Gå til innhold

Tips til fotoapparat for backpacking

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har tenkt meg på ein lengre backpackingtur i Sør-Amerika (4-6 mnd) og treng litt input på kva kamera eg bør ta med.

Har eit Sony A7 vii som eg har brukt på kortare reiser, med lyssterke fastobjektiv frå 28mm til 85mm. Har vore veldig fornøgd med foto tatt med dette utstyret, men problemet er at det tek mykje plass. 

Vurderer derfor om eg skal kjøpe eit kompaktkamera som tek mindre plass i sekken ala: 
1. Ricoh GR III
2. Fujifilm X100V
3. Sony CyberShot DSC-RX100 VII

...eller om eg heller berre skal ta med Sonykameraet mitt med ei fastlinse på 28mm f/2.0.

Eg tek ein del portrett og generell gatefotografering, og redigerar i Lightroom. 

Kom gjerne med innspel om det er verdt å kjøpa eit nytt kompaktkamera, kva type som anbefalast, og om det evt. er like greit å bare ta med A7 vii med ei mindre fastlinse kontra det å kjøpa eit nytt med tanke på fotokvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No Dar Papaya

Velg noe lite og kompakt, som ser forholdvis anonymt ut. Kanskje få et slitt og billig etui til kameraet - så det ikke lyser "turist" av deg. Har du en stor fotobag med masse linser og styr; så blir risikoen for ran ekstremt mye større. 
Alt for mange backpackere som lyser Papaya hundrevis av meter i Sør-Amerika. Risikosport til tusen! Spesielt i de største byene. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar og ser poenget ditt, er vant med å reisa med kamerautstyr på utsette stadar, og veit å passa meg. 

Spørsmålet mitt er meir i retning om fotokvaliteten på desse nevnte kompaktkamera kan samanliknast med A7.

Lenke til kommentar

Evt https://www.foto.no/sony/131135/sony-zv-1-vloggkamera

Erfaring med RX100 (mk1, til den gikk i et betonggulv fra litt høyde) og RX100 mk2 er gode ift RAW foto og hvor mye de kan behandles i Lightroom eller DXO Photolab. Den originale hadde unik fargebehandling for jpg som jeg savner i mk2, men mulig den kom tilbake fra ca VA ca (etter det jeg leser).  Skarp Zeiss optikk.  Ultimat sett litt liten bildebrikke for bilder når det er veldig mørkt, men ellers god til det meste og 20 MP er passe masse.

X100V vesentlig større men kanskje mer tilfredsstillende for fotografer. Kan nok bli "talking point" på reise men ser for meg at det også er høy-attraktivt for tyver.  (Har ikke hatt kameraet selv).

GRIII med APS-C ganske anonymt i noen utførelser og kanskje best kompromiss, men låst til brennvidde. GRIIIx 40mm går for å ha skarpere optikk enn GRIII. (Har ikke hatt kameraet selv) 

https://www.flickr.com/cameras

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...