Johnny™ Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Hei! Har en ungdom som ønsker seg kamera til bursdag. Hun tok over mitt gamle Canon S95 og var fornøyd med det helt til det gikk i bakken. Kun 2 kriterier: bildekvalitet og størrelse, så alt i G-serien til Canon utgår da det blir for stort. Jeg har kikket litt på Canon Ixus/S/Sx serien, men vet ikke om det er andre produsenter aom har noe i tilsvarende størrelse og kvalitet. Kjøper gjerne brukt, så det behøver ikke være noe som er tilgjengelig i butikk nå. Hun har en S24, og jeg er klar over at bildekvaliteten sikkert er like bra i mobil. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Er det noe minstekrav til Megapiksler eller funksjoner? Lenke til kommentar
Woff Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Johnny™ skrev (1 time siden): Kjøper gjerne brukt Er Panasonic Lumix noe du kan være interessert i? Jeg har et DMC-TZ40, et DMC-TZ70 og et DC-TZ200 som kun samler støv her. Alle er som nye da jeg er forsiktig med eget utstyr.. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Mangel på megapixsler har vel ikke vært noe problem på kompaktkameraer i de siste 10-15 årene. Vidvinkel er det som de fleste kompaktkameraer har lite av, vanligvis i fra område tilsvarende 24 mm, og det er ikke spesielt mye. Men det kommer jo selvsagt an på hva kamera skal brukes til, kanskje er det ikke noe problem i det hele tatt. Hva skal kamera for det meste brukes til? Er hun såpass avansert at hun bruker manuelle innstillinger for eksponering og kanskje blitzkompensasjon? Hvis ikke, er det en retning hun har lyst til? Er zoom viktig, eventuelt hvor mye? Hva skal bildene vanligvis brukes til? Hvilken prisklasse? 1 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden (endret) PaladinNO skrev (1 time siden): Er det noe minstekrav til Megapiksler eller funksjoner? Nei, S95 hadde vel 10-12? Det fungerte tydeligvis for hennes bruk. Thunderhead skrev (45 minutter siden): Mangel på megapixsler har vel ikke vært noe problem på kompaktkameraer i de siste 10-15 årene. Vidvinkel er det som de fleste kompaktkameraer har lite av, vanligvis i fra område tilsvarende 24 mm, og det er ikke spesielt mye. Men det kommer jo selvsagt an på hva kamera skal brukes til, kanskje er det ikke noe problem i det hele tatt. Hva skal kamera for det meste brukes til? Er hun såpass avansert at hun bruker manuelle innstillinger for eksponering og kanskje blitzkompensasjon? Hvis ikke, er det en retning hun har lyst til? Er zoom viktig, eventuelt hvor mye? Hva skal bildene vanligvis brukes til? Hvilken prisklasse? Zoom og manuelle innstillinger er ikke viktig, hun har også et Canon systemkamera (m et eller annet?) Som ikke blir brukt siden det er for stort.tror heller ikke støy på høy iso er krise. Skal vel ta bilder av folk og steder, alt fra solnedganger til gatebil og ferie. Jeg pushet litt på hva som var viktig med en del spørsmål, men da var jeg bare dust... "det skal være lite, og ha god bildekvalitet" - sagt med oppgitt tenåringstemme -edit: prisklasse bør være godt under 4k Endret 11 timer siden av Johnny™ Lenke til kommentar
Iki Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Om g serien (g7x for eksempel) blir for stort, og kameraet må være under 4,000 kr så er det ikke så veldig mye å velge blant... Da sitter du igjen med Canon sin ixus serie. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Sony RX100 finnes i forskjellige versjoner Lenke til kommentar
Iki Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Svein M skrev (2 minutter siden): Sony RX100 finnes i forskjellige versjoner Blir for stort desverre. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 5 minutes ago, Iki said: Blir for stort desverre. I så fall er det vel omtrent bare Canons S-serie som er aktuelle. Dette, f.eks: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/397904333 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Av nye så ser jeg på prisjakt. Det er ganske små sensorer i de: Kodak Pixpro FZ55 Canon Digital IXUS 285 HS Pentax WG-1000 1 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 10 timer siden Forfatter Del Skrevet 10 timer siden Aetius skrev (5 minutter siden): I så fall er det vel omtrent bare Canons S-serie som er aktuelle. Dette, f.eks: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/397904333 Det står på listen, ville bare sjekke om det er noe bedre tilgjengelig. Andre jeg har sett på er *Nikon P310 *Sony DSC-HX60V og HZ9V *Panasonic nevnt litt lenger oppe i denne tråden (DMC-TZ40, DMC-TZ70, DC-TZ200) Er det noen av disse som ikke burde vurderes pga sensorstørrelse eller andre ting jeg ikke har tenkt på? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Navigering i pris er vesentlig når man ser etter fotoutstyr på finn. Mange som tror at man kan få nesten nypris etter flere år, og kompaktkamera er ikke så attraktivt lenger som det var for en del år siden. For meg høres det ut som en enkel IXUS eller S/SX er midt i blinken, har hatt flere av disse opp igjennom årene, selv om jeg prioriterer speilrefleks. Bare husk på at mange av de nyeste (amatør) kompaktkameraene er en del år gamle, da det knapt lages nye lenger etter at de ble utkonkurrert av mobiltelefonene. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Canon_products Lenke til kommentar
Iki Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Sony kameraene du nevner her er jo så store at dem ikke er aktuelle ifølge deg? https://camerasize.com/compare/#661,617 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Johnny™ skrev (4 timer siden): Skal vel ta bilder av folk og steder, alt fra solnedganger til gatebil og ferie. Jeg pushet litt på hva som var viktig med en del spørsmål, men da var jeg bare dust... "det skal være lite, og ha god bildekvalitet" - sagt med oppgitt tenåringstemme Skjønner, i den alderen hvor det forventes at man skal forstå akkurat hva de mener uten å måtte spørre om bekreftelse. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Iki skrev (8 timer siden): Blir for stort desverre. RX100 for stort ? Seriøst ? Canon S95 100 x 58 x 30 mm Sony RX100 102 x 58 x 36 mm for originalmodellen som fortsatt selges brukt 2mm bredere og 6mm tykkere (Nyere modeller mk ii -> V, VA er 41mm tykke pga utflippbar skjerm og VI og VII er 43mm tykke) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå