Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce RTX 5090

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konstruktiv, ærlig og faktabasert anmeldelse som setter navn på mange problemer med Blackwell-skjermkortene. Viktig å ikke sette karakter på kortene, siden prisene er ustabile. Her kunne Tek lære mye.

Endret av GeeKay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgraderte fra ett 3080 10gb kort til ett 5090 kort. Fikk tak i da jeg valgte å kjøpe en ferdigbygd pc fra komplett.

Er selv utrolig fornøyd med kortet da det yter ufattelig bra i 4K. Kjører selv med power target satt på 85% i GPU Tweak III etter å sedd testingen til der8auer:

Endret av Boss-Znakemaster
Lenke til kommentar

Ja det er dyrt men om du får kjøpt et er sannsynligheten for at du får solgt den igjen til en bra pris rimelig høy, for de som feks satt med 4090 RTX denne runden så kunne de ved dette Gen bytte få mulighet til å selge det for mer en de kjøpte det for i mange tilfeller... da kan mellomlegget opp til oppgradering RTX 5090 bli helt ned til 3 -4 K.

Så er det som PS5 skriver, Om man får kjøpt til det MSRP 29 K, det er jo omtrent u-mulig for en dødlig å bestille dette kortet på en manuell måte, selv om jeg vet det har vært unntak.

Eneste muligheten jeg har hatt er Supreme modeller til helt oppundker 40 K på komplett (de lå ca hele 5min) det gidder jeg ikke av prinsipp å da kaster man unødvendig mye penger over-bord etter min mening, tror disse Liquid Løsningene skal være vanskligere å selge videre også (av rykter jeg har hørt)..

Men ja, klart har man ikke kort fra før så lar det seg vansklig forsvare om man ikke skal bruke det til jobb som mange gjør (iriterer meg egentlig for de som trenger kort til rendering hadde egne kort før, de har de fortsatt men de kortene koster 60K + så om de kan få gjort jobben de skal med "Gamer" kort til 30K så er valget lett, så da blir det enda flere om beinet)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Skal oppgradere fra 3080 10g i år. Er jo nermest en umulig oppgave når det er så mye negativt om alle korta. Og vil ikke betale med en nyre heller. Veldig skeptisk til om eg må gå over til team Red. Så ender vel opp med å prøve å bestemme meg mellom 5070ti eller 9070xt... Er veldig glad i DLSS4.
Lenke til kommentar

Jeg har 3090, og uansett hvor mye fancy duppeditt de nye kortene har. Er det uaktuelt å bytte til et kort som har mindre vram. Da DCS krever evig med vram. Og ting som dlss og andre fancy ting er mindre viktig. Rå kraft er alt som bryr noe. Så minimum 24gig vram, helst mer på neste kort også, så da er det vel 5090 eller 6090 neste kjøp blir.

Lenke til kommentar

Jeg spør av uvitenhet; hvor mye har produksjonskostnadene økt de siste tiårene? Jeg husker da toppmodellene fra Nvidia og ATI (senere kjøpt av AMD) lå på 5000 kroner, og jeg synes selv ved forrige pc kjøp rundt 2019 at prisene var "greie". Hvor stor andel av prisøkningen kommer av økte produksjonskostnader og hvor mye er ren profittøkning grunnet etterspørsel? 

Lenke til kommentar
  herzeleid skrev (På 16.3.2025 den 19.55):

Jeg spør av uvitenhet; hvor mye har produksjonskostnadene økt de siste tiårene? Jeg husker da toppmodellene fra Nvidia og ATI (senere kjøpt av AMD) lå på 5000 kroner, og jeg synes selv ved forrige pc kjøp rundt 2019 at prisene var "greie". Hvor stor andel av prisøkningen kommer av økte produksjonskostnader og hvor mye er ren profittøkning grunnet etterspørsel? 

Ekspander  

Toms hardware hadde en artikkel hvor de spekulerer hvor mye det koster å produsere en 5090 "die". Som de selv sier er det jo spekulativt men en "educated guess" i mangel på et mer passende norsk ord. 

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/spitballing-nvidias-gb202-gpu-die-manufacturing-costs-die-could-cost-as-little-as-usd290-to-make

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Tåka skrev (På 16.3.2025 den 17.05):

Tror jeg klarer meg med mitt 4090 kort som kosta 20 k i sin tid på Komplett!
Tror jeg hadde venta en stund slik at de for luket bort de værste feilene først på 5090 korta!

Ekspander  

De går for mer en 20K på Finn nå, så om du ikke har litt nåja for å selge der (som jeg har) så får du lett 20 får det kortet der å da er det ikke så lang vei til RTX 5090 (om du venter til det er lettere å få et til MSRP pris 29 K), så om ikke mellomleggene skal blir for store så må man smi mens jernet er varmt.

Jeg har feks tatt for lang pause i denne hobbyen etter Skjermkort prisene ble for høye, jeg trodde de ville falle etter pandeminen men det skjer jo ikke, så mitt RTX 2080 får jeg nok ikke stort for lenger (har ike prøvd å selge det men tipper kun et pr tusenlapper).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
  Evil-Duck skrev (På 16.3.2025 den 20.06):

Toms hardware hadde en artikkel hvor de spekulerer hvor mye det koster å produsere en 5090 "die". Som de selv sier er det jo spekulativt men en "educated guess" i mangel på et mer passende norsk ord. 

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/spitballing-nvidias-gb202-gpu-die-manufacturing-costs-die-could-cost-as-little-as-usd290-to-make

Ekspander  

Med sprengt kapasitet hos TSMC er det et annet scenario. Spesielt når grafikkbrikker til forbrukere ikke er like lønnsomt som annen brikkeproduksjon.

Se hvordan NVIDIAs inntekter har endret seg i løpet av étt år. Inntekter fra datasenter er nesten doblet og inntekter fra spillkort beveger seg ikke mye. Man skal ikke så langt tilbake før grafikkbrikker itl spill er en større del av inntektene. Selskapets formål er å tjene penger, ikke å gjøre forbrukere til lags.

image.png.2aa84fb065b54501a7994e1f96829557.png
image.png.3312db50d55a3508248f9990d928f291.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kjøpte 4090 for 23k

Fikk solgt det for 28. (Suprim liquid x)

Kjøpte 5090 på lanseringsdagen for 36k.

Rog astral OC med aio kjøler.

Har ikke hatt noen problemer med drivere, tilkobling av flere skjermer og ytelsen er merkbar høyere . Sammen med en g9 oled er det også merkbart mye bedre dybde i bilde med hdmi 2.1 . Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Svimlende dyrt ja. Men for 8k så var det verdt det. Føler med alle som har støtt på problemer med sine kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...