lada1 Skrevet 16. mars Forfatter Del Skrevet 16. mars (endret) 5 hours ago, kåre b said: Hadde man tatt den tidligere nevnte 70m2 garasjen til 500k og strekt den ut til 100m2, satt inn nødvendige vinduer, 8tom i vegger og isolert plate. Strøm, vvs, ventiler i vegger istf ventilasjon. Garasje til 500K ? Dette ville bety at jeg måtte tjene over 700.000 kroner for å betale dette (før skatt). Hadde jeg vært en snekker så måtte jeg sette opp kanskje 10-20 garasjer for andre for å betale for en slik garasje 🙂 Her er det noe som ikke stemmer? Jeg kan sette opp en stor garasje selv for under 50.000 kroner. Det er enkelt. En kan låne minigraver for vel 1000 kroner og få tilkjørt diverse. Her er det noe rart med økonomien. Hva mer er galt? Endret 16. mars av lada1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Endeløst byråkrati og skatter, avgifter og moms. Om jeg har en tomt og jeg ønsker å grave meg et hull i bakken og bruke noen trær som tak, så burde jeg fått lov til det. Men vi lever ikke i et fritt land, så stat, kommune og fylkeskommune, samt sikkert en haug andre etater og andre byråkratiske entiteter, ønsker å bestemme over meg, mitt liv, min tomt og hvordan jeg gjør det. Dermed kostet et lite hus 5 millioner kroner å bygge i dag istedenfor 600 000 kr som et lite enkelt hus burde koste. Snart kommer byråkratiet i EU til å bestemme enda mer over oss, og da blir det enda dyrere. Europa er et kontinent som byråkratisetes til døde. En fetter av meg som bor i Texas sa at fylket han bygde huset i hadde svært få byggreguleringer fordi de er utenfor bygrensen. Det var nesten ingenting av regler å forholde seg til da han bygget huset på egenhånd på sin egen tomt. I Norge og Europa er det derimot et hav av reguleringer som blir tredd ned hodet på folk uansett hvor de bor. 6 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars lada1 skrev (41 minutter siden): Garasje til 500K ? Dette ville bety at jeg måtte tjene over 700.000 kroner for å betale dette (før skatt). Hadde jeg vært en snekker så måtte jeg sette opp kanskje 10-20 garasjer for andre for å betale for en slik garasje 🙂 Her er det noe som ikke stemmer? Jeg kan sette opp en stor garasje selv for under 50.000 kroner. Det er enkelt. En kan låne minigraver for vel 1000 kroner og få tilkjørt diverse. Her er det noe rart med økonomien. Hva mer er galt? Jeg betalte 700k for å få satt opp et uthus uten innlag vann på 23 m2 - kun strøm. Det er nå 5 år siden. Ingen sprenging - kun graving og støping av plate og oppføring på denne platen. Prisene på håndverkere er syke..helt syke...... 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars 9 hours ago, lada1 said: Vi har hatt en stor teknologisk utvikling de siste 100 år. Produktiviteten per arbeidstime for å tilvirke fysiske ting kan sies å ha tidoblet seg (eller mye mer). Hvorfor koster det da flere vanlige årslønner å bygge et hus på egen tomt - og som de for 100 år siden klarte ganske lett? Til og med ganske enkle hytter koster det nå kanskje et par vanlige årslønner å sett opp. Burde det ikke nå bare koste et par månedslønner? Jeg sliter med å forstå dette. Et hus tilsvarer fort en 5-6 biler, så da blir prisen deretter. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars lada1 skrev (2 timer siden): Garasje til 500K ? Dette ville bety at jeg måtte tjene over 700.000 kroner for å betale dette (før skatt). Hadde jeg vært en snekker så måtte jeg sette opp kanskje 10-20 garasjer for andre for å betale for en slik garasje 🙂 Her er det noe som ikke stemmer? Jeg kan sette opp en stor garasje selv for under 50.000 kroner. Det er enkelt. En kan låne minigraver for vel 1000 kroner og få tilkjørt diverse. Her er det noe rart med økonomien. Hva mer er galt? Du kan sette opp en "stor garasje" (regner med at du da mener for 2 biler?) med utgraving/drenering, bortkjøring, støping, vegger/tak, garasjeport, elektrisk/lys/stikk/etc, annet materiell samt tegning og søking til under 50.000? Det vil si 40.000 + mva 🤡🤣😂 Her har du en buisiness ide vettu. du kan gjøre det for under 50.000, ta betalt 500.000. Ikke mange garasjene før du har råd til å bygge eget hus 👍 Lykke til 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) Garasje kan man fint bygge selv, man trenger ikke søke så lenge den er under bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) på 50 m2 og høyden er under 4m. Da kan man spare en del penger. Skal man ha stor garasje, er det like gjerne greit å betale for alt fra firma da de også kan ta seg av papirarbeidet. Endret 16. mars av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Det er håp om billige 3D-printede hus i fremtiden.🙂 https://iradar.no/byggeindustrien/norges-forste-3d-printede-bygg-skal-bygges-av-statsbygg/ Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Det er betydelig flere krav nå enn før, dette driver prisen. Og alt er blitt veldig dyrt. De ferdige/raske løsningene er priset slik at du ikke tjener noe særlig på det. Det går ofte raskere å bygge nå enn før. Bygget 420m2 hus for noen år siden. Støpte selv om sommeren og snekker startet i september. Flyttet inn i juni. Brukte mange løsninger som sparte tid. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars lada1 skrev (4 timer siden): Garasje til 500K ? Dette ville bety at jeg måtte tjene over 700.000 kroner for å betale dette (før skatt). Hadde jeg vært en snekker så måtte jeg sette opp kanskje 10-20 garasjer for andre for å betale for en slik garasje 🙂 Her er det noe som ikke stemmer? Jeg kan sette opp en stor garasje selv for under 50.000 kroner. Det er enkelt. En kan låne minigraver for vel 1000 kroner og få tilkjørt diverse. Her er det noe rart med økonomien. Hva mer er galt? Bare ståldrageren min som går på tvers av garasjen kostet 20-30k alene Jeg kan også sette opp et party-telt på ei tomt og late som om at det er en bolig som jeg kan bo i. 3 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 17. mars Forfatter Del Skrevet 17. mars (endret) 11 hours ago, iblazeqt said: Bare ståldrageren min som går på tvers av garasjen kostet 20-30k alene Jeg kan også sette opp et party-telt på ei tomt og late som om at det er en bolig som jeg kan bo i. Betalte du så mye fordi du trodde at dette var en "investering" som du får igjen for når du skal selge til andre dumminger? 🙂 Jeg skal rive en 70 år gammel garasje som i sin tid kostet en "slikk og ingenting" å sette opp. Litt tilnærmet gratis nabohjelp og egeninnsats gjorde susen. Egenprodusert materiale bortsett fra noen støttebånd som en fant rester av + spiker da. Det koster meg bare noen gratis turer til avfalls-deponiet og litt muskerbruk å fjerne den. Har tilhenger til bilen - ellers har naboen traktor med vogn og gjør jobben for en konjakk. Så planlegger jeg å få tilkjørt et lass pukk (5000 kroner) og leier en minigraver en dag (kr 1500) etter å ha kjøpt inn noe for isulasjon og fuktsperre i bunnen. Fultsperre kan jeg kanskje sløyfe siden her skal det være luftig uansett. Jeg venter et år på at tingene får "lagt seg" (unngår setninger). Så er det bare å bruke en ferie på å bygge garasje for noe over 40.000 kroner basert på "to-toms fire" m.m. Bruker "utendørs-skruer" for sikkerhet skyld. Super ferie. Og jeg føler meg "ovenpå" i forhold til "konsumentene" som sitter å kjeder seg for tiende gang med paraply-drinker i syden og kikker skjevt på svensker som gjør det samme🙂 Faktisk har jeg *spart* utgifter til tåpelige ferietur! Slik sett kan jeg si at jeg har satt opp gratis garasje🙂 Byråkrati? Man kjenner da noen i kommunen! Endret 17. mars av lada1 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars (endret) En sterk indikasjon om hvor pengene havner er konseptet «prosjekterte boliger» hvor byggeprosessen starter først etter at halvparten av boligene er solgt. Dvs at prosjektet går i 0 ved 50% salg. Resten er ren fortjeneste for utbygger. Noe er fullstendig på trynet når kvm-prisen på en blokkleilighet er dobbelt så høy som i en tilsvarende enebolig med grei standard. Likevel klager man på at boligbyggingen er altfor lav i Norge….. Endret 17. mars av Vokteren Lenke til kommentar
kåre b Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars lada1 skrev (17 timer siden): Garasje til 500K ? Dette ville bety at jeg måtte tjene over 700.000 kroner for å betale dette (før skatt). Hadde jeg vært en snekker så måtte jeg sette opp kanskje 10-20 garasjer for andre for å betale for en slik garasje 🙂 Her er det noe som ikke stemmer? Jeg kan sette opp en stor garasje selv for under 50.000 kroner. Det er enkelt. En kan låne minigraver for vel 1000 kroner og få tilkjørt diverse. Her er det noe rart med økonomien. Hva mer er galt? Jeg bor selv på ett gårdsbruk, har egen gravemaskin, traktor, tomt, egenskåret material, alt av verktøy. Så jeg skulle nok klart å bygd ett skur ganske billig. Det er ikke det tråden handler om, grunnen til at jeg tok en garasje til sammenligning: Da har man råbygget på 70m2, isolert i alle retninger for rundt 500k. Dette koster det hvis man skal ha håndtverkere til å gjøre jobben. De færreste bygger eget hus idag. Går man videre på sammenligningen burde man kunne fått ett hus uten alle tøysekrav fra myndighetene for rundt 1,5-2 mill. Videre til 70m2 garasjen din, som du skal sette opp for 50 000kr: -Bruker du 8cm støp i plata, ryker 30 000kr, bare i betong til plata. (litt billigere hvis du blander selv) -Du skal ha ringmur og armering... 10 000kr? -Billigste a plate tak.. 15-20 000 + skruer + møneblikk... Så skal du ha takrenner, drenering, vinduer, port, trevirke, asfaltplater, vindsperre, blikk, takstoler, pukk og singel til å lage singelpute. Kanskje du skal ha strøm også? ... festemateriell Lykke til. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars At det er dyrt å bygge spiller jo liten rolle. Verdiøkningen er jo enorm så man får det fort igjen for investeringen. Hvordan det er i forhold til å investere i ferdigbygd er jeg mer usikker på. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars (endret) Vokteren skrev (1 time siden): En sterk indikasjon om hvor pengene havner er konseptet «prosjekterte boliger» hvor byggeprosessen starter først etter at halvparten av boligene er solgt. Dvs at prosjektet går i 0 ved 50% salg. Resten er ren fortjeneste for utbygger. Noe er fullstendig på trynet når kvm-prisen på en blokkleilighet er dobbelt så høy som i en tilsvarende enebolig med grei standard. Likevel klager man på at boligbyggingen er altfor lav i Norge….. Dette er vel tidenes skivebom? Det er HELT andre grunner til at byggeprosessen først starter når x% av salg er nådd.. edit: Vil det si at utbyggere som starter å bygge ved 20% solgt har 80% fortjeneste? 😂 Hva med de som bygger først og selger etterpå? Er det 100% fortjeneste? Endret 17. mars av wampster 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars lada1 skrev (På 16.3.2025 den 5.34): Til og med ganske enkle hytter koster det nå kanskje et par vanlige årslønner å sett opp. Burde det ikke nå bare koste et par månedslønner? Leste første posten litt mer nøye nå og fant dette gullkornet. Hvordan kan man egentlig ta en person med så liten forståelse seriøst? Bare for å være sikker, hva har du satt månedslønnen til i dette regnestykke? 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 17. mars Forfatter Del Skrevet 17. mars (endret) 2 hours ago, kåre b said: Jeg bor selv på ett gårdsbruk, har egen gravemaskin, traktor, tomt, egenskåret material, alt av verktøy. Så jeg skulle nok klart å bygd ett skur ganske billig. Det er ikke det tråden handler om, grunnen til at jeg tok en garasje til sammenligning: Da har man råbygget på 70m2, isolert i alle retninger for rundt 500k. Dette koster det hvis man skal ha håndtverkere til å gjøre jobben. De færreste bygger eget hus idag. Går man videre på sammenligningen burde man kunne fått ett hus uten alle tøysekrav fra myndighetene for rundt 1,5-2 mill. Videre til 70m2 garasjen din, som du skal sette opp for 50 000kr: -Bruker du 8cm støp i plata, ryker 30 000kr, bare i betong til plata. (litt billigere hvis du blander selv) -Du skal ha ringmur og armering... 10 000kr? -Billigste a plate tak.. 15-20 000 + skruer + møneblikk... Så skal du ha takrenner, drenering, vinduer, port, trevirke, asfaltplater, vindsperre, blikk, takstoler, pukk og singel til å lage singelpute. Kanskje du skal ha strøm også? ... festemateriell Lykke til. Den opprinnelige garasjen (som rives) ble bygget for godt under en månedslønn (for 70 år siden) 🙂 Angående støping: trengs ikke. For eksempel former for settesand kan brukes og da kan man til og med lage en fin mosaikk til gulv senere for å imponere besøkende🙂 Her er det bare å vente på et godt kjøp/funn. Belegningsstein og heller kan også bli fint. Bruk av naturstein kan generelt gi fine resultater. Takstoler? Valmet tak lager man da selv. Og man lager ikke isolering for en garasje med god lufting. Glipper mellom vegg-plankene skal åpnes av seg selv når det er tørt vær og lukkes (trutnes) i vått vær. Noe tilsvarende gode naust som gjerne står i flere hundre år. Endret 17. mars av lada1 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars lada1 skrev (20 timer siden): Garasje til 500K ? Dette ville bety at jeg måtte tjene over 700.000 kroner for å betale dette (før skatt). Hadde jeg vært en snekker så måtte jeg sette opp kanskje 10-20 garasjer for andre for å betale for en slik garasje 🙂 Her er det noe som ikke stemmer? Jeg kan sette opp en stor garasje selv for under 50.000 kroner. Det er enkelt. En kan låne minigraver for vel 1000 kroner og få tilkjørt diverse. Her er det noe rart med økonomien. Hva mer er galt? Bestill kabelpåvisning før graving ellers blir det dyrt vannrøret mitt går under garasjen Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars lada1 skrev (12 minutter siden): Den opprinnelige garasjen (som rives) ble bygget for godt under en månedslønn (for 70 år siden) 🙂 Angående støping: trengs ikke. For eksempel former for settesand kan brukes og da kan man til og med lage en fin mosaikk til gulv senere for å imponere besøkende🙂 Her er det bare å vente på et godt kjøp/funn. Belegningsstein og heller kan også bli fint. Bruk av naturstein kan generelt gi fine resultater. Takstoler? Valmet tak lager man da selv. Anbefaler ADDA B35 MF45 Tørrbetong da den tåler veisalt Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars iblazeqt skrev (16 timer siden): Bare ståldrageren min som går på tvers av garasjen kostet 20-30k alene Jeg kan også sette opp et party-telt på ei tomt og late som om at det er en bolig som jeg kan bo i. Da var du uheldig med drageren din min kosta 0,00,- onkel jobba med sånt Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars wampster skrev (18 timer siden): Du kan sette opp en "stor garasje" (regner med at du da mener for 2 biler?) med utgraving/drenering, bortkjøring, støping, vegger/tak, garasjeport, elektrisk/lys/stikk/etc, annet materiell samt tegning og søking til under 50.000? Det vil si 40.000 + mva 🤡🤣😂 Her har du en buisiness ide vettu. du kan gjøre det for under 50.000, ta betalt 500.000. Ikke mange garasjene før du har råd til å bygge eget hus 👍 Lykke til Han var litt optimistisk 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå