Gjest bfffa...15b Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Kort fortalt har jeg i dag en samværsavtale fra retten som jeg ikke er fornøyd med. Jeg måtte ta til takke med en avtale jeg ikke var fornøyd med pga press i fra min advokat at det var det "beste" vi kunne få til. I etterkant har jeg virkelig kjent på at jeg ikke er fornøyd med denne avtalen. Avtalen er ca 33% samvær til meg og barn har fast bosted hos mor. Dog skal jeg "dekke" 50% av helger, ferier etc. Mitt første problem er fast bosted hos mor, jeg ønsker delt fast bosted slik at jeg har mer "makt" ift bosted. Jeg stoler ikke på mor her, hun har en skral økonomi og vill etterhvert møte veggen å må flytte. Jeg stoler da ikke på at hun holder seg i området. Mye på grunn av gamle foreldre som snart faller fra, dårlig kontakt med familie i området etc. Så hun har ingen god grunn til å bli her etterhvert. Det andre problemet er samværet, jeg ønsket 50% men måtte ta til takke med 33%ish. Dette fungerer forsåvidt greit men jeg er ikke fornøyd med fordelingen av "dager", jeg har nå annenhver helg 4 dager i strekk. Dette fører til store gap mellom samværet samt at mor får 50% helgefri men bare "gir" meg 33% samvær. Dette mener jeg er urimelig så jeg ønsker bedre spredning av dagene og mindre helgesamvær. Evt 50%, men dette kan jeg nok bare glemme. Jeg har tilbudt mor privat avtale slik vi slipper å dra til retten igjen og alle kostnadene. Men hun nekter, som hun alltid har gjort. Så hvordan går jeg frem, ny stevning? På samme måte som sist? Eller skal en gjennopta den saken som var? Vurderer også å kjøre uten advokat denne gangen, er så hinsides dyrt og føler ikke det var mye bidrag fra advokaten og som sagt press til å ta en dårlig avtale. Er dette veldig dumt av meg? Mor stiller nok med advokat da jeg misstenker at hun får det gratis. Anonymous poster hash: bfffa...15b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Situasjonen er altså at du har et rettsforlik som regulerer forholdene slik de er i dag. Etter barnelova § 63 kan man gå til ny sak for retten. Men for å gjøre dette må man ha en særlig grunn. Systemet bygger på at den som har inngått et rettsforlik må akseptere å leve med det forliket. Den "enkleste" særlige grunnen å oppfylle er at noe i situasjonen har endret seg. Dette kan være tiden som har gått, at barna er blitt eldre, endrede forutsetninger hos foreldrene. Etter rettspraksis slik det er nå kan du utelukke å få delt fast bosted. Ut fra det du selv beskriver er det for store potensielle uenigheter rundt særlig fremtidig bosted, og det indikerer at dere ikke har forutsetningene for å samarbeide godt nok til at delt fast bosted er bra for barna. Du vil måtte overbevise retten om at du har en særlig grunn til å endre forliket. I tillegg må du vinne frem med en sak etterpå, og da må du overbevise retten om at mer samvær er bedre for barna. I dette innlegget skriver du mye om hvor urimelig det føles for deg, men det vil ikke retten vektlegge. Retten vil vektlegge stabilitet, omsorgsevner, evnen til å følge opp barna. Gå gjennom saksdokumentene fra forrige runde, det ligger formodentlig en sakkyndig rapport eller et notat der. Se på alle punkter som så dårlige ut for deg. Se på hva du har gjort med det. Det virker som om du har sånn cirka vanlig samvær. Det er ikke nødvendigvis noen dårlig avtale. Den er dårligere enn noen avtaler, men den er bedre enn andre. 2 Lenke til kommentar
Gjest bfffa...15b Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Skal ikke være lett å ha pilt og barn i dette landet.. så da forstår jeg det slikt at det er håpløst og eneste løsning er å prøve å overtale mor til en privat avtale? Anonymous poster hash: bfffa...15b Lenke til kommentar
Gjest bfffa...15b Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Hva er evt konsekvenser for å ikke følge en slik samværsavtale? Anonymous poster hash: bfffa...15b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Det er nokså håpløst å satse på delt fast bosted. Mer samvær eller en annen innretning av samværsordningen kan være et oppnåelig mål, men det avhenger veldig av hvordan situasjonen har utviklet seg siden forliket. Konsekvensen av ikke å følge en samværsavtale fastsatt i rettsforlik er at det kan ilegges tvangsmulkt etter barnelova § 65. 1 Lenke til kommentar
Gjest bfffa...15b Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Hvordan går en evt frem for å prøve dette for dommen? Anonymous poster hash: bfffa...15b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Å prøve å ikke overholde samværsavtalen? Man slutter å følge den. Den parten som blir negativt berørt av det må så begjære tvangsfullbyrdelse av rettsforliket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå