Nimrad Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Jeg hadde en litt småekkel opplevelse i trafikken i dag. Midt i rushtiden på vei hjem fra jobb så man bruker de små lukene man har for å komme effektivt frem. Jeg var på vei inn i en rundkjøring og det var en stor trailer samt en personbil på vei inn i rundkjøringen til venstre for meg. Lastebilen skal rett frem så jeg må vike for den. Men rett før den svinger inn rekker jeg å se at bilen bak har oransje lys til høyre som indikerer at den skal ut til sin høyre og at jeg ikke trenger å vike. Jeg er derfor klar på gasspedalen mens jeg fortsatt titter mot venstre og ser da først at jo, det var oransje lys til hans høyre, men også til venstre og ingen blinking. Jeg stotret litt og kvakk til. Tilfeldigvis skulle denne bilen til høyre (bare brukte ikke noe blinklys), men jeg stusset over hvorfor denne bilen har helt ren blinklysaktig oransje kjørelys? Er det lovlig? Det hadde neppe blitt en farlig situasjon ut av det i mitt tilfelle, men potensialet for et par bulker var til stede. Ville jeg fått skylden? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Bilen skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. https://www.naf.no/bilhold/teknisk/bilens-lys 1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Det er tillatt med sidemarkeringslys under visse omstendigheter. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Nimrad skrev (34 minutter siden): Jeg hadde en litt småekkel opplevelse i trafikken i dag. Midt i rushtiden på vei hjem fra jobb så man bruker de små lukene man har for å komme effektivt frem. Jeg var på vei inn i en rundkjøring og det var en stor trailer samt en personbil på vei inn i rundkjøringen til venstre for meg. Lastebilen skal rett frem så jeg må vike for den. Men rett før den svinger inn rekker jeg å se at bilen bak har oransje lys til høyre som indikerer at den skal ut til sin høyre og at jeg ikke trenger å vike. Jeg er derfor klar på gasspedalen mens jeg fortsatt titter mot venstre og ser da først at jo, det var oransje lys til hans høyre, men også til venstre og ingen blinking. Jeg stotret litt og kvakk til. Tilfeldigvis skulle denne bilen til høyre (bare brukte ikke noe blinklys), men jeg stusset over hvorfor denne bilen har helt ren blinklysaktig oransje kjørelys? Er det lovlig? Det hadde neppe blitt en farlig situasjon ut av det i mitt tilfelle, men potensialet for et par bulker var til stede. Ville jeg fått skylden? Ja, det er lov. Enkelte europeiske bilmerker hatt permanent tente orange markeringslys siden 90-tallet, bla. Volvo og BMW. Det er også vanlig på amerikanske biler, og har blitt et ganske normalt syn i Norge de senere årene med alle elbilene som er importert fra USA. For ikke å snakke om at dette har vært en vanlig mod blant bilentusiaster i en mannsalder. Bare ta et søk etter "US Blinklys". Og busser, lastebiler og motorsykler har det ofte. Hadde det skjedd en ulykke, hadde du fått skylden. Du skal alltid være aktsom i trafikken, og det er ikke nok å bare se på lysene for å vurdere intensjonen til en annen sjåfør. Det at du fikk sett så lite på lyset at du ikke engang fikk med deg om det blinket eller ikke, tyder på at du var litt vel rask på gasspedalen Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Sett en mengde klassiske ungdoms-utstyrte biler som har både lys og annet, og sannsynnligvis et godt stykke unna lovverket. Oransje lys helt i front(ikke siden), helblått fluoriserende lys under hele bilen. En bil i området har kjørt i lange tider med et slikt lysshow. Tydeligvis ikke noe politiet bryr seg med. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Nimrad skrev (7 timer siden): jeg stusset over hvorfor denne bilen har helt ren blinklysaktig oransje kjørelys? Er det lovlig? Nei, men kanskje... I utgangspunktet skal kjørelys, parklys, nærlys og fjernlys være hvitt, ikke gult eller oransje, med visse unntak. Oransje kjørelys/foroverrettede markeringslys er lovlig KUN på importbiler som er godkjent med vognkortmerknad med "US lyssetting", typisk bruktimport fra USA og Canada. Bil registrert FØR 05.07.2012 kan ha gule nærlys og fjernlys, er bilen registrert etter 05.07.2012 skal disse være hvite. Tåkelys kan være hvite eller gule. ETTERMONTERTE kjørelys kan være gule eller hvite, ettermonterte kjørelys skal lyse sammen med hvite parklys og røde baklys. Sidemarkeringslys skal være oransje, ORIGINALE hjørnemarkeringslys foran skal være oransje. Fast lys i blinklys og endring av originale kjørelys eller parklys til annen farge enn hvit er ulovlig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå