Minkowski Skrevet onsdag kl 15:18 Del Skrevet onsdag kl 15:18 VifteKopp skrev (37 minutter siden): Det er et svakere lag enn Norge, likevel klarte vi ikke slå dem. Og i hver eneste kvalik avgir vi poeng mot enda svakere lag enn det, også. Nå har vi åpnet kvaliken med å utspille et dårlig lag og et middels lag på bortebane. Det er en positiv utvikling. Skottland er vel jevngode med Norge og har vært det lenge. De siste 4 årene har Skottland vært ranket mellom 30 og 52, mens Norge har vært ranket mellom 36 og 50. Akkurat nå er Skottland nummer 45 og Norge nummer 43. Det er så nær jevngodt som man kommer. Dette er uansett ikke vanskeligere enn at Norge må bli bedre generelt, både mot dårlige lag, mot middels lag og mot de aller beste lagene. Norge har lenge holdt et nivå som akkurat ikke holder til å ta seg til mesterskap og det innebærer at man innimellom snubler mot dårlige lag, at man tar for få poeng mot middels lag og mot de aller beste lagene er det stort sett sjanseløst. Sånn sett er jeg enig i at det å slå Israel ikke sier så mye om at laget har blitt bedre. Hvis man kunne vist til en lang rekke resultater hvor man konsekvent vant mot lag på det nivået, ville det sagt noe fordi Norge tidligere har hatt det med å snuble litt for ofte. Men noen slik historikk kan ikke Norge vise til og som vi nettopp var inne på, snublet de mot Kazakhstan for et halvt år siden. Et enkeltresultat sier veldig lite. Norge slo jo Østerrike i høst på hjemmebane. Men så ble de latterliggjort på bortebane mot samme motstander. Man kan altså ikke si at Norge er bedre enn før bare fordi de slo Israel. Men man kan si at de er nærmere en forhåpentligvis overkommelig motstander i play-off. Men der må de vise noe de ennå ikke har vist under Solbakken, ellers blir det ikke noe VM likevel. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet onsdag kl 15:23 Del Skrevet onsdag kl 15:23 Minkowski skrev (3 minutter siden): Skottland er vel jevngode med Norge og har vært det lenge. De siste 4 årene har Skottland vært ranket mellom 30 og 52, mens Norge har vært ranket mellom 36 og 50. Akkurat nå er Skottland nummer 45 og Norge nummer 43. Det er så nær jevngodt som man kommer. Dette er uansett ikke vanskeligere enn at Norge må bli bedre generelt, både mot dårlige lag, mot middels lag og mot de aller beste lagene. Norge har lenge holdt et nivå som akkurat ikke holder til å ta seg til mesterskap og det innebærer at man innimellom snubler mot dårlige lag, at man tar for få poeng mot middels lag og mot de aller beste lagene er det stort sett sjanseløst. Sånn sett er jeg enig i at det å slå Israel ikke sier så mye om at laget har blitt bedre. Hvis man kunne vist til en lang rekke resultater hvor man konsekvent vant mot lag på det nivået, ville det sagt noe fordi Norge tidligere har hatt det med å snuble litt for ofte. Men noen slik historikk kan ikke Norge vise til og som vi nettopp var inne på, snublet de mot Kazakhstan for et halvt år siden. Et enkeltresultat sier veldig lite. Norge slo jo Østerrike i høst på hjemmebane. Men så ble de latterliggjort på bortebane mot samme motstander. Man kan altså ikke si at Norge er bedre enn før bare fordi de slo Israel. Men man kan si at de er nærmere en forhåpentligvis overkommelig motstander i play-off. Men der må de vise noe de ennå ikke har vist under Solbakken, ellers blir det ikke noe VM likevel. Altså, det eneste negative med Israel-kampen i mine øyne er det siste målet de slapp inn i siste spilleminutt. Norge klarer ikke, de klarer ikke å spille til klokka stopper. Dette må Solbakken gjøre noe med. Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet onsdag kl 16:13 Del Skrevet onsdag kl 16:13 Minkowski skrev (36 minutter siden): Skottland er vel jevngode med Norge og har vært det lenge. De siste 4 årene har Skottland vært ranket mellom 30 og 52, mens Norge har vært ranket mellom 36 og 50. Akkurat nå er Skottland nummer 45 og Norge nummer 43. Det er så nær jevngodt som man kommer. FIFA-rankingen gir bare et mindre utsnitt av virkeligheten (jeg foretrekker forresten ELO-ranken, som har Norge på 22 og Skottland på 35). Norge har en bedre stall enn Skotland, og viste seg også å være bedre over to kamper spillemessig. Likevel tar man bare hjem 1 poeng, som har vært talende for norsk landslagsfotball lenge. Sitat Dette er uansett ikke vanskeligere enn at Norge må bli bedre generelt, både mot dårlige lag, mot middels lag og mot de aller beste lagene. Norge har lenge holdt et nivå som akkurat ikke holder til å ta seg til mesterskap og det innebærer at man innimellom snubler mot dårlige lag, at man tar for få poeng mot middels lag og mot de aller beste lagene er det stort sett sjanseløst. Sånn sett er jeg enig i at det å slå Israel ikke sier så mye om at laget har blitt bedre. Hvis man kunne vist til en lang rekke resultater hvor man konsekvent vant mot lag på det nivået, ville det sagt noe fordi Norge tidligere har hatt det med å snuble litt for ofte. Men noen slik historikk kan ikke Norge vise til og som vi nettopp var inne på, snublet de mot Kazakhstan for et halvt år siden. Et enkeltresultat sier veldig lite. Norge slo jo Østerrike i høst på hjemmebane. Men så ble de latterliggjort på bortebane mot samme motstander. Man kan altså ikke si at Norge er bedre enn før bare fordi de slo Israel. Men man kan si at de er nærmere en forhåpentligvis overkommelig motstander i play-off. Men der må de vise noe de ennå ikke har vist under Solbakken, ellers blir det ikke noe VM likevel. Nettopp derfor finner jeg disse siste resultatene ganske oppløftende. Man dominerer lag man skal være bedre enn, 18-3 på de fire siste. Israel er ikke noe kasteball (4 poeng i NL-gruppe med Frankrike, Italia, Belgia), likevel rundspiller man laget i store deler av kampen. Jeg vil si at toppnivået til Norge nå er på det høyeste siden rundt år 2000. Utfordringen er at bunnivået fremdeles er ganske lavt, og det nivået faller man ned på i et kvarter her, tjue minutter der, tydeligst sett i den stygge bortekampen mot Østterrike hvor man slipper inn tre tullemål på fjorten minutter. Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet onsdag kl 22:33 Del Skrevet onsdag kl 22:33 (endret) Det er masse konkrete ting man kan påpeke ser bedre ut over en del kamper nå. Uttelling og mange kule og bra angrep. Samt enda bedre presspill i gjenvinningsfasen. Begge deler, foruten uttelling, har virket som del av Solbakkens filosofi hele veien.Solbakkens ting er vel blitt bedre. Sånn kan man fortsette, og så kan man nevne ting som ikke ser ut til å ha blitt bedre. Plukke fra hverandre og gjøre opp status. Har forsvarsarbeidet i lav blokk, som noen nevnte et sted, blitt bedre? Når vi ikke stopper kontringer høyt, eller forsåvidt opprullinger som følge av godt fast spill eller kontring for den saks skyld, så ender vi engstelig nok fortsatt med noe rot. De samme gamle temaene. Sander Berges press til 1-1 var vel litt som før? Eller må man se på det hele som en større sak. En kode som må knekkes, noe de må vise som de ikke har vist som lag? God trening hjelper på sånt. Skottland vs Norge situasjonen er vel selve manifestasjon av fotball som lagidrett. Jeg tror det er helt på det rene at Skottland har vært et jevngodt lag med Norge de siste årene, på tross av forskjell i spillermateriell. Vi var vesentlig mer dominerende mot Israel, hvor forskjellen etter min mening mellom de to (Skottland hjemme) kampene er at laget i Israelkampen var giftig, i tillegg til dominerende. Dårligere motstand, ja, men det spørs om vi ikke hadde stått oss bedre mot Skottland idag. Endret onsdag kl 22:35 av sjamanen Lenke til kommentar
Delvis Skrevet onsdag kl 23:33 Del Skrevet onsdag kl 23:33 Tussi skrev (8 timer siden): Altså, det eneste negative med Israel-kampen i mine øyne er det siste målet de slapp inn i siste spilleminutt. Norge klarer ikke, de klarer ikke å spille til klokka stopper. Det er fremdeles et stykke å gå, før vi har et midtforsvar på ønskelig godt nok nivå. Det er der det ligger. Nå var Østigård ute. Ajer har gjort brukbart, men var mest skyld i det baklengsmålet. Det kommer seg så smått, men vi må nok slite en stund til med et nokså sårbart midtforsvar. 1 Lenke til kommentar
kilik Skrevet torsdag kl 09:43 Del Skrevet torsdag kl 09:43 Italia blir lakmus-testen for det laget her. På tide vi slår et storlag i kvalik nå. 1 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet torsdag kl 11:23 Del Skrevet torsdag kl 11:23 VifteKopp skrev (18 timer siden): FIFA-rankingen gir bare et mindre utsnitt av virkeligheten (jeg foretrekker forresten ELO-ranken, som har Norge på 22 og Skottland på 35). Norge har en bedre stall enn Skotland, og viste seg også å være bedre over to kamper spillemessig. Likevel tar man bare hjem 1 poeng, som har vært talende for norsk landslagsfotball lenge. Det kan godt være at Norge har en bedre stall enn Skottland, men i så fall har de en mye dårligere trener. I 2023, da kampene ble spilt, hadde for øvrig Skottland bedre ELO-rating enn Norge. Resultatene i gruppespillet viste også at Skottland var et bedre lag enn Norge, ikke bare de innbyrdes oppgjørene, men alle kampene. Etter at Norge (som ventet) tapte hjemmekampen mot Spania, var Skottland sikret andreplassen i gruppen og EM-spill, med to kamper igjen å spille. De hadde da tatt 15 poeng av 18 mulige, mens Norge stod med 10 poeng av 21 mulige. Dagen etter møtte Skottland Georgia på bortebane og hadde egentlig ikke noe å spille for. Spania hadde også 15 poeng og de var likt på innbyrdes oppgjør, men Spania hadde en målforskjell på +16 mens Skottland stod på +9. Siden Spania dessuten hadde igjen sine to enkleste kamper var det derfor lite håp om å ta førsteplassen, så jeg vil ikke legge for stor vekt på at Skottland bare greide 2-2 borte mot Georgia. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet torsdag kl 12:05 Del Skrevet torsdag kl 12:05 VifteKopp skrev (19 timer siden): Nettopp derfor finner jeg disse siste resultatene ganske oppløftende. Man dominerer lag man skal være bedre enn, 18-3 på de fire siste. Israel er ikke noe kasteball (4 poeng i NL-gruppe med Frankrike, Italia, Belgia), likevel rundspiller man laget i store deler av kampen. Du sikter altså til at Norge på de 4 siste kampene har vunnet mot Slovenia, Kazakhstan, Moldova og Israel. Jeg kan være enig i at det er oppløftende, men dette er ikke resultater som skiller seg ut fra det Norge har vært i stand til i hele perioden siden sist de spilte i et mesterskap. Middelmådigheter og dårlige lag har blitt rundspilt og knust mange ganger før også. Dessverre ser det litt styggere ut hvis du går mer enn 4 kamper tilbake. Da kommer 1 - 5 tapet mot Østerrike med du får fort med deg 0 - 0 mot Kazakhstan også. Det er ingen ting ved disse 4 siste kampene som viser at Norge ikke kommer til å spille dårlige kamper i nær fremtid. Det har jo vært problemet hele veien. Norge har levert bra og ting ser positivt ut, men så viser de frem bunnivået sitt og det virker som det kommer som lyn fra klar himmel hver gang når man ser hvordan enkelte reagerer, men det er nettopp fordi man er altfor tidlig ute med å "friskmelde" laget. Dette laget har et svakt forsvar og en middelmådig keeper og de spiller en risikabel type fotball som krever at man har stålkontroll bakover. Det fungerer ofte mot dårlige lag, men mot sterkere lag blir man straffet. Dessverre er det lite som tyder på at Solbakken har løst dette. Tvert imot, det siste vi så av landslaget var at de slapp inn et mål mot Israel på slutten av kampen. Det er jo akkurat det de er nødt til å slutte med, men det har de ennå ikke greid. Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet torsdag kl 12:43 Del Skrevet torsdag kl 12:43 Minkowski skrev (26 minutter siden): Du sikter altså til at Norge på de 4 siste kampene har vunnet mot Slovenia, Kazakhstan, Moldova og Israel. Jeg kan være enig i at det er oppløftende, men dette er ikke resultater som skiller seg ut fra det Norge har vært i stand til i hele perioden siden sist de spilte i et mesterskap. Middelmådigheter og dårlige lag har blitt rundspilt og knust mange ganger før også. Dessverre ser det litt styggere ut hvis du går mer enn 4 kamper tilbake. Da kommer 1 - 5 tapet mot Østerrike med du får fort med deg 0 - 0 mot Kazakhstan også. Det er oppløftende fordi Norge har ikke klart å levere slike resultater og prestasjoner i mange kamper på rad før siden Drillo-tiden. Jada, Kazakhstan og Moldova er ikke all verden, men Slovenia og Israel er godt organiserte lag som langt bedre motstandere enn Norge har slitt med å bryte ned (Slovenia feks. tapte ikke én kamp i ordinær tid i EM). Vi begynner endelig å se klasseforskjellen på papiret manifestere seg på banen, og hadde dette spillet sittet i 2023, ville Norge, ikke Skottland, reist til EM den påfølgende sommeren. Så handler det om å forhindre eller forminske periodene hvor man faller ned til bunnivået, som dessverre er ganske lavt. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet torsdag kl 13:06 Del Skrevet torsdag kl 13:06 VifteKopp skrev (2 minutter siden): Det er oppløftende fordi Norge har ikke klart å levere slike resultater og prestasjoner i mange kamper på rad før siden Drillo-tiden. Jada, Kazakhstan og Moldova er ikke all verden, men Slovenia og Israel er godt organiserte lag som langt bedre motstandere enn Norge har slitt med å bryte ned (Slovenia feks. tapte ikke én kamp i ordinær tid i EM). Vi begynner endelig å se klasseforskjellen på papiret manifestere seg på banen, og hadde dette spillet sittet i 2023, ville Norge, ikke Skottland, reist til EM den påfølgende sommeren. Så handler det om å forhindre eller forminske periodene hvor man faller ned til bunnivået, som dessverre er ganske lavt. Antall oppløftende resultater på rad henger gjerne sammen med antall svake motstandere man møter på rad. Både Moldova og Kazakhstan er så svake at det nesten ikke er verdt å nevne dem. Dette er de to kampene som liksom forbinder seieren mot Israel med seieren mot Slovenia. Seieren mot Slovenia borte var sterk, det har jeg ingen problemer med å gå med på. Men tomålsseier mot Israel er omtrent det man kan forvente av det norske laget og Lagerbäck, ja selv Høgmo har mange resultater i enkeltkamper som er mer imponerende enn det. Å snakke om at man endelig ser klasseforskjellen manifestere seg på banen blir bare tull. Det er bare når den manifesterer seg på banen at det er klasseforskjell. Dette er veldig i tråd med Solbakkens selvforherligende analyser hvor han ikke tar inn over seg at han spiller med høy risiko. Dermed får han seg til å si at Norge var gode borte mot Østerrike, når man systematisk luker bort alle de farlighetene og målene i mot som oppstod fordi Norge ikke hadde kontroll bakover. Dette er cherry-picking av verste sort og så lenge han gjennom flere år har oppnådd mye dårligere resultater enn analysene hans skulle tilsi, så er det åpenbart noe galt med analysene hans. Den enkle forklaringen er at Solbakken spiller med høy risiko. Det gjør at man kan se dominerende ut i store deler av kampen, spesielt mot svake motstandere, men det gjør også at man slipper inn mange enkle mål og det er nøyaktig det vi ser at det norske landslaget gjør. Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet torsdag kl 13:48 Del Skrevet torsdag kl 13:48 Minkowski skrev (29 minutter siden): Antall oppløftende resultater på rad henger gjerne sammen med antall svake motstandere man møter på rad. Både Moldova og Kazakhstan er så svake at det nesten ikke er verdt å nevne dem. Dette er de to kampene som liksom forbinder seieren mot Israel med seieren mot Slovenia. Seieren mot Slovenia borte var sterk, det har jeg ingen problemer med å gå med på. Men tomålsseier mot Israel er omtrent det man kan forvente av det norske laget og Lagerbäck, ja selv Høgmo har mange resultater i enkeltkamper som er mer imponerende enn det. Poenget er at lag vi tidligere ofte slet med å slå, selv om vi var bedre på papiret, slår vi nå komfortabelt. Vi klarer nå å skape masse sjanser og score mål på lag som ligger veldig dypt, selv med en usedvanlig svak Haaland og Bobb & Nusa ute med skade. Det betyr ikke at landslaget er der de skal være, bare at de nå har tatt et nytt steg. Sitat Å snakke om at man endelig ser klasseforskjellen manifestere seg på banen blir bare tull. Det er bare når den manifesterer seg på banen at det er klasseforskjell. Bare tull? Klasseforskjellen på papiret er udiskutabel. Det hjelper ikke hvis den ikke manifesterer seg på banen. Sitat Den enkle forklaringen er at Solbakken spiller med høy risiko. Det gjør at man kan se dominerende ut i store deler av kampen, spesielt mot svake motstandere, men det gjør også at man slipper inn mange enkle mål og det er nøyaktig det vi ser at det norske landslaget gjør. Ja, Solbakken liker høy risiko. Ingen hemmelighet det. Det har sine nedsider og det har sine oppsider. Når kvaliken er over får vi se om strategien hans har vunnet frem. Lenke til kommentar
blured Skrevet torsdag kl 14:07 Del Skrevet torsdag kl 14:07 Litt uheldig gruppe vi har havnet i sånn sett. Veldig dårlig matching mot Israel, Estland og Moldova. Før vi plutselig må prestere mot Italia. Sånn sett blir neste runde av Nations League veldig bra trening på å faktisk slå de aller beste (før kvalifiseringen til EM i 2028, hvilket jeg antar er siste sjanse for Solbakken - han er såpass godt likt i spillergruppa at jeg tror at han vil overleve det dersom vi akkurat ryker i en playoff til VM 2026). Lenke til kommentar
Korgutt Skrevet torsdag kl 14:19 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 14:19 blured skrev (1 minutt siden): Litt uheldig gruppe vi har havnet i sånn sett. Veldig dårlig matching mot Israel, Estland og Moldova. Før vi plutselig må prestere mot Italia. Sånn sett blir neste runde av Nations League veldig bra trening på å faktisk slå de aller beste (før kvalifiseringen til EM i 2028, hvilket jeg antar er siste sjanse for Solbakken - han er såpass godt likt i spillergruppa at jeg tror at han vil overleve det dersom vi akkurat ryker i en playoff til VM 2026). Solbakken har vel gitt beskjed om at han gir seg etter VM. Så den Nations League turneringen på høsten 2026 blir vel med ny trener. Der er forøvrig Norge seedet i Pot 3. Det samme vil Serbia, Belgia og England være. Fra Pot 1 og Pot 2 ser det slik ut. POT 1: Spania, Tyskland, Portugal og Frankrike. POT 2: Italia, Nederland, Danmark og Kroatia POT 4: Wales, Tsjekkia, Hellas og Tyrkia. 2 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet torsdag kl 15:11 Del Skrevet torsdag kl 15:11 Ah, det har jeg (utrolig nok) ikke fått med meg! Uansett så vil Nations League på nivå A bli veldig viktig for å utvikle landslaget videre. Og minus Nyland, er det en ganske bra stamme med spillere født 97-98 og frem til 2002, som vil være med de neste årene. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet torsdag kl 19:28 Del Skrevet torsdag kl 19:28 VifteKopp skrev (3 timer siden): Poenget er at lag vi tidligere ofte slet med å slå, selv om vi var bedre på papiret, slår vi nå komfortabelt. Vi klarer nå å skape masse sjanser og score mål på lag som ligger veldig dypt, selv med en usedvanlig svak Haaland og Bobb & Nusa ute med skade. Det betyr ikke at landslaget er der de skal være, bare at de nå har tatt et nytt steg. Tidligere? Det er et halvt år siden Norge spilte 0-0 mot Kazakhstan. Dette tilhører nåtiden i denne konteksten. Man må være ekstremt trigger-happy hvis man nå, på bakgrunn av 4 kamper, erklærer problemet som endelig løst og en del av fortiden. Dette har vært refrenget blant norske sportsjournalister i årevis. Etter et par gode resultater, tror de at det generelle nivået til landslaget har forbedret seg, mens det i virkeligheten har stått på stedet hvil siden Lagerbäck tok over. Da hevet de seg imidlertid en del, for Høgmo hadde tatt flere skritt bakover med landslaget. Lagerbäck tok Norge opp igjen til det nivået Norge stort sett har ligget på i 25 år. Og der har Solbakken holdt seg ganske stabilt i mer enn 4 år nå. Men vi er kanskje ikke enige om tidsperspektivet her. Jeg vil ikke si at Norge har tatt et nytt steg ennå, og jeg vil heller ikke si at de har tatt et steg tilbake hvis de spiller dårlig i neste kamp. Men du blir jo pent nødt til å karakterisere nesten hver eneste kamp som et steg enten frem eller tilbake, avhengig av resultatet. Etter min mening er det mer hensiktsmessig å se på enkeltresultater i lys av det mer langsiktige nivået man har vist enn å hele tiden ombestemme seg med tanke på hvilket nivå Norge holder. For øvrig har ikke lag på nivå med Moldova, ranket som nummer 150, eller dårligere, vært noe problem for Norge å slå i tellende kamp noen gang, så vidt jeg vet. Det nærmeste vi kommer i nyere tid er vel Aserbajdsjan som slo Norge under Høgmo i 2016, men da var Aserbajdsjan ranket mye høyere enn nå og tok også poeng mot Tsjekkia. Dessuten er Høgmo et aldri så lite unntak/lavmål i landslagshistorien. VifteKopp skrev (5 timer siden): Bare tull? Klasseforskjellen på papiret er udiskutabel. Det hjelper ikke hvis den ikke manifesterer seg på banen. Da må du nesten definere nærmere hva du mener, for på papiret mitt står det at Skottland konsekvent har prestert ganske likt med Norge over mange år. Det står også at Skottland slo Spania hjemme og kvalifiserte seg til EM. De var klare før de hadde spilt sine to siste kamper, og hadde således veldig god margin også. Sist Spania tapte en tellende kamp var vel for øvrig mot Skottland. Du må ganske langt tilbake i tid for å finne sist gang Norge vant mot et lag på nivå med Spania. Men du sikter kanskje til nivået til lagets tre beste spillere når du snakker om klasseforskjell? I så fall må jeg få minne om at fotball er et lagspill der hele laget må prestere. Det er ikke nok at Ødegaard er en av verdens beste spillere og at Norge også har flere verdensstjerner på topp, når forsvaret ikke henger sammen, keeperen er middelmådig og treneren ikke forstår forskjellen mellom uflaks og uforsiktig/dumdristig strategi. Slik som du argumenterer kunne man like gjerne sagt at Israel er mye bedre enn Norge og at det egentlig er klasseforskjell (i favør Israel), men det hjelper ikke fordi denne klasseforskjellen ikke manifesterer seg på banen. Man må forankre argumentasjonen sin i realiteter for at den skal være noe verdt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå