Gå til innhold

Hvorfor er det så kostbart å bygge nytt hus?

Anbefalte innlegg

5 hours ago, kåre b said:

Hadde man tatt den tidligere nevnte 70m2 garasjen til 500k og strekt den ut til 100m2, satt inn nødvendige vinduer, 8tom i vegger og isolert plate. Strøm, vvs, ventiler i vegger istf ventilasjon. 

Garasje til 500K ?

Dette ville bety at jeg måtte tjene over 700.000 kroner for å betale dette (før skatt). Hadde jeg vært en snekker så måtte jeg sette opp kanskje 10-20 garasjer for andre for å betale for en slik garasje 🙂  Her er det noe som ikke stemmer?

Jeg kan sette opp en stor garasje selv for under 50.000 kroner. Det er enkelt. En kan låne minigraver for vel 1000 kroner og få tilkjørt diverse.  Her er det noe rart med økonomien. Hva mer er galt?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endeløst byråkrati og skatter, avgifter og moms.

Om jeg har en tomt og jeg ønsker å grave meg et hull i bakken og bruke noen trær som tak, så burde jeg fått lov til det.

Men vi lever ikke i et fritt land, så stat, kommune og fylkeskommune, samt sikkert en haug andre etater og andre byråkratiske entiteter, ønsker å bestemme over meg, mitt liv, min tomt og hvordan jeg gjør det. Dermed kostet et lite hus 5 millioner kroner å bygge i dag istedenfor 600 000 kr som et lite enkelt hus burde koste.

Snart kommer byråkratiet i EU til å bestemme enda mer over oss, og da blir det enda dyrere. Europa er et kontinent som byråkratisetes til døde.

En fetter av meg som bor i Texas sa at fylket han bygde huset i hadde svært få byggreguleringer fordi de er utenfor bygrensen. Det var nesten ingenting av regler å forholde seg til da han bygget huset på egenhånd på sin egen tomt. I Norge og Europa er det derimot et hav av reguleringer som blir tredd ned hodet på folk uansett hvor de bor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
lada1 skrev (41 minutter siden):

Garasje til 500K ?

Dette ville bety at jeg måtte tjene over 700.000 kroner for å betale dette (før skatt). Hadde jeg vært en snekker så måtte jeg sette opp kanskje 10-20 garasjer for andre for å betale for en slik garasje 🙂  Her er det noe som ikke stemmer?

Jeg kan sette opp en stor garasje selv for under 50.000 kroner. Det er enkelt. En kan låne minigraver for vel 1000 kroner og få tilkjørt diverse.  Her er det noe rart med økonomien. Hva mer er galt?

Jeg betalte 700k for å få satt opp et uthus uten innlag vann på 23 m2 - kun strøm. Det er nå 5 år siden. Ingen sprenging - kun graving og støping av plate og oppføring på denne platen. Prisene på håndverkere er syke..helt syke......

Lenke til kommentar
9 hours ago, lada1 said:

Vi har hatt en stor teknologisk utvikling de siste 100 år. Produktiviteten per arbeidstime for å tilvirke fysiske ting kan sies å ha tidoblet seg (eller mye mer).  

Hvorfor koster det da flere vanlige årslønner å bygge et hus på egen tomt - og som de for 100 år siden klarte ganske lett? Til og med ganske enkle hytter koster det nå kanskje et par vanlige årslønner å sett opp. Burde det ikke nå bare koste et par månedslønner?

Jeg sliter med å forstå dette.

Et hus tilsvarer fort en 5-6 biler, så da blir prisen deretter.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Garasje til 500K ?

Du kan sette opp en "stor garasje" (regner med at du da mener for 2 biler?) med utgraving/drenering, bortkjøring, støping, vegger/tak, garasjeport, elektrisk/lys/stikk/etc, annet materiell samt tegning og søking til under 50.000? Det vil si 40.000 + mva 🤡🤣😂

Her har du en buisiness ide vettu. du kan gjøre det for under 50.000, ta betalt 500.000. Ikke mange garasjene før du har råd til å bygge eget hus 👍 Lykke til

Lenke til kommentar

Garasje kan man fint bygge selv, man trenger ikke søke så lenge den er under bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) på 50 m2 og høyden er under 4m. Da kan man spare en del penger. Skal man ha stor garasje, er det like gjerne greit å betale for alt fra firma da de også kan ta seg av papirarbeidet.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...