ForTheImperium Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Hvis Trump blir en diktator og USA er et oligarki som Russland, kan det bli krig med USA hvis de begynner å annektere land via militærmakt, for eks Grønland og Canada? Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Om det blir krig, hvis USA går til krig mot Canada? Ja, da blir det krig... 8 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Donald "The Dove" Trump starter ikke kriger. Han avslutter dem. Følger dere ikke med? Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars On 3/16/2025 at 11:19 AM, ForTheImperium said: Hvis Trump blir en diktator og USA er et oligarki som Russland, kan det bli krig med USA hvis de begynner å annektere land via militærmakt, for eks Grønland og Canada? Faren er der. Det er usikkert er vel det mest sikre vi kan fastslå for tiden. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars USA vil kanskje oppleve den største utfordringen på hjemmebane. Det kan ende i borgerkrig. Forøvrig er er vel stor sannsynlig for at Iran vil bli angrepet.. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Tror nok Trump har det mest i kjeften. Krig er dyrt, og det vil ta seg svært dårlig ut å starte en svinedyr krig mens han sparker statlige ansatte i hopetall for å spare brødsmuler. 4 Lenke til kommentar
Radiosilence Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Hvis Iran svarer på USA sitt angrep, kan de da "misbruke" artikkel 5 og dra oss inn i konflikten? Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Radiosilence skrev (1 time siden): Hvis Iran svarer på USA sitt angrep, kan de da "misbruke" artikkel 5 og dra oss inn i konflikten? De vil nok forsøke, men all den tid USA startet med å bombe mål i Iran med en.... under snittet svak begrunnelse, så vil de ikke ha krav på det. Så da må resten av NATO ta stilling til om de vil være med på en krigføring for å støtte et medlemsland eller om de vil svare at "Dette rotet får dere fikse selv" Velger de sistnevnte, så er nok det slutten på NATO temmelig kjapt. Interessant spørsmål egentlig, for jeg tror også at det er en temmelig stor sannsynlighet for at det blir en relevant problemstilling innen ganske kort tid. Forøvrig tror jeg særdeles lite på at de kommer til å invadere Canada, Grønland eller noen som helst andre vestlige land. Man må gjerne mislike mannen og handlingene hans, men ikke undervurder hans evne til å snu ting til sin fordel av den grunn. Mannen gjorde jo noe relativt utrolig når han ble valgt til president både i 2016 og i 2024, så at han er mer utspekulert enn mange liker å tro er jo ganske åpenlyst. Blir nok mest gneldring om tariffer og handel fra den siden der som blir et issue for oss som bor utenfor Iran. 2 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Radiosilence skrev (1 time siden): Hvis Iran svarer på USA sitt angrep, kan de da "misbruke" artikkel 5 og dra oss inn i konflikten? Nei! Lenke til kommentar
rozon Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars 2 hours ago, Radiosilence said: Hvis Iran svarer på USA sitt angrep, kan de da "misbruke" artikkel 5 og dra oss inn i konflikten? Nei. I NATO er det NAC som tar avgjørelser i konsensus. Det betyr i praksis at det vil være enighet blant alle medlemmene før NATO kan utløse artikkel 5 som igjen pålegger medlemslandene å yte bistand i den grad de ser det nødvendig. Hvis ett land har innsigelser eller veto så går ikke vedtaket gjennom. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Større sjanse for borgerkrig. Knappe 2 måneder og folk er sinte... 1 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Dubious skrev (20 minutter siden): Større sjanse for borgerkrig. Knappe 2 måneder og folk er sinte... Dette er de feberfantasiene jeg prater om som ikke hjelper om man vil ha en ordentlig diskusjon. Trump vant jo valget, og demokratene er vel på 29% Så tar nok litt mer enn 2måneder 🙂 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Cyrio skrev (6 timer siden): Dette er de feberfantasiene jeg prater om som ikke hjelper om man vil ha en ordentlig diskusjon. Trump vant jo valget, og demokratene er vel på 29% Så tar nok litt mer enn 2måneder 🙂 Jeg skrev at det har gått 2 måneder, og jeg har lest mer negativt om Trump så langt enn hele perioden til Biden. Folk boikotter Amerikanske varer, noe som merkes. Tilogmed Amerikanere sier at de boikotter Amerikanske varer.. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars sedsberg skrev (10 timer siden): Tror nok Trump har det mest i kjeften. Krig er dyrt, og det vil ta seg svært dårlig ut å starte en svinedyr krig mens han sparker statlige ansatte i hopetall for å spare brødsmuler. Krig er derimot perfekt for å dekke over interne problemer, som økonomiske problemer som følger korrupsjon og høy grad av arbeidsledighet og høy prisstigning. Bare spør den lille gnomen i kreml. 2 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars rozon skrev (7 timer siden): Nei. I NATO er det NAC som tar avgjørelser i konsensus. Det betyr i praksis at det vil være enighet blant alle medlemmene før NATO kan utløse artikkel 5 som igjen pålegger medlemslandene å yte bistand i den grad de ser det nødvendig. Hvis ett land har innsigelser eller veto så går ikke vedtaket gjennom. Mener du at f eks Tyrkia kan blokkere en artikkel 5 om Hellas skulle bli angrepet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars 40 minutes ago, Red Frostraven said: Krig er derimot perfekt for å dekke over interne problemer, som økonomiske problemer som følger korrupsjon og høy grad av arbeidsledighet og høy prisstigning. Bare spør den lille gnomen i kreml. Spørs om det ville gått bra. Mange lot jo være å stemme på Harris nettopp for å unngå krig. Trump var jo anti-krig. Fredens mann. Han blir ikke kalt "Donald the Dove" for ingenting. 1 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars 54 minutes ago, sedsberg said: Spørs om det ville gått bra. Mange lot jo være å stemme på Harris nettopp for å unngå krig. Trump var jo anti-krig. Fredens mann. Han blir ikke kalt "Donald the Dove" for ingenting. Donald har ikke gjort noe annet enn å komme med trusler mot egne innbyggere og andre land siden han ble Diktator. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Dubious skrev (1 time siden): Jeg skrev at det har gått 2 måneder, og jeg har lest mer negativt om Trump så langt enn hele perioden til Biden. Folk boikotter Amerikanske varer, noe som merkes. Tilogmed Amerikanere sier at de boikotter Amerikanske varer.. Javel? https://www.nrk.no/urix/tidenes-beste-oppslutning-for-trump-1.17342494 Trump ser ut til å være mer populær enn noen gang der borte. 2 1 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Dubious skrev (2 timer siden): Jeg skrev at det har gått 2 måneder, og jeg har lest mer negativt om Trump så langt enn hele perioden til Biden. Folk boikotter Amerikanske varer, noe som merkes. Tilogmed Amerikanere sier at de boikotter Amerikanske varer.. Hva vi leser er ikke nødvendigvis det samme folk opplever der borte. Jada, du hr en minoritet som slenger om seg på X og som brenner litt Teslaer osv, men jeg på mim side synes det virker som at folk er fornøyd med at noen forsøker å rydde opp. Det faktum at det kommer så tydelig frem hvor vanskelig det er, og hvor vrange de demokratiske dommerne/politikerne er nå som han forsøker å kutte i det offentlige, sikre grensene, sikre bedre handelsvilkår osv tipper jeg at kommer til å slå enda mer positivt ut fremover. Og nå ser jeg objektivt på det. Om du har vært fattig i 20 år, og det kommer en som forsøker å treffe tiltak, så blir du ikke fornøyd med de som gang på gang gjør absolutt alt de kan for å stikke kjepper i hjulene. (Helt uavhengig av hvor elegant han forsøker å gjennomføre disse tiltakene) De flyene med gjengmedlemmer som diskuteres nå er like god pr for han som det er dårlig pr for demokratene. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars 1 hour ago, Kajac said: Trump ser ut til å være mer populær enn noen gang der borte. Det sier ikke så mye. Og likevel er flertallet misfornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå