utdaterte natt-kikkerter basert på synlig lys som ikke penetrerer røyk, i motsetning til amerikanerne som benyttet natt-kikkerter basert på infrarødt lys som penetrerer røyk , men det får også være en annen historie. En realistisk situasjon for røyk-situasjonen i Mark Robers video ville være en brann like ved veien som skapte røyken. Vannsprut over veien i det omfanget vi så på videoen hans er mindre realistisk, men bytt ut vannspruten med snøfokk, og du får en realistisk situasjon som egentlig er mye verre enn på videoen, noe som folk nordfra som har kjørt i snøfokk på snaufjellet vet inderlig vel. Quote På tilsvarande vis så vil eg tru at også LIDARen hadde slitt om ein før testen spenner opp ein tynn vaier som ikkje er stor nok til å sende gode refleksjonar tilbake. Hvis vi beveger oss vekk fra teori og ser på realistiske daglige situasjoner, så ville jo f.eks en slik situasjon tilsi f.eks en telefonledning eller strømkabel som hadde falt ned i en storm og hang over bilveien. Men så er det jo slik at LiDAR brukes nettopp i den hensikt å mye lettere oppdage vaiere som ikke kan oppdages på kamerabilder, i følge denne, denne og denne lenken, ja faktisk er det firmaer som livnærer seg av dette faktum. Ergo er LiDAR overlegen kamera på nettopp vaiere. For at vaieren ikke skal sende refleksjoner tilbake så må vaieren være tynnere enn selve laserstrålen, dvs 1 mm eller mindre, noe som blir veldig teoretisk, ettersom strømkabler og telefonledninger alltid er mye tjukkere. Selv en tynnere vaier, som f.eks brukes til løpestreng for å frakte gods gjennom lufta over bakken, er mye tjukkere enn laserstrålen. Merk: en LiDAR i denne konteksten gir kun en sky av tette lyspunkter der laseren traff omgivelsene og ikke en kontinuerlig ubrutt dekning, så det er teoretisk mulig for LiDARen å bomme på en telefonledning med samtlige av et fåtall skudd slik at ledningen ikke detekteres. Men ikke med flere tusen skudd, som er det som skjer i praksis når man bruker LiDAR. Som det fremgår av lenkene ovenfor, så kan man bruke maskinlæring til å detektere vaiere ut fra deres langstrakte punktsky. Quote Eg er rimeleg sikker på at i 99.999% av tilfella så er det heilt uproblematisk at ein Tesla på autopilot ikkje klarer å oppdage ein vegg i vegbana som er kamfulert. Vil tru at mange mennesklege sjåførar også ville hatt problem i eit slikt tilfelle, særleg under dårlege lysforhold. Og som jeg har vist ovenfor så finnes det mye mer realistiske og mer forekommende situasjoner som er mer problematiske for Teslaen. Endret 19. mars av Radon Ready Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå