Labelle Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) Hei, Jobber i en lokal butikk her jeg bor. Har jobbet her de siste 6 årene og trives forsåvidt. En ting som har plaget meg mer og mer er at vi ansatte jobber annenhver Lørdag slik vi alltid har gjort. Dette er i tilegg til arbeid hver ukedag. Dette innebærer 42.5t arbeidsuke annenhver uke. Itillegg er en ferieuke hos oss 6 arbeidsdager pga lørdagene. Jeg har alltid hørt 1 ferieuke er 5 dager hos alle mine venner. Og de blir litt rystet når jeg forteller vi må ta 6 feriedager for 1 ferieuke hvis ferien faller på en arbeidslørdag uke. Hva er vanlig i en slik jobb? Er det egentlig lov å jobbe "planlagt" 42.5t i uken? Får ingen overtid. Tilleggne for lørdag er en spøk. Kjenner disse lørdagene ødelegger hele helgen og det er umulig å dra bort halve året. Noen flere som er i lignende situasjon? Endret 16. mars av Labelle Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars husker jeg ikke feil tar ferieloven høyde for folk som har 6 dages arbeiduke, så det du beskriver er helt normalt. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars En ferieuke er 6 dager, 30 feriedager på et år, men de som jobber 5 dagersuke har kun 5 uker likevel Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Tussi skrev (3 minutter siden): En ferieuke er 6 dager, 30 feriedager på et år, men de som jobber 5 dagersuke har kun 5 uker likevel Loven gir faktisk 25 feriedager per år og 6 dager per uke. Veldig mange har likevel 25 feriedager og 5 dager per uke, noe som gir 5 uker ferie. Lovkravet derimot er 4 uker og 1 dag. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Zlatzman skrev (Akkurat nå): Loven gir faktisk 25 feriedager per år og 6 dager per uke. Veldig mange har likevel 25 feriedager og 5 dager per uke, noe som gir 5 uker ferie. Lovkravet derimot er 4 uker og 1 dag. Ok,ja, det er tariffavtalen vår som gir 30 dager... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Labelle skrev (34 minutter siden): En ting som har plaget meg mer og mer er at vi ansatte jobber annenhver Lørdag slik vi alltid har gjort. Dette er i tilegg til arbeid hver ukedag. Dette innebærer 42.5t arbeidsuke annenhver uke. Dette resulterer lett i at du kommer til å jobbe 2,5 timer mindre på en ukedag dersom du klager. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Labelle skrev (På 16.3.2025 den 22.52): Hva er vanlig i en slik jobb? Er det egentlig lov å jobbe "planlagt" 42.5t i uken? Får ingen overtid. Tilleggne for lørdag er en spøk. Kjenner disse lørdagene ødelegger hele helgen og det er umulig å dra bort halve året. Noen flere som er i lignende situasjon? Kor mange timar jobbar du dei andre vekene? Alminneleg arbeidstid skal ikkje være over 40 timar i løpet av 7 dagar. Det er lov å avtale gjennomsnittsberekning av arbeidstida, så då kan du jobbe 42,5 timar eine veka og 37,5 timar neste veke utan å gå over 40 timar per veke i snitt. Ein slik avtale kan enten være personleg via arbeidsavtalen, eller via tillitsvalgte i bedrift som har tariffavtale. Gjennomsnittsberekning av arbeidstida er noko anna enn overtid sidan det blir kompensert med kortare arbeidstid på eit seinare tidspunkt. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 18. mars Forfatter Del Skrevet 18. mars (endret) The Avatar skrev (4 timer siden): Kor mange timar jobbar du dei andre vekene? Alminneleg arbeidstid skal ikkje være over 40 timar i løpet av 7 dagar. Det er lov å avtale gjennomsnittsberekning av arbeidstida, så då kan du jobbe 42,5 timar eine veka og 37,5 timar neste veke utan å gå over 40 timar per veke i snitt. Ein slik avtale kan enten være personleg via arbeidsavtalen, eller via tillitsvalgte i bedrift som har tariffavtale. Gjennomsnittsberekning av arbeidstida er noko anna enn overtid sidan det blir kompensert med kortare arbeidstid på eit seinare tidspunkt. 37,5 annenhver uke. Er nok lovlig sikkert. Var litt nysgjerrig på hvordan andre jobber i samme bransje. Har forhørt meg mye rundt type "cash and carry" butikker. Der er hver fjerde lørdag mer normalt. I vår butikk vil de ikke ansette ekstrahjelp/deltid da det er vanskelig å lære opp og det må investeres mye tid før de kan noe. Tror jeg må se meg etter annen jobb. Annenhver helg blir ødelagt av usle 5 timer jobb disse lørdagene. Kan ikke dra bort eller gjøre noe spesielt med familien. Også blir det fort to og tre på rad når ansatte tar sommerferie. Går fort halve sommeren på jobblørdag. Endret 18. mars av Labelle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå